Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O societate neplatitoare de TVA primeste in consignatie produse de la persoane fizice spre vanzare. 1. Ce documente justificative trebuie intocmite? 2. Societatea trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit si contributii sociale?
3.Daca marfa sosita in consignatie face parte din patrimoniul personal al persoanelor fizice, trebuie declarat undeva acest aspect ( ANAF, primarie etc.?
5. Se platesc taxe pentru bunurile second-hand?
5. In casa de marcat se va inregistra doar comisionul?
6. Aceeasi firma, in cadrul magazinului de consignatie, are si vanzare de marfa (produse alimentare). Se poate folosi aceeasi casa de marcat pe care sa se configureze doua gestiuni distincte?
1. Pentru vanzarea bunurilor in regim de consignatie se incheie contractul de consignatie intre consignatar si deponent.
Potrivit prevederilor art. 2054 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul de consignatie este o varietate a contractului de comision care are ca obiect vanzarea unor bunuri mobile pe care consignantul le-a predat consignatarului in acest scop.

Examen Consultant Fiscal 2025

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Contractul de consignatie se incheie in forma scrisa si este guvernat de regulile Codului civil, de legea speciala, precum si de dispozitiile privitoare la contractul de comision si de mandat, in masura in care acestea din urma nu contravin Codului civil.
Pentru receptia bunurilor se intocmeste Bonul de primire in consignatie
Acesta serveste ca:
- dovada de primire/predare a obiectului spre vanzare in consignatie;
- document de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste de catre unitatea care preia bunul in doua exemplare.
La primirea obiectului se face descrierea caracteristicilor acestuia si se stabileste pretul de vanzare in functie de pretul de evaluare sau de achizitie.
Ambele exemplare sunt semnate de catre deponent si consignatar din care primul exemplar este predat deponentului drept dovada ca a predat obiectul pentru vanzare in regim de consignatie.
Restituirile se fac la cererea deponentului, semnandu-se pentru primirea obiectelor restituite.
In cazul in care deponentul este platitor de TVA, marfurile depuse in consignatie sunt insotite de avizul de insotire a marfii care va purta mentiunea: "pentru vanzare in regim de consignatie".
Unitatea de consignatie va face incarcarea in gestiune cu marfurile primite spre vanzare pe baza facturii primite de la deponent, lunar dupa ce marfa a fost vanduta.
Exemplarul al doilea constituie fisa de evidenta pentru inregistrare in contabilitatea unitatii de consignatie.
Si
- Borderoul de primire a obiectelor in consignatie
Acest document serveste:
- la centralizarea evidentei obiectelor primite spre vanzare in consignatie;
- ca document de incarcare in gestiune cu obiectele primite spre vanzare;
- document de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste de catre pretuitor sau persoana desemnata cu evaluarea obiectelor primite de la deponenti, in doua exemplare, si se semneaza de catre acesta pentru predare si de catre gestionar pentru primirea obiectelor.
La iesirea bunului primit se intocmeste Borderoul de iesire a obiectelor din consignatie
Serveste la evidenta miscarii obiectelor primite in consignatie.
Se intocmeste in doua exemplare, de catre gestionar, pe baza bonurilor fiscale sau facturilor, la momentul vanzarii bunului primit in consignatie.
2 si 3. Potrivit prevederilor pct. 40 din normele de aplicare a Codului fiscal aprobate prin HG 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile obtinute din valorificarea in regim de consignatie sau prin vanzare directa catre agenti economici si alte institutii a bunurilor rezultate in urma unei prelucrari sau procurate in scopul revanzarii sunt considerate venituri din activitati independente. In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare. Nu se incadreaza in aceste prevederi bunurile din patrimoniul personal.
In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare.
Daca bunurile provin din patrimoniul personal nu se retine impozit pe venituri.
Se va solicita o declaratie pe proprie raspundere a deponentului privind provenienta bunurilor.
In masura in care bunurile sunt produse sau obtinute din comercializare aceste venituri se impoziteaza potrivit prevederilor art. 52 din Codul Fiscal.
Potrivit prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, este obligatorie retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente cum sunt veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
Impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa
Contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final.
Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.
In cazul exercitarii acestei optiuni impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.
Contributii sociale datorate
Cotele de contributie sunt:
- pentru contributia de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, contributia individuala de asigurari sociale (10,5%);
Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza de catre persoanele fizice care sunt asigurate ale sistemului public de pensii sau de catre cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
- cota individuala, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%.
Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.
Important! Obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.
Declararea contributiilor sociale individuale si a impozitului se face de catre platitorul de venit, care in acest caz este asimilat angajatorului prin declaratia 112.
Impozitul retinut si contributiile sociale se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Anual se depune declaratia 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit la organul fiscal la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala, pana in ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat, .
4. La vanzarea hainelor second hand se aplica prevederile HG nr. 163/2007 privind introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate.
Potrivit prevederilor aceste hotarari se admit introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate numai daca acestea au fost supuse operatiunilor de curatare, dezinfectie si dezinsectie efectuate de persoane fizice sau juridice specializate in domeniu si sunt insotite de un document, distinct pentru fiecare lot, care certifica efectuarea operatiunilor anterior mentionate.
5. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor
La primirea bunurilor de la deponenti, nu inregistreaza in contabilitate respectiva intrare in gestiune, aceasta fiind inregistrata extracontabil.
8033 - Debit
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
Inregistrarea vanzarii bunului catre terti, pe baza de factura sau bon fiscal
5311 = 707
Casa in lei Venituri din vanzarea marfurilor
Se anunta deponentii despre vanzarea bunurilor
inregistrarea in gestiune a bunului pe baza borderoului de achizitie
371 = 461
Marfuri Debitori diversi
Inregistrarea adaosului commercial
371 = 378 - adaos comercial
Marfuri Diferente de pret la marfuri
Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute
% = 371
607 Marfuri - valoare de achizitie
Cheltuieli privind marfurile
378 - adaos comercial
Diferente de pret la marfuri
Descarcarea de gestiune din conturile extrabilantiere
8033 - Credit
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
achitarea marfurilor catre deponenti
461 = 5311/5121
Debitori diversi Casa in lei/Conturi la banci in lei
6. Se poate folosi aceeasi casa de marcat pentru toate produsele vandute cu introducerea distincta a articolelor pe casa de marcat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu, auditor financiar

