Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Valabil la 26.05.2011 - In ce masura se pot face compensari plusuri cu minusuri constatate la inventarierea stocurilor pe fiecare articol in parte? Poate suma rezultata din compensare sa fie baza de impozitare a TVA? In ce masura pot fi efectuate aceste compensari? De asemenea, care este baza legala si ce alte dispozitii reglementeaza situatia data?
Trebuie precizat inca de la inceput ca, in ceea ce priveste TVA, nu se pot efectua compensari intre plusurile si minusurile constatate la inventariere asa cum se procedeaza din punct de vedere contabil in baza prevederilor OMEF 1753/2004. Astfel, valoarea bunurilor lipsa, in totalitatea lor, neimputata gestionarului, reprezinta baza de impozitare TVA pentru care se colecteaza TVA. Pentru colectarea TVA se considera ca baza de impozitare este formata din pretul de cumparare al bunurilor respective. Aduc drept argument prevederile art. 137 alin. 1 lit. c) prin care se reglementeaza faptul ca baza de impozitare a TVA este constituita din:"c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare".
Astfel, valoarea bunurilor lipsa reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata, asa cum se reglementeaza in mod expres prin art. 127 alin. 4 lit. d) din Codul fiscal " (4) Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele operatiuni: d) bunurile constatate lipsa din gestiune …….". in fapt, dreptul de deducere s-a efectuat integral doar pentru acele bunuri constatate lipsa de inventar, motiv pentru care ajustarea dreptului de deducere exercitat anterior se efectueaza, strict, doar pentru bunurile in cauza, nicidecum pentru diferenta dintre plusuri si minusuri.
In acest caz, pentru valoarea integrala a bunurilor lipsa se emite autofactura. Acest document se completeaza cu toate datele informative impuse prin art. 155^1 "Alte documente" din Codul fiscal. printre care, denumirea bunurilor lipsa, pretul unitar si valoarea acestora ca baza de impozitare TVA.
Pentru emiterea autofacturii, trebuie sa aveti in vedere prevederile punctului 70 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din care rezulta faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri se emite numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei. Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- numarul autofacturii;
- data emiterii;
- numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs. care are atat calitatea de furnizor cat si calitatea de cumparator;
- mentiunea "bunuri lipsa in gestiune" cf. art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal;
- denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;

Cartea Verde a Contabilitatii

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
- cota de taxa aplicabila;
- valoarea taxei colectate.
Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza ca atare in decontul de taxa completat si depus pentru perioada fiscala in care s-a emis autofactura. Operatiunea asimilata unei livrari de bunuri se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Servicii lucrari constructii: Regim fiscal TVA pentru beneficiar din stat membruNorme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIComertul cu amanuntul. In ce conditii se emite bonul fiscal?Lichidare microintreprindere. Aspecte juridice, contabile si fiscaleCum se realizeaza ajustarea pozitiva a TVA dupa inregistrareUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Articole similare
Procedura scoaterii din evidenta a creantelor neincasatePrestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?Ce procedura urmati pentru esalonarea la plata a datoriilorCe cred autoritatile despre aderarea Romaniei la euroNoutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017Ultimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Majorare TVA in HoReCa: Ce cote TVA se aplica de la 1 august 2025Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"