Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam
Atentie, contabili!
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"
Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

TollRo. Noua taxa de drum pentru transportatori, cu aplicabilitate din 2026

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Laura Profeanu la 08 Iul. 2025
TollRo. Noua taxa de drum pentru transportatori, cu aplicabilitate din 2026
Tags: tollro, taxa transportatori

Incepand cu 1 ianuarie 2026, Romania va introduce un nou sistem de taxare rutiera pentru vehiculele comerciale, TollRo. Aceasta este o taxa bazata pe distanta parcursa, aplicabila camioanelor si vehiculelor de transport mixt cu o masa totala maxima autorizata (MTMA) mai mare de 3,5 tone.

Schimbarea vine ca urmare a transpunerii in legislatia nationala a Directivei (UE) 2022/362, prin Legea nr. 226/2023.

Ce presupune TollRo si cine va fi vizat

TollRo este un tarif pe kilometru, care se va aplica tuturor vehiculelor de marfa sau mixte (transport marfa + persoane) care depasesc 3,5 tone MTMA si care circula pe reteaua de drumuri nationale din Romania – definita in legislatie ca domeniul SETRE.

Spre deosebire de rovinieta, care este un abonament pe perioada de timp, TollRo tine cont de distanta efectiv parcursa, dar si de caracteristicile vehiculului, cum ar fi:

  • categoria (in functie de greutate si tip),
  • clasa de poluare (EURO),
  • masa totala autorizata.

Cum va fi calculata taxa

Taxa TollRo are doua componente principale:

Tariful pentru utilizarea infrastructurii, acopera intretinerea, reparatiile si costurile administrative ale sistemului de taxare.

Tariful pentru costuri externe, reflecta impactul asupra mediului si sanatatii publice, cauzat de emisii poluante.

Aceasta taxa este exprimata in lei/km (TVA inclus) si va fi ajustata anual in functie de indicele preturilor de consum (IPC) publicat de INS, modificarea intrand in vigoare in fiecare ianuarie.

Exemple de tarife propuse (conform proiectului iulie 2025)


Un vehicul din categoria I (sub 7,5 t) cu norma EURO VI va plati aproximativ 5,35 lei/100 km.

Acelasi tip de vehicul, dar cu norma EURO III, va plati 6,95 lei/100 km.

Un camion greu (categoria III) va genera costuri intre 15,23 lei si 19,80 lei/100 km, in functie de nivelul de poluare.

Cum va functiona sistemul

Responsabilitatea colectarii taxei TollRo revine Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care va gestiona un sistem de taxare electronic, bazat pe urmarirea traseului parcurs. Monitorizarea va respecta reglementarile in vigoare pentru domeniul SETRE.

Pentru vehiculele care au deja tichete de drum achizitionate in 2025, acestea vor ramane valabile si dupa 31 decembrie. In cazul platilor in avans pentru anul urmator, se vor aplica tarifele din anul curent, nu cele ajustate.

Ce urmeaza

Proiectul de ordin pentru stabilirea tarifelor TollRo a fost publicat de Ministerul Transporturilor in iulie 2025 si urmeaza sa fie aprobat oficial si publicat in Monitorul Oficial. Doar dupa aceasta etapa taxa va putea fi aplicata efectiv, incepand cu 2026.

Impactul asupra transportatorilor

Desi autoritatile sustin ca nivelul TollRo este mai scazut decat in alte state din regiune (ex: Bulgaria, Ungaria), implementarea acestui sistem va insemna cheltuieli suplimentare pentru firmele de transport. Companiile vor trebui sa-si recalibreze bugetele si sa ajusteze tarifele de transport, luand in calcul aceste noi costuri directe per kilometru.

TollRo reprezinta un pas important spre o taxare rutiera mai corecta, bazata pe principiul „poluatorul plateste”. Transportatorii mai au timp sa isi adapteze flotele, fie prin modernizarea vehiculelor, fie prin optimizarea rutelor si eficientizarea costurilor operationale.

Laura Profeanu de Laura Profeanu
Sunt expert contabil activ din anul 2006, expert contabil judiciar activ din 2009, auditor financiar activ din anul 2009 si consultant fiscal activ din anul 2013.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam

Atentie, contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016