keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

TVA - Operatiuni impozabile

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 10 Nov. 2007

Operatiuni impozabile Codul fiscal defineste operatiunile economice impozabile in Romania ca fiind operatiunile care, inmod cumulativ, indeplinesc urmatoarele conditii:constituie sau sunt asimilate ...


Operatiuni impozabile

 
 
 

Codul fiscal defineste operatiunile economice impozabile in Romania ca fiind operatiunile care, inmod cumulativ, indeplinesc urmatoarele conditii:

 
 
 
  • constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
  • au ca loc de prestare/livrare Romania;
  • sunt realizate de catre persoane impozabile care actioneaza ca atare;
  • livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor rezulta din operatiuni economice.
 
 
 


Pe cale de consecinta, fapt prevazut in mod expres in Normele metodologice, neindeplinirea uneia dintre aceste 4 conditii transforma operatiunea intr-una neimpozabila in Romania.

 
 
 

Prima conditie instituita de Codul fiscal, cu privire la introducerea unei operatiuni in sfera celor impozabile in Romania din punctul de vedere al TVA, este ca aceasta sa fie realizata cu plata.

 
 
 

Asadar, dupa cum precizeaza si Normele metodologice de aplicare a Codului
fiscal, trebuie sa existe o legatura directa intre prestatia/livrarea efectuata si contrapartida acesteia.

 
 
 

In acest sens, subliniem faptul ca este considerata ca fiind plata orice contraprestatie, indiferent de valoarea acesteia, de modul de realizare (obligatie de a da, de a face sau de a nu face) sau de persoana care o realizeaza (beneficiarul sau un tert).

 
 
 

Astfel, consideram ca, si in cazul in care pretul operatiunii este inferior valorii reale a acesteia (vanzare in pierdere), operatiunea va fi considerata impozabila.

 
 
 


De asemenea, conditia referitoare la contraprestatie prezinta importanta deosebita si prin prisma faptului ca, contraprestatia in conformitate cu dispozitiile art. 137, aceasta constituie elementul esential in constituirea bazei de impozitare.

 
 
 

Totodata, conform dispozitiilor Codului fiscal, notiunea de operatiune impozabila face referire expresa la definitia tehnica a taxei pe valoarea adaugata – impozit indirect aplicabil fiecarui stadiu economic de productie.

 
 
 

Acest fapt se materializeaza prin instituirea conditiei ca livrarea de bunuri/prestarea de servicii sa rezulte din operatiuni economice, operatiuni care, conform dispozitiilor art. 128, cuprind:

 
 
 
  • activitatile producatorilor, ale comerciantilor sau ale prestatorilor
    de servicii;
  • activitatile extractive, agricole;
  • activitatile profesiilor libere sau cele asimilate acestora;
  • exploatarea bunurilor mobile corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.
 
 
 

Sunt considerate, de asemenea, operatiuni impozabile in Romania:

 
 
 

Importurile de bunuri efectuate de catre orice persoana in Romania, daca locul acestora este Romania.

 
 
 

Achizitiile intracomunitare de bunuri (altele decat mijloacele de transport noi sau produsele accizabile) efectuate de catre o persoana impozabila sau de catre o persoana juridica neimpozabila, achizitii care urmeaza unei livrari intraco- munitare efectuate in afara Romaniei de catre o persoana impozabila care nu este considerata intreprindere mica in statul sau membru.

 
 
 

Totodata, Codul fiscal precizeaza faptul ca acestei livrari intracomunitare nu trebuie sa-i fie aplicabile prevederile privind livrarile de bunuri care fac obiectul instalarii sau montajului sau cele referitoare la vanzarile la distanta.

 
 
 

Achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi efectuate de catre orice persoana.

 
 
 

Achizitiile intracomunitare de produse accizabile, efectuate de catre o persoana impozabila sau de catre o persoana juridica neimpozabila.

 
 
 

Elementul esential pentru ca o operatiune de import sa fie considerata, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, impozabila in Romania este ca locul acesteia sa fie considerat a fi Romania.

 
 
 

In detalierea acestei prevederi, a se vedea comentariile la art. 132!

 
 
 

Achizitiile intracomunitare de bunuri sunt, de asemenea, operatiuni impozabile in Romania in conditiile in care acestea nu au ca obiect mijloace de transport noi sau produse acccizabile.

