Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Achizitia de marfuri de la o persoana fizica: Regimul fiscal si declarativ al cumpararilor de bunuri pe baza de borderou

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache la 06 Sep. 2018 Exclusiv
Tags: borderou achizitie marfa, regim fiscal si declarativ achizitie marfa, achizitie marfa de la persoana fizica neautorizata

Care este regimul fiscal si declarativ al marfurilor achizitionate de la un producator - persoana fizica neautorizata?

In cele ce urmeaza vm studia cazul unei cmpanii care achizioneata de la o persoana fizica neautorizata anual, cantitati mici de marfa (10-20 de bucati). Este suficient, in acest caz, borderoul de achizitie si dispozitia de plata, urmand ca pana in 25 a lunii urmatoare sa se intocmeasca D100 cu impozitul de 10% retinut la sursa?
 

Iata ce spune specialistul

Da, este corect sa se procedeze asa cu intocmirea borderoului de achizitie si dispozita de plata pentru achizitia de bunuri produse de o persoana fizica neautorizata.
 
Atentie!

Daca insa achizitionati bunurile de la un producator agricol ( avand in vedere ca nu se mentioneaza in subiectul discutiei ce fel de produse se achizitioneaza) atunci veniturile obtinute de acesta din vanzarea propriilor produse agricole nu se impoziteaza daca se incadreaza in prevederile alin (2) de la art. 105 din Codul fiscal:
 
ART. 105 - Venituri neimpozabile (2) Veniturile definite la art. 103 alin.(1) sunt venituri neimpozabile in limitele stabilite potrivit tabelului urmator:
…… De asemenea trebuie sa aveti in vedere ca incepand cu luna mai a anului 2015 in locul borderourilor de achizitie de la producatorii individuali de produse agricole se vor utiliza file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul Baza legala: Legea 145/21.10.14 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol: Articolul 20 (1) Dupa 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi se interzice utilizarea urmatoarelor documente la cumpararea produselor agricole de la producatori agricoli persoane fizice:a) borderoul de achizitie (de la producatori individuali) (cod 14-4-13/b) …;
 
Articolul 10 (1) Regimul de utilizare a filelor din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este urmatorul:a) primul exemplar se inmaneaza cumparatorului; b) al doilea exemplar se pastreaza de vanzator;c) al treilea exemplar se pastreaza la carnet. (2) Carnetele utilizate, continand al treilea exemplar al filelor, se restituie la primariile care au emis carnetul, in termen de 15 zile lucratoare de la data utilizarii ultimei file a acestora.
 
(3) Prevederile alin. (1) se aplica pentru orice fel de vanzare de produse agricole, in orice cantitate si structura sortimentala, indiferent de calitatea cumparatorului, respectiv persoana fizica sau persoana juridica, cu exceptia exercitarii actului de comert cu amanuntul in piete agroalimentare, targuri si piete ambulante, pentru care se aplica prevederile art. 15.
 
1. Nota de receptie
Aveti in vedere ca, pentru a fi luata in considerare achizitia cu borderou, trebuie sa intocmiti si nota de intare-receptie conform prevederilor din OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabil:
 
Anexa 1 NORME GENERALE din 5 noiembrie 2015 de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile
 
A. Aspecte generale
 
6. Documentele justificative provenite din tranzactii/ operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective.
 
2. Declaratia 205
Totodata este corecta si retinerea a 10% a impozitului pe venit si virarea acesteia la bugetul de stat, deoarece nu este vorba de bunuri din patrimoniul personal, care sunt scutite de impozitul pe venit:ART. 62 - Venituri neimpozabile
 
In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:m) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile si mobile din patrimoniul personal, altele decat castigurile din transferul titlurilor de valoare si/sau aurului financiar prevazute la cap. V - Venituri din investitii, precum si altele decat cele definite la cap. IX - Venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal; z) alte venituri care nu sunt impozabile, astfel cum sunt precizate la fiecare categorie de venit.
 
Operatiunea prezentata de dvs. se incadreaza alin (2) de la art. 114 din Codul fiscal: ART. 114 - Definirea veniturilor din alte surse (1) Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a) - h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu. (2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri: g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
 
NM(2) In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului fiscal.
 
Impozitul pe venit de 10% trebuie declarat nu numai in Declaratia 100, ci si in Declaratia 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit“ conform OMFP nr. 3695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale datorate de persoanele fizice actualizat la zi, mai precis la lit f) din anexa cu instructiunile de completare ale formularului 205. Aceasta declaratie se completeaza doar anual si se depune pana la sfarsitul lunii februarie a anului curent pentru anul expirat.
 
3) Declaratia 394
Formularului (394) "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA", cod MFP 14.13.01.02/f, se completeaza si cu achizitiile efectuate prin borderourile de achizitii asa cum se regaseste in OMFP 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA:
 
“Anexa nr. 2 INSTRUCTIUNI de depunere si completare a Formularului (394) 1.Declaratia se completeaza si se depune de catre:b) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal, care realizeaza achizitii de bunuri….
 
Declaratia trebuie sa contina facturile care au fost primite in perioada de raportare, indiferent de data la care intervine exigibilitatea TVA, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol in cazul achizitiilor efectuate de la persoane fizice, contracte incheiate cu persoane fizice si/sau alte documente.”
Borderourile trebuie completate pe fiecare CNP in parte, situatie in care este necesara si o copie a cartii de identitate a vanzatorului, persoana fizica.
 
4) Despre CAS si CASS
Veniturile din alte surse conform art. 114 din Codul fiscal nu sunt supuse contributiilor de asigurari sociale:
 
ART. 137 - Categorii de venituri supuse contributiilor de asigurari sociale (1) Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul public de pensii, prevazuti la art. 136, datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale pentru urmatoarele categorii de venituri realizate din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania:a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art.76 ; b) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 ; b1) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, definite la art. 70, cu exceptia veniturilor prevazute la art.72 alin.(3);c) indemnizatii de somaj; d) indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
 
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate,veniturile din alte surse conform art.114 intra in baza de calcul a CASS, baza care este formata din toate veniturile realizate de persoana fizica din una sau mai multe surse enumerate la art.155 alin (1), lit b)-h). Baza legala aferenta: ART. 170 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h) (1) Persoanele fizice care realizeaza venituri prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere al declaratiei prevazuta la art.120. Norme metodologice(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazuta la art. 120 se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art.155 alin. (1) lit. b) - h), dupa cum urmeaza….
 
Din cele prezentate la inceputul studiului de caz, firma sus mentionata nu are obligatia calcularii si retinerii CASS pentru achizitiile pe care le-a facut de la persoana fizica neautorizata, obligatia platii CASS revenindu-i acesteia daca depaseste 12 salarii minime pe tara ( 1900 lei ) din toate categoriile de venituri prevazute la 155 alin (1), lit b)-h):ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate (1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:b) venituri din activitati independente, definite conform art. 67, lit. c) venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70; d) venituri din asocierea cu o persoana juridica,contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr.170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art.125 lit.; e) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;f) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103; g) venituri din investitii, definite conform art. 91; h) venituri din alte surse, definite conform art. 114.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Alina Georgiana Costache de Alina Georgiana Costache
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.manager.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Achizitia de marfuri de la o persoana fizica: Regimul fiscal si declarativ al cumpararilor de bunuri pe baza de borderou":
Rating:

Nota: 4.33 din 5 din 35 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016