Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Stabilim cum se contabilizeaza plusurile respectiv minusurile de inventar la o intreprindere individuala, care sunt documentele justificative si influenta asupra impozitului pe venit si asupra TVA-ului.
In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin.(1) din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii aprobate prin OMFP 2861/2009 , entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:
a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
f) in alte cazuri prevazute de lege.
Astfel, pentru stabilirea plusurilor si minusurilor la inventar se prcedeaza la inventarierea patrimoniului si se intocmesc Procese verbale de inventariere.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a Contabilitatii
Astfel plusurile la inventar sunt impozabile si se inregistreaza in contabilitatea PFA la valoarea justa (valoarea de piata) iar minusurile la inventariere sunt nedeductibile la calculul impozitului pe venit conform art. 48 alin (7) lit j din Codul fiscal si din punct de vedere al TVA, se colecteaza TVA.
Practic in Procesul verbal privind rezultatele inventarierii se inscriu atat plusurile de inventar cat si minusurile la inventar din patrimoniul I.I, care se vor se inregistreaza in contabilitatea I.I.
Intreprinzatorul persoana fizica organizata sub forma intreprinderii individuale, organizate in temeiul OUG 44/2008 va avea obligatia conducerii contabilitati in partida simpla reglementata prin OMFP 1040/2004 si se vor supune regulilor generale de determinare a venitului net din activitati independente, de stabilire a platilor anticipate si a aimpozitului anual pe venit.
Venitul net din activitati independente se determina, potriit art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Se observa diferente de cantitate la import. Ce tratament TVA se aplica?TVA la incasare: Precizari MFPRegimul accizelor in cazul plusurilor/MINUSURIlor la inventar de produse accizabileScaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateImplicatiile fiscale ale constatarii plusului la inventarUltimele articole
Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaBilantul contabil pentru folosirea inventarului intermitentLista de inventariere (Cod 14-3-12) si (Cod 14-3-12/b). DocumentTop 16 intrebari-cheie referitoare la inventariereCare e regimul fiscal pentru MINUSURI in gestiune, neimputate?Articole similare
Titlul III Capitolul IIRecuperare TVA platita la bugetul de statLipsuri la INVENTAr. Factura cu sau fara TVA?Vanzare marfa deteriorata. DeductibilitateMetoda de contabilitate utilizata in comertul cu amanuntul. Ce optiuni avem?Ultimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAArticole similare
Tratament fiscal marfuri deteriorate la o INTREPRINDERE individuala. Cum procedam?Studiu de caz: Constituirea rezervei legale la microINTREPRINDEREOUG 138/2020. Noi modificari privind Programul IMM LEASING de ECHIPAMENTE si UTILAJE. Accesul la finantare va fi mai flexibilNecesita facturare dobanda penalizatoare prevazuta de Legea 72/2013? Raspuns ANAFHG 679/2015: modificarea si completarea Normelor OUG 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilorUltimele articole
Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?MicroINTREPRINDERE in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Cum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Articole similare
Colectam TVA pentru marfa degradata calitativ? Va oferim solutiaProcedura de dizolvare - lichidare si radiere in cazul microinteprinderilor. Dividende bilant interimarRegimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de cazMarfuri constatate in plus in gestiune. Cum se va proceda pentru emiterea corecta a facturilor?Tratament fiscal marfuri deteriorate la o intreprindere individuala. Cum procedam?Ultimele articole
Culturi agricole distruse de calamitati. Regim TVADeclasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Casare obiecte de inventar si mijloace fixe. Cum procedam cu procesul-verbal de casare?Furnizori neachitati de 5 ani. Ce consecinte apar?Studiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareArticole similare
Antrepozitul de TVAAnaliza comparata a aplicarii TVA la achizitiile de autoturismeNoutati legislatie Fiscala 29 septembrie - 03 octombrie 2008 - Monitorul OficialCele mai importante modificari TVA din Codul fiscal de la 1 februarie 2013TVA inregistrat la data achizitiei auto, ca nedeductibil, devine deductibil cu ocazia vanzarii?Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITE-Factura in 2024. Este obligatorie atasarea PDF-ului facturii dupa transmiterea acesteia in sistem?RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"