Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Import bunuri de la un furnizor China, beneficiar bunuri client Romania. Importul este intermediat de o firma din Grecia. Plata se face prin scrisoare de credit bancara, atat pentru ...
Intrebare:
Import bunuri de la un furnizor China, beneficiar bunuri client Romania. Importul este intermediat de o firma din Grecia. Plata se face prin scrisoare de credit bancara, atat pentru furnizor, cat si pentru intermediar.
Pentru import: furnizor emite factura catre client, plata este facuta de banca la remiterea documentelor.
Pentru servicii intermediere: proforma de la firma din Grecia catre client RO cu valoare comision. La livrarea bunurilor, intermediarul din Grecia emite factura catre BANCA clientului, care elibereaza plata comisionului.
1. Avand in vedere ca platitorul comisionului de intermediere este firma din Romania, se considera ca acesta actioneaza in numele clientului RO, deci locul prestarii serviciului de intermediere este in ROMANIA? - ceea ce genereaza obligatia de inregistrare a contractului? Factura va fi emisa catre banca?... zice intermediarul. Va exista un contract care sa mentioneze toate acestea.
Conform Titlului V cod fiscal, avand in vedere ca venitul din comision este obtinut din ROMANIA, se incadreaza la art. 115 litera f) ? - "comisioane de la un rezident" - ceea ce genereaza aplicarea conventiei cu Grecia - Art 12 3. - si as putea incadra serviciul la punctul 4 (nu retin impozit) - daca pune la dispozitie certificatul de rezidenta fiscala in Grecia?
Raspuns oferit in luna iunie de Departamentul Consilier TVA:
Art. 12: Comisioane
1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant, pot fi
impuse in acel stat.
2. Totusi, astfel de comisioane pot sa fie impuse in statul contractant din care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat, dar impozitul astfel stabilit nu va depasi 5 la suta din suma comisionului. Autoritatile competente ale statelor contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare a acestei limitari.
3. Termenul comisioane astfel cum este folosit in acest articol, inseamna o plata efectuata unui intermediar, unui agent comisionar general sau oricarei alte persoane asimilate unui astfel de intermediar sau agent, de catre legislatia fiscala a statului contractant din care provine o asemenea plata.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica daca beneficiarul comisionului, rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat contractant din care provine comisionul un sediu permanent de care este legata efectiv activitatea generatoare de comision. in asemenea caz, se vor aplica prevederile art.7.
5. Comisioanele se vor considera ca iau nastere intr-un stat contractant cind debitorul este chiar acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o autoritate locala sau un rezident al acelui stat. Cind, totusi, persoana platitoare a comisioanelor, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent de care este legata obligatia de plata a comisioanelor si aceste comisioane sint suportate de acel sediu permanent, atunci aceste comisioane se vor considera ca iau nastere in statul c ontractant in care este situat sediul permanent.
-
referitor la inregistrarea contractului la organul fiscal competent:
Avand in vedere faptul ca firma dvs. incheie cu firma din Grecia un contract de intermediere al unei operatiuni de import, nu este necesara inregistrarea la organele fiscale a respectivului contract asa cum se reglementeaza prin O.M.E.F. nr. 2310 din 3 decembrie 2007 privind procedura de inregistrare a contractelor incheiate intre persoane juridice romane si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente publicat in M.Of. nr. 858 din 13 decembrie 2007. Asa cum rezulta chiar din articolul 1 al acestui act normativ, este obligatorie doar inregistrarea contractelor care au ca obiect realizarea pe teritoriul Romaniei a prestarilor de servicii care pot constitui sediu permanent in Romania; astfel:
-
lucrari de constructii si lucrari de montaj;
-
activitati de supraveghere a unor lucrari;
-
activitati de consultanta;
-
activitati de asistenta tehnica;
-
alte activitati. Aici nu se incadreaza serviciile de intermediere deoarece prestarea unor astfel de servicii nu se presteaza in cadrul unui sediu permanent pe teritoriul Romaniei.
Pentru un prestator persoana juridica, sediu permanent se considera: un loc de conducere, o sucursala, un birou, o fabrica, un magazin, un atelier, loc de extractie a resurselor naturale ( o mina, un put de titei sau gaze, o cariera, etc.).
