Tags: comsolidarea situatiilor financiare, inregistrari contabile
O societate romaneasca care trebuie auditata la data de 31.12.2019 este afiliata cu inca doua societati, astfel:
- este actionar unic intr-o firma din Serbia, detinand 100% din capitalul social al acesteia;
- asociatii acesteia mai sunt asociati intr-o societate din Romania.
Intrebare: La data de 31.12.2019, societatea in cauza trebuie sa intocmesca situatii financiare consolidate?
Daca da, care sunt inregistrarile contabile pentru consoilidarea conturilor?
Conform expertului contabil Mariana Prejbeanu, notiunea de grup, atat in legislatia europeana, cat si in legislatia romaneasca este uzitata pentru a desemna conditiile si criteriile in care o societate mama trebuie sa procedeze la efectuarea consolidarilor contabile, respectiv la intocmirea unor situatii financiare consolidate.
Astfel, in reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, grupurile sunt clasificate in doua categorii, in functie de anumite criterii de marime (punctul 10 alin. (1)):
• mici si mijlocii
• si mari.
Un grup nu este o entitate de sine statatoare, ci este reprezentat de legatura de asociere dintre o societate (denumita societate-mama) si alte societati in care aceasta detine titluri de participare (denumite societati fiice sau filiale). Prin consolidare, practic, se stabileste patrimoniul real si rezultatul financiar real al intregii activitati a societatii mame, activitate derulata prin intermediul fiicelor ei (filialelor), prin eliminarea profiturilor, elementelor patrimoniale rezultate din tranzactiile “false” realizate in cadrul societatilor apartinand grupului (practic, prin consolidare, se stabileste un patrimoniu si un rezultat financiar real, rezultat doar din tranzactiile cu tertii).
Grupul nu se inregistreaza si nu se declara ca entitate distincta niciunde in Romania, neavand, astfel, nici un fel de personalitate.
Conform OMFP 1802/2014 :
“ART. 7
(1) O societate-mama are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate atunci cand sunt depasite criteriile prevazute la pct. 10 alin. (3) din reglementarile prevazute la art. 1, precum si in cazul grupurilor mici si mijlocii in care una dintre entitatile afiliate este o entitate de interes public.”
Punctul 10, alin. (3) din reglementari prevede :
“(3) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societatile-mama si filialele care urmeaza sa fie incluse in consolidare si care, pe baza consolidata, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii la data bilantului societatii-mama:
a) totalul activelor: 105.000.000 lei (echivalentul a 23.681.717 euro);
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 250.”
Din momentul in care societatile au devenit afiliate, tranzactiile reciproce se vor realiza cu respectarea principiului valorii de piata, conform art. 11, alin. (4) din Codul fiscal :
“(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate,organele fiscale pot ajusta,in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei. Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala.La stabilirea valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate se foloseste metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:
a) metoda compararii preturilor;
b) metoda cost plus;
c) metoda pretului de revanzare;
d) metoda marjei nete;
e) metoda impartirii profitului;
f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.
in aplicarea prezentului alineat se utilizeaza prevederile din Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele/modificarile si completarile ulterioare.”
Potrivit art. 33 din Legea contabilitatii 82/1991 actualizata, obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar si au componentele prevazute de reglementarile contabile aplicabile. Acestea trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.
Conform art. 185 alin. (2) si alin. (3) din Legea societatilor nr. 31/1990, si art. 31 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, situatiile financiare anuale consolidate depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sunt insotite de raportul consolidat al administratorilor, raportul de audit si de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute de legea contabilitatii.
Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale societatii-mama au obligatia de a asigura ca situatiile financiare anuale consolidate, raportul consolidat al administratorilor si raportul consolidat privind platile catre guverne, atunci cand exista obligatia intocmirii acestuia potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sa fie intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala, conform art. 32 alin. (2) din Legea contabilitatii.
Consiliul de administratie, respectiv directoratul societatii-mama, definita astfel de reglementarile contabile aplicabile, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice situatiile financiare anuale consolidate, potrivit prevederilor legale in vigoare, in termen de 15 zile de la aprobarea acestora, dar nu mai tarziu de 8 luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii-mama, conform art. 36 alin. (5) din Legea contabilitatii.
Asadar, o societate din Romania care detine 100 % din capitalul social al unei societati din Serbia trebuie sa procedeze in felul urmator:
Daca detine o subunitate fara personalitate juridica cu sediul in Serbia, subunitatea (sucursala/sediul secundar) are obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit art.1, alin.(3) al Legii contabilitatii;
- conform art.47, sucursala / sediul secundar din strainatate are obligatia de a tine contabilitatea proprie, in statul in care este infiintata, insa conform reglementarilor romanesti, date in aplicarea legii contabilitatii;
- subunitatile fara personalitate juridica, care apartin persoanelor juridice romane organizeaza si conduc evidenta contabila proprie, astfel incat aceasta sa permita determinarea informatiilor si a obligatiilor prevazute de lege, iar persoanele juridice carora le apartin sa poata intocmi situatii financiare anuale (Omfp nr.1802/2014);
- operatiunile / tranzactiile dintre societatea din Romania si sucursala / sediul secundar se evidentiaza cu ajutorul contului 481 “Decontari intre unitate si subunitati”, care este un cont bifunctional.
