Tags: monografie contabila, inregistrare contabila pentru testele covid, concedii medicale
Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Raspunsul consultantului fiscal Irina Dumitrescu:
1. Cum inregistrez in contabilitate cheltuielile cu testarile RT-PCT ale salariatiilor. Mentionez ca am efectuat teste covid la salariati si as dori o monografie pentru inregistrarea lor. Sunt cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal?
Contravaloarea testelor Covid suportata de angajator pote fi considerata avantaj de natura salariala conform art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Pentru a evita aceasta incadrare este recomandat ca medicul de medicina muncii sa dispuna efecturarea testului COVID in conformitate cu prevederile HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor si art. 1 alin. (1) lit. k) din Ordinul 3577/2020 privind masurile pentru prevenirea contaminarii cu noul coronavirus SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, pe perioada starii de alerta. Potrivit acestuia, pe durata starii de alerta, pentru prevenirea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru asigurarea desfasurarii activitatii la locul de munca in conditii de securitate si sanatate in munca, toti angajatorii din sectorul public si din privat implementeaza urmatoarele masuri:
(…) k) asigura comunicarea permanenta cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a se monitoriza starea de sanatate a angajatilor, astfel incat acestia sa poata beneficia de masurile preventive profilactice care au fost prevazute la nivel national pentru combaterea raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2.
Cheltuielile sunt deductibile in baza prevederilor art. 25 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.
Inregistrarea in contabilitate consider ca se efectueaza cu ajutorul contului 628 (628=401).
2. De cine sunt suportate concediile medicale eliberate salariatiilor cu diagnosticul COVID 19 (COD INDEMNIZATIE 05 SI 07)?
Conform art. 12 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate si instituirea unor masuri privind indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate astfel cum a fost modificat prin OUG 126/2020:
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se suporta dupa cum urmeaza:
A.de catre angajator, din prima zi pana in a 5-a zi de incapacitate temporara de munca, cu exceptia indemnizatiilor aferente certificatelor de concediu medical acordate persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020;
B.din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, incepand cu:
a)ziua urmatoare celor suportate de angajator, conform lit. A, si pana la data incetarii incapacitatii temporare de munca a asiguratului sau a pensionarii acestuia;
b)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate prevazute la art. 1 alin. (1) lit. B si C si alin. (2);
c)prima zi de incapacitate temporara de munca, in cazul persoanelor asigurate pentru care a fost instituita masura izolarii, potrivit Legii nr. 136/2020.
Astfel, in cazul concediilor medicale cod 05 acordate salariatilor pentru care s-a instituit masura izolarii potrivit Legii 136/2020, indemnizatiile medicale se suporta integral din FNUASS.
In ceea ce priveste concediile medicale cod 07, art. 20 alin. (3) din OUG 158/2005 stabileste ca, cuantumul brut lunar al indemnizatiei pentru carantina sau izolare reprezinta 100% din baza de calcul stabilita conform art. 10 si se suporta integral din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 20 alin. (7) din Legea nr. 136/2020. Astfel, concediile medicale cod 07 se suporta integral din FNUASS.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare online prin Emag
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online.
Din punctul nostru de vedere, al gestiunii noastre, cum considerati ca ar fi mai corect, sa cream o noua gestiune strict cu marfa pentru Emag din care sa transferam prin bon de transfer catre Emag? Aceasta marfa o putem trata ca marfa livrata catre Emag in regim de custodie? Ar trebui sa cream...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie servicii intracomunitare
Intrebare:
Societatea vinde produse de mic mobilier pentru copii in UE.
Periodic cumparatorul solicita diferite parti de mobilier pentru a-si asigura stoc in cazul in care primeste reclamatii de tipul eventualelor loviri sau zgaraieturi in timpul transportului sau manipularii, pentru care se intocmeste factura si se incaseaza contavaloarea.
Lunar in functie de necesitatea inlocuirii de diferite parti cumparatorul intocmeste factura cu piesele inlocuite.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din evidenta mijloace fixe si marfuri
Intrebare:
Exista urmatoarea situatie exceptionala: avem in mijloace fixe si, de asemenea, in stocul de marfa, aparate medicale unice dpdv al performantelor si al consumabilelor. Modul lor intrare in patrimoniu a fost achizitia intracomunitara, iar producatorul este din SUA.
Ca urmare a faptului ca producatorul si-a incetat activitatea, consumabilele, piesele de schimb, suportul service nu mai pot fi furnizate. De asemenea, nici noi, la randul nostru, nu mai putem vinde acest tip...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<