Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Expunerea succinta a procedurii fiscale de rambursareAti solicitat rambursarea T.V.A. si suportati consecintele: mai devreme sau mai tarziu, in functie de modalitatea de rambursare a T.V.A. (cu ...
Expunerea succinta a procedurii fiscale de rambursare
Ati solicitat rambursarea T.V.A. si suportati consecintele: mai devreme sau mai tarziu, in functie de modalitatea de rambursare a T.V.A. (cu control anticipat sau cu control ulterior), trebuie sa acceptati inspectia fiscala partiala.
Inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de cel mult un an de la aprobarea cererii de rambursare. Obiectul inspectiei fiscale este verificarea modului de respectare a legislatiei fiscale in vigoare cu privire la T.V.A. aferenta operatiunilor realizate de catre firma dvs. in perioada cuprinsa intre data ultimului control si luna pentru care solicitat i rambursarea. Rambursarea T.V.A. se face in baza metodologiei aprobate prin O.M.F.P. nr. 967, din 6 iulie 2005, modificat si completat prin O.M.E.F. nr. 102, din 27 aprilie 2007.
ATENTIE!
Inainte de inceperea controlului, echipa desemnata in acest sens are obligatia sa va prezinte drepturile si obligatiile pe care le aveti in timpul desfasurarii inspectiei fiscale, asa cum sunt prezentate acestea in Carta drepturilor si a obligatiilor contribuabililor, pe timpul desfasurarii inspectiei fiscale, reglementata prin O.M.F.P. nr. 713, din 12 octombrie 2004.
Cu toate ca v-ati straduit sa aplicati corect legislatia T.V.A., totusi, la orice inspectie fiscala, organul de control se straduieste si chiar reuseste sa gaseasca deficiente pentru care stabileste diferente suplimentare de plata. La randul lor, aceste diferente suplimentare de plata reprezinta baza de calcul pentru majorarile de intarziere. Organul de inspectie fiscala nu se multumeste doar cu atat si mai insista: pe langa deficiente, mai constata si anumite contraventii, pe care le sanctioneaza prin aplicarea de amenzi, prevazute fie de Legea contabilitatii nr. 82/1991, fie de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, fie de ambele acte normative.
Prin urmare, dupa finalizarea controlului, echipa de inspectie fiscala incheie daca este cazul:
- un Raport de inspectie fiscala, ca act administrativ fiscal prin care sunt stabilite diferentele suplimentare de plata si majorarile de intarziere aferente ca obligatii fiscale. Acest act sta la baza intocmirii Deciziei de impunere, care reprezinta un titlul de creanta fiscala a bugetului general consolidat;
- un proces-verbal, prin care se constata contraventia si se aplica amenda. Aplicarea amenzilor se face respectand prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
IMPORTANT!
Daca nu sunteti de acord cu sumele de plata stabilite si cu contraventia constatata, aveti posibilitatea sa formulati si sa depuneti la organul fiscal competent:
- contestatie impotriva deciziei de impunere, asa cum prevede art. 205 din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal;
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- plangere, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei, asa cum prevede art. 31 din Codul de procedura fiscala.
RETINETI!
Introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu suspenda executarea actului administrativ fiscal, deci nici obligatia de inregistrare contabila si de plata a sumelor stabilite. De aceea, obligatiile fiscale stabilite prin decizia de impunere trebuie inregistrate in contabilitate si virate la urmatoarele termene impuse de art. 111 din Codul de procedura fiscala:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare comunicarii deciziei de impunere, in situatia in carecomunicarea se face in intervalul 1 - 15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare comunicarii deciziei de impunere, in situatia in carecomunicarea se face in intervalul 16 - 31 din luna.
ATENTIE!
Obligatiile fiscale suplimentare nu trebuie declarate la organul fiscal competent, deoarece aceasta obligatie de declarare a rezultatelor verificarii efectuate revine echipei de control, care inainteaza decizia de impunere si procesul- verbal la serviciile de administrare in vederea inregistrarii acestora in fisa sintetica pe platitor.
