Tags: microintreprindere, bunuri nevandabile, scoatere din evidenta
Societatea K, inregistrata in scopuri de TVA, si platitoare de impozit pe venit micro, comercializeaza produse din portelan si sticla. De-a lungul timpului unele produse s-au spart, si se doreste scoaterea din gestiune a acestora. Unele sunt in depozit, altele insa au ajuns la client ciobite, si nu s-a mai solicitat restituirea acestora, costurile de returi prin curier fiind prea mari. Nu se doreste contractarea unei firme specializate pentru reciclare, deoarece ca nu toate produsele se afla in depozit parte din ele nemaifiind returnate de client (acestuia livrandu-i-se alte produse in schimbul celor deteriorate).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? De asemenea, care sunt documentele necesare a fi intocmite la scaderea din gestiune. Va multumesc!
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Produsele de portelan si sticla se regasesc in lista de perisabilitati.
HG nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste limitele admisibile cu privire la scazamintele, perisabilitatile si pierderile rezultate din transport, depozitare, comercializare.
Potrivit acestor prevederi, prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii,depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Limitele admisibile de perisabilitate pentru produse alimentare si nealimentare sunt prezentate in Anexa nr. 1 la HG nr. 831/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
Din punct de vedere al TVA, conform art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, coroborat cu pct. 78 alin. (10) lit. d) si f) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator in situatii cum ar fi, de exemplu, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii, precum si pentru perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
La pct.78. alin. (11) din Normele de aplicare ale art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se prevede ca situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei.
La pct. 78 alin. (12) din norme se arata ca obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Astfel, pentru bunurile sparte sau ciobite care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat, daca face dovada ca acestea se incadreaza in limitele admise de HG nr. 831/2004 privind perisabilitatile.
Bunurile respective(portelan/sticla) sunt eliminate din gestiune in baza unor liste de inventariere intocmite in conformitate cu OMFP nr.2861/2009, a unui proces verbal de inventariere, a unui proces verbal intocmit cu ocazia distrugerii, daca distrugerea se face de catre societate si a aprobarii conducerii.
Avand in vedere ca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, perisabilitatile admise nu fac obiectul unor deduceri fiscale (cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal),cum este cazul societatilor platitoare de impozit pe profit. Nu se considera vanzare, bunurile care nu mai pot fi comercializate.
Inregistrarea in contabilitate a scoaterii din gestiune a bunurilor nevandabile se inregistreaza:
607 = 371
Daca se face ajustarea TVA dedusa initial

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie intracomunitara urmata de livrare locala
Intrebare:
Societatea noastra intentioneaza sa achizitioneze din UE vending machines (i.e., distribuitoare automate vending), care vor fi vandute mai departe in Romania (ca marfa) catre unul dintre distribuitorii cu care colaboram. La randul sau, colaboratorul le va pune la dispozitie unor farmacii/magazine alimentare care le vor folosi pentru a comercializa produsele societatii, (vanzarea produselor noastre se face insa catre distributor, care le vinde mai departe farmaciilor/magazinelor...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere factura de avans achizitie autoturism
Intrebare:
Eu in calitate de persoana fizica doresc sa achizitionez o dacie de la RENAULT COMERCIAL ROUMANIE SRL.
In prezent masina costa 98.459 lei inclus cu tva. Am bon de comanda in valoare 19.309,50 eur.
Am primit avizare de plata in valoare de 3.600 lei, pe care i-am achitat.
In cazul in care se aproba programul rabla, se va scadea 10.000 lei din valoarea totata de 98.459 lei. Eu vreau sa mai achit un avans de 84.859 lei, si ramana cei 10.000 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regularizare avans si emitere factura finala dupa modificare cota TVA
Intrebare:
In Iulie 2025 s-a facturat un avans la un client in valoare de 10.000 (cu tva inclus) lei cu tva de 19%. Lucrarea se va finaliza doar in luna Septembrie. Valoarea finala a lucrarii este de 55000 lei (tva inclus). Avand in vedere ca tva-ul va fi de 21%, cum se va face factura finala? Si cum se va stinge avansul, ne referim la tva. Va rugam sa ne ajutati cu inregistrarile contabile si cu sumele aferente tva-ului. Noi pentru avans am facut urmatoarea inregistrare:
4111 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare produse catre persoana fizica din Belgia
Intrebare:
O persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA livreaza catre o persoana fizica din Belgia niste produse. Persoana fizica comunica doar adresa, factura se emite cu TVA.
Va rog sa imi spuneti:
- la ce cartus se declara aceasta livrare in declaratia 394?
- ce cod client va trebui sa aiba in SAF-T persoana fizica din Belgia care NU comunica CNP-ul, ci numai adresa?
- cum se va codifica factura de vanzare in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Recuperare pierdere fiscala
Intrebare:
Societatea noastra a inregistrat pierderi fiscale in perioada 2017-2020, 2023-2024, profit in anii 2021-2022 profit, 2023-pierdere iar in perioada ian-iunie 2025 inregistram profit.
Acum, cu noile schimbari privind recuperarea pierderilor fiscale din anii anteriori, cum se procedeaza? Puteti va rog frumos sa ma ajutati cu un exemplu de calcul, tinand cont de pierderile nerecuperate din anii anteriori?
De ex: Daca am profit impozabil in valoare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<