Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Nu toti angajatii care au primit vouchere de vacanta au si reusit sa le foloseasca inainte de expirarea lor. Asadar, care este tratamentul contabil care se aplica in cazul tichetelor nefolosite?
In aceasta situatie se nasc cateva intrebari:
Raspunsul specialistului
Din punct de vedere fiscal, in temeiul pct. 17 alin. (7) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 81 din Codul fiscal, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.
Raspunsul fundament este acela potrivit caruia angajatorul urmeaza sa recalculeze drepturile cuvenite salariatului, ca urmare a restituirii voucherelor de vacanta impozitate, aplicand cota de impunere la care au fost supuse acestea, respectiv 16%. Diferentele de impozit pe salarii astfel stabilite pentru luna respectiva la care se refera urmeaza sa diminueze impozitul datorat incepand cu luna in care se realizeaza recalcularea.

Cartea Verde a Contabilitatii

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Prin urmare, salariatul este repus in situatia in care s-ar fi aflat in cazul in care in anul 2017 voucherele de vacanta nu ar fi fost acordate, impozitul pe salarii calculat aplicand cota de 16% aferent voucherelor de vacanta neutilizate si restituite urmand a diminua impozitul pe salarii datorat de acesta incepand cu luna constatarii modificarii bazei de calcul al acestuia.
2. In situatia in care platitorul a retinut la sursa un impozit pe venit in cuantum mai mare decat cel legal datorat, restituirea acestuia se efectueaza de catre platitor, la cererea contribuabilului depusa in termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala. temeiul legal il reprezinta art. 170 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
3. Angajatorul in calitate de platitor urmeaza sa regularizeze sumele restituite de catre acesta cu obligatiile fiscale de acelasi tip datorate in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea prin depunerea unei declaratii de regularizare/cerere de restituire. Declaratia de regularizare/cererea de restituire poate fi depusa si ulterior, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea.
Formularul se depune atat in cazul in care, in perioada fiscala in care a avut loc restituirea sumelor catre beneficiarii de venit, impozitul datorat este mai mare decat suma restituita, cat si in situatia in care suma restituita beneficiarilor de venit este mai mare decat impozitul datorat, rezultand astfel diferente de plata sau diferente de recuperat de la bugetul de stat.
Declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se depune la organul fiscal competent pentru administrarea creantelor fiscale datorate de catre platitor.
Declaratia de regularizare/cererea de restituire privind impozitul pe venit retinut la sursa se prelucreaza si se inregistreaza in evidenta pe platitori.
Formularul se depune pentru perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea sumelor beneficiarului de venit de catre platitor, in cadrul termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea sumelor, prevazut la art. 219 din Codul de procedura fiscala.
Suma se preia, dupa caz, de la rd. 1 "Suma datorata" din formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", in situatia in care, in perioada de raportare, exista obligatia declararii creantei supuse regularizarii. Prin exceptie, in situatia in care, in perioada fiscala mentionata, nu au rezultat sume datorate reprezentand impozit pe venit retinut la sursa, se inscrie cifra 0 (zero).
Prin urmare, creanta „Impozit pe salarii” datorata reflectata la rd. 1 "Suma datorata" din formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” va corespunde impozitului pe salarii retinut la sursa, datorat in perioada fiscala in care s-a efectuat restituirea sumelor catre beneficiarii de venit. Regularizarea impozitului pe salarii retinut la sursa in cuantum mai mare decat cel legal datorat corespunzator voucherelor de vacanta nu se va reflecta in formularul 112.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
NOU: Versiunea actualizata pentru DECLARATIA 112 (Soft A si Soft J)Descarcati ultima versiune pentru DECLARATIA 112E disponibila Declaratia 100 actualizata. Ce nu se mai declara in D100?DECLARATIA 112 in 2023: Ce venituri neimpozabile trebuie trecute in formular?PFA si DECLARATIA 112. Colaborare client neplatitor TVA. Ce optiuni are PFA-ul?Ultimele articole
Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Indemnizatii de delegare. In ce luna se declara diurna in D112Reminder ANAF! Incepand cu declararea veniturilor aferente lunii noiembrie 2023, se utilizeaza un nou formular 112DECLARATIA 112 a fost modificata prin Ordinul 1994/2023. De cand se aplica schimbarileRevisal in 2023: Este OBLIGATORIE inregistrarea absentelor nemotivate si suspendarea CIM in sistem?Articole similare
Monografie contabila in cazul impozitului retinut la sursa de nerezidenti87 solutii: Cand si de ce esti obligat sa folosesti Casa de MarcatDepasire plafon TVA la incasare. Trecerea la IMPOZIT PE PROFITAnulare inregistrare in scopuri de TVA si ajustareSeminarul de Fiscalitate si Contabilitate: Noul cod Fiscal 2016. Doi lectori exceptionali!Ultimele articole
e-TVA si Notificarea de conformare. Ce faci cand ai emis facturi fara TVATVA imobiliare si terenuri. Cum se emite factura + ce impozit se aplica la vanzarea lorIMPOZIT PE PROFIT. Poti redirectiona impozitul catre ONG-uri pana pe 25 septembrie 2025Depasire plafon de 100.000 euro. Trecere la IMPOZIT PE PROFIT si TVA lunarProsumator. Obligatii fiscale si MONOGRAFIE contabila explicataArticole similare
E-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anFirme care acorda tichete de vacanta. Aceste sume intra in plafonul de 33% pentru beneficii extrasalariale?Aplicarea Legii 293/2023. In limita de 1600 lei intra si ajutoarele de inmormantare, de boli incurabile sau cadourile de 8 Martie?Vouchere pentru cresterea natalitatii de la stat. Care sunt inregistrarile contabile in acest caz?Regim fiscal pentru tichete cadou, tichete de masa, tichete de cresa si VOUCHERE DE VACANTA acordate salariatilorUltimele articole
Voucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaE-Factura in 2024. Prevederi privind voucherele de vacanta
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"