 
 
 

Regula generala instituita de Normele metodologice referitoare la impozitarea achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport noi este aceea conform careia, indiferent de statul vanzatorului sau al cumparatorului si fara a se tine cont de plafonul de 10.000 de euro, aceasta operatiune este intotdeauna impozabila.

 
 
 

Totodata, achizitia intracomunitara de produse accizabile este de asemenea considerata ca fiind intotdeauna impozabila, nefiind aplicabile prevederile referitoare la plafonul de 10.000 de euro.

 
 
 

Trebuie subliniat faptul ca prevederea legala in discutie nu face referire la persoane fizice, sens in care consideram ca atat TVA, precum si accizele vor fi datorate in Statul Membru in care persoana fizica a achizitionat efectiv bunurile accizabile.

 
 
 

Nu sunt considerate operatiuni impozabile in Roma nia achizitiile intracomunitare de bunuri care indeplinesc urmatoarele conditii:

 
 
 

1. sunt efectuate de catre o persoana impozabila care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila;
2. sunt efectuate de catre o persoana juridica neimpozabila;
3. valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste, pe parcursul anului calendaristic curent, sau nu a depasit, pe parcursul anului calendaristic anterior, plafonul de 10.000 de euro.

 
 
 

Echivalentul in lei al plafonului de 10.000 de euro se determina pe baza cursului valutar de schimb al Bancii Nationale a Romaniei din ultima zi lucratoare a anului calendaristic precedent, prin rotunjire la cifra miilor.

 
 
 

In cazul in care plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit, persoanele mentionate la punctele 1 si 2 sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 alin. (1) din Codul fiscal. Aceasta inregistrare va continua sa fie valabila pe perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic in care a fost depasit plafonul de achizitii si cel putin pentru anul calendaristic urmator.

 
 
 

Totodata, persoana astfel inregistrata poate solicita anularea inregistrarii in orice moment dupa incheierea anului calendaristic urmator celui in care s-a inregistrat. De asemenea, daca plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit in anul calendaristic care a urmat celui in care persoana a fost inregistrata, aceasta va ramane inregistrata in scopuri de TVA pentru toate achizitiile intracomunitare efectuate cel putin pentru anul calendaristic urmator celui care a urmat inregistrarii.

 
 
 

Normele de aplicare a Codului fiscal prevad faptul ca persoanele care, dupa expirarea anului calendaristic urmator celui in care au fost inregistrate, efectueaza o achizitie intracomunitara in baza codului de inregistrare obtinut in temeiul art. 1531 se considera ca au optat pentru inregistrare.

 
 
 

Conform prevederilor art. 126 alin. (6) din Codul fis- cal, persoanele impozabile care efectueaza doar operatiuni pentru care taxa este nedeductibila, precum si persoanele juridice neimpozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care nu depasesc plafonul pentru achizitii intracomunitare, pot opta, insa, pentru regimul general de impozitare. Pentru a-si putea exercita optiunea, persoanele vor trebui sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 Cod fiscal.

De la data exercitarii optiunii de aplicare a regimul normal de taxare, persoanele vizate sunt obligate la plata taxei in Romania pentru toate achizitiile intracomunitare.

 
 
 

Utilizarea, dupa incheierea a doi ani calendaristici consecutivi de la inregistrare, a codului de TVA obtinut este considerata ca fiind o reexercitare a optiunii.

 
 
 

Plafonul pentru achizitii intracomunitare reprezinta
valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, datorata sau
achitata in statul membru, din care se expediaza sau se transporta
bunurile.

 
 
 

In calculul acestui plafon sunt incluse:

 
 
 
  • valoarea tuturor achizitiilor intracomunitare;
  • valoarea tranzactiei care conduce la depasirea plafonului pentru achizitii intracomunitare;
  • valoarea oricarui import efectuat de catre persoana juridica neimpozabila in alt stat membru, pentru bunurile transportate in Romania dupa import.
 
 
 

Totodata, conform prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, vor fi eliminate din calculul plafonului pentru achizitii intracomunitare urmatoarele elemente:

 
 
 
  • valoarea achizitiilor intracomunitare de produse accizabile;
  • valoarea achizitiilor intracomunitare de mijloace noi de transport;
  • valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o livrare de bunuri cu instalare sau montaj, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania;
  • valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o vanzare la distanta, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania;
  • valoarea achizitiilor de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si de antichitati, in cazul in care aceste bunuri au fost taxate conform unui regim special similar in statul membru din care au fost livrate;
  • valoarea achizitiilor de gaze naturale si de energie electrica, a caror livrare a fost efectuata conform regulilor referitoare la locul livrarii de bunuri.
 
