Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Consignatie produse spre vanzare. Ce inregistrari contabile si ce documente justificative intocmim?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 15 Mai. 2015 Exclusiv
Tags: consignatie, inregistrari contabile, casa de marcat, documente, contributii, sume, cod civil, persoane fizice

O societate neplatitoare de TVA primeste in consignatie produse de la persoane fizice spre vanzare. 1. Ce documente justificative trebuie intocmite? 2. Societatea trebuie sa retina la sursa impozitul pe venit si contributii sociale?



3.Daca marfa sosita in consignatie face parte din patrimoniul personal al persoanelor fizice, trebuie declarat undeva acest aspect ( ANAF, primarie etc.?

5. Se platesc taxe pentru bunurile second-hand?

5. In casa de marcat se va inregistra doar comisionul?

6. Aceeasi firma, in cadrul magazinului de consignatie, are si vanzare de marfa (produse alimentare). Se poate folosi aceeasi casa de marcat pe care sa se configureze doua gestiuni distincte?

1. Pentru vanzarea bunurilor in regim de consignatie se incheie contractul de consignatie intre consignatar si deponent.

Potrivit prevederilor art. 2054 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractul de consignatie este o varietate a contractului de comision care are ca obiect vanzarea unor bunuri mobile pe care consignantul le-a predat consignatarului in acest scop.

Contractul de consignatie se incheie in forma scrisa si este guvernat de regulile Codului civil, de legea speciala, precum si de dispozitiile privitoare la contractul de comision si de mandat, in masura in care acestea din urma nu contravin Codului civil.

Pentru receptia bunurilor se intocmeste  Bonul de primire in consignatie
                         Acesta serveste ca:

         - dovada de primire/predare a obiectului spre vanzare in consignatie;
         - document de inregistrare in contabilitate.
Se intocmeste de catre unitatea care preia bunul in doua exemplare.
 La primirea obiectului se face descrierea caracteristicilor acestuia si se stabileste pretul de vanzare in functie de pretul de evaluare sau de achizitie.

Ambele exemplare sunt semnate de catre deponent si consignatar din care primul exemplar este predat deponentului drept dovada ca a predat obiectul pentru vanzare in regim de consignatie.

Restituirile se fac la cererea deponentului, semnandu-se pentru primirea obiectelor restituite.

In cazul in care deponentul este platitor de TVA, marfurile depuse in consignatie sunt insotite de avizul de insotire a marfii care va purta mentiunea: "pentru vanzare in regim de consignatie".

Unitatea de consignatie va face incarcarea in gestiune cu marfurile primite spre vanzare pe baza facturii primite de la deponent, lunar dupa ce marfa a fost vanduta.

Exemplarul al doilea constituie fisa de evidenta pentru inregistrare in contabilitatea unitatii de consignatie.
         
Si
- Borderoul de primire a obiectelor in consignatie

Acest document serveste:
         - la centralizarea evidentei obiectelor primite spre vanzare in consignatie;
         - ca document de incarcare in gestiune cu obiectele primite spre vanzare;
         - document de inregistrare in contabilitate.

Se intocmeste de catre pretuitor sau persoana desemnata cu evaluarea obiectelor primite de la deponenti, in doua exemplare, si se semneaza de catre acesta pentru predare si de catre gestionar pentru primirea obiectelor.
        
La iesirea bunului primit se intocmeste Borderoul de iesire a obiectelor din consignatie

Serveste la evidenta miscarii obiectelor primite in consignatie.
Se intocmeste in doua exemplare, de catre gestionar, pe baza bonurilor fiscale sau facturilor, la momentul vanzarii bunului primit in consignatie.
 
2 si 3. Potrivit prevederilor pct. 40 din normele de aplicare a Codului fiscal aprobate prin HG 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, veniturile obtinute din valorificarea in regim de consignatie sau prin vanzare directa catre agenti economici si alte institutii a bunurilor rezultate in urma unei prelucrari sau procurate in scopul revanzarii sunt considerate venituri din activitati independente. In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare. Nu se incadreaza in aceste prevederi bunurile din patrimoniul personal.
 
