Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Comertul online este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi.
Din aceste motive, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor anticipeaza cateva posibile intrebari ale consumatorilor, ce pot aparea in momentul deciziei de a cumpara online produse sau servicii, si ofera raspunsurile in acord cu legislatia in vigoare.
Amintim ca legislatia care reglementeaza drepturile consumatorilor la achizitiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii.
Puteti contacta comerciantul? Asigurati-va ca operatorul economic furnizeaza informatii despre nume, adresa geografica, telefon, adresa de e-mail – toate aceste informatii trebuie sa fie clare si inteligibile si sunt obligatorii pentru comerciant.
Va doriti un anumit produs sau serviciu? Asigurati-va ca site-ul afiseaza toate informatiile despre principalele caracteristici ale produselor si serviciilor comercializate, inclusiv pretul total al acestora, pentru a putea fi siguri ca acestea sunt ceea ce va trebuie.
Intentionati sa cumparati continut digital (jocuri, carti, muzica, software)? Asigurati-va ca primiti informatii despre modul in care con?inutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevanta - mediul hardware ?i software standard cu care con?inutul digital este compatibil (sistemul de operare, versiunea necesara ?i anumite caracteristici hardware), eventualele restictii tehnice.
Stiti din ce se compune pretul total? Acesta este format din pretul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adaugata care poate fi inclusa sau nu in pretul produsului, taxele de livrare si eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie sa va informeze si sa va ceara acordul inainte de a da click pe butonul “cumpara”.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Stiti cat costa livrarea unui produs sau serviciu? Comerciantul trebuie sa va informeze despre modalitatile de livrare disponibile si pretul aferent acestora chiar in pagina de prezentare a produsului.
Ati gasit in pagina de prezentare a produsului informatia despre dreptul de retragere? Prin legislatie, dispuneti de 14 zile in care puteti sa va razganditi. Trebuie sa returnati produsele la adresa indicata de comerciant, achitand taxa de transport si fara sa motivati renuntarea la achizitie.
Tineti cont ca operatorul economic trebuie sa va puna la dispozitie – in format electronic – un formular de retragere sau sa va ofere posibilitatea de a completa orice alta declaratie prin care sa va exprimati decizia de retragere din contract.
Comerciantul nu a furnizat in mod clar informatii despre dreptul de retragere din contract? In acest caz, perioada in care puteti returna produsul se prelungeste la un an. Perioada de retragere se calculeaza din momentul in care consumatorul primeste produsele.
Exista produse in cazul carora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract? Da, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consumator, produsele care au fost executate dupa specificatiile consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate in baza unui abonament. De asemenea, furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca livrarea a inceput cu acordul expres al consumatorului. Despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie sa va informeze chiar din pagina de prezentare a produselor.
In cat timp primiti banii inapoi pentru produsul returnat? 14 zile din momentul retragerii. Asigurati-va ca in pretul de rambursare a fost inclus si costul livrarii.
Atentie! Consumatorul este responsabil doar in ceea ce priveste dininuarea valorii produselor rezultata din manipularea acestora. Aceasta diminuare a valorii nu trebuie sa fie descurajanta, consumatorul poate sa-si exercite dreptul de retragere. Totodata, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor in cazul in care comerciantul a omis sa-l informeze despre dreptul de retragere.
Afiseaza site-ul informatii despre existenta garantiei legale? In conformitate cu legislatia Uniunii Europene, inainte de a achizitiona un produs, comerciantul trebuie sa va informeze in mod clar si usor de inteles despre existenta garantiei legale de minim doi ani.
Tineti cont ca aveti dreptul ca bunurile defecte sa fie reparate sau inlocuite in termen de doi ani de la cumparare in intreaga Uniune Europeana. Daca repararea sau inlocuirea nu este posibila, aveti dreptul la o rambursare sau o reducere de pret. Aceasta garantie legala este obligatorie si comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!
