Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 05 Sep. 2022
Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022
Tags: controale anaf, deficiente contribuabili

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent raportul cu principalele deficiente constatate la controalele care au avut loc in prima jumatate a anului 2022.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala are urmatoarele obiective strategice: 
- imbunatatirea serviciilor oferite; 
- solutii digitale integrate; 
- prevenirea si combaterea evaziunii fiscale; 
- eficienta si transparenta. 

In vederea cresterii tranparentei si a comunicarii cu mediul de afaceri si cu cetatenii Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat prezentul material care este structurat in doua parti:

I. Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control 
II. Cele mai frecvente intrebari adresate de contribuabili 

I. Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control 

Pentru realizarea obiectivului privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale s-au intreprins o serie de actiuni de catre directiile de specialitate din cadrul Agentiei. 

Astfel, principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control sunt: 

1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:

A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili, fara ca aceste prejudicii sa mai poata fi recuperate in integralitatea lor si fara ca beneficiarii reali ai acestor sume/avantaje sa poata fi identificati si sa raspunda pentru faptele comise. 
B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii. In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.
 
2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv: 

Persoane fizice au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara a-si indeplini obligatiile declarative (mai ales in contextul intensificarii actiunilor care vizeaza comertul electronic).

Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile la nivelul ANAF, inclusiv a celor furnizate de societatile care asigura serviciile de curierat. In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale. 

3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decât cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata.

Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facând dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale. Astfel, sunt alimentate retele evazioniste in care societatile care realizeaza importul sau achizitia intracomunitara inregistreaza o vânzare fictiva la preturi modice, pentru a se pierde urma tranzactiilor, in timp ce marfurile, in realitate sunt vândute direct catre adevaratii beneficiari, care ramân anonimi si comercializeaza, la rândul lor marfurile pe piata libera, de regula fara documente de provenienta.

4.  Cazuri in care societati inregistrate in scopuri de TVA, emit facturi in baza carora alte societati (aparent clienti) isi deduc TVA, fara ca emitentul sa isi indeplineasca obligatiile declarative si/sau de plata. 

5. Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale 

- nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic; 
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF; 
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate; 
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vânzare; 
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse; 
- incasari/plati fragmentate in numerar de la/catre beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei; 
- achizitionarea produselor accizabile de la persoane care desfasoara activitati de distributie si comercializare angro a bauturilor alcoolice si tutunului prelucrat fara a detine atestat de comercializare emis de autoritatea competenta; 
- detinerea in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcarii, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false sub limitele prevazute de lege. 

6. Deficiente privind stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabililor/platitorilor 

- nedeclararea veniturilor obtinute din activitatile de comert electronic (e-commerce) de catre persoane fizice, fara respectarea prevederilor legale in materie ; 
- disimularea unor venituri de natura salariala prin acordarea sistematica a tichetelor cadou catre angajati ai unor firme (partenere/afiliate) de distributie a marfurilor, in functie de vânzarile realizate de catre acestia. 
- existenta unor diferente semnificative intre numerarul existent in casierie si soldul scriptic al contului 5311 ”Casa in lei” si/sau 5314 ”Casa in valuta”. 
In cele mai multe situatii s-a constatat ca sumele de bani au fost ridicate din casierie de persoane cu functii de decizie in societate care au dispus in interes personal de aceste sume, fara a evidentia in contabilitate operatiunea si fara a aplica tratamentul fiscal adecvat; 
- identificarea de contribuabili (inregistrati in scopuri de TVA) care au declarat la organul fiscal competent achizitii de bunuri si servicii de la parteneri care in perioada fiscala respectiva erau declarati inactivi din punct de vedere fiscal. Controalele operative au confirmat faptul ca achizitiile declarate au fost inregistrate in contabilitatea societatilor, acestea exercitându-si in mod nelegal dreptul de deducere a TVA si a cheltuielilor, dupa caz.
- existenta unor contribuabili care potrivit datelor financiare din situatiile financiare, au depasit plafonul special de scutire de TVA si care, pâna in prezent, nu si-au indeplinit obligatiile legale privind inregistrarea in scopuri de TVA; 
- identificarea de persoane fizice care figureaza cu incasari de la entitati externe care administreaza site-uri web de tipul motoarelor de cautare sau retelelor de socializare. Urmare analizarii si compararii informatiilor exportate din aplicatiile informatice cu veniturile declarate la organul fiscal de respectivele persoane fizice, au rezultat venituri nedeclarate.


Sursa: ANAF
 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016