Tags: microintreprindere, bunuri nevandabile, scoatere din evidenta
Societatea K, inregistrata in scopuri de TVA, si platitoare de impozit pe venit micro, comercializeaza produse din portelan si sticla. De-a lungul timpului unele produse s-au spart, si se doreste scoaterea din gestiune a acestora. Unele sunt in depozit, altele insa au ajuns la client ciobite, si nu s-a mai solicitat restituirea acestora, costurile de returi prin curier fiind prea mari. Nu se doreste contractarea unei firme specializate pentru reciclare, deoarece ca nu toate produsele se afla in depozit parte din ele nemaifiind returnate de client (acestuia livrandu-i-se alte produse in schimbul celor deteriorate).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? De asemenea, care sunt documentele necesare a fi intocmite la scaderea din gestiune. Va multumesc!
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Produsele de portelan si sticla se regasesc in lista de perisabilitati.
HG nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste limitele admisibile cu privire la scazamintele, perisabilitatile si pierderile rezultate din transport, depozitare, comercializare.
Potrivit acestor prevederi, prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii,depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Limitele admisibile de perisabilitate pentru produse alimentare si nealimentare sunt prezentate in Anexa nr. 1 la HG nr. 831/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
Din punct de vedere al TVA, conform art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, coroborat cu pct. 78 alin. (10) lit. d) si f) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator in situatii cum ar fi, de exemplu, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii, precum si pentru perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
La pct.78. alin. (11) din Normele de aplicare ale art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se prevede ca situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei.
La pct. 78 alin. (12) din norme se arata ca obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Astfel, pentru bunurile sparte sau ciobite care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat, daca face dovada ca acestea se incadreaza in limitele admise de HG nr. 831/2004 privind perisabilitatile.
Bunurile respective(portelan/sticla) sunt eliminate din gestiune in baza unor liste de inventariere intocmite in conformitate cu OMFP nr.2861/2009, a unui proces verbal de inventariere, a unui proces verbal intocmit cu ocazia distrugerii, daca distrugerea se face de catre societate si a aprobarii conducerii.
Avand in vedere ca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, perisabilitatile admise nu fac obiectul unor deduceri fiscale (cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal),cum este cazul societatilor platitoare de impozit pe profit. Nu se considera vanzare, bunurile care nu mai pot fi comercializate.
Inregistrarea in contabilitate a scoaterii din gestiune a bunurilor nevandabile se inregistreaza:
607 = 371
Daca se face ajustarea TVA dedusa initial
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<