Inca un argument in plus pentru neinregistrarea acestui contract la organul fiscal teritorial este faptul ca O.M.E.F. nr. 2310/2007 a fost emis in baza prevederilor pct. 21 alin. (1) din Normele metodologice date in aplicarea art. 8 din titlul I din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Astfel, in baza acestui act normativ, nu se inregistreaza contractele care au ca obiect prestarile de servicii cu caracter accidental, fara continuitate in derulare pe o perioada mai mare de 6 luni si care nu necesita organizarea unui sediu permanent. Ca dovada, in declaratie se prevede rubrica "perioada de desfasurare a activitatii" Astfel, prin simplul fapt ca locul importului de bunuri este in Romania, nu se poate considera ca firma din Grecia desfasoara o activitate pe teritoriul Romaniei. Din acest motiv, contractul incheiat nu se declara la organul fiscal competent al firmei dvs.
-
referitor la emiterea facturii de catre intermediarul din Grecia:
Factura trebuie emisa de catre intermediarul din Grecia direct pe numele firmei dvs. care are calitatea de beneficiar al unor astfel de servicii. Prin serviciul prestat, firma din Grecia actioneaza in calitate mandatar in numele si in contul firmei dvs in situatia in care factura a fost emisa de furnizorul din China direct pe numele firmei dvs. Valoarea facturii emise de catre intermediarul din Grecia este valoarea comisionului perceput pentru serviciul prestat, respectiv intermedierea in livrarea bunurilor. Chiar daca plata importului si a serviciului de intermediere aferente acestuia se efectueaza prin scrisoare de credit bancar, consider ca nu este corecta emiterea facturii pe numele bancii firmei dvs. deoarece relatia contractuala exista doar intre firma dvs. si intermediarul din Grecia. In baza clauzelor contractuale, firma din Grecia are posibilitatea sa transmita direct, in vederea incasarii, factura emisa pe numele dvs. La randul sau, banca dvs. poate transmite factura emisa de intermediarul din Grecia ca document justificativ pentru efectuarea platii in valuta.
Din contract trebuie sa rezulte faptul ca firma din Grecia care intermediaza un import efectuat pe teritoriul Romaniei actioneaza in numele si in contul firmei dvs. in calitate de beneficiar al operatiunii de import.
Emiterea facturii pe numele bancii dvs. nici nu se justifica, dar nici nu va da posibilitatea taxarii operatiunii si inregistrarii in evidenta contabila si fiscala a cheltuielilor de intermediere pe numele firmei dvs.
Factura pro-forma emisa pe numele firmei dvs. nu are calitatea de document justificativ pentru efectuarea platilor, taxarea operatiunii si inregistrarea cheltuielilor aferente serviciului de care beneficiaza firma dvs.
Factura pro-forma nu este recunoscuta in Romania drept document contabil si fiscal.
-
referitor la taxarea operatiunii de prestari servicii intermediere:
Locul de prestare al unui serviciu de intermediere aferent realizarii unor operatiuni economice, este locul operatiunii de baza, indiferent de locul unde este stabilit prestatorul (Grecia) sau beneficiarul (Romania) in contul si in numele caruia actioneaza prestatorul. In situatia prezentata de dvs., operatiunea de baza este importul de bunuri din China care are locul realizarii pe teritoriul Romaniei.
Deci, in aceasta situatie, prestarea serviciilor de intermediere se supune taxarii pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor articolului 133, alineatul 2, litera i.
Daca firma dvs. este inregistrata in scopuri de TVA in Romania, impozitarea serviciului se efectueaza prin aplicarea regimului de taxare inversa care se concretizeaza prin aplicarea formulei contabile 4426 = 4427.
-
referitor la plata impozitului pe venituri persoane juridice nerezidente:
Pentru plata contravalorii unor astfel de servicii, in calitate de beneficiar si platitor, firma dvs. are obligatia sa retina la sursa impozitul datorat pe veniturile obtinute din Romania de catre firma din Grecia.
Intr-adevar, asa cum ati precizat si dvs., aceste venituri intra in categoria "alte venituri impozabile" si sunt reglementate prin titlul V din Codul fiscal, articolul 115, litera f) "comisioane de la un rezident" fiind considerate venituri impozabile in Romania. Din acest motiv, impozitul se retine la sursa, sursa venitului fiind firma dvs. din Romania in calitate de platitor al venitului catre firma din Grecia.