O alta varianta pentru desfasurarea activitatii in Serbia o reprezinta deschiderea unei societati de sine statatoare, cu personalitate juridica, cu capital social propriu, fie sub forma unei filiale (adica societatea din Romania detine actiuni in aceasta companie), fie sub forma unei societati in care numai asociatul firmei romanesti va detine actiuni.
In dreptul romanesc, filiala este prevazuta in Legea nr. 31/1990 a societatilor – republicata – cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 42:
“Art. 42
Filialele sunt societati comerciale cu personalitate juridica si se infiinteaza in una dintre formele de societate enumerate la art. 2 si in conditiile prevazute pentru acea forma. Ele vor avea regimul juridic al formei de societate in care s-au constituit.”
Aceasta definitie a unei filiale – e drept, sumara, dar destul de elocventa, ca sa ne dam seama ca o filiala este, de fapt, o persoana juridica, o societate cu personalitate juridica – se aplica pentru astfel de societati infiintate in Romania, de catre o societate-mama fie din Romania, fie din alt stat.
O filiala este, asadar o societate de sine statatoare, distincta, cu propria sa personalitate juridica, independenta din punct de vedere contabil, fiscal si juridic fata de societatea-mama si cu un capital social detinut de societatea-mama.
Avand personalitate juridica de sine statatoare, o filiala se supune legislatiei nationale a statului in care este infiintata.
Ca urmare, o filiala deschisa in Serbia este o societate care se supune din punct de vedere juridic, contabil, fiscal, declarativ legislatiei din acest stat.
Contabilitatea societatii (filialei) din Serbia, intocmirea situatiilor financiare si plata taxelor se realizeaza numai in Serbia, conform legislatiei de aici.
Societatea-mama din Romania nu are obligatia de a include in contabilitatea sa activitatea filialei si nici de a cumula profitul realizat de aceasta in rezultatul fiscal din Romania.
Din punct de vedere contabil, infiintarea filialei presupune, pe de alta parte, pentru societatea din Romania, achizitia unor titluri de participare in noua societate.
Aceasta achizitie (participare) se inregistreaza in contabilitatea societatii-mama din Romania astfel:
265 = 5124 numar titluri*valoare nominala
sau
subscrierea achizitiei titlurilor:
265 = 2695 numar titluri*valoare nominala
si plata acestora:
2695 = 5124 numar titluri*valoare nominala
In relatia dintre societatea mama si filiala poate interveni aplicarea prevederilor conventiei sau a altor raporturi juridice incheiate intre Romania si statul respectiv.
Faptul ca societatea din Romania este asociatul unic al unei societati din alt stat, nu ii confera societatii din Romania o libertate fiscala mai mare decat cea pe care ar fi avut-o daca nu ar fi fost asociat.
In Romania, societatea-mama are anumite obligatii fata de autoritatile romanesti, printre care si cea de consolidare a situatiilor financiare. Situatiile financiare anuale ale societatii din Romania se intocmesc in mod obisnuit, in baza Reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, conform criteriilor pe care ea insasi le indeplineste, prevazute la punctul 9 din reglementari. Insa, avand in vedere ca este societate-mama din Romania are o filiala, va trebui sa intocmeasca situatii financiare consolidate, dar numai in anumite conditii.
Conditiile si criteriile referitoare la intocmirea situatiilor financiare consolidate trebuie citite si analizate cu mare atentie, fiind prezente in urmatoarele temeiuri legale:
1) Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014: punctele 10, 12 alin. (2) si (3), 48, 117, 124, 178, 203, 378 alin. (2), 471 lit. l), m), n), 472 alin. (3) si (4), 479, 480, 502, 504 si 506 si urmatoarele;
2) Legea contabilitatii 82/1991 - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: articolele 9 alin. (3), 29 alin. (2) si (3), 31, 32 alin. (2), 33, 35, 36 alin. (5), 41 punctele 2 lit. e), 6, 7, 8, si art. 42.
Situatiile financiare consolidate se intocmesc de catre societatea-mama din Romania incepand cu primul an in care criteriile de marime prevazute la punctul 10 din Reglementarile contabile sunt depasite.