In aceasta situatie se vor solicita documentele care atesta provenienta bunurilor respective, precum si autorizatia de functionare.
Daca bunurile provin din patrimoniul personal nu se retine impozit pe venituri.
 
Se va solicita o declaratie pe proprie raspundere a deponentului privind provenienta bunurilor.
In masura in care bunurile sunt produse sau obtinute din comercializare aceste venituri se impoziteaza potrivit prevederilor art. 52 din Codul Fiscal.

Potrivit prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, este obligatorie retinerea la sursa a impozitului reprezentand plati anticipate pentru unele venituri din activitati independente cum sunt veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;

Impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitatile desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent pot opta pentru stabilirea impozitului pe venit ca impozit final.

Optiunea de impunere a venitului brut se exercita in scris in momentul incheierii fiecarui raport juridic/contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestuia.

In cazul exercitarii acestei optiuni impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Contributii sociale datorate

    Cotele de contributie  sunt:

- pentru contributia de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, contributia individuala de asigurari sociale (10,5%);
Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza de catre persoanele fizice care sunt asigurate ale sistemului public de pensii sau de catre cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii.
    - cota individuala, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate de 5,5%.  
      Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit.
    Important! Obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit sunt obligatii finale.
        Declararea contributiilor sociale individuale si a impozitului se face de catre platitorul de venit, care in acest caz este asimilat angajatorului prin declaratia 112.
 
 Impozitul retinut si contributiile sociale se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
 
Anual se depune declaratia 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit  la organul fiscal la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala, pana in ultima zi a lunii februarie, inclusiv, a anului curent pentru anul expirat, .
 
   4.      La vanzarea hainelor second hand se aplica prevederile HG nr. 163/2007 privind introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate.
Potrivit prevederilor aceste hotarari se admit introducerea pe piata, comercializarea si distribuirea gratuita a articolelor de imbracaminte purtata sau uzata si a articolelor textile purtate sau uzate numai daca acestea au fost supuse operatiunilor de curatare, dezinfectie si dezinsectie efectuate de persoane fizice sau juridice specializate in domeniu si sunt insotite de un document, distinct pentru fiecare lot, care certifica efectuarea operatiunilor anterior mentionate.
 
5. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor

La primirea bunurilor de la deponenti, nu inregistreaza in contabilitate respectiva intrare in gestiune, aceasta fiind inregistrata extracontabil.

8033  - Debit

Valori materiale primite in pastrare sau custodie
 

    Inregistrarea vanzarii bunului catre terti, pe baza de factura sau bon fiscal

      5311                     =                                  707
Casa in lei                                                  Venituri din vanzarea marfurilor
 

    Se anunta deponentii despre vanzarea bunurilor

inregistrarea in gestiune a bunului pe baza borderoului de achizitie
371                              =                      461
Marfuri                                        Debitori diversi
 

    Inregistrarea adaosului commercial

371                             =                      378      - adaos comercial
Marfuri                                   Diferente de pret la marfuri
                                               

    Descarcarea din gestiune a marfurilor vandute

            %                                 =                      371
            607                                                Marfuri  - valoare de achizitie
Cheltuieli privind marfurile
            378                                                         - adaos comercial
Diferente de pret la marfuri
 

    Descarcarea de gestiune din conturile extrabilantiere

8033  - Credit
Valori materiale primite in pastrare sau custodie
 

    achitarea marfurilor catre deponenti

461                                =                      5311/5121
Debitori diversi                        Casa in lei/Conturi la banci in lei
 
6. Se poate folosi aceeasi casa de marcat pentru toate produsele vandute cu introducerea distincta a articolelor pe casa de marcat.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu, auditor financiar


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Consignatie produse spre vanzare. Ce inregistrari contabile si ce documente justificative intocmim?":
Rating:

Nota: 4.18 din 5 din 20 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016