Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Seminarul National de Contabilitate - Cum obtinem amanarea impozitelor neachitate?Comisia Europeana vine cu noi masuri pentru dezvoltarea IMM-urilorComunicat Finante: Deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si pierderile din diferente de curs valutarPersonalizare la nivel economic. Declaratiile lui Isarescu referitoare la digitalizarea industrieiComunicat privind plata a diferentelor de impozit pe venit si contributii de asigurari sociale de sanatateUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Raportarea catre BNR a operatiunilor valutare de capital de natura datoriei private externeCodul fiscal 2011 - Titlul IXAjustarea TVA la retragerea optionala. Cum procedam?LEASING FINANCIAR. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaStocuri degradate calitativ. Cum se face scoaterea din gestiune?Ultimele articole
LEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Cum procedam in cazul cheltuielilor personale facute de asociati, dar cu cardul firmei?Titlul III Capitolul IInvestitii in imobilizari corporale. Ce spune noul Cod fiscal?Leasing autoturism. Cum procedam la ajustarea TVA?Inventarierea. Inregistrarea bunurilor neimputabileUltimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimArticole similare
Constructie speciala. Lamuriri privind declaratiile si termenele aferenteProfit reinvestit la SRL-D. Care sunt inregistrarile contabile?Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Investitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Scutire de impozit pe profitul reinvestitUltimele articole
Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Articole similare
Cost de productie din componente. Contabilizarea sistemului de facturareInvestitii efectuate. In ce categorie incadram cheltuielile?Profit reinvestit la SRL-D. Care sunt inregistrarile contabile?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Achizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaCalcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Impozitul pe constructii in 2015
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"