Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
SAF-T Ghid de raportare corecta
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Rambursarea taxei catre persoane impozabile, stabilite in state membre, neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaCe planuri are Ministerul Economiei pentru firmele romanestiCe dificultati intampina mediul de afaceri cand vine vorba de exporturi?Organizatie fara scop patrimonial. Ce implicatii fiscale apar la infiintarea unei filiale?Cum puteti recupera creantele de la partenerii rau-platnici?Ultimele articole
Distribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziArticole similare
Tragedie fiscala in Romania – Partea a II-a: Limitari speciale privind TVACodul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul II - Venituri din activitati independenteAnexa la cererea de inregistrare in scopuri de TVA. Model formularCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul X - Regimul deducerilorCe costuri presupune un contract de LEASING FINANCIAR?Ultimele articole
LEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Completarea declaratiei 101Cum gestionam fiscal unele cheltuieli pentru lucrari la un sediu inchiriat?Discount primit de PFA - calculul impozitului pe venitSituatii explicative impozit nerezidentiStudiu de caz: Ajustarea TVA in cazul mijloacelor fixeUltimele articole
Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Deducerea TVA cu 50 la suta la pretul de intrare al autovehicului. Ce perioada se amortizeaza?Impozitul pe constructii. Se va plati din 2014 si pentru amenajari la sediul firmei?Investitii efectuate. In ce categorie incadram cheltuielile?Impozit pe cladire detinuta de o societate comerciala. Cum se stabilesc obligatiile de plata?Impozitul pe constructii in 2015Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Articole similare
Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Impozitul pe cladiri datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Impozitul pe constructii in 2015Inregistrare facturi modernizare cladireCost de productie din componente. Contabilizarea sistemului de facturareUltimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"