 
 

Nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania:

 
 
 
  • achizitiile intracomunitare de bunuri a caror livrare in Romania ar fi scutita;
  • achizitia intracomunitara de bunuri, efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare;
  • achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si de antichitati;
  • achizitia intracomunitara de bunuri care urmeaza unei livrari de bunuri aflate in regim vamal suspensiv sau sub o procedura de tranzit intern.
 
 
 

Notiunea de operatiune triunghiulara este definita ca reprezentand operatiunea ce implica o livrare intracomunitara de bunuri, efectuata de catre un furnizor inregistrat in scopuri de TVA intr-un stat membru, catre un cumparator revanzator care este inregistrat in scopuri de TVA in alt stat membru. Operatiunea este urmata de livrarea acelorasi bunuri de catre cumparatorul revanzator catre beneficiarul livrarii – persoana inregistrata in scopuri de TVA intr-un stat membru tert.

Precizam de la inceput ca aplicarea masurilor de simplificare, prin care operatiunea se impoziteaza cu TVA la destinatie, este posibila doar in cazul in care transportul marfurilor cade in sarcina furnizorului sau a cumparatorului revanzator.
O asemenea precizare este logica, deoarece numai astfel putem vorbi despre o livrare intracomunitara. In caz contrar, pentru un contract sub o conditie EXW, bunurile fiind puse la dispozitia cumparatorului in statul de plecare, acesta va trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA in acel stat, urmand ca el sa faca mai departe o livrare fizica, catre beneficiarul final

 
 
 

O tranzactie cu o persoana stabilita intr-un stat non-UE poate totusi sa devina triunghiulara, insa doar atunci cand respectiva persoana este un cumparator/revanzator care s-a inregistrat in scopuri de TVA in Comunitate.

Furnizorul marfurilor:

In calitate de furnizor, acesta efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri, care este scutita de TVA deoarece:

● aveti codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului revanzator din celalalt stat membru;

● faceti dovada ca bunurile au fost transportate in afara teritoriului Romaniei, in acel stat membru unde este stabilit beneficiarul final (nu in statul de resedinta al cumparatorului/revanzatorului).

Obligatie – documente justificative!

M.F.P. nr. 2.421/2007 (publicat in Monitorul Oficial nr. 887 din 27 decembrie 2007) va obliga sa detineti urmatoarele documente pentru justificarea scutirii cu drept de deducere, conform art. 143 alin. (2) lit. a):

factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal si in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului/revanzator in alt stat membru;

● documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in statul membru al beneficiarului final;

● dupa caz, orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Indeplinind aceste conditii, veti putea factura fara TVA!

Cumparatorul/revanzator:

Conditii:

In cazul efectuarii unei achizitii dintr-un stat membru in vederea livrarii ulterioare a marfurilor intr-un alt stat membru, operatiunea pe care o realizati nu este impozabila in Romania doar daca indepliniti cumulativ urmatoarele conditii:

● achizitia sa fie efectuata in vederea realizarii unei livrari ulterioare a bunurilor;

● bunurile achizitionate de dumneavoastra, in calitate de cumparator/revanzator, sa fie transportate direct, de la furnizor la destinatarul livrarii ulterioare.

Relatia de transport al bunurilor catre destinatarul final trebuie sa existe intre furnizor si dumneavoastra.

Responsabilitatea pentru transportul bunurilor poate cadea asupra oricaruia dintre parteneri, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in acord cu prevederile contractuale;

● sa fiti inregistrati in scopuri de TVA in Romania;

● sa-l desemnati pe beneficiarul livrarii ulterioare drept persoana obligata la plata taxei. Veti realize acest lucru pe baza facturii pe care o emiteti si care contine codul de TVA al beneficiarului final.

Codul fiscal stabileste un regim special (derogatoriu) pentru persoanele inregistrate in scopuri de TVA care actioneaza in calitate de cumparator/revanzator, achizitionand si livrand mai departe bunuri pe seama si in numele lor. Aceasta calitate nu poate fi confundata in nici un caz cu cea a comisionarului sau a mandatarului, care actioneaza intodeauna la ordinul expres al persoanei care o reprezinta.