Asadar, aceste articole legale referitoare la consolidarea conturilor trebuie analizate la fiecare data a bilantului (la data de 31 decembrie), pentru incadrarea in criteriile de marime si pentru stabilirea efectuarii sau neefectuarii a operatiei de consolidare.
In ceea ce priveste participarea asociatilor societatii din Romania la capitalul social al altor societati, in principiu, situatiile generale in care o societate-mama este obligata sa intocmeasca situatii financiare consolidate sunt prevazute la pct. 494 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 si se bazeaza pe controlul exercitat in calitate de asociat/actionar de catre societatea-mama in raport cu o alta entitate, denumita filiala, respectiv:
- un control de drept: atunci cand societatea-mama detine direct sau indirect mai mult de 50% din drepturile de vot in adunarea generala a filialei (pct. 494 alin. 1 lit. a din reglementari);
- un control de fapt: atunci cand societatea-mama detine mai mult de 50% din drepturile de vot ca urmare a unui acord cu unul sau mai multi investitori (asociati/actionari) sau exercita controlul in baza unui contract sau are puterea de a numi sau revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie al filialei sau detine majoritatea drepturilor de vot in consiliului de administratie al filialei (pct. 494 alin. 1 lit. b, c, d si e din reglementari).
Conform prevederilor pct. 494 alin. (1) si 495 din OMFP nr. 1.802/2014, orice entitate trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate si un raport consolidat al administratorilor daca societatea-mama:
a) detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intr-o alta entitate, denumita filiala;
b) este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau de supraveghere ale acesteia;
c) este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra sa, in temeiul unui contract incheiat cu entitatea in cauza sau al unei clauze din actul constitutiv ori din statut;
d) este actionar sau asociat al unei entitati si majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau de supraveghere ale entitatii in cauza au fost numiti doar ca rezultat al exercitarii drepturilor sale de vot; sau
e) este actionar ori asociat al unei entitati si detine singura controlul asupra majoritatii drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor acelei entitati, ca urmare a unui acord incheiat cu alti actionari sau asociati ai acesteia.
De asemenea, potrivit pct. 495 din reglementarile amintite orice entitate trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate si un raport consolidat al administratorilor daca entitatea respectiva (societatea-mama) detine puterea de a exercita sau exercita efectiv o influenta dominanta ori controlul asupra unei alte entitati (filiala). Din punct de vedere juridic, in lipsa detinerilor directe nu se poate vorbi de o societate-mama si de filiala sa si, implicit, nu exista nici obligatia de intocmire a unei situatii financiare consolidate de catre o societatea-mama.
Insa, tinand cont de natura relatiilor concrete dintre societati, trebuie analizat in ce masura poate aparea totusi obligatia de consolidare, ca efect al controlului in fapt ori al influentei dominante pe care una dintre societati o poate avea asupra celeilalte, in sensul pct. 494 alin. 1 lit. b, c, d si e si pct. 495 din reglementarile contabile. Spre exemplu, in masura in care prima societate mai detine puterea de a exercita sau exercita efectiv o influenta dominanta ori controlul asupra celeilalte societati in sensul pct. 495 din reglementarile contabile, atunci aceasta isi pastreaza calitatea de societate-mama, existand si obligatia de consolidare a situatiilor financiare.
Ca atare, societatile in cauza sunt singurele care pot aprecia in ce masura intervine obligatia consolidarii situatiilor financiare anuale pentru acele situatii care nu se bazeaza pe detinerea directa a titlurilor de participare. In acelasi timp, trebuie verificate daca sunt intrunite conditiile pentru a beneficia de exceptarea de la obligatia de consolidare (spre exemplu, daca grupul format din potentiala societate-mama si filiala ei se incadreaza in categoria grupurilor mici si mijlocii – pct. 502 alin. 1 coroborat cu pct. 10 alin. 2 din reglementarile contabile).
Din punct de vedere contabil, la metoda integrarii globale, societatea-mama trebuie sa deschida Registrul-jurnalul si Cartea mare distincte, cu ajutorul carora va agrega si structura informatiile in vederea intocmirii unei balante de verificare, baza a situatiilor financiare anuale consolidate. Pasii sunt urmatorii:
- preluarea elementelor de active, datorii si capitaluri proprii ale fiicei;
- ajustarea sau omogenizarea/retratarea politicilor contabile ale filialelor in situatia in care acestea sunt diferite de cele ale societatii-mama;
- eliminarea operatiunilor si conturilor reciproce, a rezultatelor interne nerealizate si a dividendelor
- partajarea capitalurilor proprii ale filialei intre societatea-mama si minoritari
Diferenta rezultata in urma compensarii valorii titlurilor detinute de societatea-mama cu partea acesteia din capitalul propriu al filialei se prezinta ca un element al bilantului consolidat: diferenta pozitiva la fondul comercial pozitiv si diferenta negativa la fondul comercial negativ.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<