Tags: regim special de tva, ordinul 1387/2021, declaratie speciala de tva
In Ordinul nr. 1387/2021 au fost publicate prevederile privind declararea taxei pe valoarea adaugata aferente operatiunilor care fac obiectul regimurilor speciale (UE, nonUE si de import).
Astfel, persoanele care efectueaza comert electronic in statele membre UE sau presteaza servicii catre persoane neimpozabile si aleg unul dintre regimurile speciale trebuie sa aiba in vedere cateva reguli noi pentru completarea si transmiterea declaratiei speciale de TVA.
Completarea si transmiterea declaratiei speciale de TVA
51. Persoana impozabila inregistrata pentru utilizarea unuia dintre regimurile speciale depune la organul fiscal competent, pe cale electronica, o declaratie speciala de TVA pentru fiecare perioada de declarare, indiferent daca au fost sau nu efectuate operatiuni in perioada de raportare, pana la sfarsitul urmatoarei luni de dupa incheierea perioadei fiscale, potrivit art. 314 alin. (7), art. 315 alin. (6) sau art. 315^2 alin. (18) din Codul fiscal.
52. Declaratia speciala de TVA se transmite electronic, utilizand mesajul electronic comun prevazut in anexa III la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194 al Comisiei din 12 februarie 2020 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului in ceea ce priveste regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri.
53. Semnarea declaratiei speciale de TVA se face utilizand certificatul calificat, in conditiile prevazute la pct. 9.
54. In declaratia speciala de TVA se declara informatii precum:
a) codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform art. 316 din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile care utilizeaza regimul UE, codul de inregistrare special in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile care utilizeaza regimul non-UE sau codurile de inregistrare speciale alocate in temeiul art. 315^2 din Codul fiscal, pentru utilizarea regimului de import;
b) valoarea totala, exclusiv taxa, a operatiunilor supuse fiecarui regim special efectuate in cursul perioadei fiscale de raportare, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorata fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila;
c) valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.
55. Sumele din declaratiile speciale de TVA se inscriu cu valoarea exacta, fara a se rotunji in plus sau in minus la cel mai apropiat numar intreg.
56. Informatiile prevazute la pct. 54 lit. b) se completeaza separat, pentru fiecare stat membru de consum in care este datorata taxa pe valoarea adaugata.
57. In situatia in care in statul membru de consum a fost modificata cota de TVA aplicabila in cursul perioadei de raportare, in declaratia speciala de TVA se completeaza separat, pentru acelasi stat de consum, informatiile prevazute la pct. 54 lit. b) pentru fiecare cota de TVA aplicabila in acea perioada.
58. In cazul in care persoana impozabila sau intermediarul care utilizeaza regimul UE sau regimul de import detine unul sau mai multe sedii fixe in alte state membre, de la care sunt efectuate operatiuni supuse regimului in cauza, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute la pct. 54, valoarea totala a serviciilor prestate sau a livrarilor de bunuri efectuate care fac obiectul acestor regimuri speciale, calculata pentru fiecare stat membru in care persoana detine un sediu, cu precizarea numarului individual de identificare in scopuri de TVA sau a codului de inregistrare fiscala al sediului respectiv, si defalcata pe fiecare stat membru de consum.
59. In ipoteza in care persoana impozabila aplica regimul non-UE sau regimul UE cu data primei prestari sau livrari, in conditiile prevazute la pct. 17 alin. (2), aceasta depune o declaratie separata pentru trimestrul calendaristic in care a avut loc prima prestare sau livrare.
60. Persoana impozabila exclusa/care a solicitat retragerea dintr-un regim si care, in cursul aceleiasi perioade fiscale, este inregistrata in alt regim special depune declaratiile speciale de TVA pentru fiecare regim in parte, in raport cu operatiunile economice efectuate si cu perioadele acoperite de regimul respectiv.
61. Persoana impozabila care isi schimba statul membru de inregistrare, in conditiile prevazute la pct. 27, in cursul unei perioade fiscale, depune declaratiile speciale de TVA atat la organul fiscal competent din Romania, cat si in noul stat membru de inregistrare, referitoare la prestarile sau livrarile efectuate in perioadele respective in care statele membre au fost stat membru de inregistrare.
62. In cazul in care o persoana impozabila care utilizeaza un regim special nu a prestat servicii sau nu a livrat bunuri in cadrul regimului special in niciun stat membru de consum in cursul unei perioade de declarare si nu are de efectuat nicio rectificare cu privire la declaratiile anterioare, aceasta sau intermediarul care actioneaza in numele sau trebuie sa depuna o declaratie speciala de TVA in care sa indice ca nu au avut loc prestari de servicii sau livrari de bunuri in cursul perioadei respective (declaratie speciala de TVA „zero“).
