Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste achizitia intracomunitara de servicii si tratamentul fiscal aplicat, facem referire la o societate X, inregistrata in Romania, care primeste o factura de la o alta societate din grup (inregistrata in UE) pentru refacturarea costurilor de transport si cazare apartinand administratorului Societatii X din Romania. Costurile au fost efectuate cu ocazia vizitelor efectate la societatea din Romania. Vom stabili care este tratamentul din punct de vedere al TVA (taxare inversa) si modul de declarare in Declaratia 390.
Chiar daca in fapt este vorba despre o realocare de costuri intre societatile din grup conform contractului incheiat cu societate mama, operatiunea reprezinta pentru firma din Romania o achizitie intracomunitara de servicii pentru care se datoreaza TVA prin aplicarea regimului de taxare inversa materializata prin formula contabila 4426 = 4427. Suma TVA datorata se calculeaza la o baza de impozitare in lei determinata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre prestatorul extern.
Obligatia taxarii operatiunii in Romania este reglementata prin art. 150 alin. (2) din Codul fiscal
"Taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei, …..". In situatia prezentata, sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform carora locul prestarii serviciului se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul. Deci, serviciul este neimpozabil la prestatorul din grup, dar este impozabil la locul unde serviciile sunt consumate efectiv, adica in Romania.
Prevederile articolului 133 alineatul 2 din Codul fiscal sunt armonizate cu prevederile articolului 44 din Directiva 8 a CEE din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor conform caruia "Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana si-a stabilit sediul activitatii sale economice".
Practic, prin aceasta regula se prevede ca locul de taxare trebuie sa fie "locul in care are loc consumul", fiind respectat astfel principiul destinatiei serviciului. Valoarea acestor servicii se raporteaza atat prin decontul de TVA la randul 7 si 19, cu report la randul 7.1 si 19.1 cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 cu simbolul S. Pentru realizarea acestei operatiuni, prestatorul din Roman trebuie sa se inscrie in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de primirea facturii emise de societatea din grup.
Suma TVA deductibila inregistrata in debitul contului 4426 poate fi dedusa daca serviciile respective sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile conform conditiilor reglementate prin art. 145 alin. (2) si a cerintelor de la art. 146 alin. (1) din Codul fiscal. Prin art. 145 alin. (2) lit. a), b) si c) din Codul fiscal se prevede ca "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Calendarul contabilului vesel 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1;".
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala este deductibila d.p.d.v. fiscal in situatia in care se poate demonstra ca este aferenta realizarii de venituri impozabile. Deducerea cheltuielilor se efectueaza in baza prevederilor art. 21 alin. (1) din Codul fiscal "Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, …".
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Calendar ANAF iunie 2022: Declaratii scadente 6-10 iunie 2022Achizitie autoturism din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaACHIZITIE INTRACOMUNITARA bunuri second-hand. DeclaratiiSchimbarea perioadei fiscale. Formularul 092 se depune pana la 13 maiACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri. Societate neplatitoare de TVAUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Prestari servicii consultanta. Cand e obligatorie inregistrarea in ROI? Inregistram contractul?Legislatie: Aprobarea Instructiunii nr. 5 pe 2009 pentru modificarea si completarea Instructiunii nr. 11 pe 2005 privind inregistrarea grupurilor la Comisia Nationala a Valorilor MobiliareDrumul scurt de la documentul «debit-note» la preturile de transferSucursala deschisa in Romania. Care sunt obligatiile declarative si de plata in 2013?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAUltimele articole
Criterii in functie de care firmele sunt obligate sa intocmeasca Situatii financiare consolidateEntitati care trebuie sa depuna declaratia R405Raportarile contabile anuale se depun pana pe 31 decembrie in cazul unui exercitiu financiar diferit de anul calendaristicConsolidarea situatiilor financiare in Romania. Inregistrari contabile. Studiu de cazRefacturare contract general de asigurare. TVAArticole similare
Regim impozit pe veniturile nerezidentilor. Cum declaram achizitia de servicii de la firma non-UE in D301?Deducerea TVA in 2013 urmeaza noi reguliNoile norme ale Codului fiscal au aparut. Pentru un profit majorat in 2017, e esential sa citim ce ne propun!Marfa importata neconforma calitativ. Cum procedam pentru inregistrare credit-note?Miercuri, 30 octombrie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Ultimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVAMinisterul Finantelor lanseaza o noua editie TEZAUR. Dobanzi neIMPOZABILe de pana la 7,15% pe anArticole similare
Tabel comparativ: Modificari ale OUG nr. 8/2014, art. XV cu privire la plata sumelor prevazute prin hotarari judecatorestiReziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Studiu de caz: TVA deductibil la achizitionarea unui autoturismRegimul special de TVA pentru bunurile second handDocumentar fiscal: Limite de deductibilitate ale unor categorii de CHELTUIELI la calculul profitului impozabilUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Opinia Consiliului fiscal asupra proiectului de revizuire a Codului FiscalServicii accesorii transportului. Cand sunt operatiunile scutite cu drept de deducere?Autofactura si cadouri acordate partenerilor de afaceri. Colectam TVA?TVA - Schimbul de bunuri sau de serviciiDescarca noile versiuni pentru Declaratia 100 privind obligatiile de plata la bugetul de statUltimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-Factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



