Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avand in vedere numarul semnificativ al proceselor pierdute de Ministerul Economiei si Finantelor in problema taxei de prima inmatriculare si proiectele de modificare a acesteia, afacerile cu ...
Avand in vedere numarul semnificativ al proceselor pierdute de Ministerul Economiei si Finantelor in problema „taxei de prima inmatriculare“ si proiectele de modificare a acesteia, afacerile cu autoturisme noi si second-hand achizitionate din Comunitate si revandute in Romania este in continua crestere.
In mod inerent, odata cu aceasta crestere, a crescut si numarul problemelor legate de taxa pe valoarea adaugata aferenta acestor tranzactii, in special datorita regimului de TVA aplicat de catre vanzatorii din statele membre.
Tratarea acestei chestiuni implica abordari diferite, in functie de obiectul tranzactiilor efectuate, respectiv de persoanele cu care acestea sunt realizate. Dorim totodata sa precizam faptul ca premisa de la care pornim in aceasta tratare este aceea ca legislatia statelor membre din care sunt efectuate achizitiile intracomunitare in discutie este complet armonizata cu legislatia comunitara in materie, respectiv Directiva nr. 112 consolidata in materia TVA.
Asadar, o prima tratare a problemei implica analiza obiectului achizitiilor efectuate.
In concreto, regimul de TVA al achizitiei intracomunitare de autoturisme este dependent de calificarea acestora ca autoturisme noi. In acest sens precizam ca, in conformitate cu prevederile art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, sunt considerate a fi noi autoturismele a caror livrare „s-a facut in maximum 6 luni de la intrarea in functiune sau au fost efectuate deplasari totale de maximum 6.000 km“.
Astfel, in cazul in care autoturismele achizitionate de societatea din Romania sunt considerate noi, in sensul prevederilor susmentionate din Codul fiscal, regula aplicabila este ca totdeauna o astfel de achizitie va fi impozabila in Romania (se va face taxare inversa), in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal ce dispune ca „sunt... operatiuni impozabile... pentru care locul este considerat a fi in Romania: ... o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, efectuata de orice persoana“.
De retinut!
Consideram necesar a sublinia faptul ca art. 127 alin. (7) din Codul fiscal reda o regula comunitara introdusa prin Directiva nr. 91/680/CEE, dispunand ca, in cazul livrarilor de mijloace de transport noi, chiar daca aceasta livrare are caracter ocazional, persoana care o face va fi considerata „persoana impozabila“, indiferent daca persoana nu indeplineste conditiile prevazute de art. 127 alin. (1) din Codul fiscal, respectiv sa desfasoare, „de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice... oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati“
Opinia noastra
In acest context, opinam ca, in situatia in care o societate din Romania realizeaza achizitii intracomunitare de autoturisme noi, asa cum acestea sunt definite de Codul fiscal, aceste operatiuni vor fi intotdeauna, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, impozabile in Romania, indiferent de calitatea vanzatorului.
Din punct de vedere declarativ, in aceasta situatie, societatea va trebui sa completeze atat decontul de TVA – la randurile 4 (4.1) si 14, cat si formularul 390 VIES – declaratia recapitulativa la rubrica de achizitii.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea achizitiei se va realiza astfel:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
2133 = 404
si concomitent
4426 = 4427
Cea de-a doua tratare a problemei implica analiza diferentiata a achizitiei intracomunitare de mijloace de transport in functie de existenta calitatii de persoana impozabila a vanzatorului, evident in ipoteza in care autoturismele achizitionate nu sunt noi.
1.
Vanzatorul este persoana impozabila.
In situatia in care vanzatorul din comunitate este o persoana impozabila (inregistrata in scopuri de TVA), societatea va efectua o achizitie intracomunitara careia ii vor fi aplicabile masurile de simplificare – adica societatea va efectua taxarea inversa.
Atentie!
Atragem totusi atentia asupra faptului ca, in conformitate cu dispozitiile art 148 – 152 din Directiva nr. 112 TVA (articole pe baza carora a fost elaborat art. 143 din Codul fiscal), pentru ca persoana impozabila vanzatoare din comunitate sa poata aplica masurile de simplificare – sa factureze fara TVA – este necesar ca aceasta sa aiba codul valid de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului si, totodata, sa poata face dovada faptului ca bunurile au parasit teritoriul statului membru din care se face livrarea.
Sintetizand, in situatia in care vanzatorul din comunitate este o persoana inregistrata in scopuri de TVA si sunt indeplinite cele doua conditiii privind codul de TVA al societatii cumparatoare din Romania, respectiv cea legata de dovada transportului bunurilor, vor fi aplicabile masurile de simplificare, respectiv societatea cumparatoare va primi o factura fara TVA pe baza careia va face taxarea inversa.
