Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, conform Legii nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali si Legii nr. 153/2017 privind personalul platit din fonduri publice, consilierii locali primesc o indemnizatie pentru sedinta de consiliu.
Iata raspunsul specialistului!
Din punct de vedere al impozitului pe venit, art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal incadreaza in venituri asimilate salariilor sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea.
Intrucat Codul fiscal nu reglementeaza, in ceea ce priveste impozitul pe venit, aceasta categorie de contribuabili (consilieri locali) apreciem ca aceste indemnizatii se incadreaza la art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.
Potrivit art. 220 indice 2 din Codul fiscal, contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1)-(3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la art. 220 indice 1 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 220 indice 1 lit. b).
Art. 220 indice 4 din Codul fiscal stabileste ca, ”baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

Manual de politici contabile - Stick USB
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
g) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
h) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
i) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
(2) Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142.”
Sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea nu se regasesc printre aceste venituri mentionate ca fiind incluse in baza de calcul a contributiei asiguratorie de munca. Insa, in proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 26.01.2018, se mentioneaza ca pentru consilierii locali, consilierii judeteni si ai municipului Bucuresti se datoreaza atat CAS si CASS cat si contributia asiguratorie pentru munca.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Irina Dumitrescu, consultant fiscal si expert contabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale ANAF 2022: Au fost aplicate amenzi in valoare de peste 360 milioane lei in primele 5 luni ale anuluiIn toamna lui 2017, bate vantul schimbarii in fiscalitatea romaneascaInregistrare in scopuri de TVA. Cum stabilim corect data de referinta?Corectare decont TVA dupa o greseala des intalnitaCe declaratii depunem la Fisc pana la 25 septembrie?Ultimele articole
Voucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025e-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVADistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaTVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Aplicarea TVA la inCASare. Conditii, termene si erori frecvente in 2025Articole similare
Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaPrecizari ANAF referitoare la depunerea Declaratiei unice in vederea acordarii bonificatiilor. Ce trebuie sa stie contribuabiliiSeminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordatePFA in 2023. Pot fi rectificate Declaratiile Unice din anii precedenti daca reduce norma de venit cu 50%?Nou de la ANAF: Formularul 602 privind exceptarea CASS pentru venituri din inchiriereUltimele articole
Voucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaTaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorPFA si plata CASS in 2025: Cum sa procedezi daca ai un PFA nouD. Unica si plata CASS. Cum gestionezi contributia in 2025 daca esti PFAArticole similare
Cum vom plati impozite pe locuinte cu 2.500% mai mari din 2016. Exemple calculLegea 207/2025 a fost modificata recent prin Legea 296/2023. Vezi ce schimbari vor fi implementateConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiCe regim fiscal se aplica pentru tichetele cadou acordate in cadrul unei firme?Diferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Comunicat ANAF: Optiune trecere impozit pe profitScutiri la impozitul pe venit in domenul IT. Vezi cele 7 conditii cumulative necesarePFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSCum devine microintreprinderea platitoare de impozit pe profitImpozit pe dividende si microintreprindere in 2016. Probleme posibile si rezolvariUltimele articole
Taxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorIMPOZIT PE VENIT. Cine NU plateste impozit in 2025 + un studiu de caz utilGhid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si IMPOZIT PE VENIT pentru aceste cheltuieli?Impozitul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii impozitului
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"