Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, discutam despre o firma producatoare de bunuri alimentare care livreaza marfa prin transportatori catre clienti (retele hypermarket). La receptia efectuata de client, din vina transportatorului, se refuza ocazional anumite cantitati de produse (ambalaj deteriorat pe timpul transportului). Contravaloarea bunurilor deteriorate, nereceptionate de client din vina transportatorului, conform contractului incheiat cu transportatorul, se factureaza catre transportator.
Cum se factureaza din punct de vedere al TVA-ului? Se mentioneaza ca firma producatoare factureaza dupa cum urmeaza: marfa alimentara deteriorata + TVA 9% (mentionand pe anexa denumirea si cantitatea). Transportatorul insista sa primeasca o factura fara TVA in baza art. 137 alin. (3) lit. b).
Transportatorul are dreptate: in situatia prezentata, factura trebuie emisa fara TVA in conformitatea cu prevederile art. 137 alin. (3) lit. b) deoarece Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele:……. b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate;
Practic, suma facturata de catre beneficiarul serviciului de transport reprezinta o suma solicitata pentru neindeplinirea de catre transportator a obligatiilor asumate prin contract/comanda de a transporta bunurile in siguranta, la destinatie. Din acest motiv, valoarea prejudiciului care urmeaza a se recupera de la transportator nu intra in baza de impozitare a TVA astfel incat emitentul facturii sa fie obligat sa colecteze TVA.
Totusi, desi nu se inscrie distinct in factura emisa, suma TVA aferenta bunurilor deteriorate pe timpul transportului intra in valoarea prejudiciului cauzat de catre transportator. Valoarea prejudiciului este formata atat din valoarea bunurilor transportate, deteriorate pe parcursul transportului, cat si din valoarea rezultata din cumularea tuturor costurilor legate direct de bunurile respective, la care se adauga suma TVA aferenta. Suma TVA aferenta reprezinta suma TVA deductibila, dedusa, din rulajul debitor al contului 4426 inregistrat prin:
- formula contabila 4426 = 4427, in cazul achizitie intracomunitare de bunuri si servicii sau
- formula contabila 4426 = 401, in cazul achizitiei de bunuri si servicii de la parteneri din Romania, inregistrati in scopuri de TVA care emit facturi cu TVA.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In ambele situatii, deducerea se efectueaza de catre cumparator in baza facturilor emise deoarece, in prima etapa, considera ca bunurile si serviciile respective sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile constand in livrari pe teritoriul Romaniei, fiind respectata conditia de la art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
In cea de a doua etapa, cumparatorul constata ca o parte din bunurile astfel achizitionate la care se adauga costul serviciilor aferente operatiunii principale (achizitia) nu mai poate fi destinata realizarii de operatiuni taxabile deoarece bunurile respective sunt distruse. In acest caz, cumparatorul este obligat sa efectueze ajustarea sumei TVA deduse pentru bunurile respective.
Ajustarea sumei TVA deduse se inregistreaza prin formula contabila 6588 = 4426, ajustarea fiind obligatorie datorita faptului ca bunul deteriorat pe parcursul transportului pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, nu mai poate fi utilizat pentru realizarea de operatiuni taxabile, si/sau scutite de TVA, astfel incat sa fie indeplinita conditia de la art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal conform careia Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
Asa cum se poate constata, in astfel de situatii, nu se colecteaza TVA, dar se ajusteaza suma TVA deductibila, dedusa, suma astfel rezultata din ajustare fiind adaugata la costul bunurilor si a serviciilor aferente, formand valoarea totala a prejudiciului de recuperat de la transportator.
Pentru recuperarea prejudiciului de la transportator, beneficiarul transportului poate emite o factura prin care inscrie, de exemplu, suma de 12.772 lei, reprezentand:
- cost bunurilor 10.000 lei;
- cost servicii aferente 300 lei;
- TVA deductibila, dedusa, dar ajustata 2.472 lei prin formula contabila 6588 = 4426, aferenta sumei de 10.300 lei, reprezentand costul bunurilor si a serviciilor (manipulare, incarcare, stivuire, etc.).
La valoarea despagubirii de 12.772 lei lei nu se colecteaza TVA deoarece in baza de impozitare a TVA nu se cuprind sumele solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, aspect fiscal reglementat prin art. 137 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal , mentionat anterior.
Practic, suma TVA 2.472 lei nu trebuie evidentiata in mod distinct ca TVA colectata in factura emisa, dar trebuie recuperata de la transportator, fiind adaugata, prin insumarea, la costul bunurilor deteriorate si a serviciilor aferente care nu au mai ajuns la destinatie.