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Obligatia importatorului la plata TVA si a taxelor vamaleStudiu de caz: Cota redusa 9 la suta pentru bunuri livrate cu aviz, anterior datei de 1.06.2015Contract de CONSIGNATIE. Care sunt conditiile referitoare la durata contractului?Examenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenContract de comision cu PFA. Declaratia 600Ultimele articole
Actiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Vanzarile prin CONSIGNATIE. Ce este consignatia si studii de caz utileAchizitii intracomunitare de bunuri second hand. Marja profitului. TVA. ExempluImporturi de bunuri dintr-un stat non-UE. Tratament fiscal TVAComert cu autovehicule second hand, calcul TVA marja profitArticole similare
Din 1 ianuarie 2022 limita de deducere a ajustarilor pentru deprecierea creantelor este de 50%. INREGISTRARI CONTABILEContabilitatea biletelor la ordin si a gajarii efectelor de comertTVA protocol. Acordare cadouri partenerilor de afaceriRegularizarea conturilor de TVA. ANALIZA ZILEITratament TVA. Cum gestionam vanzarea de lichidare?Ultimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Articole similare
Incasari din vanzari. Cum gestionam operatiunile din CASA DE MARCAT?Consultanta oferita de ANAF cu privire la casele de marcat cu jurnal electronicGuvernul a stabilit cerintele tehnice pentru implementarea caselor de marcat cu jurnal electronicVanzare de bunuri la un targ extern. Tratament fiscalVanzare catre persoana fizica. Trebuie emis bon fiscal?Ultimele articole
SAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileArticole similare
PFA. Inregistrare profesii liberalePractici privind vanzarile cu pret redus. Care vor fi implicatiile fiscale si contabile?E-Factura: Poti transmite facturile in sistem si fara sa fii inregistrat?Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Cum facturam livrarile de bunuri in afara Uniunii Europene?Primire factura cheltuieli aferenta an anterior. Cand putem depune Declaratia 101?Ultimele articole
Factura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + DOCUMENTE necesareEsalonare clasica la plata in 2025: ANAF simplifica proceduraLista DOCUMENTElor necesare inrolarii in SPV a persoanelor juridiceSemnatura electronica si olografa: Ce accepta ANAF la bilanturiDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEArticole similare
OANAF 1847/2014 : Declararea contribuabililor inactivi sau reactivati si evidenta acestoraVenituri din activitati independente. Obligatii declarative si de plataSfatul specialistului: Noi modificari ale legislatiei privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationaleMod calcul si declarare impozit pe veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor in scop turisticAnaliza comparativa: Reducerea CAS in viziunea MFP si in contextul europeanUltimele articole
Ce CONTRIBUTII CAS si CASS platesti in 2025 daca ai PFA sau CMISalariu minim pe economie. Conditii pentru a beneficia de cei 300 lei netaxabiliPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Facilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorFacilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"