63. In declaratia speciala de TVA „zero“ se inscriu urmatoarele:
a) pentru regimul non-UE, codul de inregistrare special in scopuri de TVA, perioada la care se refera declaratia, iar la rubricile „Valoarea totala a TVA care trebuie platita“ si „Valoarea totala a TVA rezultata din corectia prestarilor“ se inscrie „0“;
b) pentru regimul UE, codul de inregistrare in scopuri de TVA, perioada la care se refera declaratia, iar la rubricile „Valoarea totala a TVA care trebuie platita“ si „Valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor“ se inscrie „0“;
c) pentru regimul de import, codul de inregistrare special in scopuri de TVA, codul de inregistrare special, perioada la care se refera declaratia, iar la rubricile „Valoarea totala a TVA care trebuie platita“ si „Valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor“ se inscrie „0“.
Gestionarea declaratiilor speciale de TVA
64. Dupa completarea si transmiterea de catre persoana impozabila sau intermediar, cu ajutorul aplicatiei informatice, a unei declaratii speciale de TVA, acesteia i se aloca un numar unic de referinta format din codul de tara, codul de inregistrare in scopuri de TVA si perioada de declarare.
65. Numarul unic de referinta este utilizat atat de persoana impozabila sau intermediar in procesul de plata a sumelor declarate, cat si de organul fiscal pentru gestionarea declaratiilor si pentru transmiterea informatiilor catre statele membre de consum.
66. Informatiile continute de declaratia speciala de TVA se transmit de organul fiscal fiecarui stat membru de consum mentionat in declaratie prin intermediul retelei CCN/CSI, utilizand mesajul electronic comun stabilit in anexa III la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194. in cazul regimului UE, informatiile din declaratia speciala se transmit si fiecarui stat membru din care sunt expediate sau transportate bunurile, precum si fiecarui stat membru de stabilire din care au fost prestate servicii.
67. Persoanele impozabile sau intermediarii care nu au depus declaratia speciala de TVA in conformitate cu art. 314 alin. (7), art. 315 alin. (6) sau art. 315^2 alin. (18) din Codul fiscal sunt notificate prin mijloace electronice cu privire la obligatia de a depune declaratia respectiva. Notificarea se transmite in cea de-a zecea zi de la data la care ar fi trebuit depusa declaratia.
68. Informatiile cu privire la transmiterea unei notificari pentru nedepunerea declaratiei speciale de TVA se transmit si celorlalte state membre prin mijloace electronice.
69. In situatia in care persoana impozabila sau intermediarul nu depune declaratia speciala de TVA dupa primirea notificarii, notificarile ulterioare si masurile luate in vederea stabilirii si a colectarii TVA intra in responsabilitatea statului membru de consum in cauza.
70. Declaratia speciala de TVA completata dupa primirea notificarii initiale transmise de statul de inregistrare sau dupa primirea notificarilor ulterioare transmise de statul/statele de consum se depune in statul de inregistrare, daca declaratia se depune in cel mult 3 ani de la data la care declaratia trebuia depusa. in ipoteza in care declaratia se depune dupa aceasta perioada, declaratia este inaintata direct statului/statelor membru/membre de consum pentru care sunt declarate informatiile.
71. In situatia in care o persoana impozabila sau un intermediar inceteaza sa utilizeze unul dintre regimurile speciale, este exclus(a) de la aplicarea unuia dintre regimurile speciale sau isi schimba statul membru de inregistrare, potrivit pct. 27, depune declaratia speciala de TVA finala si eventualele declaratii anterioare depuse cu intarziere la statul membru care a fost statul membru de inregistrare in momentul incetarii, al excluderii sau al schimbarii. Eventualele modificari ale declaratiei finale si ale declaratiilor anterioare care intervin dupa depunerea declaratiei finale sunt efectuate direct la autoritatile fiscale ale statului membru de consum.
72. In situatia in care un intermediar este eliminat din Registrul codurilor de inregistrare speciala in scopuri de TVA pentru Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, organizat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, sau isi schimba statul membru de inregistrare, potrivit pct. 27, depune declaratii speciale de TVA finale pentru toate persoanele impozabile in numele carora actioneaza si eventualele declaratii anterioare depuse cu intarziere la statul membru care a fost statul membru de inregistrare in momentul incetarii, al excluderii sau al schimbarii. Eventualele modificari ale declaratiilor finale si ale declaratiilor anterioare care intervin dupa depunerea declaratiilor finale sunt efectuate direct la autoritatile fiscale ale statului membru de consum.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<