Prevederile cu privire la colectarea TVA pentru prejudiciul creat nu se mai aplica din anul 2013, chiar daca aceasta abordare fiscala a situatiei prezentate de dvs. se regaseste in circulara M.F.P. nr. 50446/14.02.2008 in care, la sectiunea II, este prezentat tratamentul fiscal al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului pentru care furnizorul este despagubit de catre transportator. Acesta este textul preluat din circulara:
Daca potrivit contractului incheiat intre transportator si beneficiarul transportului, societatea de transport este obligata sa-l despagubeasca pe beneficiar pentru contravaloarea bunurilor constate lipsa pe timpul transportului, suma respectiva constituie o despagubire acordata pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale (respectiv a contractului de transport). Potrivit art. 137 din Codul fiscal, aceste sume nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata.
Totusi, beneficiarul transportului, care este proprietarul bunurilor, va trebui sa colecteze TVA pentru bunurile lipsa pe timpul transportului, potrivit art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal, aceasta operatiune reprezentand o autolivrare pentru care se va emite autofactura prevazuta la pct. 70 alin. (1) din norme. Taxa colectata, care in acest caz este o cheltuiala pentru proprietarul bunurilor, se va recupera de la societatea de transport prin includerea in contravaloarea despagubirii.
In practica economica, aceste despagubiri se factureaza catre societatile de transport pentru a avea un document justificativ pentru inregistrarea in evidentele contabile. Desi potrivit art. 155 alin. (1) din Codul fiscal nu este obligatorie facturarea separata a despagubirilor, nu se interzice emiterea de facturi, dar se va tine cont ca aceste despagubiri nu se cuprind in baza
impozabila a TVA, si prin urmare pe factura nu se va mentiona TVA..
Aceste prevederi nu se mai aplica odata cu intrarea in vigoare a prevederilor O.G. nr. 15 din 23 august 2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal prin care s-au abrogat prevederile lit. d) a art. 128 alin. (4). Din acest moment, valoarea bunurilor lipsa nu a mai fost tratata ca o operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa se colecteze TVA, fiind tratata ca o operatiune pentru care trebuie ajustata suma TVA dedusa conform prevederilor art. 148, alin. (1) lit. c) In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: ...... c) persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Deci, la valoarea costurilor care se recupereaza de la transportator, nu se colecteaza TVA, dar in valoarea costurilor facturate drept prejudiciu se include suma TVA deductibila, dedusa initial la achizitia marfurilor, ajustata ulterior, dupa livrarea acestora catre diversi cumparatori, dar neacceptate datorita deteriorarii acestora pe timpul transportului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: operatiune scutita cu drept de deducere a TVAIn RO e-FACTURA nu vor fi transmise facturile electronice prevazute la art. 6 din O.U.G. nr. 120/2021Venituri din despagubiri. Impozit pe veniturile microintreprinderilor si TVARecuperare TVA pentru combustibilul achizitionat. Care este tratamentul contabil?Guvernul nu va majora de la 1 iulie facturile la gazeUltimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemArticole similare
Leasing operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliCodul fiscal 2011 (Partea IV.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Cum deducem TVA-ul unor cheltuieli din categorii speciale?Cum diferentiem din punct de vedere fiscal notiunea de ajustare de cea de regularizare a TVA?Ce diferente sunt intre un PFA si II? Ce declaratii depune fiecare in anul 2019? Ce registre completeaza II?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Leasing operational si financiar: Cum deducem TVA-ul si cum inregistram in contabililtate?PFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursLupta antifrauda si protejarea drepturilor de proprietate intelectuala: Masuri europeneAchizitii de la persoane fizice din UE. Ce regim TVA se aplica?Stocuri la dispozitia clientului. Regim TVAUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024OUG 41/2022 privind E-TRANSPORT, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-TRANSPORT: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Articole similare
Mese de protocol. Cum va proceda societatea pentru a obtine deducerea?Vanzare cladire. Inchidere conturi rezerve din reevaluare. Regim fiscal TVA.Cadouri de Craciun de 500 lei acordate angajatilor. Care este tratamentul fiscal?Cheltuieli DEDUCTIBILe VS. Cheltuieli neDEDUCTIBILe la calculul profitului impozabil in 2021Analiza Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al cheltuielilor de deplasare conform Noului Cod fiscalUltimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVASistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliPFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAArticole similare
Achizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiCe spui de un Consilier TVA pe CD?AJUSTAREa TVA la retragerea optionala. Ce conditii trebuie sa existe?Anulare cod TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Sistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru AJUSTAREa de TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"