keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Vouchere de vacanta neutilizate. Recalculare si restituire impozit, D112

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Nov. 2018
Tags: declaratia 112, impozit pe profit, vouchere de vacanta

Nu toti angajatii care au primit vouchere de vacanta au si reusit sa le foloseasca inainte de expirarea lor. Asadar, care este tratamentul contabil care se aplica in cazul tichetelor nefolosite?

Unul dintre specialistii nostri va analiza un caz concret al unei firme care in anul 2017 a acordat salariatilor vouchere de vacanta. Conform legislatiei, angajatii care la sfarsitul perioadei de valabilitate nu si-au folosit toate voucherele au dreptul de a restitui tichetele neutilizate.

In aceasta situatie se nasc cateva intrebari:
1. Cum se recalculeaza impozitul, cu procent de 16% sau de 10%?
2. Restituirea impozitului se face la solicitarea salariatului?
3. Impozitul restituit va fi diminuat prin declaratia D112?
 

Raspunsul specialistului

1. In temeiul art. 14^1 alin. (1) din HG 2015/2009, restituirea voucherele de vacanta pe suport hartie acordate pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite se realizeaza la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca. Aceasta reprezinta o obligatie a beneficiarului.

Din punct de vedere fiscal, in temeiul pct. 17 alin. (7) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 81 din Codul fiscal, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.

Raspunsul fundament este acela potrivit caruia angajatorul urmeaza sa recalculeze drepturile cuvenite salariatului, ca urmare a restituirii voucherelor de vacanta impozitate, aplicand cota de impunere la care au fost supuse acestea, respectiv 16%. Diferentele de impozit pe salarii astfel stabilite pentru luna respectiva la care se refera urmeaza sa diminueze impozitul datorat incepand cu luna in care se realizeaza recalcularea.

Prin urmare, salariatul este repus in situatia in care s-ar fi aflat in cazul in care in anul 2017 voucherele de vacanta nu ar fi fost acordate, impozitul pe salarii calculat aplicand cota de 16% aferent voucherelor de vacanta neutilizate si restituite urmand a diminua impozitul pe salarii datorat de acesta incepand cu luna constatarii modificarii bazei de calcul al acestuia.
Totodata, art. 76 alin. (3) din Codul fiscal nu poate fi aplicat intrucat se refera la salarii si/sau diferente de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare care sunt platite salariatilor. In acest caz este aplicabila regula potrivit careia impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.

2. In situatia in care platitorul a retinut la sursa un impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat, restituirea acestuia se efectueaza de catre platitor, la cererea contribuabilului depusa in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala. temeiul legal il reprezinta art. 170 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.

3. Angajatorul in calitate de platitor urmeaza  sa regularizeze sumele restituite de catre acesta cu obligatiile fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea prin depunerea unei declaratii de regularizare/cerere de restituire. Declaratia de regularizare/cererea de restituire poate fi depusa si ulterior, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
Formularul 110 "Declaratie de regularizare/cerere de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa" al carui model a fost aprobat prin OPANAF 2779/2017 se va completa si depune de catre angajatorul care a retinut la sursa un impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat si efectueaza regularizarea sumelor restituite beneficiarilor de venit cu obligatiile fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea.

Formularul se depune atat in cazul in care, in perioada fiscala in care a avut loc restituirea sumelor catre beneficiarii de venit, impozitul datorat este mai mare decat suma restituita, cat si in situatia in care suma restituita beneficiarilor de venit este mai mare decat impozitul datorat, rezultand astfel diferente de plata sau diferente de recuperat de la bugetul de stat.
In situatia in care in urma regularizarii rezulta diferente de recuperat de la bugetul de stat, formularul are rolul unei cereri de restituire, caz in care se bifeaza rubrica prevazuta in acest scop.

Declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre platitor.

Declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se prelucreaza si se inregistreaza in evidenta pe platitori.

Formularul se depune pentru perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea sumelor beneficiarului de venit de catre platitor, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea sumelor, prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala.
In acest sens, in Sectiunea B "Date privind creanta fiscala" din formular se va completa cu urmatoarele informatii:
- in Coloana "Denumire creanta fiscala" se inscrie denumirea impozitului pe venit retinut la sursa de catre platitor supus operatiunii de regularizare.
Seva prelua din Nomenclatorul "Creante fiscale” care se declara in formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" creanta reprezentand impozitul pe salarii retinut la sursa.
Pentru tipul de impozit pe salarii supus operatiunii de regularizare se completeaza in acelasi formular un tabel generat cu ajutorul programului de asistenta, in conformitate cu instructiunile de mai jos:
- pe Randul 1 "Suma datorata in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea" se inscrie suma reprezentand impozitul pe salarii retinut la sursa, datorat in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea sumelor catre beneficiarii de venit.

Suma se preia, dupa caz, de la rd. 1 "Suma datorata" din formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", in situatia in care, in perioada de raportare, exista obligatia declararii creantei supuse regularizarii. Prin exceptie, in situatia in care, in perioada fiscala mentionata, nu au rezultat sume datorate reprezentand impozit pe venit retinut la sursa, se inscrie cifra 0 (zero).

Prin urmare, creanta „Impozit pe salarii” datorata reflectata la rd. 1 "Suma datorata" din formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” va corespunde impozitului pe salarii retinut la sursa, datorat in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea sumelor catre beneficiarii de venit. Regularizarea impozitului pe salarii retinut la sursa in cuantum mai mare decat cel legal datorat corespunzator voucherelor de vacanta nu se va reflecta in formularul 112.
- pe Randul 2 "Suma restituita beneficiarilor de venit in perioada de raportare" se inscrie suma restituita de catre angajator beneficiarilor de venit in perioada de raportare.
- pe Randul 3 "Diferenta de plata la bugetul statului" se inscrie diferenta dintre suma inscrisa la randul 1 si suma inscrisa la randul 2.
- pe Randul 4 "Diferenta solicitata la restituire" se inscrie diferenta dintre suma inscrisa la randul 2 si suma inscrisa la randul 1.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016