Dovada realitatii operatiunii se poate justifica organului de inspectie fiscala prin prezentarea urmatoarelor documente:
-
contractul cadru incheiat cu prestatorul;
-
factura emisa de prestator pe numele firmei dvs.;
-
dovada efectuarii platii serviciului dupa retinerea la sursa a impozitului datorat pentru veniturile obtinute din Romania;
Retinerea la sursa a impozitului pe venituri persoane nerezidente este reglementata prin articolul 116 din Codul fiscal si se efectueaza prin aplicarea cotei din conventia de evitare a dublei impuneri in situatia in care partenerul din Grecia va prezinta certificatul eliberat pentru anul 2009 de catre autoritatile fiscale din Grecia. Retinerea impozitului se efectueaza din veniturile brute datorate prestatorului in momentul platii venitului. Impozitul se calculeaza la cursul valutar comunicat de B.N.R. valabil in ziua retinerii impozitului. Retinerea impozitului se raporteaza prin declaratia cod 100 si virarea se efectueaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul.
Deoarece Codul fiscal prevede retinerea la sursa pentru astfel de venituri, consider ca nu puteti efectua plata venitului brut, fara retinerea impozitului pe venituri persoane juridice nerezidente, chiar daca partenerul din Grecia va pune la dispozitie certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din Grecia.
Acest fapt rezulta chiar din denumirea articolelor, astfel:
- articolul 115: venituri impozabile obtinute din Romania;
- articolul 116: retinerea impozitului din veniturile impozabile obtinute din Romania de nerezidenti.
Prin normele metodologice de aplicare ale articolului 116 la punctul 8 alineatul 1 se face de asemenea precizarea ca pentru veniturile obtinute de nerezidenti din Romania, platitorii de venituri au obligatia calcularii si retinerii impozitelor datorate prin stopaj la sursa si virarii lor la bugetul de stat.
Deci prin Codul fiscal nu este permisa plata venitului brut fara efectuarea stopajului la sursa a impozitului datorat de beneficiarul venitului.
Acest fapt rezulta si din prevederile articolului 118 "Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu
cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri" din care rezulta impozitarea in Romania a veniturilor
obtinute din Romania, dar fara a depasi cota prevazuta in conventie aplicabila venitului respectiv. Inca un
argument in plus referitor la faptul ca impozitarea se face prin retinere la sursa in Romania, este precizarea
ca in situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt mai favorabile decat cele din conventiile
de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Articol adaugat in 20 iulie 2009
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
STUDIU DE CAZ: Obligatii privind inscrierea in jurnalele de cumparari. Evidenta si raportarea fiscalaSTUDIU DE CAZ: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriSTUDIU DE CAZ: Notiuni aferente procedurii de rambursare TVASTUDIU DE CAZ: Poate fi faxul considerat o modalitate electronica de transmitere a facturilor?STUDIU DE CAZ: Ajustare TVA pentru autovehiculUltimele articole
Situatii financiare. Cine are dreptul sa semneze situatiile financiareFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Angajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileSTUDIU DE CAZ: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaTaxe si Impozite: CE este nou si MODUL in care afecteaza companiile din RomaniaArticole similare
Formularul 088 simplificat se aplica de la 1 augustEvitarea amenzilor generate de activitatile de salarizare si respectarea prevederilor GDPRAvem sanse ca impozitarea muncii sa se reduca in perioada urmatoare?Ce drepturi si obligatii prevede Legea 52/2011 pentru firmele care angajeaza zilieriIMPORTant: contributii datorate de platitorii de venituri cu regim de retinere la sursaUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta IMPORTantaImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Calendar ANAF: 3 declaratii IMPORTante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Declaratia 398 (Declaratia speciala de TVA). Cine depune D398, termen depunereArticole similare
In Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul privind stabilirea termenului de declarare si de plata pentru sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugataD100 in 2023. Cum se completeaza formularul pentru inregistrarea in scopuri de TVA confom art. 317 din Codul FiscalNotificarea de conformare RO e-TVA: pentru ce tipuri de diferente va fi transmisaCand se declara TVA pentru octombrie 2012?Importul de BUNURI.Cand se datoreaza TVA in Romania si cine are obligatia platiiUltimele articole
Controale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?E-Trasport: Ce amenzi ar putea fi SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2024Impozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalProiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulArticole similare
Totul despre emiterea facturii cu si fara TVANoua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscaleCare este regimul TVA in cazul achizitiei intracomunitare de autoturisme?Proiect MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieAvizul de insotire a marfii: 10 situatii obligatorii pentru intocmirea avizului de expeditieUltimele articole
Calendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileMiercuri, 30 octombrie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"