Tags: monografie contabila, inregistrare contabila pentru testele covid, concedii medicale
Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu:
1. Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
Contravaloarea testelor Covid suportata de angajator pote fi considerata avantaj de natura salariala conform art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Pentru a evita aceasta incadrare este recomandat ca medicul de medicina muncii sa dispuna efecturarea testului COVID in conformitate cu prevederile HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor si art. 1 alin. (1) lit. k) din Ordinul 3577/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta. Potrivit acestuia, pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, toti angajatorii din sectorul public si din privat implementeaza urmatoarele masuri:
(…) k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Cheltuielile sunt deductibile in baza prevederilor art. 25 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate consider ca se efectueaza cu ajutorul contului 628 (628=401).
2. De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Conform art. 12 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si instituirea unor masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate astfel cum a fost modificat prin OUG 126/2020:
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A.de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca, cu exceptia indemnizatiilor aferente certificatelor de concediu medical acordate persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020;
B.din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a)ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si C si alin. (2);
c)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020.
Astfel, in cazul concediilor medicale cod 05 acordate salariatilor pentru care s-a instituit masura izolarii potrivit Legii 136/2020, indemnizatiile medicale se suporta integral din FNUASS.
In ceea ce priveste concediile medicale cod 07, art. 20 alin. (3) din OUG 158/2005 stabileste ca, cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita conform art. 10 si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 20 alin. (7) din Legea nr. 136/2020. Astfel, concediile medicale cod 07 se suporta integral din FNUASS.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cod TVA anulat. Monografie contabila
Intrebare:
O societate comerciala care si-a pierdut codul de tva din oficiu in 27.04.2023, deoarece nu a depus declaratiile fiscale, in perioada cat are codul anulat, doar colecteaza si nu deduce nimic. Care ar fi monografia contabila pentru facturile pe care le primeste in perioada cat are codul anulat? In ultimul decont de tva depus, societatea are tva negativ pentru care nu a solicitat rambursare, in momentul cand emite o factura si trebuie sa colecteze tva, se tine cont de acel sold...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament contabil SGR
Intrebare:
Avem inchiriat un aparat de reciclat pentru care achitam chiria la 3 luni. Voucherele emise de aparat le folosesc clientii in magazinele noastre prin achitarea cumparaturilor. Lunar se emite si factura catre Returo SGR. Am nevoie de monografii contabile.
Multumesc anticipat!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regularizare avans si emitere factura finala dupa modificare cota TVA
Intrebare:
In Iulie 2025 s-a facturat un avans la un client in valoare de 10.000 (cu tva inclus) lei cu tva de 19%. Lucrarea se va finaliza doar in luna Septembrie. Valoarea finala a lucrarii este de 55000 lei (tva inclus). Avand in vedere ca tva-ul va fi de 21%, cum se va face factura finala? Si cum se va stinge avansul, ne referim la tva. Va rugam sa ne ajutati cu inregistrarile contabile si cu sumele aferente tva-ului. Noi pentru avans am facut urmatoarea inregistrare:
4111 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<