Tags: colectare tva, despagubiri incasate
Despagubiri incasate-colectare TVA SRL avand obiect de activitate transport persoane. Societatea are dauna la o masina din proprietate. Astfel incaseaza de la firma de asigurari, la care este este asigurata, o suma reprezentand despagubiri. Se colecteaza TVA asupra despagubirilor incasate? Multumesc!
Potrivit expertului contabil Mariana Prejbeanu, din punct de vedere al TVA, prin natura sa, despagubirea nu intra in sfera de aplicare a TVA, deoarece nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri. Din acest motiv, nu se colecteaza TVA la despagubirile incasate.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect al sumei incasate drept despagubire, trebuie consultate precizarile din Circulara nr. 50446/2008, forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire la tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului.
Prin aceasta circulara se face referire si la tratamentul fiscal aplicabil despagubirilor care se incaseaza de la societatile de asigurare.
De exemplu, in circulara este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in cazul in care societatile incaseaza despagubiri:
"In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art. 141 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in timp ce agentii economici despagubiti reprezinta beneficiari ai unor operatiuni scutite - practic pentru acestia despagubirile sunt operatiuni la "intrare", motiv pentru care nu este corect sa se colecteze taxa asupra despagubirilor incasate. Pe langa faptul ca despagubirile incasate, fiind operatiuni la "intrare", nu pot genera taxa pe valoarea adaugata, acestea nu constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata in cazul bunurilor distruse, cum in mod eronat se mai procedeaza in practica."
In concluzie, pentru despagubirea incasata nu se colecteaza TVA.
In situatia in care pana la aceasta data nu s-a efectuat limitarea dreptului de deducere, desi limitarea trebuia efectuata la momentul primirii facturilor de remediere, limitarea poate fi efectuata si la aceasta data, prin:
- inscrierea cu semnul minus, a operatiunii in jurnalul pentru cumparari si
- raportarea, cu semnul minus, a sumei TVA limitate la deducere, inclusiv a bazei de impozitare TVA aferente la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.
Monografia contabila este:
Incasarea despabubirii de la societatea de asigurare:
5121 = 7581
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<