Tags: inregistrare in scopuri de tva, formularul 015, vanzari de bunuri la distanta
ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 315 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare, precum si pentru modificarea unor prevederi procedurale.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.59/2021, au fost completate situatiile in care persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA in Romania trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, prevazute la art.316 alin.(6) din Codul fiscal, cu situatia in care persoanele efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania si pentru care opteaza sa utilizeze regimul special prevazut la art. 315 (regimul special UE).
Pentru a solicita inregistrarea in scopuri de TVA, persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la art.316 alin.(6) utilizeaza formularul (015) "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania", al carui model este aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3725/2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In aceste conditii, este necesara modificarea instructiunilor de completare ale acestui formular (aprobate prin anexa nr.2 la ordin), pentru cuprinderea si a noii situatii prevazute la art.316 alin.(6) lit.c), introduse in Codul fiscal.
Anexa nr. 2, Instructiuni de completare a formularului (015) "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania", Cap. VIII „Categorii de obligatii fiscale de declarare, cu caracter permanent”, Randul 1 „Taxa pe valoarea adaugata”, randul 1.2. primul paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Randul 1.2. Se marcheaza cu "X" in cazul in care contribuabilul este o persoana impozabila nestabilita in Romania ?i neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care are obligatia, conform art. 316 alin. (6) din Codul fiscal, sa se inregistreze in scopuri de TVA la
organul fiscal competent, inainte de efectuarea unei
achizitii intracomunitare de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 308 din Codul fiscal sau inainte de efectuarea unei livrari intracomunitare de bunuri scutite de taxa ori inainte de efectuarea de vanzari
intracomunitare de bunuri la distanta conform art. 266 alin.(1) pct. 35 din Codul fiscal, care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania si pentru care opteaza sa utilizeze regimul special prevazut la art. 315 din Codul fiscal.”
De asemenea, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.59/2021, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.630 din data de 28 iunie 2021, au fost aduse modificari si completari Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel au fost modificate si completate si prevederile art. 314 din Codul fiscal referitoare la ”Regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana” si ale art.315 din Codul fiscal privind ”Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum”.
Conform Referatului de aprobare, a fost introdus un articol nou, art. 3152 referitor la ”Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte”.
Aceste modificari vizeaza urmatoarele aspecte:
- extinderea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile nestabilite in UE catre persoane neimpozabile din UE (regimul Mini One Stop Shop Non-UE) si pentru alte prestari de servicii;
- extinderea regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune prestate de persoane impozabile stabilite in Comunitate, dar nu in statul membru de consum (regimul Mini One Stop Shop UE), pentru vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru alte prestari de servicii;
- modificarea perioadei de declarare (de depunere a declaratiei speciale de TVA) si plata a TVA in cadrul regimului UE si regimului non-UE, noul termen fiind pana la sfarsitul urmatoarei luni de dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic;
- schimbarea modalitatii de efectuare a modificarilor declaratiei speciale de TVA in cadrul tuturor regimurilor speciale, in sensul ca modificarile se vor include intr-o declaratie ulterioara in termen de trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala;
- introducerea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro (regimul de import).
Procedura de inregistrare a persoanelor impozabile, in vederea utilizarii regimului special pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de raadiodifuziune sau televiziune, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor anterioare ale art. 314 si art. 315 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare a fost aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3737/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Avand in vedere cele de mai sus, este necesara adaptarea Procedurii de inregistrare in vederea utilizarii unuia dintre cele 3 regimuri speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile sau efectueaza vanzari de bunuri la distanta, precum si pentru declararea taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 314, art. 315 si art. 3152 din Codul fiscal, in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare.
Totodata, intrucat prin dispozitiile art. 2 alin.(5) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competente speciale ale organului fiscal central, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost stabilita, pentru Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, competenta speciala pentru administrarea regimurilor speciale pentru servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziune, pentru persoanele impozabile care aleg Romania ca stat membru de inregistrare (regimul Mini One Stop Shop UE si regimul Mini One Stop Shop NonUE), este necesara modificarea si acestor dispozitii legale, pentru extinderea competentei de administrare a regimurilor speciale, extinse prin noile dispozitii legale.
Pentru a vedea anexa, click AICI»
Pentru a vedea Ordinul si instructiunile de completare ale Formularului 015, click AICI»
Sursa: ANAF

de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Asociere in participatie
Intrebare:
Avem o asociere in participatiune intre 3 persoane fizice si un SRL, scopul fiind construirea unui centru de servicii (statie PECO, zona administrativa, zona comerciala). Persoanele fizice vor veni cu terenul si bani, societatea va face investitia si va fi desemnata lider de asociere. Acum - persoanele fizice au avut un proces cu CNAIR (Administratia de drumuri) - in urma caruia au castigat procesul si au dreptul la 400.000 euro despagubire.
Acestia ar vrea sa cedeze...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing financiar - deductibilitate si monografie contabila
Intrebare:
Pentru o societate platitoare de TVA si impozit pe profit, achizitionarea unui autovehicul prin leasing financiar este considerata o cheltuiala (rata si dobanda) deductibila integral din punct de vedere a TVA si a impozitului pe profit? Mentionez ca autovehiculul nu este folosit 50% in activitatea economica a societatii. Va rog sa imi mentionati conditii cand se poate considera deductibil 100% si totodata normele in vigoare. Multumesc anticipat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<RO e-factura, emitere si transmitere facturi de decontare
Intrebare:
Incepand cu 01.02.2025 societatea noastra a incheiat un contract de servicii cu societatea B (client). De asemenea s-a facut o anexa la contractul de servicii conform caruia societatea noastra va plati in numele clientului facturile de la Tik-Tok, Google, Facebook-Meta (campanie PPC: pay-per click). Facturile sunt emise avand numele clientului B si la platitor, numele societatii noastre.
Dupa fiecare luna in care avem consum si stim sumele pe care trebuie sa le...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Aspecte fiscale PFA (plafon casa, deductibilitate chirie si taxa profesionala)
Intrebare:
1. Pentru un PFA profesii liberale, avocat, spuneti-mi va rog daca acel prag de 50.000 ron aferent registrului de casa se aplica si in cazul lor. Stim ca la PFA nu este nevoie de registru casa, doar de jurnal de incasari si plati si banii incasati se pot ridica de titular.
2. Pentru un contract de chirie spatiu persoana fizica cu persoana juridica PFA, cheltuiala cu impozitul retinut la sursa de catre PFA si declarata in declaratia 100 este cheltuiala deductibila sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<