Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi
Articole similare
In atentia societatilor: Recuperarea pierderilor fiscaleCine ne asigura din nou ca nu vor creste taxele si impoziteleCum a scapat Romania de la plata unor daune de 185 milioane dolariA scazut numarul firmelor intrate in insolventaContaUtil: Intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economiciUltimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Oficial: Ghidul de finantare a Programului Rabla Plus 2020Titlul III Capitolul IISinteza modificarilor aduse de OG nr. 24 din 2012 privind TVALimitarea dreptului de deducere - documentar fiscalFacturi leasing. Probleme la deducerea TVAUltimele articole
Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliNoi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorArticole similare
Ajustarea TVA ca urmare a inregistrarii societatii in scop de TVA. Cum procedam?Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finaleAjustare TVA predare investitie proprietar. Cum procedam cu facturarea si calculul ajustarii TVA?Tratament contabil si fiscal aplicabil la vanzarea mijloacelor fixe neamortizate integralCesiune contract leasing. Cum gestionam TVA-ul dedus?Ultimele articole
Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismRegulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Articole similare
Taxe si impozite, cost auto, leasingProfit reinvestit la SRL-D. Care sunt inregistrarile contabile?Constructie speciala. Lamuriri privind declaratiile si termenele aferenteAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaMijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Impozitul pe constructii in 2015Articole similare
Cum putem modifica durata normala de functionare?Decontare sume la societate. Obiecte de inventarCost de productie din componente. Contabilizarea sistemului de facturareAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaTaxe si impozite, cost auto, leasingUltimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"