Tags: monografie contabila, inregistrare contabila pentru testele covid, concedii medicale
Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu:
1. Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
Contravaloarea testelor Covid suportata de angajator pote fi considerata avantaj de natura salariala conform art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Pentru a evita aceasta incadrare este recomandat ca medicul de medicina muncii sa dispuna efecturarea testului COVID in conformitate cu prevederile HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor si art. 1 alin. (1) lit. k) din Ordinul 3577/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta. Potrivit acestuia, pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, toti angajatorii din sectorul public si din privat implementeaza urmatoarele masuri:
(…) k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Cheltuielile sunt deductibile in baza prevederilor art. 25 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate consider ca se efectueaza cu ajutorul contului 628 (628=401).
2. De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Conform art. 12 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si instituirea unor masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate astfel cum a fost modificat prin OUG 126/2020:
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A.de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca, cu exceptia indemnizatiilor aferente certificatelor de concediu medical acordate persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020;
B.din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a)ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si C si alin. (2);
c)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020.
Astfel, in cazul concediilor medicale cod 05 acordate salariatilor pentru care s-a instituit masura izolarii potrivit Legii 136/2020, indemnizatiile medicale se suporta integral din FNUASS.
In ceea ce priveste concediile medicale cod 07, art. 20 alin. (3) din OUG 158/2005 stabileste ca, cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita conform art. 10 si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 20 alin. (7) din Legea nr. 136/2020. Astfel, concediile medicale cod 07 se suporta integral din FNUASS.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata efectuata pentru compania mama
Intrebare:
Am achitat in numele companiei mama, care este din Austria, o taxa catre o autoritate din Romania. Pentru aceasta taxa nu am primit niciun document de la autoritatea in cauza (taxa s-a platit in baza unei legi). Avem doar ordinul de plata si atat (plata este facuta de noi pentru ca ei nu puteau sa faca plata in cont de Trezorerie). Totusi, noi vrem sa ne recuperam aceasta taxa de la compania mama. Cum putem sa facturam catre ei aceasta taxa? Care ar trebui sa fie regimul TVA-ului de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare transport salariati
Intrebare:
Incepand cu 2025 dorim sa acordam salariatilor c/v transportului de la domiciliu la locul de munca si avem urmatoarele cazuri:
- cu masina de serviciu, pt agenti de vanzari, soferi transport marfa, directori - aici noi consideram ca e deductibil transportul de la domiciliu la locul de munca.
- cu masina proprie, salariati care se deplaseaza din aceeasi localitate si salariati care se deplaseaza din alta localitate catre locul de munca - aici consideram ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie cesiune leasing financiar
Intrebare:
Va rugam sa ne precizati care este monografia contabila la un contract de leasing financiar cesionat in favoarea altei societati comerciale. Trebuie inregistrat in contabilitatea firmei care detine contractul initial de leasing. Cum se inregistreaza contractul de amendament la contractul de leasing initial, daca se inregistreaza in contabilitate si care este monografia contabila?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plati partiale dividende interimare
Intrebare:
Daca am depus bilant interimar la nivelul trimestrului II 2024, dar conform hotararii AGA am repartizat ca dividende interimare o suma mai mica decat profitul la 30.06.2024, pot face o noua AGA pentru suplimentarea dividendelor interimare? Sau va trebui depus un bilant interimar pentru trimestrul III?
Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Imprumut societati afiliate
Intrebare:
O Primarie prin Consilul local in calitate de actionar detine cate 98% din actiunile a doua societati pe actiuni (98% pentru fiecare).
Una din societati inregistreaza profit si are un capital mare neutilizat iar cea de-a doua este pe pierdere de mai multi ani.
Se intentioneaza fuzionarea celor doua societati care pana in prezent nu s-a concretizat.
Pentru a putea rezolva unele probleme de ordin financiar al societatii care inregistreaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<