Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, discutam despre o firma platitoare de TVA si impozit pe profit care cumpara de la un furnizor din UE marfuri in valoare de 100.000 euro pentru care se primeste factura. Marfa ajunge in Romania, iar livrarea este facuta de catre un transportator contra sumei de 2.000 euro. Marfa se aduce la comanda clientilor nostri din Romania.
O parte din marfa (85% din cantitate) se vinde unor clienti romani contra sumei de 135.000 euro (factura o emitem in lei, echivalentul sumei). Restul marfii (15%) este refuzat de un client din cauza unor obiectii legate de calitate (marfurile sunt perisabile).
Care sunt implicatiile fiscale din fiecare etapa (TVA, impozit de platit)? Care sunt inregistrarile contabile? Ce se intampla cu TVA si venitul aferent marfii refuzate (nevandute)? Aceasta marfa refuzata nu se mai poate valorifica deoarece sunt bunuri perisabile.
Potrivit art. 21 alin (4) lit. c) nu sunt cheltuieli deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI.
Achizitia marfurilor
371 = 401 100.000
- aplicarea taxarii inverse
4426 = 4427 24.000
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- vanzarea unor bunuri
411 = %
707 135.000
4427 32.400
- descarcarea de gestiune a bunurilor vandute
607 = 371 85.000
- vanzarea celorlalte bunuri
411 = %
707
4427
- descarcarea din gestiune
607 = 371 15.000
- pentru refuzul bunurilor se intocmeste un proces verbal de constatare a defectelor iar in baza acestuia se intocmeste o factura de stornare a facturii initiale
411 = %
707 minus suma initiala
4427 minus suma initiala
Bunurile se vor inregistra ca intrari in gestiune
371 = 607 15.000
- inregistrarea bunurilor degradate calitativ
607 = 371 15.000
Pentru deducerea cheltuielilor cu descarcarea de gestiune a bunurilor degradate (contul 607) se au in vedere prevederile art. 21 alin (3) lit. d) perisabilitatile, in limitele stabilite de organele de specialitate ale administratiei centrale, impreuna cu institutiile de specialitate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Cheltuielile cu perisabilitatile sunt deductibile potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/2004, pentru categoria de marfuri.
Limitele maxime de perisabilitate admise se stabilesc la nivelul intregii unitati, prin aplicarea coeficientului stabilit pentru grupa de produse la pretul de inregistrare al produselor intrate.
Perisabilitatile reprezinta scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale, cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare sau in reteaua de distributie.
In cazul bunurilor degradate, potrivit prevederilor art. 148 din Codul fiscal se ajusteaza TVA dedusa initial, la achizitia acestora.
Potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor si activelor corporale fixe.
Nu se efectueaza ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor distruse sau pierdute in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.
Potrivit normelor date in aplicarea art. 148 alin. (2) lit. a), persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, caz in care nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
precum si perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege;
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate revine persoanei impozabile.
Prin urmare:
- daca bunurile sunt distruse iar societatea face dovada distrugerii bunurilor (documente de predare catre o societate de colectare a deseurilor), nu este necesara ajustarea TVA
- daca nu se poate face dovada predarii catre o societate de preluare a deseurilor, se ajusteaza TVA dedus la achizitie (prin taxare inversa)
TVA aferent 15000 x 24%= 3.600 lei
Pentru determinarea TVA de ajusta se tine seama si de valoarea perisabilitatilor stabilite de lege pentru produsul respectiv.
TVA se ajusteaza numai pentru suma ce depaseste limita perisabilitatilor. daca valoarea perisabilitatilor este de exemplu de 3.000 lei, se va ajusta TVA pentru suma de 15.000-3.000= 12.000 lei
12.000 x 24% = 2.880 lei
- ajustarea TVA se inregistreaza
635 = 4426 2.880
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Trecerea de la platitor de TVA la neplatitor de TVA in 2025Ministrul Finantelor: Pensiile speciale vor fi incluse intr-un pachet de masuri pentru a fi promulgate intr-un viitor foarte apropiatTVA livrare intracomunitara mijloc de transportMasuri de simplificare pentru cereale. Ce efecte au modificarile de la 1 septembrie 2013?ANOFM a publicat Calendarul desfasurarii burselor locurilor de munca in 2019Ultimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAArticole similare
Procedura si conditiile de autorizare pentru antrepozitul de TVATransfer de active. Perspectiva impozitului pe profit si a TVARetragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar in folosintaCalcul plafon TVA. Cum procedam si care e cifra de afaceri pe care o luam in calcul?Servicii oferite contribuabililor in domeniul vamalUltimele articole
SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaArticole similare
Vanzare cladire. FacturareCum gestionam o achizitie intracomunitara cu marfa livrata la client final?Monografie contabila achizitie marfaLivrari interne de bunuri cu conditia CIP. Cand se factureaza si cand se face DESCARCAREA DIN GESTIUNE?Vanzare conctructie si cota TVA. Cum tratam incasarile in numerar?Ultimele articole
Vanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileCorectare factura emisa initial. Cum se factureaza diferenta de pret?Firmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiRegimul special de TVA pentru bunurile second handSchimbare destinatie cladiri: Tratament fiscal si TVA. Monografie contabilaArticole similare
Vanzare accelerata MARFURI PERISABILE. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Articole similare
Ordin al MFP nr. 864 din 2010 - Sistemul de raportare anuala la 31 decembrie 2009Scrisoare de garantie cu cash colateral. Care sunt inregistrarile contabile corecte?Subventii pentru motorina. INREGISTRARI CONTABILE si impozitareLeasing financiar. Cum se inregistreaza factura?Firme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesaraUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"