Tags: monografie contabila, inregistrare contabila pentru testele covid, concedii medicale
Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu:
1. Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
Contravaloarea testelor Covid suportata de angajator pote fi considerata avantaj de natura salariala conform art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Pentru a evita aceasta incadrare este recomandat ca medicul de medicina muncii sa dispuna efecturarea testului COVID in conformitate cu prevederile HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor si art. 1 alin. (1) lit. k) din Ordinul 3577/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta. Potrivit acestuia, pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, toti angajatorii din sectorul public si din privat implementeaza urmatoarele masuri:
(…) k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Cheltuielile sunt deductibile in baza prevederilor art. 25 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate consider ca se efectueaza cu ajutorul contului 628 (628=401).
2. De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Conform art. 12 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si instituirea unor masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate astfel cum a fost modificat prin OUG 126/2020:
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A.de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca, cu exceptia indemnizatiilor aferente certificatelor de concediu medical acordate persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020;
B.din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a)ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si C si alin. (2);
c)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020.
Astfel, in cazul concediilor medicale cod 05 acordate salariatilor pentru care s-a instituit masura izolarii potrivit Legii 136/2020, indemnizatiile medicale se suporta integral din FNUASS.
In ceea ce priveste concediile medicale cod 07, art. 20 alin. (3) din OUG 158/2005 stabileste ca, cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita conform art. 10 si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 20 alin. (7) din Legea nr. 136/2020. Astfel, concediile medicale cod 07 se suporta integral din FNUASS.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O firma cu cod CAEN 5520 neplatitoare de TVA, impozit pe venit microintreprindere, a inchiriat un apartament pe care l-a inregistrat ulterior pe booking si alte platforme. Contractul de locatiune este incheiat intre firma si 2 persoane fizice-sot, sotie. Valoarea contractului este in lei si se mentioneaza ca beneficiarul chiriei este sotul. Firma o sa detina cod special de TVA pt acest tip de operatiuni si o sa depuna lunar D301 si D390. 1. Firma o sa retina 10% impozit si o sa plateasca la ANAF...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o monografie contabila in ceea ce priveste inregistrarea acordarii unei concesiuni catre o terta parte, pentru terenurile inregistrate in cadrul societatii noastre? In acelasi timp, ce implicatii de natura fiscala intervin pe aceasta speta?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate comerciala platitoare de TVA, colecteaza reziduuri (deseuri) din beton cu titlu gratuit de pe diverse santiere. Deseul se concaseaza si se vinde mai departe la diverse persoane juridice. Care credeti ca ar fi o monografie contabila in aceasta situatie?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: SRL, in domeniul comert cu amanuntul, vinde si bauturi cu SGR. Stiu ca la achizitie se inregistreaza 371 = 401 si 461 = 401. La vanzare se inregistreaza: 5311 = 707 si 5311 = 461, Pe bonul fiscal (raport Z) nu apare separat SGR, ci total numerar (doc pe care il primesc de la administrator). In schimb, am o situatie facuta de administrator cu vanzarile SGR. Problema mea este ca nu stiu cu ce sa verific aceasta situatie ca sa fiu sigura ca e corecta. Ingrijorarea mea consta in faptul ca nu am sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In 01.07.2007 am achizitionat un teren pe care era o cladire. TVA taxare inversa. In 09.11.2023 am demolat cladire-proces verbal (am avut autorizatie de la primarie si o societate care s-a ocupat de demolare si eliberare teren). Societatea a achizitionat terenul si cladirea, impreuna cu alte terenuri si cladiri, cu scopul de a dezvolta o activitate profitabila in zona respectiva, chiar intentionand sa continue o traditie a zonei. A investit in reamenajarea locului. Nu a reusit cu ideea initiala,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<