Tags: colectare tva, despagubiri incasate
Despagubiri incasate-colectare TVA SRL avand obiect de activitate transport persoane. Societatea are dauna la o masina din proprietate. Astfel incaseaza de la firma de asigurari, la care este este asigurata, o suma reprezentand despagubiri. Se colecteaza TVA asupra despagubirilor incasate? Multumesc!
Potrivit expertului contabil Mariana Prejbeanu, din punct de vedere al TVA, prin natura sa, despagubirea nu intra in sfera de aplicare a TVA, deoarece nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri. Din acest motiv, nu se colecteaza TVA la despagubirile incasate.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect al sumei incasate drept despagubire, trebuie consultate precizarile din Circulara nr. 50446/2008, forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire la tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului.
Prin aceasta circulara se face referire si la tratamentul fiscal aplicabil despagubirilor care se incaseaza de la societatile de asigurare.
De exemplu, in circulara este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in cazul in care societatile incaseaza despagubiri:
"In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art. 141 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in timp ce agentii economici despagubiti reprezinta beneficiari ai unor operatiuni scutite - practic pentru acestia despagubirile sunt operatiuni la "intrare", motiv pentru care nu este corect sa se colecteze taxa asupra despagubirilor incasate. Pe langa faptul ca despagubirile incasate, fiind operatiuni la "intrare", nu pot genera taxa pe valoarea adaugata, acestea nu constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata in cazul bunurilor distruse, cum in mod eronat se mai procedeaza in practica."
In concluzie, pentru despagubirea incasata nu se colecteaza TVA.
In situatia in care pana la aceasta data nu s-a efectuat limitarea dreptului de deducere, desi limitarea trebuia efectuata la momentul primirii facturilor de remediere, limitarea poate fi efectuata si la aceasta data, prin:
- inscrierea cu semnul minus, a operatiunii in jurnalul pentru cumparari si
- raportarea, cu semnul minus, a sumei TVA limitate la deducere, inclusiv a bazei de impozitare TVA aferente la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.
Monografia contabila este:
Incasarea despabubirii de la societatea de asigurare:
5121 = 7581

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incasare prin agenti de vanzari
Intrebare:
Socitatea vinde diverse produse catre clienti si incaseaza numerar, prin agenti de vanzari. Fiecare agent, la sfarsitul zilei, depune la casieria societatii incasarile, in baza unui borderou de incasare. Incasarea clientilor se face la depunerea borderoului si se inregistreaza direct in contul 5311 =4111. Cum procedam in cazul in care un agent nu mai depune banii incasati? In ce cont ar trebui sa inregistram banii achitati de client, dar care nu au ajuns in casieria societatii si ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare imobil adjudecat la licitatie catre o institutie publica
Intrebare:
Anul trecut firma a cumparat prin licitatie un imobil in vederea vanzarii catre consiliul local. Consiliul local nu putea sa participe la licitatie. Imobilul a fost inregistrat la mijloace fixe. Acum a fost intocmit un contract de vanzare catre consiliul local in care este specificat platile va fi in termen de trei ani incepand din anul 2026.
Intrebare: SRL-ul trebuie sa intocmeasca factura de vanzare? Firma depaseste pragul de tva 300.000 lei. Din iulie va fi platitor...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie si facturare bunuri din UE
Intrebare:
1. Societatea achizitioneaza marfa intracomunitar, furnizorul emite factura ex. cu data de 02.06.2025, iar marfa ajunge dupa cateva zile ex. 05.06.2025.
Factura se inregistreaza la cursul din data emiterii adica 02.06.2025, la ce curs inregistram marfa sosita, NIR-ul? Cum inregistram diferenta dintre valoarea facturii si valoarea NIR ului?
2. Societatea primeste de la furnizor produse demo care sunt folosite pentru prezentare in punctele de lucru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<