Si in acest caz, fiind vorba despre o achizitie intracomunitara, din punct de vedere documentar aceasta va trebui raportata in Decontul de TVA la randurile 4 (4.1) si 14, respectiv in Declaratia recapitulativa la rubrica de Achizitii.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea achizitiei se va realiza astfel:
2133 = 404
4426 = 4427
Pe de alta parte, in practica poate aparea situatia in care vanzatorul, datorita nerespectarii conditiilor de mai sus sau din diverse alte motive, nu aplica masurile de simplificare si emite o factura cu cota de TVA aplicabila in statul membru de vanzare.
In acest caz va informam ca, pe baza prevederilor Directivei nr. 8 (printr-o procedura similara cu cea reglementata de dispozitiile art. 1472 alin. (1) lit a) a Codului fiscal romanesc), societatea cumparatoare din Romania va putea solicita, in statul vanzatorului, rambursarea contravalorii taxei pe valoarea adaugata achitate.
In ceea ce priveste raportarea documentara a tranzactiei in aceasta situatie, in Declaratia recapitulativa, achizitia nu va trebui raportata, intrucat in cuprinsul O.M.F.P. nr. 537/2007 ce reglementeaza aceasta declaratie, este precizat in mod expres faptul ca in rubrica de achizitii „se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei, conform art. 151 din Legea nr. 571/2003“ – or, in cazul de fata, persoana obligata la plata taxei (catre bugetul statului) este furnizorul din celalalt stat comunitar.
Referitor la declararea achizitiei in decontul de TVA, practica la nivelul administratiilor financiare este impartita. Astfel, spre exemplu, majoritatea administratiilor financiare din tara sustin ca achizitia ar trebui inscrisa in randurile 4 (4.1) si 14 din decontul de TVA la valoarea nominala a facturii (suma cu TVA aferenta).
Opinia noastra
Insa opinia noastra este ca, aplicand aceasta procedura se ajunge la o dubla impozitare cu TVA – situatie pentru a carei eliminare au fost instituite masurile de simplificare. In acest sens, opinam ca valoarea facturii emise de furnizor ar trebui inscrisa in randul 19 al decontului de TVA, nefiind vorba despre o achizitie impozabila in Romania.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea achizitiei se va realiza astfel:
2133 = 404
Cu titlu de observatie mentionam faptul ca, in acest caz, si nota contabila se va realiza la valoarea nominala a facturii (inclusiv TVA).
2. Vanzatorul este o persoana neimpozabila, o persoana care aplica regimul special de taxare a bunurilor second-hand etc.
Cea de-a doua situatie posibila, in cazul in care autoturismele achizitionate din comunitate nu sunt noi, in sensul prevederilor Codului fiscal, este cea in care vanzatorul nu este o persoana impozabila, adica este o persoana fizica sau o persoana juridica neinregistrata in scopuri de TVA. Este o persoana impozabila ce aplica regimul special de taxare pentru bunurile second-hand (persoana impozabila revanzatoare). Este o intreprindere mica ce aplica regimul specific de TVA, insa doar in masura in care este vorba de achizitia bunurilor de capital.
Pentru aceasta situatie, societatea cumparatoare din Romania are doua posibilitati de a trata problema din punctul de vedere al TVA.
A. Prima posibilitate in aceasta situatie este aceea ca societatea sa aplice regimul special de TVA, reglementat de dispozitiile art. 1522 din Codul fiscal – „Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati“.
In mod sintetic, precizam ca in acesta situatie taxa pe valoarea adaugata va fi aplicata de catre societate pentru marja profitului realizat, definita in Codul fiscal, la art. 1522 alin. (1) lit. g) ca fiind „diferenta intre pretul de vanzare aplicat de persoana impozabila revanzatoare si pretul de cumparare, in care:
1. pretul de vanzare constituie suma obtinuta de persoana impozabila revanzatoare de la cumparator sau de la un tert, inclusiv subventiile direct legate de aceasta tranzactie, impozitele, obligatiile de plata, taxele si alte cheltuieli, cum ar fi cele de comision, ambalare, transport si asigurare, percepute de persoana impozabila revanzatoare cumparatorului, cu exceptia reducerilor de pret;
2. pretul de cumparare reprezinta tot ce constituie suma obtinuta, conform definitiei pretului de vanzare, de furnizor, de la persoana impozabila revanzatoare“.
Din punct de vedere tehnic, precizam ca, in conformitate cu prevederile art. 1522 din Codul fiscal si cu cele ale punctului 64 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal (H.G. nr. 44/2004), la aplicarea acestui regim special de TVA, societatea va avea urma toarele obligatii:
● va tine un jurnal special de cumparari in care se inscriu toate bunurile supuse regimului special;
● va tine un jurnal special de vanzari in care se inscriu toate bunurile livrate in regim special;
● va tine un registru comparativ care permite sa se stabileasca, la finele fiecarei perioade fiscale, alta decat ultima perioada fiscala a anului calendaristic, totalul bazei de impozitare pentru livrarile efectuate in respectiva perioada fiscala si, dupa caz, taxa colectata;
● va tine evidenta separata pentru stocurile de bunuri supuse regimului special;
● va emite o factura prin autofacturare catre fiecare furnizor de la care achizitioneaza bunuri supuse regimului special si care nu este obligat sa emita o factura sau orice alt document ce serveste drept factura.