Nu exista o tranzactie triunghiulara nici in cazul in care unul dintre

O tranzactie cu o persoana stabilita intr-un stat non-UE poate totusi sa devina triunghiulara, insa doar atunci cand respectiva persoana este un cumparator/revanzator care s-a inregistrat in scopuri de TVA in Comunitate.

Furnizorul marfurilor:

In calitate de furnizor, acesta efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri, care este scutita de TVA deoarece:

● aveti codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului revanzator din celalalt stat membru;

● faceti dovada ca bunurile au fost transportate in afara teritoriului Romaniei, in acel stat membru unde este stabilit beneficiarul final (nu in statul de resedinta al cumparatorului/revanzatorului).

Obligatie – documente justificative!

M.F.P. nr. 2.421/2007 (publicat in Monitorul Oficial nr. 887 din 27 decembrie 2007) va obliga sa detineti urmatoarele documente pentru justificarea scutirii cu drept de deducere, conform art. 143 alin. (2) lit. a):

● factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal si in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului/revanzator in alt stat membru;

● documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in statul membru al beneficiarului final;

● dupa caz, orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Indeplinind aceste conditii, veti putea factura fara TVA!

Cumparatorul/revanzator:

Conditii:

In cazul efectuarii unei achizitii dintr-un stat membru in vederea livrarii ulterioare a marfurilor intr-un alt stat membru, operatiunea pe care o realizati nu este impozabila in Romania doar daca indepliniti cumulativ urmatoarele conditii:

● achizitia sa fie efectuata in vederea realizarii unei livrari ulterioare a bunurilor;

● bunurile achizitionate de dumneavoastra, in calitate de cumparator/revanzator, sa fie transportate direct, de la furnizor la destinatarul livrarii ulterioare.

Relatia de transport al bunurilor catre destinatarul final trebuie sa existe intre furnizor si dumneavoastra.

Responsabilitatea pentru transportul bunurilor poate cadea asupra oricaruia dintre parteneri, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in acord cu prevederile contractuale;

● sa fiti inregistrati in scopuri de TVA in Romania;

● sa-l desemnati pe beneficiarul livrarii ulterioare drept persoana obligata la plata taxei. Veti realize acest lucru pe baza facturii pe care o emiteti si care contine codul de TVA al beneficiarului final.

Codul fiscal stabileste un regim special (derogatoriu) pentru persoanele inregistrate in scopuri de TVA care actioneaza in calitate de cumparator/revanzator, achizitionand si livrand mai departe bunuri pe seama si in numele lor. Aceasta calitate nu poate fi confundata in nici un caz cu cea a comisionarului sau a mandatarului, care actioneaza intodeauna la ordinul expres al persoanei care o reprezinta.

Nu exista o tranzactie triunghiulara nici in cazul in care unul dintre parteneri nu este stabilit intr-un stat membru. In aceasta situatie, in functie de pozitia acelei persoane, vor trebui efectuate operatiuni de export sau de import.

 

 
 
 

Beneficiarul final

Codul fiscal precizeaza expres ca locul achizitiei intracomunitare de bunuri se afla in statul membru unde se incheie expeditia sau transportul bunurilor, sub rezerva ca beneficiarul nu comunica furnizorului un cod de TVA dintr-un alt stat membru, in afara celui in care este stabilit. Persoana obligata la plata este persoana care efectueaza achizitia intracomunitara de bunuri taxabile. Impozitarea operatiunilor se va face prin taxare inversa, operatiunea fiind raportata in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, prin utilizarea formulei contabile 4426 = 4427.

 
 
 


SFATUL NOSTRU

 
 
 

Respectati aceste reguli, deoarece este mult mai simplu sa impozitati operatiunea in Romania, prin taxare inversa, decat sa solicitati o rambursare de TVA dintr-un alt stat membru (in conformitate cu directiva a VIII – c CEE).

 
 
 


Achizitiile intracomunitare de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si de antichitati sunt considerate operatiuni neimpozabile in Romania daca:

 
 
 
  • vanzatorul este o persoana impozabila revanzatoare care actioneaza in aceasta calitate;
  • bunurile au fost taxate in statul membru de unde sunt furnizate, conform regimului special pentru intermediarii – persoane impozabile;
 
 
 

SAU

 
 
 
  • vanzatorul este organizator de vanzari prin licitatie publica, care actioneaza in aceasta calitate;
  • bunurile au fost taxate in statul membru al furnizorului.
 
