Tags: microintreprindere, bunuri nevandabile, scoatere din evidenta
Societatea K, inregistrata in scopuri de TVA, si platitoare de impozit pe venit micro, comercializeaza produse din portelan si sticla. De-a lungul timpului unele produse s-au spart, si se doreste scoaterea din gestiune a acestora. Unele sunt in depozit, altele insa au ajuns la client ciobite, si nu s-a mai solicitat restituirea acestora, costurile de returi prin curier fiind prea mari. Nu se doreste contractarea unei firme specializate pentru reciclare, deoarece ca nu toate produsele se afla in depozit parte din ele nemaifiind returnate de client (acestuia livrandu-i-se alte produse in schimbul celor deteriorate).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? De asemenea, care sunt documentele necesare a fi intocmite la scaderea din gestiune. Va multumesc!
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Produsele de portelan si sticla se regasesc in lista de perisabilitati.
HG nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste limitele admisibile cu privire la scazamintele, perisabilitatile si pierderile rezultate din transport, depozitare, comercializare.
Potrivit acestor prevederi, prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii,depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Limitele admisibile de perisabilitate pentru produse alimentare si nealimentare sunt prezentate in Anexa nr. 1 la HG nr. 831/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
Din punct de vedere al TVA, conform art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, coroborat cu pct. 78 alin. (10) lit. d) si f) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator in situatii cum ar fi, de exemplu, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii, precum si pentru perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
La pct.78. alin. (11) din Normele de aplicare ale art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se prevede ca situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei.
La pct. 78 alin. (12) din norme se arata ca obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Astfel, pentru bunurile sparte sau ciobite care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat, daca face dovada ca acestea se incadreaza in limitele admise de HG nr. 831/2004 privind perisabilitatile.
Bunurile respective(portelan/sticla) sunt eliminate din gestiune in baza unor liste de inventariere intocmite in conformitate cu OMFP nr.2861/2009, a unui proces verbal de inventariere, a unui proces verbal intocmit cu ocazia distrugerii, daca distrugerea se face de catre societate si a aprobarii conducerii.
Avand in vedere ca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, perisabilitatile admise nu fac obiectul unor deduceri fiscale (cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal),cum este cazul societatilor platitoare de impozit pe profit. Nu se considera vanzare, bunurile care nu mai pot fi comercializate.
Inregistrarea in contabilitate a scoaterii din gestiune a bunurilor nevandabile se inregistreaza:
607 = 371
Daca se face ajustarea TVA dedusa initial

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inchidere asociere in participatiune
Intrebare:
Societatile A si B au constituit o asociere in participatiune (tipografie si editura) iar asociatul A a fost desemnat asociat administrator. Cele 2 societati au adus initial aport la asociere conform cotelor de participare stabilite prin contract (60/40).
ART. 321 - Evidenta operatiunilor
(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fizica. Inchiriere in scop turistic
Intrebare:
O persoana fizica neinregistrata, are 3 camere in cladirea unde locuieste, unde ocazional sau la sarbatori, cazeaza anumite persoane, prin Booking. Incasarea o face fie prin cont bancar, fie cash. Cum trebuie sa procedeze pentru declararea venitului? Se inregistreaza si depune declaratia unica sau depune numai declaratia unica in sistem real sau la norma de venit? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatii fiscale de plata privind concediile medicale
Intrebare:
Un salariat a fost in concediu medical in perioada 03.02.2025 - 07.02.2025. A adus societatii 2 concedii medicale cu codul 01, primul 03.02.2025 - 06.02.2025 si al doilea in continuare pentru perioada 07.02.2025 - 07.02.2025. Va rog sa imi spuneti daca obligatia de plata a Indemnizatiei de asigurari sociale prin care primele 5 zile calendaristice revin Angajatorului se aplica doar la concediile medicale initiale sau si la cele in continuare. In cazul de mai sus, CM initial selectez...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Aplicare regim de scutire TVA pentru vanzare locuinta care nu mai este noua
Intrebare:
O companie, platitoare de TVA, a achizitionat, de la alta persoana juridica, mai multe parcele de teren si case, in diferite stadii de executie, respectiv unele la rosu, altele finalizate. Acest complex de locuinte a fost facut de fostul proprietar pentru a fi dat in folosinta angajatilor, ca locuinte de serviciu, dar fiindca si-a lichidat afacerea, le-a vandut. Unele dintre acestea au fost locuite.
Vanzarea catre noul proprietar s-a facut cu taxare inversa.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retinere impozit pe veniturile din redevente si dobanzi rezidenti Elvetia
Intrebare:
Informare privind mentinerea cotei zero in legislatia interna a statelor cu care Romania are incheiate Conventii de evitare a dublei impuneri CONFEDERATIA ELVETIANA
Legea nr. 60 din 13 iulie 1994 pentru ratificarea Conventiei dintre Romania si Confederatia Elvetiana privind evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere si a Protocolului anexat, semnate la Bucuresti la 25 octombrie 1993, cu modificarile si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<