Tags: microintreprindere, bunuri nevandabile, scoatere din evidenta
Societatea K, inregistrata in scopuri de TVA, si platitoare de impozit pe venit micro, comercializeaza produse din portelan si sticla. De-a lungul timpului unele produse s-au spart, si se doreste scoaterea din gestiune a acestora. Unele sunt in depozit, altele insa au ajuns la client ciobite, si nu s-a mai solicitat restituirea acestora, costurile de returi prin curier fiind prea mari. Nu se doreste contractarea unei firme specializate pentru reciclare, deoarece ca nu toate produsele se afla in depozit parte din ele nemaifiind returnate de client (acestuia livrandu-i-se alte produse in schimbul celor deteriorate).
Care este tratamentul contabil si fiscal al stocului de marfa (TVA, impozit pe venit) la bilantul de lichidare? De asemenea, care sunt documentele necesare a fi intocmite la scaderea din gestiune. Va multumesc!
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Produsele de portelan si sticla se regasesc in lista de perisabilitati.
HG nr. 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare stabileste limitele admisibile cu privire la scazamintele, perisabilitatile si pierderile rezultate din transport, depozitare, comercializare.
Potrivit acestor prevederi, prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii,depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica).
Limitele admisibile de perisabilitate pentru produse alimentare si nealimentare sunt prezentate in Anexa nr. 1 la HG nr. 831/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.
Din punct de vedere al TVA, conform art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, coroborat cu pct. 78 alin. (10) lit. d) si f) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator in situatii cum ar fi, de exemplu, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii, precum si pentru perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
La pct.78. alin. (11) din Normele de aplicare ale art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se prevede ca situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei.
La pct. 78 alin. (12) din norme se arata ca obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.
Astfel, pentru bunurile sparte sau ciobite care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat, daca face dovada ca acestea se incadreaza in limitele admise de HG nr. 831/2004 privind perisabilitatile.
Bunurile respective(portelan/sticla) sunt eliminate din gestiune in baza unor liste de inventariere intocmite in conformitate cu OMFP nr.2861/2009, a unui proces verbal de inventariere, a unui proces verbal intocmit cu ocazia distrugerii, daca distrugerea se face de catre societate si a aprobarii conducerii.
Avand in vedere ca societatea este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, perisabilitatile admise nu fac obiectul unor deduceri fiscale (cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal),cum este cazul societatilor platitoare de impozit pe profit. Nu se considera vanzare, bunurile care nu mai pot fi comercializate.
Inregistrarea in contabilitate a scoaterii din gestiune a bunurilor nevandabile se inregistreaza:
607 = 371
Daca se face ajustarea TVA dedusa initial

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul fiscal si recunoasterea in contabilitate a unui imobil destinat revanzarii
Intrebare:
O societate platitoare de TVA trimestrial achizitioneaza in luna iulie 2025 un imobil la gri cu taxare inversa de la o alta societate platitoare de TVA.
La momentul achizitiei, nu este definita destinatia acestui imobil. Se presupune doar ca imobilul va fi adus la un stadiu de finisare astfel incat acesta sa poata fi vandut dar pentru aceste lucrari nu se cunoaste data inceperii. Sau, in conditiile in care va exista un client pentru vanzarea imobilului in stadiul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sume pentru educatia timpurie. Tratament fiscal
Intrebare:
O societate doreste sa acorde salariatilor facilitatea pentru educatie timpurie.
Aceasta facilitate se acorda lunar in limita a 1500 lei/luna? Cheltuiala este cheltuiala sociala? Cand inregistrez in stat avantajul, in luna in care plateste salariatul sau in luna cand angajatorul plateste salariatului suma de 1500 lei. In cazul meu, salariatul a adus documente in luna septembrie, dar angajatorul a platit in octombrie. Inregistrez avantajul in septembrie 2025? Ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Activitate creativa digitala. Drepturi de autor sau activitate comerciala
Intrebare:
Persoana fizica realizeaza caractere originale digitale si le vinde online. Pe langa vanzarea lor efectiva, mai are contracte cu autori de carti, acestia folosindu-se de caracterele realizate pentru a promova cartile. Veniturile acestea au fost declarate in declaratia unica ca venituri din drepturi de autor, au fost declarate corect? Avand in vedere caracterul de continuitate, vanzarile sunt ocazionale, dar mai mult de cateva ori pe an, este necesar ca persoana sa isi infiinteze PFA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Incasare cotizatii imprumuturi membri cooperativa agricola
Intrebare:
Cooperativa agricola platitoare de impozit pe profit. Va rog sa ma ajutati cu o monografie pentru:
- incasarea in contul bancat a cotizatieii anuale de la membru//membri fondatori (precum si regimul fiscal aplicabil la calculul impozitului pe profit)
- incasarea in contul bancar de la membru fondator a unor sume (mici) necesare acoperirii comisioanelor bancare - incadram la creditarea din parte membru fondator?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Sucursala unei societati din SUA. Credit fiscal
Intrebare:
Sucursala infiintata in Romania, a unei entitati din USA poate aplica pentru deducere WHT din impozitul pe profit? Mentionez ca sucursala este inregistrata in Romania, platitoare de impozit pe profit, TVA, contributii salariale.
In cazul in care WHT este deductibila in Romania, avand in vedere ca certificatele de retinere WHT sunt din 2023 poate sa le inregistreze si sa le deduca la nivel de 2025 sau este obligatoriu sa rectifice D101 aferenta anului 2023?
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<