Tags: colectare tva, despagubiri incasate
Despagubiri incasate-colectare TVA SRL avand obiect de activitate transport persoane. Societatea are dauna la o masina din proprietate. Astfel incaseaza de la firma de asigurari, la care este este asigurata, o suma reprezentand despagubiri. Se colecteaza TVA asupra despagubirilor incasate? Multumesc!
Potrivit expertului contabil Mariana Prejbeanu, din punct de vedere al TVA, prin natura sa, despagubirea nu intra in sfera de aplicare a TVA, deoarece nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri. Din acest motiv, nu se colecteaza TVA la despagubirile incasate.
Pentru aplicarea unui tratament fiscal corect al sumei incasate drept despagubire, trebuie consultate precizarile din Circulara nr. 50446/2008, forma actualizata a circularei nr. 53422/15.11.2007 cu privire la tratamentul fiscal din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata al despagubirilor incasate si al bunurilor constatate lipsa pe timpul transportului.
Prin aceasta circulara se face referire si la tratamentul fiscal aplicabil despagubirilor care se incaseaza de la societatile de asigurare.
De exemplu, in circulara este prezentat tratamentul fiscal aplicabil in cazul in care societatile incaseaza despagubiri:
"In cazul operatiunilor de asigurare, societatile de asigurare sunt cele care realizeaza operatiuni scutite de taxa pe valoarea adaugata in baza art. 141 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in timp ce agentii economici despagubiti reprezinta beneficiari ai unor operatiuni scutite - practic pentru acestia despagubirile sunt operatiuni la "intrare", motiv pentru care nu este corect sa se colecteze taxa asupra despagubirilor incasate. Pe langa faptul ca despagubirile incasate, fiind operatiuni la "intrare", nu pot genera taxa pe valoarea adaugata, acestea nu constituie baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata in cazul bunurilor distruse, cum in mod eronat se mai procedeaza in practica."
In concluzie, pentru despagubirea incasata nu se colecteaza TVA.
In situatia in care pana la aceasta data nu s-a efectuat limitarea dreptului de deducere, desi limitarea trebuia efectuata la momentul primirii facturilor de remediere, limitarea poate fi efectuata si la aceasta data, prin:
- inscrierea cu semnul minus, a operatiunii in jurnalul pentru cumparari si
- raportarea, cu semnul minus, a sumei TVA limitate la deducere, inclusiv a bazei de impozitare TVA aferente la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”.
Incasarea despabubirii de la societatea de asigurare:
5121 = 7581

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Contract de comodat autoturism incheiat cu o alta societate
Intrebare:
Firma noastra este un SRL, platitoare de TVA si impozit profit. Are incheiat un contract de colaborare cu un alt SRL. Firma noastra ii da spre folosinta un autoturism pentru a merge la furnizori, sa faca aprovizionare etc. Intrebarea noastra este: cum putem face corect ca toate cheltuielile cu autoturismul sa fie deductibile 100%? Ce contract trebuie sa incheiem cu colaboratorul pentru aceasta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare deseuri. Evidentiere taxa de mediu pe factura
Intrebare:
O societate are contract pentru vanzarea deseurilor cu o societate colectoare, persoana juridica pentru care trebuie evidentiata si contributia la fondul de mediu 2%.
Cum ar trebui intocmita factura de vanzare si cum trebuie evidentiata aceasta contributie de 2% fond de mediu? Cine o declara si cine o plateste?
Obs.: Noi am intocmit factura de vanzare astfel:
- poz.1 Deseuri carton si folie kg 1900 pret 0.375 val. 712.50 tva 0 (taxare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit pe chirie neretinut la sursa de catre chirias
Intrebare:
O persoana fizica inchiriaza in anul 2024, timp de 5 luni, un spatiu catre o societate comerciala. Societatea comerciala achita integrala chiria persoanei fizice, fara a retine impozitul aferent chiriei si a-l declara in declaratia 100 si a-l achita catre ANAF.
Care este procedura de urmat pentru a vira impozitul aferent celor 5 luni de chirie catre ANAF? Vom trimite o instiintare catre societatea comerciala si aceasta va depune declaratia 100 si va achita impozitul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<