Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Valabil la 26.05.2011 - In ce masura se pot face compensari plusuri cu minusuri constatate la inventarierea stocurilor pe fiecare articol in parte? Poate suma rezultata din compensare sa fie baza de impozitare a TVA? In ce masura pot fi efectuate aceste compensari? De asemenea, care este baza legala si ce alte dispozitii reglementeaza situatia data?
Trebuie precizat inca de la inceput ca, in ceea ce priveste TVA, nu se pot efectua compensari intre plusurile si minusurile constatate la inventariere asa cum se procedeaza din punct de vedere contabil in baza prevederilor OMEF 1753/2004. Astfel, valoarea bunurilor lipsa, in totalitatea lor, neimputata gestionarului, reprezinta baza de impozitare TVA pentru care se colecteaza TVA. Pentru colectarea TVA se considera ca baza de impozitare este formata din pretul de cumparare al bunurilor respective. Aduc drept argument prevederile art. 137 alin. 1 lit. c) prin care se reglementeaza faptul ca baza de impozitare a TVA este constituita din:"c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare".
Astfel, valoarea bunurilor lipsa reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata, asa cum se reglementeaza in mod expres prin art. 127 alin. 4 lit. d) din Codul fiscal " (4) Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele operatiuni: d) bunurile constatate lipsa din gestiune …….". in fapt, dreptul de deducere s-a efectuat integral doar pentru acele bunuri constatate lipsa de inventar, motiv pentru care ajustarea dreptului de deducere exercitat anterior se efectueaza, strict, doar pentru bunurile in cauza, nicidecum pentru diferenta dintre plusuri si minusuri.
In acest caz, pentru valoarea integrala a bunurilor lipsa se emite autofactura. Acest document se completeaza cu toate datele informative impuse prin art. 155^1 "Alte documente" din Codul fiscal. printre care, denumirea bunurilor lipsa, pretul unitar si valoarea acestora ca baza de impozitare TVA.
Pentru emiterea autofacturii, trebuie sa aveti in vedere prevederile punctului 70 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal din care rezulta faptul ca autofactura pentru livrari de bunuri se emite numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei. Autofactura trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii:
- numarul autofacturii;
- data emiterii;
- numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al firmei dvs. care are atat calitatea de furnizor cat si calitatea de cumparator;
- mentiunea "bunuri lipsa in gestiune" cf. art. 128 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal;
- denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
- cota de taxa aplicabila;
- valoarea taxei colectate.
Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza ca atare in decontul de taxa completat si depus pentru perioada fiscala in care s-a emis autofactura. Operatiunea asimilata unei livrari de bunuri se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Marfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareTVA datorat pentru reducerea valorii stocului de marfaNoutati legislatie fiscala 19 - 23 octombrie 2009 - Monitorul OficialSolutii pierderi: Tratamentul contabil si fiscal al stocurilor degradateEvidentierea in gestiune a bunurilorUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Articole similare
Inregistrare in scopuri de TVA. Studiu de cazMFP a publicat Proiectul de rectificare bugetara. Deficitul a urcat la 4,3%Noi masuri CE: Comertul cu amanuntul si consultare privind practicile comerciale neloialeOrdinul ANAF nr. 1.496: Reactivare inregistrare in scopuri de TVALeasing operational. Cum se contabilizeaza si cum stabilim deducerea cheltuielilor?Ultimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat? Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVATVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fizice
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"