Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o societate platitoare de impozit pe venit, neplatitoare de TVA, inregistrata din punct de vedere TVA pentru achizitii intracomunitare, semneaza un contract pentru servicii de transport cu o firma din Germania, inregistrata in scopuri de TVA.
Societatea romaneasca factureaza doar catre casa de comenzi din Germania, iar aceasta din urma are contractele cu clientii finali pentru care se realizeaza transportul.
Vom vedea cum se trateaza aceasta factura catre casa de comenzi in Germania din punct de vedere TVA si ce declaratii trebuie depuse.
In ceea ce priveste soferii, acestia sunt salariati ai firmei romanesti, fiind plecati din tara cate o luna sau doua luni, dupa caz, apoi se intorc in tara si pleaca din nou in Germania. Vom vedea daca este necesara declararea acestora in Revisal ca fiind detasati la fiecare plecare.
Iata raspunsul specialistului!
Serviciile prestate catre societatea din Germania sunt servicii intracomunitare daca prestatorul face dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Uniunea Europeana. In vederea aplicarii prevederilor art. 278 alin.(2) din Codul fiscal se vor avea in vedere urmatoarele prevederi din normele metodologice date in aplicarea acestui articol:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
"(8) In cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Uniunea Europeana. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in alt stat membru are statutul de persoana impozabila:
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui si adresei aferente acestuia, in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
b) atunci cand clientul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii sau a platii.”
"(3) In scopul identificarii sediului fix al clientului caruia ii este prestat serviciul, prestatorul examineaza natura si utilizarea serviciului prestat. Atunci cand natura si utilizarea serviciului furnizat nu ii permit sa identifice sediul fix caruia ii este furnizat serviciul, prestatorul, pentru a identifica sediul fix respectiv, trebuie sa urmareasca in special daca contractul, formularul de comanda si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit de statul membru al clientului si comunicat acestuia de catre client identifica sediul fix ca fiind client al serviciului si daca sediul fix este entitatea care plateste pentru serviciul in cauza.
(4) In cazul in care sediul fix al clientului caruia ii este furnizat serviciul nu poate fi stabilit in conformitate cu alin.
(3) sau in cazul in care serviciile sunt prestate catre o persoana impozabila in temeiul unui contract incheiat pentru unul sau mai multe servicii utilizate, in mod neidentificabil si necuantificabil, prestatorul considera in mod valabil ca serviciile sunt furnizate la locul in care clientul si-a stabilit sediul activitatii economice.”
Nefiind inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal (ci conform art. 317 din Codul fiscal pentru tranzactii intracomunitare) societatea din Romania va declara aceste servicii doar in formularul 390 daca serviciile nu sunt scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile. Pentru prestarile de servicii intracomunitare nu se depune decontul special – formular 301.
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 325 din Codul fiscal, prestatorul raporteaza in declaratia recapitulativa numai serviciile care nu beneficiaza de scutire de taxa in statul membru in care acestea sunt impozabile. In acest scop, se considera ca operatiunea este scutita de taxa in statul membru in care este impozabila daca respectiva operatiune ar fi scutita de taxa in Romania. In situatia in care in Romania nu este aplicabila o scutire de taxa, prestatorul este exonerat de obligatia de a declara in declaratia recapitulativa respectivul serviciu, daca primeste o confirmare oficiala din partea autoritatii fiscale din statul membru in care operatiunea este impozabila, din care sa rezulte ca in statul membru respectiv se aplica o scutire de taxa.
HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor stabileste ca reprezinta elemente ale registrului: data la care incepe si data la care inceteaza detasarea transnationala, definita de Legea 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, statul in care urmeaza sa se realizeze detasarea transnationala, denumirea beneficiarului/utilizatorului la care urmeaza sa presteze activitatea salariatul detasat, precum si natura acestei activitati. Conform art. 14 alin. (2) din acelasi act normativ, pana la data achizitionarii noului sistem informatic, angajatorii prevazuti la art. 1 vor transmite datele în registru conform aplicatiei informatice existente pe portalul Inspectiei Muncii la data intrarii în vigoare a prezentei hotarari.
