Tags: comert online, arhivare facturi
Un SRL care are domeniu de activitate in comertul online are obligatia de a lista si pastra facturile emise catre clienti in format fizic? Mentionez faptul ca firma foloseste programul de gestiune smartbill cloud (stocuri, facturare). Multumesc !
Raspunsul consultantului fiscal Olga Crevelescu:
Conform punctului 26 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, toate operatiunile privind
factura (intocmire, utilizare, arhivare, corectare, reconstituire) se efectueaza conform prevederilor Codului fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestuia.
Termenul de arhivare este insa prevazut in Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile.
Potrivit art. 319 alin. (35) din Codul fiscal, facturile pot fi stocate pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie. In cazul stocarii electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.
Deci nu este obligatorie stocarea facturilor in format fizic.
Stocarea prin mijloace electronice a facturilor reprezinta stocarea datelor prin echipamente electronice de procesare, inclusiv compresia digitala, si de stocare si utilizand mijloace prin cablu, unde radio, sisteme optice sau alte mijloace electromagnetice, potrivit art. 319 alin. (30) din Codul fiscal.
Persoana impozabila trebuie sa asigure stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise de client ori de un tert in numele si in contul sau, precum si a tuturor facturilor primite, potrivit art. 319 alin. (31) din Codul fiscal.
Persoana impozabila poate decide locul de stocare a facturilor, cu conditia ca acestea sau informatiile stocate conform alin. (31) sa fie puse la dispozitia autoritatilor competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru. Cu toate acestea, locul de stocare a facturilor ales de persoana impozabila nu poate fi situat pe teritoriul unei tari cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca avand o sfera de aplicare similara celei prevazute de Directiva 2010/24/UE si de Regulamentul (UE) nr. 904/2010 sau la dreptul mentionat la alin. (37) de a accesa prin mijloace electronice, de a descarca si de a utiliza facturile respective, potrivit art. 319 alin. (32) din Codul fiscal.
Potrivit art. 319 alin. (33) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (32), persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania are obligatia de a stoca pe teritoriul Romaniei facturile emise si primite, precum si facturile emise de client sau de un tert in numele si in contul sau, altele decat cele electronice pentru care persoana impozabila garanteaza accesul on-line organelor fiscale competente si pentru care persoana impozabila poate aplica prevederile alin. (32). Aceeasi obligatie ii revine si persoanei impozabile stabilite in Romania printr-un sediu fix cel putin pe perioada existentei pe teritoriul Romaniei a sediului fix.
Potrivit art. 319 alin. (34) din Codul fiscal, in situatia in care locul de stocare prevazut la alin. (32) nu se afla pe teritoriul Romaniei persoanele impozabile stabilite in Romania in sensul art. 266 alin. (2) trebuie sa comunice organelor fiscale competente locul de stocare a facturilor sau a informatiilor stocate conform alin. (31).
Potrivit art. 319 alin. (36) din Codul fiscal, in scopuri de control, organele fiscale competente pot solicita traducerea in limba romana, in anumite situatii sau pentru anumite persoane impozabile, a facturilor emise pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 275 si 278, precum si a facturilor primite de persoane impozabile stabilite in Romania in sensul art. 266 alin. (2).
Potrivit art. 319 alin. (37) din Codul fiscal, in scopuri de control, in cazul stocarii prin mijloace electronice a facturilor emise sau primite in alt stat, garantand accesul on-line la date, persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 266 alin. (2) are obligatia de a permite organelor fiscale competente din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi. De asemenea, persoana impozabila nestabilita in Romania care stocheaza prin mijloace electronice facturi emise sau primite pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii impozabile in Romania are obligatia de a permite organelor fiscale din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi, indiferent de statul in care se afla locul de stocare pentru care a optat.
Conform punctului 38 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia celor prevazute la pct. 39 si 40.
Conform punctului 39 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, documentele prevazute in anexa nr. 4 la ordin se pastreaza pe o perioada de 5 ani in conditiile in care necesitatile proprii ale entitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
Facturile nu sunt in anexa nr. 4 la ordin, deci se pastreaza 10 ani.
Conform punctului 43 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, probate prin Ordinul 26334/2015, eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiar contabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<