Tags: monografie contabila, inregistrare contabila pentru testele covid, concedii medicale
Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu:
1. Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
Contravaloarea testelor Covid suportata de angajator pote fi considerata avantaj de natura salariala conform art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Pentru a evita aceasta incadrare este recomandat ca medicul de medicina muncii sa dispuna efecturarea testului COVID in conformitate cu prevederile HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor si art. 1 alin. (1) lit. k) din Ordinul 3577/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta. Potrivit acestuia, pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, toti angajatorii din sectorul public si din privat implementeaza urmatoarele masuri:
(…) k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Cheltuielile sunt deductibile in baza prevederilor art. 25 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate consider ca se efectueaza cu ajutorul contului 628 (628=401).
2. De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Conform art. 12 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si instituirea unor masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate astfel cum a fost modificat prin OUG 126/2020:
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A.de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca, cu exceptia indemnizatiilor aferente certificatelor de concediu medical acordate persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020;
B.din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a)ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si C si alin. (2);
c)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020.
Astfel, in cazul concediilor medicale cod 05 acordate salariatilor pentru care s-a instituit masura izolarii potrivit Legii 136/2020, indemnizatiile medicale se suporta integral din FNUASS.
In ceea ce priveste concediile medicale cod 07, art. 20 alin. (3) din OUG 158/2005 stabileste ca, cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita conform art. 10 si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 20 alin. (7) din Legea nr. 136/2020. Astfel, concediile medicale cod 07 se suporta integral din FNUASS.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Suntem o societate comerciala care exploateaza terenuri agricole (cod CAEN 0111).
In luna iulie 2024 am primit de la firma de asigurari despagubiri pentru daunele provocate de grindina (cultura grau) suma de 104.444 lei.
Am facut urmatoarele operatiuni:
711 - 331 104444 (diminuare prod in curs de executie PN, pentru a nu influenta pretul de cost)
411/461 - 7581 104444 venituri din despagubiri
512 - 411/461 104444...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa imi transmiteti ce monografie contabila trebuie utilizata pentru o investitie in curs realizata de o societate pentru constructia unui garaj propriu? Cheltuielile pana in prezent sunt cele legate de materiale (cherestea, beton, teava), cum trebuie sa procedam la finalul unei luni pentru inregistarea investitiei in curs si care este monografia la receptia finala a garajului?
Multumesc anticipat!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Asociatie non profit cu obiect de activitate invatamant privat acreditat doreste sa acorde o bursa sociala pentru copii unui angajat.
Va rog sa imi comunicati care ar putea fi implicatiile de natura fiscala.
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea noastra achizitioneaza componente de calculator pentru a-l realiza in regie proprie. Cum procedam la inregistrarea componentelor? Avand in vedere ca unele dintre acestea, de exemplu, monitorul, are o valoare de intrare, fara TVA, de 3.361,33 lei sau placa video este 5.024,73 lei, fara TVA. Au fost achizitionate separat fiecare dintre piesele necesare, investitia este in curs, deoarece nu a fost finalizat calculatorul.
Care este monografia contabila ce va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Suntem o firma ce avem cod CAEN 5320. In urma activitatii desfasurate au rezultat niste deseuri de carton si hartie ce dorim sa le vindem unei firme specializate in distrugerea lor.
Ca urmare, suntem nevoiti sa emitem o factura fiscala cu doua linii distincte, una pentru deseuri si una pentru taxa de mediu.
Cum trebuie sa apara exact scris pe factura fiscala pentru fiecare linie in parte, respectiv cea a deseurilor si cea a taxei de mediu de 2%?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Monografie contabila SGR-comerciant
Suntem un magazin care preluam manual ambalajele SGR.
O parte din clienti doresc restituirea valorii garantiei in numerar iar o alta parte doresc vouchere.
Intrebare:
Putem emite vouchere si ce trebuie sa contina acestea?
Care este monografia contabila in cazul emiterii de vouchere, dar si in cazul in care primim vouchere si le preschimbam in numerar sau le folosim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<