Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, conform Legii nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali si Legii nr. 153/2017 privind personalul platit din fonduri publice, consilierii locali primesc o indemnizatie pentru sedinta de consiliu.
Iata raspunsul specialistului!
Din punct de vedere al impozitului pe venit, art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal incadreaza in venituri asimilate salariilor sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea.
Intrucat Codul fiscal nu reglementeaza, in ceea ce priveste impozitul pe venit, aceasta categorie de contribuabili (consilieri locali) apreciem ca aceste indemnizatii se incadreaza la art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.
Potrivit art. 220 indice 2 din Codul fiscal, contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1)-(3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la art. 220 indice 1 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 220 indice 1 lit. b).
Art. 220 indice 4 din Codul fiscal stabileste ca, ”baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
g) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
h) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
i) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
(2) Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142.”
Sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea nu se regasesc printre aceste venituri mentionate ca fiind incluse in baza de calcul a contributiei asiguratorie de munca. Insa, in proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 26.01.2018, se mentioneaza ca pentru consilierii locali, consilierii judeteni si ai municipului Bucuresti se datoreaza atat CAS si CASS cat si contributia asiguratorie pentru munca.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Irina Dumitrescu, consultant fiscal si expert contabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Loteria bonurilor fiscale aprilie 2019. Bonul CAStigator are valoarea de 914 leiNoul model de decont de TVA propus de ANAF. Ce modificari se fac?Agentie de turism. Cum tinem evidenta fiscala a operatiunilor realizate?Situatii de emitere obligatorie a autofacturiiDepasire plafon microintreprindere. Cum stabilim corect perioada fiscala TVA?Ultimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVARO e-TVA: De ce NU este bine sa ignorati Notificarile de conformare de la 1 iulie 2025Achizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliArticole similare
Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Contributii sociale: Ce modificari se aplica de la 1 ianuarie 2018?Impozitarea veniturilor din conventii civile. Care sunt impozitele calculate pentru mai multe situatii?Zoom fiscal: ANAF informeaza cu privire la impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016Venituri obtinute din dividende de persoane nerezidente. Se mai plateste CASS?Ultimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiDepunere declaratia unica. Cine poate opta pentru plata CASS in 2025PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularArticole similare
TVA in Noul COD FISCAL versus Vechiul COD FISCAL. Analiza comparativaFacturare cereale. Cum procedam cu taxarea inversa la beneficiar?Comunicat MFP privind proiectul noului COD FISCAL si al Codului de procedura fiscalaONG cu activitate economica. Cum procedam privind facturarea cu TVA?PFA la norma de venit. Daca depaseste plafonul de 25.000 euro este obligat sa treaca la sistemul real in 2024?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
A fost aprobat formularul 711- Declaratie de regularizare pentru cheltuielile cu educatia timpurieBaza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilorIMPOZIT PE VENITurile nerezidentilor. Venituri din servicii prestate in strainatate impozabile in RomaniaAnaliza consultantului: Impozitul datorat in cazul lichidariiObligatii fiscale privind veniturile din activitati agricole si jocuri de norocUltimele articole
Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si IMPOZIT PE VENIT pentru aceste cheltuieli?Impozitul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii impozitului Impozit venituri din pensii. MODIFICARI importante aduse de OUG 11/2025Impozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscalePFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"