La factura se anexeaza declaratia furnizorului care confirma ca acesta nu a beneficiat de nicio scutire sau rambursare a taxei pentru cumpararea, importul sau achizitia intracomunitara de bunuri livrate de persoana impozabila revanzatoare.
Factura emisa prin autofacturare trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
1. numarul de ordine si data emiterii facturii;
2. data achizitiei si numarul cu care a fost inregistrata in jurnalul special de cumparari prevazut la lit. a) sau data primirii bunurilor;
3. numele si adresa partilor;
4. codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile revanzatoare;
5. descrierea si cantitatea de bunuri cumparate sau primite;
6. pretul de cumparare, care se inscrie in factura la momentul cumpararii pentru bunurile in regim de consignatie (daca este cazul);
7. mentiunea „TVA inclusa si nedeductibila“ – mentiune care va inlocui suma taxei pe valoarea adaugata.
Din analiza prevederilor legale sus-mentionate, apreciem ca aplicarea acestui regim special de TVA pentru bunurile second-hand nu este foarte avantajoasa pentru desfasurarea activitatii societatii intrucat:
● implica generarea si mentinerea unui numar mare de formulare/documente speciale, pe langa cele existente;
● in cazul in care clientii societatii sunt persoane inregistrate in scopuri de TVA, acestia nu-si vor putea deduce taxa pe valoarea adaugata achitata.
Din punct de vedere documentar, in declaratia recapitulativa achizitia nu va fi raportata din acelasi motiv cu cel prezentat la punctul anterior – persoana obligata la plata taxei nu este societatea cumparatoare – iar in decontul de TVA, achizitia va fi inscrisa in randul 19.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea achizitiei se va realiza astfel:
371 = 401
(TVA inclusa)
B. Cea de-a doua posibilitate, insa doar pentru situatia in care vanzatorul este o persoana neimpozabila, este cea data de art. 1522 alin. (7) din Codul fiscal, respectiv aplicarea regimului normal de taxare, in sensul taxarii inverse a achizitiei realizate din celalalt stat membru, conform dispozitiilor art. 1531 din Codul fiscal, urmata de:
● impozitarea integrala a revanzarii cu cota de 19%, in cazul unei vanzari interne sau in cazul unei livrari intracomunitare pentru care nu sunt aplicabile masurile de simplificare (livrarea catre o persoana neinregistrata in scopuri de TVA/o persoana care nu a comunicat sau a comunicat un cod invalid de TVA sau pentru cazul in care nu se poate face dovada faptului ca bunul a parasit teritoriul statului roman);
● emiterea facturii fara TVA in cazul unei livrari intracomunitare careia ii sunt aplicabile masurile de simplificare;
● emiterea unei facturi cu mentiunea „scutit cu drept de deducere“, in cazul unui export.
Din punctul de vedere al obligatiilor de raportare, mentionam ca acestea sunt identice cu cele incidente in cazul achizitiei de autoturisme noi, respectiv completarea decontului de TVA in randurile 4 (4.1) si 14, precum si completarea declaratiei recapitulative la rubrica aferenta achizitiilor intracomunitare.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea achizitiei se va realiza astfel:
2144 = 404
4426 = 4427
In concluzie, avand in vedere faptul ca aplicarea regimului „normal“ de taxare inlatura inconvenientele regimului special aferent bunurilor secondhand, detaliate in cuprinsul punctului anterior, opinam ca acesta este cel mai potrivit in cazul achizitiei intracomunitare de autoturisme secondhand de la persoane neimpozabile (fizice sau juridice neinregistrate in scopuri de TVA).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF: 36,80 miliarde de lei au fost colectati de la 1.491 mari contribuabiliLegea concurentei neloiale se modifica. Vezi cum va arata proiectul!Microintreprinderi. Deducere TVA protocolInchiriere stand expozitional. Regim de taxareSuspendarea activitatii unei societati pe o perioada de 3 ani. Ce pasi urmeaza societatea?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARegim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciArticole similare
Reminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Ce regim TVA se aplica pentru livrare de bunuri in lant?Achizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?Achizitie autocamion din UE. Regim TVA. Plata in numerarAnaliza zilei: Schimbarea perioadei fiscale in materie de TVA la efectuarea unei achizitii intracomunitareUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Articole similare
Ajustarea de TVA pentru bunuri de capital. TOT ce trebuie sa stiiAchizitie autoturism. Deductibilitatea TVA si a cheltuielilor cu combustibilulCodul fiscal 2011 - Titlul IILivrare intracomunitara a unui mijloc de transport. Cum justificam deducerea TVA?AIC autoturism second-hand. Ce obligatii revin cumparatorului neinregistrat in regim normal?Ultimele articole
Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorImpozitare AUTOTURISME de lux si completarea Declaratiei 216Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernTarifele politelor de asigurare obligatorie raman plafonate pana la 31 decembrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"