keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Descarcarea de gestiune a bunurilor degradate. Ce tratament fiscal se aplica si care sunt inregistrarile contabile?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 23 Nov. 2015 Exclusiv
Tags: tva, stocuri, descarcarea din gestiune, marfuri perisabile, inregistrari contabile

In analiza de mai jos, discutam despre o firma platitoare de TVA si impozit pe profit care cumpara de la un furnizor din UE marfuri in valoare de 100.000 euro pentru care se primeste factura. Marfa ajunge in Romania, iar livrarea este facuta de catre un transportator contra sumei de 2.000 euro. Marfa se aduce la comanda clientilor nostri din Romania.


O parte din marfa (85% din cantitate) se vinde unor clienti romani contra sumei de 135.000 euro (factura o emitem in lei, echivalentul sumei). Restul marfii (15%) este refuzat de un client din cauza unor obiectii legate de calitate (marfurile sunt perisabile).

Care sunt implicatiile fiscale din fiecare etapa (TVA, impozit de platit)? Care sunt inregistrarile contabile? Ce se intampla cu TVA si venitul aferent marfii refuzate (nevandute)? Aceasta marfa refuzata nu se mai poate valorifica deoarece sunt bunuri perisabile.

Potrivit art. 21 alin (4) lit. c) nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI.

Achizitia marfurilor
    371        =            401            100.000

- aplicarea taxarii inverse
    4426        =            4427               24.000

- vanzarea unor bunuri
    411        =            %                     
                        707            135.000
                        4427              32.400    

- descarcarea de gestiune a bunurilor vandute
    607        =            371              85.000

- vanzarea celorlalte bunuri
    411        =            %                     
                        707            
                        4427     
   
- descarcarea din gestiune
     607        =            371              15.000

- pentru refuzul bunurilor se intocmeste un proces verbal de constatare a defectelor  iar in baza acestuia se intocmeste o factura de stornare a facturii initiale
    411        =            %                     
                        707            minus suma initiala
                        4427            minus suma initiala

Bunurile se vor inregistra ca intrari in gestiune
         371        =        607            15.000

- inregistrarea bunurilor degradate calitativ
    607        =            371                15.000

Pentru deducerea cheltuielilor cu descarcarea de gestiune a bunurilor degradate  (contul 607) se au in vedere prevederile art. 21 alin (3) lit. d) perisabilitatile, in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.

Cheltuielile cu perisabilitatile sunt deductibile potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/2004, pentru categoria de marfuri.

Limitele maxime de perisabilitate admise se stabilesc la nivelul intregii unitati, prin aplicarea coeficientului stabilit pentru grupa de produse la pretul de inregistrare al produselor intrate.
    
Perisabilitatile reprezinta scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale, cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare sau in reteaua de distributie.

In cazul bunurilor degradate, potrivit prevederilor art. 148 din Codul fiscal se ajusteaza TVA dedusa initial, la achizitia acestora.

 Potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor si activelor corporale fixe.
 Nu se efectueaza ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor distruse sau pierdute in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.
    
Potrivit normelor date in aplicarea art. 148 alin. (2) lit. a), persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi,   bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, caz in care nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
precum si  perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege;

Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate revine persoanei impozabile.

Prin urmare:

-    daca bunurile sunt distruse iar societatea face dovada distrugerii bunurilor (documente de predare catre o societate de colectare a deseurilor), nu este necesara ajustarea TVA
-    daca nu se poate face dovada predarii catre o societate de preluare a deseurilor, se ajusteaza TVA dedus la achizitie (prin taxare inversa)

  TVA aferent 15000 x 24%= 3.600 lei

Pentru determinarea TVA de ajusta se tine seama si de valoarea perisabilitatilor stabilite de lege pentru produsul respectiv.
TVA se ajusteaza numai pentru suma ce depaseste limita perisabilitatilor. daca valoarea perisabilitatilor este de exemplu de 3.000 lei, se va ajusta TVA pentru suma de 15.000-3.000= 12.000 lei
12.000 x 24% = 2.880 lei

- ajustarea TVA se inregistreaza
    635        =            4426        2.880


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016