Va este oferita garantia comerciala? Verificati inainte ce servicii sunt oferite in garantie si ce defecte si situatii sunt acoperite (de exemplu, acopera daunele accidentale). Verificati cine ofera garantia comerciala (numele si datele de contact ale garantului) si care e durata si momentul de intrare in vigoare a acesteia. La achizitii transfrontaliere, exista restrictii geografice a acoperirii garantiei comerciale.
Sunt clauzele contractuale clare si inteligibile? Ar trebui sa poti consulta Termenii si Conditiile aplicabile, informatiile fiind puse la dispozitie chiar in pagina de prezentare a produsului. ANPC recomanda citirea informatiilor continute in Termeni si Conditii in totalitate si intotdeauna inainte de a achizitiona produsul sau serviciul.
Aveti o problema? Anuntati in scris comerciantul care a vandut marfa si solicitati rezolvarea problemei. Comeciantul trebuie sa va informeze despre politica de solutionare a reclamatiilor. In cazul in care este vorba de un comerciant dintr-un alt stat membru, va puteti adresa reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor.
Este important sa tipariti la imprimanta comanda dumneavoastra si clauzele si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii, pentru situatia in care ulterior aveti de rezolvat o disputa cu comerciantul.
Cunoasterea limbii in care sunt oferite informatiile pe site va permite sa faceti o alegere conforma cu intentiile dumneavoastra.
Sursa: ANPC
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
COMERT ONLINE. Cum facem vanzarea prin curier si incasarea facturilor?Comertul online si arhivarea facturilor in format electronicSe utilizeaza sistemul E-Factura in cazul comertului online?Top probleme din practica privind Declaratia 394, rezolvate de experti contabiliIncep controalele ANAF in domeniul online, la propunerea GuvernuluiUltimele articole
PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINE4 modificari aduse Codului de procedura fiscala: esalonare la plata, eliminare obligatii declarative, impozit pe dividende si COMERT ONLINECOMERT ONLINE in UE. Plafonul de 10.000 euro pentru aplicarea cotei de TVA este valabil pentru fiecare tara in parte?COMERT ONLINE. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?Completarea Declaratiei 390: Comert cu imbracaminte online - companie platitoare de TVAArticole similare
Expertii la tine acasa: catalog al unor instrumente de top in domeniul financiar-contabilDocumente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeArticole similare
Presedintele ANPC: Unii comisari isi rotunjesc veniturile in actiunile de control. Ii vom verifica si pe ei!PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINESeful Misiunii FMI: Suntem preocupati sa avem o protectie a consumatorului si un sistem bancar stabilAmenzi de pana la 195.000 lei, aplicate furnizorilor de energie de catre ANPC, pentru facturi defectuoase, in intreaga taraOperatorii economici de pe litoral sunt sanctionati dur de inspectorii ANPC. Iata ce nereguli au fost gasite pana acumUltimele articole
Controale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatControale ANPC. Din 1 iunie 2024 au fost verificati peste 800 de operatori economici de pe litoralSfaturi utile de la ANPC pentru persoanele care cumpara un pachet de servicii turistice in aceasta perioadaPersoanele fizice au fost incluse, conform Legii 134/2023, in categoria dezvoltatorilor imobiliari. Acestea vor putea acorda si crediteOperatorii economici din Targurile de Craciun, consiliati de ANPC. Urmeaza controale in toata taraArticole similare
Reglementari privind drepturile si obligatiile consumatorilor si prestatorilor de servicii de plataNoutati legislatie fiscala 15-19 iunie - Monitorul Oficialatronatul Bijutierilor cere demiterea presedintelui ANPCRegulamentul BNR nr. 9 privind procedura de solutionare diferende servicii de plata dintre utilizatori si prestatoriPrevederi legale privind insolventa persoanelor fiziceUltimele articole
Buletin ANAF. 3 noutati fiscale publicate in Monitor la final de martie 2024Legea 296/2023: Din 11 noiembrie 2023 au fost introduse noi masuri de combatere a activitatilor economice iliciteSfaturi utile de la ANPC pentru persoanele care cumpara un pachet de servicii turistice in aceasta perioadaPersoanele fizice au fost incluse, conform Legii 134/2023, in categoria dezvoltatorilor imobiliari. Acestea vor putea acorda si creditePFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"