Prezentarea inregistrarii contabile a rezultatelor inspectiei fiscale ulterioare
Exemplu:
In luna iulie 2007, ati solicitat rambursarea de T.V.A. fiindca activitatea dvs. preponderenta este livrarea de bunuri la export! Suma solicitata la rambursare este 65.500 de lei. Deoarece prezentati un grad de risc fiscal mic, beneficiat i de rambursarea de T.V.A. cu inspectie fiscala ulterioara. Pentru virarea sumei de 65.500 de lei, serviciul competent din cadrul organului fiscal la care s-a depus cererea intocmeste Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a T.V.A.
Asa cum ne-am obisnuit deja, termenul de solutionare a cererii, de maximum 45 de zile de la data depunerii decontului de T.V.A. cu sume negative cu optiune de rambursare, nu este respectat, este depasit cu 20 de zile. Desi termenul ar fi fost cel mai tarziu in data de 7 septembrie 2007, decizia de rambursare este emisa in data de 27 septembrie 2007, iar virarea sumei in contul dvs. se efectueaza in data de 28 septembrie 2007. Desi stiti ca aveti posibilitatea sa solicitati organului fiscal teritorial majorari de intarziere calculate la suma cuvenita la rambursare, dar virata cu intarziere, nu reactionati. Dimpotriva, va bucurati ca intarzierea a fost „de bun-simt“ si ca ati primit totusi banii care vi se cuveneau intr-un termen rezonabil. Suma care se poate solicita drept majorari de intarziere este de 1.310 lei (20 de zile x 0,01% x 65.500 de lei).
Inspectia fiscala partiala incepe in data de 20 noiembrie 2007 si se finalizeaza pe data de 14 decembrie 2007. Verificarea se efectueaza pentru perioada 31.10.2005 – 31.07.2007. Ca urmare a verifica rii efectuate, echipa de inspectie fiscala a constatat faptul ca, in luna octombrie 2006, firma dvs. a exercitat eronat dreptul de deducere a T.V.A. pentru suma de 1.915 lei, reprezentand lucrari de reparatii pentru un bun imobil destinat inchirierii in regim de scutire de la plata T.V.A. Astfel, organul de inspectie fiscala stabileste diferente suplimentare de plata, in suma de 8.300 de lei, pentru care calculeaza majorari de intarziere in suma de 65 de lei (78 de zile x 0,01% x 8.300 de lei), pentru intervalul cuprins in perioada 28 septembrie (data deciziei de rambursare) – 14 decembrie 2007 (data finalizarii inspectiei fiscale), deoarece firma dvs. a beneficiat la rambursare de o suma necuvenita.
Pentru neprezentarea deciziei de inventariere aferenta anului fiscal 2006, organul de inspectie fiscala aplica si o amenda contraventionala in suma de 3.000 de lei, in baza prevederilor Legii nr. 82/1991, pct. 2, lit. c.
Desi firma dvs. formuleaza contestatie impotriva deciziei de impunere comunicate de catre organul de inspectie fiscala, pana la urma achita sumele suplimentare de plata, inclusiv amenda contraventionala, in data de 3 ianuarie 2008.
Din punct de vedere contabil, rezultatele inspectiei fiscale se inregistreaza in baza conturilor reglementate prin O.M.F.P. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005, pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv cu ajutorul conturilor 658 si 448, desfasurate pe analitice, in functie de natura debitului, astfel:
1. inregistrarea diferentelor suplimentare de plata a T.V.A.:
6584 = 4481.4 8.300
(analitic (analitic distinct)
distinct)
„Diferente „Alte datorii
suplimentare fata de
de plata“ bugetul statului“
2. inregistrarea majorarilor de intarziere aferente diferentelor suplimentare de plata a T.V.A.:
6585 = 4481.5 65
(analitic (analitic distinct)
distinct)
„Diferente „Alte datorii
suplimentare fata de
de plata“ bugetul statului“
3. inregistrarea amenzii contraventionale:
6585 = 4481.5 3000
(analitic (analitic distinct)
distinct)
„Diferente „Alte datorii
suplimentare fata de
de plata“ bugetul statului“
4. achitarea debitelor:
% = 5121 11.365
„Conturi la
4481.4 banci in lei“ 8.300
4481.5 65
4481.6 3.000
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"