 
 

Includerea in sfera operatiunilor neimpozabile in Romania a achizitiei intracomunitare de bunuri care urmeaza unei livrari de bunuri aflate in regim vamal suspensiv sau sub o procedura de tranzit intern este conditionata de:

 
 
 

- incheierea pe teritoriul Romaniei a regimurilor vamale suspensive

 
 
 

SAU

 
 
 

- incheierea pe teritoriul Romaniei a procedurii de tranzit intern pentru respectivele bunuri.

 
 
 

Persoane impozabile

 
 
 

Codul fiscal identifica persoana impozabila din sfera TVA ca fiind acea persoana care actioneaza „ca atare“ si care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.

 
 
 

Activitati economice vizate de Codul fiscal:

 
  • activitatile producatorilor, ale comerciantilor sau ale prestatorilor

  • de servicii;
  • activitatile extractive, agricole;
  • activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora.
 

In categoria activitatilor economice, intra si exploatarea bunurilor mobile corporale sau necorporale, in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate.

 
 
 

 
 
 

Grupul fiscal unic

 
 
 

Sunt considerate „grupuri fiscale“ persoanele impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, se afla in relatii stranse intre ele, din punct de vedere financiar, economic si organizatoric.

 
 
 

Exista o legatura financiara, economica si organizatorica intre membrii grupului fiscal, atunci cand capitalul acestora este retinut in proportie de 50% de catre aceiasi actionari.

 
 
 

Conditii:
- persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup
fiscal;
- optiunea de a face parte dintr-un grup fiscal vizea- za o perioada de cel
putin doi ani;
- toti membrii grupului fiscal unic aplica aceeasi perioada fiscala;
- grupul fiscal va fi constituit din doi pana la cinci membri;
- toti membrii grupului sunt persoane impozabile stabilite in Romania.

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Pana la data de 1 ianuarie 2009, grupul fiscal unic se poate constitui numai pentru persoane impozabile care sunt considerate mari contribuabili.

 
 
 

Sunt considerati mari contribuabili:

 
 
 

A) Persoanele juridice cu cifra de afaceri (raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie, a anului precedent celui in care se efectueaza actualizarea) mai mare sau egala cu 70 de milioane de lei. Intra in aceasta categorie si entitatile
rezultate in urma divizarii acestora, ori a fuziunii cu alti contribuabili, cu exceptia celor aflati in procedura de insolventa.

 
 
 

 
 
 

B) Prin derogare de la prevederile alineatului precedent, incepand cu data de 1 iulie 2006, sunt considerati contribuabili marii contribuabilii care au cifra de afa- ceri (raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2004) mai mare sau egala cu 70 de milioane de lei, cu exceptia celor aflati in procedura de insolventa.

 
 
 

C) Banca Nationala a Romaniei, societatile bancare, societatile de asigurari, societatile de investitii financiare, societatile comerciale organizatoare de jocuri de noroc tip „Cazino“.

 
 
 

Constituirea grupului fiscal unic

 
 
 

Constituirea se va face printr-o cerere semnata de catre toti membrii grupului.

 
 
 

Cererea va contine in mod obligatoriu:

 
 
 
  • numele, adresa, codul de integistrare in scopuri de TVA pentru fiecare membru;
  • date din care sa rezulte legatura intre membrii grupului;
  • numele membrului care indeplineste functia de reprezentant.
 
 
 

Aprobarea sau respingerea cererii de constituire a grupului fiscal unic se va comunica in scris, in termen de 60 de zile, fiecarui membru, precum si organelor fiscale teritoriale unde acestia isi au sediul.

 
 
 

Decizia de aprobare a grupului fiscal unic intra in vigoare in prima zi din cea de-a doua luna de la data emiterii.

 
 
 

Reprezentantul grupului fiscal unic va notifica Fiscul cu privire la urmatoarele evenimente:

 
 
 
  • incetarea existentei grupului fiscal unic, cu cel putin 30 de zile inainte de data preconizata;
  • neindeplinirea conditiilor cu privire la numarul minim de membri, cu privire la legaturile de natura financiara/organizatorica, sau declasificarea unui membru al grupului fiscal ca mare contribuabil(aceasta conditie este valabila doar pana la 1 ianuarie 2009!).Notificarea se va face in termen de 15 zile de la producerea evenimentului;
  • numirea unui alt reprezentant fiscal (cu cel putin 30 de zile inainte);
  • parasirea grupului fiscal unic de catre unul dintre membri (cu cel putin 30 de zile inainte);
  • intrarea in grupul fiscal unic a unui membru nou (cu cel putin 30 de zile inainte).
 
