Tags: obligatii de plata, consolidarea bugetului general
Hotararea nr. 692/2020 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 765 din 21 august 2020.
Conform actului normativ care a intrat in vigoare de la 21 august 2020, obligatiile de plata catre bugetul general consolidat se pot achita prin intermediul ghiseului virtual de plati, denumit «Sistemul national electronic de plata online», denumit in continuare SNEP, ca parte componenta a Sistemului electronic national, denumit in continuare SEN.
Prin intermediul ghiseului virtual de plati, se pot realiza, in conditiile prezentei hotarari, orice plati aferente prestarii oricarui serviciu public, inclusiv oricarui serviciu comunitar de utilitate publica, precum si orice plati aflate in legatura, directa sau indirecta, cu prestarea respectivului serviciu public.
In vederea platii de catre contribuabilii persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau alte entitati fara personalitate juridica a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat prin utilizarea mijloacelor electronice de plata sau altor mijloace de plata, stabilite prin decizie a presedintelui autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, institutiile publice care desfasoara activitati de incasare a acestor obligatii se vor inregistra in SNEP pentru furnizarea informatiilor privind cuantumul acestora si pentru asigurarea accesului la o solutie de plata electronica a respectivelor obligatii.
Monitorizarea modalitatii de implementare a mijloacelor de plata se realizeaza de catre autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Cheltuielile privind inregistrarea in SNEP si interfatarea, inclusiv cele aferente conectarii la acestea, sunt suportate de catre institutiile publice sau de catre persoanele juridice care presteaza serviciul public sau de catre entitatea beneficiara a sumelor platite prin intermediul ghiseului.
Extras din Hotararea nr. 692/2020:
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
art. I. -
Hotararea Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 14 decembrie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
HOTARARE
privind Sistemul national electronic de plata online"
2. articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 1. -
(1) Obligatiile de plata catre bugetul general consolidat se pot achita prin intermediul ghiseului virtual de plati, denumit «Sistemul national electronic de plata online», denumit in continuare SNEP, ca parte componenta a Sistemului electronic national, denumit in continuare SEN, in conformitate cu termenii si conditiile prezentei hotarari.
(2) Suplimentar fata de platile prevazute la alin. (1), prin intermediul ghiseului virtual de plati, se pot realiza, in conditiile prezentei hotarari, orice plati aferente prestarii oricarui serviciu public, inclusiv oricarui serviciu comunitar de utilitate publica, precum si orice plati aflate in legatura, directa sau indirecta, cu prestarea respectivului serviciu public."
3. La articolul 3, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"
(3) In vederea incasarii platilor prevazute la art. 1 alin. (2) prin intermediul ghiseului virtual, entitatile beneficiare ale respectivelor plati se vor inregistra in SNEP."
4. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 5. -
(1) Cheltuielile privind inregistrarea in SNEP si interfatarea, inclusiv cele aferente conectarii la acestea, sunt suportate de catre institutiile publice sau, in cazurile prevazute la art. 1 alin. (2), de catre persoanele juridice care presteaza serviciul public sau de catre entitatea beneficiara a sumelor platite prin intermediul ghiseului."
5. La articolul 7, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si in cazul platilor realizate prin intermediul ghiseului virtual de plati in conformitate cu dispozitiile art. 1 alin. (2)."
6. La articolul 9, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"
(5) In cazul serviciilor prevazute la art. 1 alin. (2), virarea sumelor incasate prin intermediul SNEP, in conturile persoanelor juridice care presteaza serviciile publice sau in conturile entitatilor beneficiare, se realizeaza printr-o singura tranzactie, in termen de maximum o zi lucratoare de la data autorizarii tranzactiei, in conformitate cu metodologia stabilita in acest sens de catre autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei cu avizul Ministerului Finantelor Publice."
7. La articolul 10 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
b) beneficiarul platii, pentru comisioanele aferente serviciilor de plata percepute de catre furnizorul sau de servicii."
8. articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
art. 13. -
Normele metodologice, precum si normele tehnice privind Sistemul national electronic de plata online se stabilesc prin decizie a presedintelui autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, cu avizul Secretariatului General al Guvernului si al Ministerului Finantelor Publice, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei."
art. II. -
Normele metodologice, precum si normele tehnice privind Sistemul national electronic de plata online, prevazute la art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 1.235/2010 privind aprobarea Sistemului national electronic de plata online a obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba in 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<