Tags: obligatii de plata, consolidarea bugetului general
Hotararea nr. 692/2020 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 765 din 21 august 2020.
Conform actului normativ care a intrat in vigoare de la 21 august 2020, obligatiile de plata catre bugetul general consolidat se pot achita prin intermediul ghiseului virtual de plati, denumit «Sistemul national electronic de plata online», denumit in continuare SNEP, ca parte componenta a Sistemului electronic national, denumit in continuare SEN.
Prin intermediul ghiseului virtual de plati, se pot realiza, in conditiile prezentei hotarari, orice plati aferente prestarii oricarui serviciu public, inclusiv oricarui serviciu comunitar de utilitate publica, precum si orice plati aflate in legatura, directa sau indirecta, cu prestarea respectivului serviciu public.
In vederea platii de catre contribuabilii persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau alte entitati fara personalitate juridica a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat prin utilizarea mijloacelor electronice de plata sau altor mijloace de plata, stabilite prin decizie a presedintelui autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, institutiile publice care desfasoara activitati de incasare a acestor obligatii se vor inregistra in SNEP pentru furnizarea informatiilor privind cuantumul acestora si pentru asigurarea accesului la o solutie de plata electronica a respectivelor obligatii.
Monitorizarea modalitatii de implementare a mijloacelor de plata se realizeaza de catre autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Cheltuielile privind inregistrarea in SNEP si interfatarea, inclusiv cele aferente conectarii la acestea, sunt suportate de catre institutiile publice sau de catre persoanele juridice care presteaza serviciul public sau de catre entitatea beneficiara a sumelor platite prin intermediul ghiseului.
Extras din Hotararea nr. 692/2020:
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
art. I. -
Hotararea Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 14 decembrie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
HOTARARE
privind Sistemul national electronic de plata online"
2. articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 1. -
(1) Obligatiile de plata catre bugetul general consolidat se pot achita prin intermediul ghiseului virtual de plati, denumit «Sistemul national electronic de plata online», denumit in continuare SNEP, ca parte componenta a Sistemului electronic national, denumit in continuare SEN, in conformitate cu termenii si conditiile prezentei hotarari.
(2) Suplimentar fata de platile prevazute la alin. (1), prin intermediul ghiseului virtual de plati, se pot realiza, in conditiile prezentei hotarari, orice plati aferente prestarii oricarui serviciu public, inclusiv oricarui serviciu comunitar de utilitate publica, precum si orice plati aflate in legatura, directa sau indirecta, cu prestarea respectivului serviciu public."
3. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"
(3) In vederea incasarii platilor prevazute la art. 1 alin. (2) prin intermediul ghiseului virtual, entitatile beneficiare ale respectivelor plati se vor inregistra in SNEP."
4. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 5. -
(1) Cheltuielile privind inregistrarea in SNEP si interfatarea, inclusiv cele aferente conectarii la acestea, sunt suportate de catre institutiile publice sau, in cazurile prevazute la art. 1 alin. (2), de catre persoanele juridice care presteaza serviciul public sau de catre entitatea beneficiara a sumelor platite prin intermediul ghiseului."
5. La articolul 7, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul platilor realizate prin intermediul ghiseului virtual de plati in conformitate cu dispozitiile art. 1 alin. (2)."
6. La articolul 9, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"
(5) In cazul serviciilor prevazute la art. 1 alin. (2), virarea sumelor incasate prin intermediul SNEP, in conturile persoanelor juridice care presteaza serviciile publice sau in conturile entitatilor beneficiare, se realizeaza printr-o singura tranzactie, in termen de maximum o zi lucratoare de la data autorizarii tranzactiei, in conformitate cu metodologia stabilita in acest sens de catre autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei cu avizul Ministerului Finantelor Publice."
7. La articolul 10 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
b) beneficiarul platii, pentru comisioanele aferente serviciilor de plata percepute de catre furnizorul sau de servicii."
8. articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 13. -
Normele metodologice, precum si normele tehnice privind Sistemul national electronic de plata online se stabilesc prin decizie a presedintelui autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, cu avizul Secretariatului General al Guvernului si al Ministerului Finantelor Publice, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei."
art. II. -
Normele metodologice, precum si normele tehnice privind Sistemul national electronic de plata online, prevazute la art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba in 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<