 
 

In cazul incetarii voluntare a grupului fiscal unic sau prin neindeplinirea conditiilor legale pentru un astfel de tratament, organul fiscal competent va lua decizia de anulare a grupului fiscal unic, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care s-a produs evenimentul.

 
 
 

Parasirea sau intrarea unui nou membru in grupul fiscal opereaza din prima zi a lunii urmatoare celei in care reprezentantul grupului a primit decizia organelor fiscale. Pana in acel moment, persoana care paraseste grupul este tratata ca membru al grupului fiscal unic.

 
 
 

Obligatiile reprezentantului grupului fiscal unic:

 
 
 

1. sa raporteze in decontul de TVA orice operatiune din sfera TVA realizata in perioada fiscala;
2. sa depuna decontul consolidat pentru intreg grupul fiscal in baza deconturilor primite, insotit de toate deconturile individuale ale membrilor grupului;
3. sa efectueze plata sau sa solicite rambursarea sumelor rezultate din decontul consolidat.

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 

Obligatiile individuale ale membrilor grupuluifiscal unic (inclusiv ale reprezentantului):

1. sa raporteze in decontul de TVA orice operatiune din sfera TVA realizata in perioada fiscala;


2. sa trimita decontul de TVA reprezentantului fiscal, si sa expedieze o copie a documentului organului fiscal de care apartine;


3. sa nu plateasca sau sa solicite rambursarea TVA, conform datelor din decont;


4. sa depuna declaratia recapitulativa trimestriala pentru livrarile/achizitiile intracomunitate, inclusiv pentru cele realizate in cadrul operatiunilor triunghiulare;


5. sa se supuna controlului fiscal exercitat de catre organele fiscale competente;


6. sa raspunda separat si in solidar pentru orice taxa datorata de el sau de alt membru al grupului fiscal unic, pe perioada cat face parte din acel grup.

 

Asociati sau parteneri ai unei asocieri sau organizatii fara personalitate juridica

 
 
 

Sunt considerati persoane impozabile separat, pentru acele activitati economice care nu sunt desfasurate in numele asocierii sau al organizatiei respective.

 
 
 

Asocierile in participatiune, constituite exclusiv din persoane impozabile roma ne, intemeiate cu scopul comun de a obtine ca stiguri de pe urma activitatii desfasurate de aceasta, nu dau nastere unei persoane impozabile separate.

 
 
 


O persoana se considera ca persoana stabilita in Romania, daca:

 
 
 
  • persoana impozabila are un sediu central, sucu- rsala, o fabrica, un atelier, un birou, un birou de vanzari-cumparari, un depozit sau orice alta structura, cu exceptia santierelor de constructii ;
  • conducerea acelei structuri este asigurata de catreo persoana imputernicita sa angajze persoana impozabila in relatiii de afaceri cu clientii si furnizorii;
  • imputernicirea acelei persoane ii da posibilitatea ca, in relatia cu clientii si furnizorii, sa poata efectua operatiuni din sfera TVA;
  • obiectul de activitate al structurii respective consta in livrari de bunuri sau prestari de servicii.
 
 
 

 
 
 

 
 
 

Asocierile de tip joint-venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, sunt tratate drept asocieri in participatiune.

 
 
 


Importatori

 
 
 

Operatiunile de import intra in sfera de TVA, indiferent de persoana care le realizeaza, contrar modului de reglementare pentru livrarile/achizitiile intracomunitare, care sunt, in general, cuprinse in sfera de aplicare a TVA si se impoziteaza cu TVA numai daca sunt efectuate cu plata de catre o persoana impozabila ce actioneaza ca atare.

 
 
 

Se califica drept importator „orice persoana“, impozabila sau neimpozabila, stabilita/nestabilita in Romania, inregistrata sau neinregistrata in scopuri de TVA. Calitatea de importator nu este conditionata nici de scopul pentru care bunurile sunt importate in Romania, nici de existenta unui drept de proprietate asupra
bunurilor, nici de modul de dobandire a acestora.

 
 
 

 
 
 

Persoana care efectueaza un transfer fizic de bunuri dintr-un teritoriu tert sau dintr-un teritoriu in care nu se aplica Directiva CEE 77/388 este tratata in scopuri de TVA, ca importator, avand obligatia respectarii tuturor reglementarilor legale incidente in materie vamala si fiscala.

