Tags: documente justificative, vouchere cadou, regim tva
Avem campanii de stimulare a vanzarilor prin care acordam vouchere/tichete cadou de benzina Mol (cu o valoare de 50 de lei fiecare) partenerilor de distributie/magazinelor in functie de volumul achizitiilor de produse ale firmei noastre efectuate de acestia.
Documentele justificative disponibile sunt: regulamentul campaniei, prezentare cu obiectivele campaniei si estimari de impact, procese verbale de predare-primire a voucherelor catre distribuitori (persoane juridice).
Dorim sa stim daca legislatia permite acordarea unor astfel de tichetelor/vouchere cadou (sunt denumite chiar premii in regulament) catre persoane juridice (luand in considerare si prevederile legii 165/2018) si daca vedeti vreun risc fiscal aferent acestor campanii.
De asemenea, as dori sa stiu ce alte documente sunt necesare pentru justificarea deductibilitatii acestor cheltuieli precum si TVA aferent. Regulamentul trebuie notarizat?
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Tichetul cadou de benzina Mol cu valoarea de 50 lei poate fi acordat, gratuit, in cadrul unei campanii publicitare sau a unei campanii de promovare a numelui sau a unei campanii de stimulare a vanzarilor organizate de catre serviciul de marketing din cadrul societatii pe care o reprezentati, acest lucru fiind permis si de Legea nr.165/2018, care prevede la art.15 urmatoarele:
(1) Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 1, pot fi acordate tichete cadou si altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate.
Procedeul utilizat de firma trebuie sa fie facut cunoscut clientilor existenti, cu care aveti incheiate contracte de furnizare, precum si viitorilor potentiali clienti, operatiune prin care sa se asigure sporirea volumului vanzarilor. In acest sens, din regulamentul avizat de conducerea societatii nu trebuie sa lipseasca mentiuni cu privire la utilizarea acestui mod de patrundere si pastrare a unei nise de piata (prin acordarea acestor premii), modul in care sunt alesi clientii care primesc aceste premii si in ce limita valorica, cum este stabilita legatura dintre dezvoltarea afacerii d-voastra ca urmare a cresterii volumului vanzarilor si acordarea premiilor achizitionate in acest scop etc.
Totodata, din acest regulament, care nu trebuie legalizat la un notar, trebuie sa rezulte si urmatoarele informatii pentru consumatori:
- perioada de desfasurare a campaniei;
- cantitatea si valoarea tichetului care urmeaza a fi oferit gratuit fiecarui client participant, conditiile, dar si modalitatea de acordare a acestuia;
- documentul prin care se confirma predarea bunului catre castigator (aviz de insotire, proces verbal de predare primire) in care se mentioneaza "nu se factureaza. Premiu in cadrul campaniei... (denumirea campaniei din perioada ..)".
Organizarea unei campanii publicitare trebuie sa fie motivata si justificata in cadrul unei hotarari luate de conducerea societatii, astfel incat toate costurile aferente acesteia sa fie considerate deductibile la determinarea profitului impozabil.
In situatia descrisa, valoarea combustibilului acordat prin tichet, cu titlu gratuit, in cadrul campaniei de promovare si stimulare a vanzarilor reprezinta pentru vanzator o cheltuiala deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere) fiind aferenta, fie promovarii activitatii, fie stimularii vanzarilor. Astfel, valoarea tichetelor acordate gratuit se inregistreaza in debitul contului 623 in conturi analitice distincte (analitic "promovare" si analitic "stimulare a vanzarilor").
Conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal si pct. 13 alin. 1 lit. a din Normele metodologice de aplicare a acestui articol, cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii entitatii, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare, sunt considerate deductibile la determinarea impozitului pe profit.
In categoria cheltuielilor deductibile sunt exemplificate la pct. 13, alin. (1) din Normele metodologice urmatoarele:
- cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare.
- cheltuielile pentru marketing, studiul pietei, promovarea pe pietele existente sau noi, participarea la targuri si expozitii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii.
Din punct de vedere al TVA, posibilitatea oferirii gratuite a unor bunuri, fara a fi obligatorie colectarea TVA este reglementata prin articolului 270 alin. (8) litera b) din Codul fiscal conform carora "Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1): . b) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin normele metodologice."
Deci, aplicarea acestor prevederi este conditionata de respectarea reglementarii de la pct. 7 alin. (10) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal "(10) In sensul art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal:
a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului. Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;"
In situatia in care nu sunt indeplinite prevederile din Normele metodologice, acordarea bunurilor in mod gratuit este considerata operatiunea asimilata unei livrari de bunuri, conform art. 270 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, si va fi intocmita autofactura pentru colectarea TVA (art. 319 alin (8)), daca taxa aferenta bunurilor respective a fost dedusa total sau partial. Conform art. 286 alin. (1) lit. c), baza de impozitare a TVA este constituita din pretul de cumparare al bunului. Astfel, la momentul achizitiei, nu este recomandat sa deduceti TVA, daca se cunoaste faptul ca la momentul acordarii premiilor nu vor fi indeplinite conditiile legale mentionate anterior.
In autofactura emisa, valoarea tichetului acordat gratuit se inscrie la o pozitie distincta, cu mentiunea "gratuit".
- achizitionarea tichetelor cadou:
5328 = 401
4426 = 401(daca este cazul)
- scoaterea din gestiune a acestora, pe baza de Bon de consum (cod 14-3-4A):
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<