Astfel, detasariile transnationale se inregistreaza in Revisal insa in prezent aplicatia pusa la dispozitie de Inspectia Muncii nu permite aceste lucru. De aceea apreciem ca inregistrarea detasarii transnationale nu se poate realiza pana la momentul la care aplicatia va permite.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Rodica Mantescu, specialist legislatia muncii.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect: Contribuabilii ar putea contribui cu donatii pentru construirea de autostrazi!Trafic international de bunuri. Afla cand se plateste TVA!Regularizare avans. Cum procedam cu factura pentru lucrari executate?Editorial: Drumul pavat cu intentii bune si mandria de a lua bacul din a doua incercareAsociere in participatie. Tratament fiscal TVAUltimele articole
Majorare plafon TVA la 395.000 lei, conform OG 22/2025. EXEMPLU concret de aplicare pentru firmeDeclaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMFormularele 010, 020, 700 folosite pentru inregistrarea in scop de TVA, actualizate prin Ordinul 2420/2025Ghid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de scutire TVA, modificat prin OG 22/2025Lichidare societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la lichidareArticole similare
Indemnizatia pentru reducerea timpului de lucru si plata a 41,5% din salariu. Se pot cumula cele doua beneficii pentru acelasi salariat?Controale ITM la transportatorii rutieri. Au fost acordate amenzi de pana la 40.000 leiControale Inspectia Muncii: Inspectorii au aplicat amenzi de aproximativ 18.000.000 de lei in luna octombrieOUG nr.55/2020: Acordare concedii medicale, pensii de urmas si de invaliditate pe perioada starii de urgentaAngajatorii sunt obligati sa transmita in REVISAL noile salarii in termen de 20 de zile lucratoare de la data producerii modificariiUltimele articole
REVISAL, inlocuit pana pe 30 septembrie 2025 cu sistemul Reges-Online! 8 NOUTATI importanteREVISAL va fi inlocuit cu sistemul REGES-ONLINE. 3 schimbari importanteMajorare salariu minim in 2025. Noutati importante pentru angajatoriAmenzi de peste 1.700.000 de lei aplicate de Inspectia Muncii pentru firmele din domeniul restauranteVerificari Inspectia Muncii. Ce domenii au fost in vizorul inspectorilor in perioada 14-17 mai 2024Articole similare
Codul fiscal 2011 (Partea II.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Depunerea formularului D 207 in diverse situatiiDistribuire bunuri la lichidarea societatii. Cum procedam?Presedinte asociatie de proprietari. Tip de contract. TaxeObligatii asociatie de proprietari privind retinerea la sursa a impozitului pe venit si a contributiilor socialeUltimele articole
Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMTaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorIMPOZIT PE VENIT. Cine NU plateste impozit in 2025 + un studiu de caz utilGhid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si IMPOZIT PE VENIT pentru aceste cheltuieli?Articole similare
Ce declaratii au termenul-limita stabilit la 25 februarie?TVA - Transport intracomunitar, exceptie de la aplicarea regulii generaleTermen limita pentru Declaratia 392 si 393. Completare si depunereCodul fiscal 2008 - Capitolul IV. Impozitul pe mijloacele de transport - art. 261-265Inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul CEE a firmei de transport persoaneUltimele articole
Transport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECod CAEN. Cum sa procedati daca NU aveti cod CAEN pentru serviciile de transportD390 si serviciile intracomunitare. Formularul se depune lunar sau trimestrial?Transport international. Conditii pentru a aplica scutirile de TVAFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Articole similare
OUG 6/2015 privind modificarea si completarea Codului fiscal. Schimbari in ce priveste cota redusa de TVAMinistrul Muncii: Se va organiza o bursa a locurilor de munca pentru romanii din diasporaCe spun indicatorii macroeconomici despre schimbarile din ultima perioadaNoi masuri de drept penal pentru protectia monedei euroOFICIAL! Starea de alerta a fost prelungita cu 30 de zile in RomaniaUltimele articole
Pana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Legea privind salariul minim european a fost promulgata! Ce impact va avea pentru Romania
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