 
 
 


Nu sunt considerate persoane impozabile:

 
 
 

Angajatii sau oricare alte persoane legate de an- gajator printr-un contract individual de munca sau prin orice alte instrumente juridice care creeaza un raport angajator/angajat, in ceea ce priveste conditiile de munca, remunerarea sau alte obligatii ale angajatorului.

 
 
 

 
 
 

Motivul pentru care aceste persoane nu devin impozabile consta in faptul ca ele nu actioneaza in mod independent.

 
 
 

Contractul individual de munca reprezinta instrumentul juridic prin care sunt fixate limitele si competentele exercitarii activitatii pentru care a fost angajat, precum si renumeratia sau alte obligatii ale angajatorului pentru contraprestatia depusa de angajat.

 
 
 

Institutiile publice, pentru activitatile care sunt desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca, pentru desfasurarea acestor activitati, se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati.

 
 
 

Limitarea calitatii de persoana publica pentru anumite activitati:

 
 
 

In general, persoanele publice sau entitatile asimilate devin persoane impozabile daca activitatea economica pe care o desfasoara duce la distorsiuni concurentiale pe
anumite segmente economice.

 
 
 

In acest sens, legiuitorul a stabilit un criteriu obiectiv de apreciere.

 
 
 

Astfel, daca aceeasi activitate economica este desfasurata de catre persoana publica sau institutia asimilata, pentru care aplica un regim fiscal preferential (fara TVA), iar celelalte persoane aplica regimul normal de taxa, institutia publica (institutia asimilata) va fi tratata ca persoana impozabila.

Devine persoana impozabila doar acel departament al structurii organizatorice a institutiei publice care presteaza activitatile economice pentru care devine persoana impozabila si pentru care este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA (daca in structura organizatorica a institutiei publice este identificata ca parte distincta a
acesteia).

 
 
 

Pentru urmatoarele activitati, institutiile/entitatile publice sunt persoane impozabile:

 
 
 

telecomunicatii;

 
 
 

furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;

 
 
 
  • transport de bunuri si de persoane;
  • servicii prestate in porturi si aeroporturi;
  • livrarea de bunuri noi, de produse pentru vanzare;
  • activitatea targurilor si a expozitiilor comerciale;
  • depozitarea;
  • activitatile organismelor de publicitate comerciala;
  • activitatile agentiilor de calatorie;
  • activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
  • operatiunile posturilor publice de radio si televi- ziune.
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 


Persoanele fizice, pentru vanzarea de locuinte proprietate personala sau de alte bunuri cu caracter personal, atat timp cat aceste activitati nu au un caracter de continuitate. Transferul unor bunuri sau servicii achizitionate in calitate de persoana fizica spre activitatea comerciala desfasurata, in scopul de a fi utilizate in activitati economice, nu este asimilata unei livrari de bunuri sau prestari de servicii, pentru care si-ar putea exercita dreptul de deducere.

Pentru achizitiile de mijloace de transport noi, definite la art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, efectuate cu titlu ocazional, persoana fizica va fi tratata ca persoana impozabila.

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Entitati asimilate institutiilor publice, care sunt infiintate prin legi sau hotarari ale Guvernului, pentru activitatile economice prevazute in actele normative pentru care au fost infiintate.

 
 
 

Organizatii fara scop patrimonial, pentru livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate in mod gratuit.

 
 
 

Organizatii de cult si religioase, pentru livrari de bunuri constand in obiecte de cult (icoane, cruciulite si medalioane cu imagini religioase, calendare etc.).

 
 
 

Nu intra in aceasta categorie bunurile decorative si cele livrate pentru nunti sau botezuri, ori alte evenimente similare.

 
 
 

Organele fiscale teritoriale, pentru valorificarea bunurilor legal confiscate sau devenite proprietatea statului.

 
 
 

 
 
 

Grupul celor patru:

 
 
 

 
 
 

● persoane juridice neimpozabile (in principal autoritati publice care actioneaza in aceasta calitate, precum si unele holdinguri);

 
 
 

● intreprinderile mici neinregistrate in scopuri de TVA;

 
 
 

● persoane impozabile care desfasoara exclusive operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA;

 
 
 

● fermierii supusi regimului ratei forfetare.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016