Tags: colectare tva, despagubiri incasate
Despagubiri incasate-colectare TVA SRL avand obiect de activitate transport persoane. Societatea are dauna la o masina din proprietate. Astfel incaseaza de la firma de asigurari, la care este este asigurata, o suma reprezentand despagubiri. Se colecteaza TVA asupra despagubirilor incasate? Multumesc!
Potrivit expertului contabil Mariana Prejbeanu, din punct de vedere al TVA, prin natura sa, despagubirea nu intra in sfera de aplicare a TVA, deoarece nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri. Din acest motiv, nu se colecteaza TVA la despagubirile incasate.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect al sumei incasate drept despagubire, trebuie consultate precizarile din Circulara nr. 50446/2008, forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire la tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului.
Prin aceasta circulara se face referire si la tratamentul fiscal aplicabil despagubirilor care se incaseaza de la societatile de asigurare.
De exemplu, in circulara este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in cazul in care societatile incaseaza despagubiri:
"In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art. 141 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in timp ce agentii economici despagubiti reprezinta beneficiari ai unor operatiuni scutite - practic pentru acestia despagubirile sunt operatiuni la "intrare", motiv pentru care nu este corect sa se colecteze taxa asupra despagubirilor incasate. Pe langa faptul ca despagubirile incasate, fiind operatiuni la "intrare", nu pot genera taxa pe valoarea adaugata, acestea nu constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata in cazul bunurilor distruse, cum in mod eronat se mai procedeaza in practica."
In concluzie, pentru despagubirea incasata nu se colecteaza TVA.
In situatia in care pana la aceasta data nu s-a efectuat limitarea dreptului de deducere, desi limitarea trebuia efectuata la momentul primirii facturilor de remediere, limitarea poate fi efectuata si la aceasta data, prin:
- inscrierea cu semnul minus, a operatiunii in jurnalul pentru cumparari si
- raportarea, cu semnul minus, a sumei TVA limitate la deducere, inclusiv a bazei de impozitare TVA aferente la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.
Monografia contabila este:
Incasarea despabubirii de la societatea de asigurare:
5121 = 7581
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere imobil prin BOOKING - AIRBNB
Intrebare:
PFA, cu cod CAEN 6202 - Activitati de consultanta in tehnologia informatiei, platitor de tva, detine un imobil achizitionat de la o PJ cu taxare inversa (apartament cu 2 camere) pe care doreste sa-l inchirieze in regim hotelier (booking, airbnb). Ce obligatii declarative are? Va trebui sa-si activeze CAEN-ul de inchiriere? Dar facturile emise vor fi cu tva?
In cazul in care va dori sa-si inchida PFA-ul, apartamentul va trece in patrimoniul personal. Va trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<