Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, prin cele ce urmeaza, cele mai importantee obligatii fiscale ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa rezultate din aplicarea prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 125/2011 si Ordonanta Guvernului nr. 15/201, care au adus modificari Codului Fiscal.
Astfel, platitorii de venit, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, au indatorirea de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, pentru veniturile platite reprezentand: drepturi de proprietate intelectuala; activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil, precum si a contractelor de agent; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara; asocierea unei persoane fizice cu o persoana juridica, platitoare pe venit microintreprindere.
Important! Nu se retine impozit de 10% sau 16% prin stopaj la sursa in cazul veniturilor realizate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil obtinute de contribuabilii care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.
Contribuabilii care obtin venituri din categoriile mentionate mai sus, datoreaza contributii sociale individuale, contributii care se calculeaza, retin, declara si vireaza de catre platitorii de venituri.
Declararea contributiilor sociale individuale se face in Declaratia 112, formular care se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. in acest caz, platitorul de venit trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Incepand cu obligatiile lunii iulie, contribuabilii completeaza Declaratia 112, sectiunea C, conform instructiunilor prevazute in Ordinul comun al viceprim-ministrului, ministrului Finantelor Publice, ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si ministrului Sanatatii nr. 1.045/2.084/793/2012.
Declaratia 112 se depune trimestrial sau lunar in functie de perioada inscrisa in vectorul fiscal.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Obligatii fiscale
A. Pentru contribuabilii care obtin venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil, precum si a contractelor de agent; din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, platitorii de venit calculeaza si retin urmatoarele contributii:
- contributia individuala de asigurari sociale (CAS - 10,5%) si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS - 5,5%), daca acestea sunt singurele venituri realizate;
- numai contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS - 5,5%), daca persoana care realizeaza venitul este deja asigurata in sistemul public de pensii sau asigurata in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii sau are calitatea de pensionar.
Baza lunara de calcul pentru CAS este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, valoarea comisioanelor sau onorariilor stabilite potrivit legii in cazul expertizelor tehnice judiciare si extrajudiciare care nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (10.585 lei).
Baza lunara de calcul pentru CASS este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, valoarea comisioanelor sau onorariilor stabilite potrivit legii in cazul expertizelor tehnice judiciare si extrajudiciare.
Atentie! Persoanele fizice care realizeaza venituri in baza contractelor de agent datoreaza contributiile sociale.
B. Pentru contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala, in conditiile in care acest venit este singurul venit realizat, platitorii de venit calculeaza si retin urmatoarele contributii:
- contributia individuala de asigurari sociale (CAS - 10,5%) care se aplica asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuiala forfetara (20%, 25%) si care nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut (10.585 lei);
- contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS - 5,5%) care se aplica asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuiala forfetara (20%, 25%).
Important! Contribuabilii nu datoreaza cele doua cote de contributii daca realizeaza si alte tipuri de venit sau sunt asigurati in sistemul public de pensii, sunt asigurati in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii sau au calitatea de pensionari.
C. Pentru contribuabilii care obtin venituri dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil - microintreprindere care nu genereaza o persoana juridica sau venituri din asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoanele fizice rezidente cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania, cat si in strainatate, platitorii de venit calculeaza si retin numai contributia individuala de asigurari sociale de sanatate (5,5%).
Baza lunara de calcul pentru CASS este venitul realizat din asociere.
Alte precizari
In cazurile mentionate, platitorii de venit nu retin si nu calculeaza contributiile sociale individuale (CAS si CASS) beneficiarilor de venit care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie.
In cazul beneficiarilor de venit, care au realizat numai venituri din activitatile prevazute mai sus, baza de calcul pentru CASS este venitul brut stabilit.
In situatiile prezentate, platitorii de venit, vor retine si vira contributiile sociale individuale pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada inscrisa in vectorul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Impozitarea veniturilor din conventii civile. Care sunt impozitele calculate pentru mai multe situatii?Repartizarea DIVIDENDELOR. Declaratia rectificativa 710 si 205. Completarea Declaratiei Unice (Studiu de caz)Drepturile de autor. Impozit datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025Declaratia Unica 2019: Cand se depune pentru veniturile din dividende?PFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Ultimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVADeclaratia 205 completata eronat. Implicatii CASS pentru persoane fiziceLegea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleDeclaratia 212. Rectificarea D. Unice din 2025 pentru 2024 se face in acord cu Ordinul 7015/2024Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMArticole similare
Prestari servicii Elvetia. Decont TVA. Cum procedam cu inregistrarea contractului si cu obligatiile declarative?Titlul III Capitolul VIIICe obligatii apar la achizitia unor produse de la persoane fizice?Prestatare servicii IT pentru client non-UE. Obligatii TVA si impozit pe venitImpozitul pe venit: tabel comparativ al modificarilor aduse de OG nr. 15 din 2012Ultimele articole
PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Calculul impozitului pe dividende: ghid completPFA in sistem real. Mai trebuie sa plateasca CAS si CASS daca este si angajata cu CIM?PFA in 2024: Calculare CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente din mai multe surseArticole similare
Declaratia 112. Cand se depune formularul daca firma are ca vector fiscal trimestrul?Lista masurilor propuse in Noul Cod Fiscal. Declaratii si precizari MFPModificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microDeclaratia Unica in 2023: Prin Ordinul 2541/2022 a fost publicat noul model de formularFormularul 107: Cheltuieli sponsorizare persoane neinregistrate in Registrul unitatilor/entitatilor de cultUltimele articole
IMPOZIT PE VENITuri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlafon TVA 2025: Ce trebuie sa stii despre plafonul TVA daca ai deschis o firma in 2025Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAMTaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorIMPOZIT PE VENIT. Cine NU plateste impozit in 2025 + un studiu de caz utilArticole similare
Ultima versiune pentru Declaratia 200. Actualizare 20 ianuarie 2016Totul despre impozitul pe profit 2013 | Modificari OG nr. 8 din 2013Ce declaratii se depun pana la 25 martie?Ordinul MFP Nr. 3.055 pe 2009: Aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europeneInregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fiziceUltimele articole
TVA in ASOCIEREa in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiANAF extinde lista firmelor cu risc la rambursarea TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



