Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, conform Legii nr. 393/2004 privind statutul alesilor locali si Legii nr. 153/2017 privind personalul platit din fonduri publice, consilierii locali primesc o indemnizatie pentru sedinta de consiliu.
Iata raspunsul specialistului!
Din punct de vedere al impozitului pe venit, art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal incadreaza in venituri asimilate salariilor sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea.
Intrucat Codul fiscal nu reglementeaza, in ceea ce priveste impozitul pe venit, aceasta categorie de contribuabili (consilieri locali) apreciem ca aceste indemnizatii se incadreaza la art. 76 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.
Potrivit art. 220 indice 2 din Codul fiscal, contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1)-(3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la art. 220 indice 1 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 220 indice 1 lit. b).
Art. 220 indice 4 din Codul fiscal stabileste ca, ”baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
Examen Consultant Fiscal 2024
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
g) sume reprezentand salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;
h) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
i) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
(2) Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142.”
Sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea nu se regasesc printre aceste venituri mentionate ca fiind incluse in baza de calcul a contributiei asiguratorie de munca. Insa, in proiectul de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 26.01.2018, se mentioneaza ca pentru consilierii locali, consilierii judeteni si ai municipului Bucuresti se datoreaza atat CAS si CASS cat si contributia asiguratorie pentru munca.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Irina Dumitrescu, consultant fiscal si expert contabil.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Obligatiile particulare ale utilizatorilor aparatelor de marcat electronice fiscale. Info CECCAR61 de formulare obligatorii pentru Departamentul Contabilitate si proceduri contabile pentru societati comercialePreluare TVA de rambursat raportata de societate absorbitaGabriel Jinga si Gabriel Gheorghe vin la Poiana Brasov, 27 - 29 noiembrie la Smeinarul National de Fiscalitate si ContabilitateANAF: Modificarile pe care le aduce OUG 26/2019 Legii nr. 52/2011 privind activitatea desfasurata de zilieriUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o CASa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiPlafon de 50.000 lei in CASierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Miercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteArticole similare
Nu uitati de termenul de 25 octombrie 2016: impozitul pe venit si din CASS pentru veniturile din activitati agricoleProiect de Ordin ANAF: Legea zilierilor MODIFICA Declaratia Unica!Termenul de depunere pentru declaratia de mentiuni in cazul SRL-urilor care vor sa angajeze salariatiObligatii fiscale de plata si declarative privind indemnizatia de neconcurentaVenituri obtinute din dividende de persoane nerezidente. Se mai plateste CASS?Ultimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiVenituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Persoanele care NU au depus D212 pentru 2023 vor primi Notificari de la ANAF. Cat timp au pentru a indrepta situatiaArticole similare
Declaratii fiscale cu termen in luna martie 2016Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 25 aprilie 2018Studiu de caz: Import de bunuriMagazin cu amanuntul. Modificare cota TVA si schimbare preturi. Cum procedam?Codul special pentru operatiuni intracomunitare. Cum se atribuie NIF asociatului unic strain?Ultimele articole
Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialee-Factura: Ghid Complet pentru 2024Articole similare
ANAF propune Formularul 110 pentru restituirea sumelor din impozitul pe venit retinut in plus la sursaSalariu minim in constructii - OUG 114. Scutirea de IMPOZIT PE VENITEvitarea dublei impuneri: IMPOZIT PE VENIT redeventa retinut in BulgariaPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?Venituri din despagubiri. IMPOZIT PE VENITurile microintreprinderilor si TVAUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiBolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"