keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Se utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 03 Aug. 2022
Se utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?
Tags: e-factura, comert online, comert electronic, tva

Se doreste infiintarea unui magazin online care sa achizitioneze marfuri atat de la intern cat din UE sau import, si sa le tranzactioneze prin emag, atat intern cat si extern.

Va rog sa ma ajutati cu ce reglementari legale specifice trebuie respectate raportat la codul CAEN de magazin online si daca se incadreaza in criteriile de raportare efactura si care este procedura de urmat pentru aplicabilitatea sistemului de TVA al UE care a fost actualizat in iunie 2021. Multumesc!

Raspunsul consultantului fiscal Constanta Popa: 

Pentru codul CAEN 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet societatea trebuie sa respecte reglementarile legale generale. De asemenea, va trebui sa aiba in vedere, in mod specific, prevederile Legii 365/2002 privind comertul electronic, republicata. In special, societatea trebuie sa afiseze pe website-ul magazinului online datele de identificare prevazute la art. 5 din lege (numele societatii, sediu societate, adresa, numar de telefon, cod de identificare fiscala etc.). Pe site-ul web al magazinului trebuie sa apara explicit tarifele aferente serviciilor oferite cu precizarea includerii sau nu a TVA-ului si precizari referitoare la includerea sau nu in pret a cheltuielilor de livrare. In relatiile cu clientii, societatea comercializeaza produsele prin intermediul contractului la distanta, al caror regim juridic este reglementat de OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
 
Referitor la sistemul RO e-Factura, deoarece societatea va vinde marfurile catre consumatori/persoane fizice (relatie de tip B2C), nu vor exista obligatii in ceea ce priveste emiterea si/sau transmiterea lor prin acest sistem. Doar in ipoteza in care societatea va vinde marfuri catre persoane impozabile (de exemplu, societati), deci intr-o relatie de tip B2B, iar marfurile sunt considerate produse cu risc fiscal ridicat, asa cum sunt ele prevazute prin OPANAF 12/2022 (legume-fructe, bauturi alcoolice, produse minerale, inclusiv agregate, constructii noi si imbracaminte si incaltaminte), atunci ea va avea obligatia transmiterii facturilor emise prin sistemul RO e-Factura.
In situatia in care societatea vinde marfurile catre clienti persoane neimpozabile (fara cod de TVA valid) din alte state membre UE (dupa cum se deduce din intrebare), atunci vor interveni reglementarile specifice comertului electronic in materie de TVA.
 
Societatea va realiza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta definite la art. 266 alin. (1) pct. 35 din Codul fiscal si pentru care locul livrarii este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre clientii persoane fizice neimpozabile conform art. 275 alin. (2) din Codul fiscal. Prin exceptie, locul livrarii acestor bunuri poate fi locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul conform art. 275 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca valoarea totala, fara TVA, a acestor livrari nu depaseste plafonul anual de 10.000 euro (46.337 lei), in baza prevederilor derogatorii de la art. 278 1 din Codul fiscal.
 
Prin aplicarea acestor prevederi:
- pana la atingerea plafonului de 46.337 lei (10.000 euro) societatea va putea utiliza regimul obisnuit de TVA si va emite facturile catre clientii persoane neimpozabile (de exemplu, persoane fizice) din alte state membre UE cu TVA romanesc 19%, considerandu-se locul livrarii ca fiind in Romania, deci operatiunea este tratata ca o livrare locala obisnuita, impozabila/taxabila in Romania prin indeplinirea conditiilor cumulative de la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal. Singura deosebire este ca societatea trebuie sa tina o evidenta separata a acestor operatiuni si sa le declare distinct la rd. 17 din decontul de TVA D300, precum si in cartusul corespunzator de date informative din cadrul formularului D300;
- dupa atingerea plafonului de 46.337 lei (10.000 euro), locul livrarii bunurilor nu va mai fi in Romania, ci in statele membre unde bunurile sunt livrate clientilor persoane neimpozabile, respectiv in alte state membre UE considerate state membre de consum. Operatiunea de vanzare intracomunitara de bunuri la distanta nu va mai fi impozabila/taxabila in Romania prin neindeplinirea conditiei de la art. 268 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal coroborata cu dispozitiile art. 275 alin. (2) si art. 278 1 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, ci in celelalte state membre unde sunt stabiliti clientii persoane neimpozabile.
Obligatia colectarii si achitarii TVA in alte state membru UE poate fi indeplinita de societatea romaneasca in doua modalitati:
- fie prin inregistrarea directa in scopuri de TVA in alte state membre UE ca state membre de consum, unde sunt expediate/transportate bunurile catre clientii persoane fizice, cu respectarea prevederilor legislatiei fiscale de TVA din aceste state (emitere facturi cu TVA si colectare TVA straina, depunere declaratii/deconturi de TVA etc.);
- fie prin inregistrarea in sistemul OSS (regimul special UE) in Romania, in conformitate cu prevederile art. 315 din Codul fiscal si ale Procedurii aprobate prin OPANAF 1387/2021, cu emiterea (optionala) de facturi si colectarea de TVA aplicabila din statele membre UE unde bunurile sunt expediate clientilor si declararea si plata trimestriala a TVA astfel colectata prin intermediul declaratiei speciale de TVA D398 (VAT Return One Stop Shop).
 
Inregistrarea in sistemul OSS (regimul special UE) nu este obligatorie, ci este o masura de simplificare (facilitate) acordata furnizorilor care realizeaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, in sensul de a putea achita TVA datorata in alte state membre UE, fara a fi nevoiti sa se inregistreze in scopuri de TVA in alte state membre, ci doar printr-o inregistrare speciala in propriul stat membru in care sunt stabiliti. In lipsa inregistrarii in sistemul OSS, societatea vanzatoare din Romania va fi nevoita sa se inregistreze in scopuri de TVA in fiecare stat membru UE unde este considerat locul livrarii bunurilor conform art. 275 alin. (2) din Codul fiscal.
Astfel, dupa atingerea plafonului de 46.337 lei (10.000 euro), societatea va trebui sa opteze fie pentru inregistrarea in scopuri de TVA in statele membre UE unde sunt stabiliti clientiii, fie pentru inregistrarea in regim special UE (regim OSS).
 
Cele de mai sus nu sunt influentate de faptul ca vanzarea bunurilor se face prin intermediul unei platforme electronice (platforma Emag) deoarece societatea este stabilita in UE Romania (a se vedea exemplele 8-10 de la pg. 46-47/104 din Notele explicative cu privire la modificarile prevederilor europene privind TVA in ceea ce priveste comertul electronic, disponibile pe pagina de internet a Ministerului Finantelor).


Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016