Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate neplatitoare de TVA primeste in consignatie produse de la persoane fizice spre vanzare. 1. Ce documente justificative trebuie intocmite? 2. Societatea trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit si contributii sociale?
3.Daca marfa sosita in consignatie face parte din patrimoniul personal al persoanelor fizice, trebuie declarat undeva acest aspect ( ANAF, primarie etc.?
5. Se platesc taxe pentru bunurile second-hand?
5. In casa de marcat se va inregistra doar comisionul?
6. Aceeasi firma, in cadrul magazinului de consignatie, are si vanzare de marfa (produse alimentare). Se poate folosi aceeasi casa de marcat pe care sa se configureze doua gestiuni distincte?
1. Pentru vanzarea bunurilor in regim de consignatie se incheie contractul de consignatie intre consignatar si deponent.
Potrivit prevederilor art. 2054 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul de consignatie este o varietate a contractului de comision care are ca obiect vanzarea unor bunuri mobile pe care consignantul le-a predat consignatarului in acest scop.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Contractul de consignatie se incheie in forma scrisa si este guvernat de regulile Codului civil, de legea speciala, precum si de dispozitiile privitoare la contractul de comision si de mandat, in masura in care acestea din urma nu contravin Codului civil.
Pentru receptia bunurilor se intocmeste Bonul de primire in consignatie
Acesta serveste ca:
- dovada de primire/predare a obiectului spre vanzare in consignatie;
- document de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste de catre unitatea care preia bunul in doua exemplare.
La primirea obiectului se face descrierea caracteristicilor acestuia si se stabileste pretul de vanzare in functie de pretul de evaluare sau de achizitie.
Ambele exemplare sunt semnate de catre deponent si consignatar din care primul exemplar este predat deponentului drept dovada ca a predat obiectul pentru vanzare in regim de consignatie.
Restituirile se fac la cererea deponentului, semnandu-se pentru primirea obiectelor restituite.
In cazul in care deponentul este platitor de TVA, marfurile depuse in consignatie sunt insotite de avizul de insotire a marfii care va purta mentiunea: "pentru vanzare in regim de consignatie".
Unitatea de consignatie va face incarcarea in gestiune cu marfurile primite spre vanzare pe baza facturii primite de la deponent, lunar dupa ce marfa a fost vanduta.
Exemplarul al doilea constituie fisa de evidenta pentru inregistrare in contabilitatea unitatii de consignatie.
Si
- Borderoul de primire a obiectelor in consignatie
Acest document serveste:
- la centralizarea evidentei obiectelor primite spre vanzare in consignatie;
- ca document de incarcare in gestiune cu obiectele primite spre vanzare;
- document de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste de catre pretuitor sau persoana desemnata cu evaluarea obiectelor primite de la deponenti, in doua exemplare, si se semneaza de catre acesta pentru predare si de catre gestionar pentru primirea obiectelor.
La iesirea bunului primit se intocmeste Borderoul de iesire a obiectelor din consignatie
Serveste la evidenta miscarii obiectelor primite in consignatie.
Se intocmeste in doua exemplare, de catre gestionar, pe baza bonurilor fiscale sau facturilor, la momentul vanzarii bunului primit in consignatie.
2 si 3. Potrivit prevederilor pct. 40 din normele de aplicare a Codului fiscal aprobate prin HG 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile obtinute din valorificarea in regim de consignatie sau prin vanzare directa catre agenti economici si alte institutii a bunurilor rezultate in urma unei prelucrari sau procurate in scopul revanzarii sunt considerate venituri din activitati independente. In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare. Nu se incadreaza in aceste prevederi bunurile din patrimoniul personal.
In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare.
Daca bunurile provin din patrimoniul personal nu se retine impozit pe venituri.
Se va solicita o declaratie pe proprie raspundere a deponentului privind provenienta bunurilor.
In masura in care bunurile sunt produse sau obtinute din comercializare aceste venituri se impoziteaza potrivit prevederilor art. 52 din Codul Fiscal.
Potrivit prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, este obligatorie retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente cum sunt veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
Impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.
In cazul exercitarii acestei optiuni impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.
Contributii sociale datorate
Cotele de contributie sunt:
- pentru contributia de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, contributia individuala de asigurari sociale (10,5%);
Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza de catre persoanele fizice care sunt asigurate ale sistemului public de pensii sau de catre cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
- cota individuala, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%.
Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.
Important! Obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.
Declararea contributiilor sociale individuale si a impozitului se face de catre platitorul de venit, care in acest caz este asimilat angajatorului prin declaratia 112.
Impozitul retinut si contributiile sociale se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Anual se depune declaratia 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit la organul fiscal la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala, pana in ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat, .
4. La vanzarea hainelor second hand se aplica prevederile HG nr. 163/2007 privind introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate.
Potrivit prevederilor aceste hotarari se admit introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate numai daca acestea au fost supuse operatiunilor de curatare, dezinfectie si dezinsectie efectuate de persoane fizice sau juridice specializate in domeniu si sunt insotite de un document, distinct pentru fiecare lot, care certifica efectuarea operatiunilor anterior mentionate.
5. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor
La primirea bunurilor de la deponenti, nu inregistreaza in contabilitate respectiva intrare in gestiune, aceasta fiind inregistrata extracontabil.
8033 - Debit
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
Inregistrarea vanzarii bunului catre terti, pe baza de factura sau bon fiscal
5311 = 707
Casa in lei Venituri din vanzarea marfurilor
Se anunta deponentii despre vanzarea bunurilor
inregistrarea in gestiune a bunului pe baza borderoului de achizitie
371 = 461
Marfuri Debitori diversi
Inregistrarea adaosului commercial
371 = 378 - adaos comercial
Marfuri Diferente de pret la marfuri
Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute
% = 371
607 Marfuri - valoare de achizitie
Cheltuieli privind marfurile
378 - adaos comercial
Diferente de pret la marfuri
Descarcarea de gestiune din conturile extrabilantiere
8033 - Credit
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
achitarea marfurilor catre deponenti
461 = 5311/5121
Debitori diversi Casa in lei/Conturi la banci in lei
6. Se poate folosi aceeasi casa de marcat pentru toate produsele vandute cu introducerea distincta a articolelor pe casa de marcat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu, auditor financiar

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.13 din 5 din 19 voturi
Articole similare
Import bunuri. Persoana obligata la plata TVA. Dreptul de deducereAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu: Reducerea cotei TVA la 19%. Ce implica asta si cum procedam in situatiile tranzitorii?CONSIGNATIE versus regim second-handCaz practic: Vanzare externa in regim de CONSIGNATIE. Regim TVA. Declaratii obligatoriiLivrare marfuri cu aviz in conditiile schimbarii cotei de TVA. Cum arata monografia contabila?Ultimele articole
Regimul special de TVA pentru bunurile second handAchizitii intracomunitare de bunuri second hand. Marja profitului. TVA. ExempluImporturi de bunuri dintr-un stat non-UE. Tratament fiscal TVAComert cu autovehicule second hand, calcul TVA marja profitProduse realizate cu materialul clientului. Aplicarea TVA-uluiArticole similare
Servicii web hosting din afara UE, pentru un neplatitor de TVA din Romania. Cum faceti inregistrarile contabile?Prestari servicii UE. Firma neinregistrata in Romania in scop de TVA. Cum procedam?Monografie achizitie in valuta. Cum procedam tinand cont de cursul valutar la inregistrare?Factura servicii IT. INREGISTRARI CONTABILEStudiu de caz: Regimul fiscal aplicat cheltuielilor de executareUltimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODContul contabil care poate fi folosit pentru inregistrarea facturilor de gaze naturale in 2022Cum se scad din evidenta creantele neincasateDin 1 ianuarie 2022 limita de deducere a ajustarilor pentru deprecierea creantelor este de 50%. INREGISTRARI CONTABILEArticole similare
Deducere cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?Servicii pe cale electronica realizate de un PFA. Ce implicatii are din punct de vedere al TVA?Obligatia utilizarii casei de marcat pentru servicii prestate catre populatieCititi cu atentie eticheta ordonantei «trei in unu». Evitati astfel amenzi de pana la 40.000 de lei! - publicat in octombrie 2007CASA DE MARCAT sau incasare prin curier. In ce conditii se face vanzarea catre persoane fizice?Ultimele articole
Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Suspendare activitate. Mai trebuie depusa la ANAF declaratia de inactivitate pentru CASA DE MARCAT?ANAF incepe controalele tematice la persoanele fizice. Categorii vizateDeducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?PFA, calcul venit net anual impozabil. Cum se scade suma reprezentand contravaloarea casei de marcatArticole similare
OANAF 1847/2014 : Declararea contribuabililor inactivi sau reactivati si evidenta acestoraEmiterea Certificatelor de Urgenta a fost modificata pentru sprijinirea operatorilor economici (Informare MEEMA)Aspecte de care sa tinem cont in ce priveste domiciliul fiscalImportul de bunuri din SUA din perspectiva TVADe ultima ora: Examen consultant fiscal 2012Ultimele articole
RO e-Transport: Ce date se declara in sistem incepand cu 1 ianuarie 2023?Normele privind detasarea transnationala, modificate de Ministerul Muncii (Proiect de Hotarare)Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneContribuabilii au la dispozitie 15 zile pentru a depune Notificarea privind intentia de mediere in cazul executarii siliteReminder ANAF! 31 ianuarie 2023 este termenul limita pentru depunerea formularului 395Articole similare
Raportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor. Ce declaratii depunem?Proiect de Lege MFP: Aprobarea contului general anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2019OpANAF 962/2016: Aspecte importante privind stabilirea din oficiu a impozitelor cu regim de autoimpunereImpozitul pe dividende. Cum calculam obligatiile de plata?Indemnizatiile administratorilor. Impozit si CONTRIBUTIIUltimele articole
Care este regimul fiscal pentru acordarea facilitatilor in constructii in 2023?Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de muncaContribuabilii au la dispozitie 15 zile pentru a depune Notificarea privind intentia de mediere in cazul executarii silitePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Modificari asupra CAS si CASS din 2023 pentru veniturile din activitati independente si drepturile de proprietate intelectuala
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"