Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


In contextul majorarii cotei standard de TVA de la 19% la 21%, aplicabila incepand cu data de 1 august 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de gestionare a facturilor emise inainte de aceasta data, dar incasate ulterior.
In continuarea articolului vom vedea care sunt implicatiile fiscale si operationale ale acestei tranzitii, in special in cazul in care facturile au fost emise cu cota de 19% si sunt incasate dupa intrarea in vigoare a noii cote. Se detaliaza procedura corecta de incasare, utilizarea corecta a casei de marcat, riscurile privind dublarea veniturilor raportate la ANAF, precum si solutia recomandata: stornarea si reemiterea facturilor in conformitate cu legislatia actuala.
Cuprins
E-Factura si incasarea facturilor dupa 1 august 2025
Avem acest caz concret. Daca avem facturi emise si neincasate pana la 01.08.2025 cu TVA 19%, cum le vom incasa dupa 01.08.2025? Mai putem incasa pe casa de marcat daca lasam si cota de 19%? Care ar fi modalitatea de a incasa facturile emise si neincasate inainte de 01.08.2025?
Nu recomand sa procedati in acest fel, din urmatoarele motive:
- facturile emise se transmit obligatoriu in SPV in termen de 5 zile calendaristice,
- incasarile prin casa de marcat sunt si ele transmise automat catre serverele ANAF,
- astfel este posibil ca anumite informatii sa se dubleze, in sensul ca, prin prelucrarea informatiilor transmise catre ANAF prin facturi SPV sau prin interfetele caselor de marcat la momentul emiterii bonurilor fiscale, nu se face o diferentiere intre venituri si veniturile din incasari in baza bonurilor. Se raporteaza astfel venituri de doua ori: prin transmitere facturi in SPV, prin emitere bon fiscal.
Cand se face stornarea facturii initiale
In acest caz, solutia propusa a fost de stornare a facturii initiale si de reemitere factura fiscala pe cod 751 in scop informativ astfel informatia cu privire la venituri transmisa oficial a aparut la ANAF doar din datele inscrise in bonul fiscal.
Cand este emisa factura informativa
Factura informativa in scop contabile cod 751 este emisa in conformitate cu art. 319 alin. (10) lit a-c) si pentru situatia prevazuta la art. 286 alin. (4) lit. e) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu completarile si modificarile ulterioare, utilizand pentru sistemul national de facturare electronica RO eFactura Codul 751. Este un document utilizat in scopuri contabile pentru a reflecta livrarile pentru care exista obligatia de emitere a facturii la solicitarea beneficiarului, precum si pentru facturile de decontare a platilor efectuate in numele si in contul clientului.
Noi cote TVA apar pe casele de marcat
In aceasta situatie, opinia mea este ca pentru facturile emise si neincasate inainte de 01.08.2025 puteti utiliza incasarea prin casa de marcat(asa cum inteleg ca ati procedat), dar trebuie sa luati in considerare ca pe casa apare noua cota de TVA.
Cota TVA pentru facturile stornate
Stornati factura cu vechea cota de TVA si intocmiti factura informativa cod 751 cu noua cota de TVA, in aceeasi zi cu incasarea cu TVA 21%. Astfel, pentru facturile emise si neincasate inainte de 01.08.2025, incasarea se va efectua cu numerar cu noua cota de tva. Bonul fiscal se inregistreaza pentru evidentierea incasarilor zilnice. Daca deja aveti casa de marcat nu se utilizeaza chitanta ca formular de evidentiere a incasarii.
Monografie contabila factura
Factura se inregistreaza separat, fiind utilizata in scopuri de raportare oficiala catre ANAF.
Inregistrati factura:
411 = % 707,4427
Incasare bon:
5311/5125 = 411
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

--> Studii: licentiata in stiinte economice cu o bogata experienta profesionala in domeniul contabilitate-fiscalitate-audit (peste 35 de ani); --> Experienta: - expert contabil din anul 1996, membru CECCAR; - lichidator din anul 2000, membru UNPIR; - auditor financiar din anul 2007, membru CAFR si ASPAAS; - consultant fiscal din anul 2007, membru CCF; - a sustinut cursuri contabilitate/fiscalitate pentru pregatire examen lichidatori; - fost director economic la societati din domeniul de contabilitate; - in prezent, cu activitate in domeniu - colaborare cu diferite societati; - efectueza expertize contabile/fiscale judiciare/extrajudiciare - colaborator al Rentrop & Straton din anul 2016.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
PNL si PSD vor vota impotriva OUG privind majorarea TVA si finantele localeMAJORARE COTA TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare TVA de la 1 august 2025. Ce cota se va aplica pentru avansul deja incasat la apartamenteMAJORARE COTA TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"