Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: Un producator din Turcia vinde unui dealar din Romania o marfa.Marfa intra in Romania si este vamuita. Dealerul o vinde unei societati A din Ungaria iar societatea din Ungaria o revinde ...
Intrebare:Un producator din Turcia vinde unui dealar din Romania o marfa.
Marfa intra in Romania si este vamuita. Dealerul o vinde unei societati A din Ungaria iar societatea din Ungaria o revinde unei societati B, din cadrul grupului sau, aflata pe teritoriul Romaniei. Marfa vamuita in Romania nu mai pleaca catre A, spre Ungaria, este direct preluata de societatea B. Toate societatile au cod valid TVA (exceptand societatea din Turcia) Cum va proceda societatea B? Va considera intrarea ca fiind o achizitie intracomunitara si va declara in 390? In intrastat, se va declara tara de provenienta Ungaria? Care este regimul TVA pentru B si unde va evidentia tranzactia in decontul 300?
Dealerul va factura societatii A cu taxare inversa iar A catre B cu taxare inversa? Va rog sa mentionati si cadrul legislativ.
Raspuns:
Tratamentul fiscal al tranzactiilor succesive care au loc intre cele trei persoane impozabile, inregistrate in scopuri de TVA, este urmatorul:
- pentru vanzarea bunurilor catre firma A din Ungaria dealerul din Romania trebuie sa colecteze TVA deoarece nu realizeazo o livrare intracomunitara de bunuri catre firma A. Livrarea intracomunitara de bunuri este definita prin art. 128 alin. (9) din Codul fiscal conform caruia ,,Livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.,,
Cartea verde a contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Practic, pentru a incadra operatiunea de livrare intracomunitara reglementata prin art. 143 alin. 2 lit. a), dealerul trebuie sa sa motiveze aplicarea regimului de scutire cu drept de deducere a TVA si in baza unor documente justificative. Prin articolul 10 din O.M.F.P. 2222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.
143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 3419 din 21 decembrie 2009 publicat in M.Of. nr. 915 din 28 decembrie 2009, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.
In lipsa documentului de transport a bunurilor din Romania in Ungaria, firma A din Ungaria nu poate considera ca a realizat o achizitie intracomunitara de bunuri din Romania.
Practic, dealerul din Romania efectueaza o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romaniei.
- pentru vanzarea bunurilor catre firma B din Romania, firma A din Ungaria nu poate pretinde ca a realizat o livrare intracomunitara de bunuri, din acelasi motiv: nu are un document de transport prin care sa faca dovada ca bunurile au fost expediate din Ungaria pe teritoriul Romaniei.
Deoarece intentioneaza sa vanda bunurile cumparate catre o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, firma A din Ungaria este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania daca are un sediu fix in Romania. Obligatia rezulta din prevederile art. 153 alin. 2 lit c) din Codul fiscal ,,(2) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix conform art. 125^1 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, astfel: ….c) inainte de realizarea unor activitati economice de la respectivul sediu fix in conditiile stabilite la art. 125^1 alin. (2) lit. b) si c) care implica:,,
In baza prevederilor art. 125^1 alin. (2) lit. b) se considera ca o persoana impozabila cu sediul activitatii economice in afara Romaniei este stabilita in Romania printr-un sediu fix in Romania daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua periodic livrari de bunuri si prestari de servicii impozabile.
Astfel, consider ca firma din Ungaria trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor art. 153 alin. (4) din Codul fiscal . Prin aceasta inregistrare, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA din factura emisa de catre dealer. In acelasi timp, pentru livrarea bunurilor cumparate de la dealer, firma A este obligata sa emita o factura cu TVA colectata catre firma B deoarece realizeaza o operatiune pe teritoriul national al Romaniei.
Practic, firma A din Ungaria efectueaza o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romaniei.
- pentru cumpararea bunurilor de la firma A, firma B din Romania nu poate pretinde ca a realizat o achizitie intracomunitara de bunuri, din acelasi motiv: nu are un document de transport prin care sa faca dovada ca bunurile au fost expediate de pe teritoriul Ungariei pe teritoriul Romaniei.
Asa cum sunt definite prin articolul 130^1, alineatul 1, achizitiile intracomunitare se refera la ,,bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.,,.
In acest caz, operatiunea nu poate fi supusa regimului de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427, motiv pentru care nu poate fi raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 5 ,,Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa),,, respectiv la randul 5.1 ,,Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara,,.
Practic, firma B din Romania efectueaza o achizitie de bunuri pe teritoriul national al Romaniei, motiv pentru care nu poate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa cod 390 si declaratia statistica Intrastat. In acest caz, operatiunea se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, la unul din urmatoarele randuri:
- la randul 21 denumit ,,Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%,,
Romania si emite factura cu TVA 24% pentru o livrare pe teritoriul national
al Romaniei;
- la randul 24 denumit ,,Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile,, in situatia in care firma din Ungaria emite factura fara sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania;
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale ITM: Ce neconformitati au identificat inspectorii la inceput de martie 2023?Ajustare TVA MARFA pe stoc. Cum procedam la deducerea TVA?Bunuri plasate in regim de tranzit vamal extern. Cum se aplica scutirea de TVA la transport?E-Transport in 2025. Sanctiuni care se aplica de anul acestaStudiu de caz: Obligatie declarare adaos comercial pentru o societate comerciala care desfasoara activitate de comert cu ridicataUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ulRecuperare creante. Cum sa evidentiati in contabilitate creantele neincasate la 31.12.2025Legea 239/2025: PFA-urile si II-urile au OBLIGATIA de a accepta si alte sisteme de plata, nu doar POSDeclaratia 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaArticole similare
Procedura HoReCa a fost actualizata. Descarca documentele necesareStudiu de caz: Regimul TVA in cazul vanzarilor de imobilizari in curs catre administratorul SRLRectificarea bugetara: Guvernul a alocat 135 de milioane de lei pentru restituirea dobanzilor aferente taxelor autoBNR: Inflatia a mers mana in mana cu majorarea TVAConfruntarea cu FMI: Ce s-a realizat pana acum de la ultimul acord?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Livrari intracomunitare de bunuri catre o persoana fizica nerezidenta. Regim TVAIndemnizatii de deplasare care NU sunt impozabile, conform Legii 72/2022TVA aferenta investitiilor efectuate din instrumente structurale. Cum gestionam fiscal?Aspecte-cheie ale fiscalitatii in 2016. Prevederi si norme de aplicareScutiri de impozite si taxe locale pentru veterani de razboi si vaduve de razboiUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firma
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



