Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.

Cartea Verde a Contabilitatii

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Examen Consultant Fiscal 2025
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care sunt obligatiile legale pentru infintarea unui punct de lucru?Documentar fiscal: Atragerea raspunderii solidare. Ce implica procedura recuperarii creantelor fiscale?Plateste TVA institutia publica pentru spatiul inchiriat de la o societate comerciala?Noutati fiscale: Achitarea obligatiilor de plata restanteIata proiectul de plafonare pentru salariile din companiile de stat!Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Venituri si cheltuieli PFA. Cum stabilim cuantumul corect?OUG 138/2020. Noi modificari privind Programul IMM LEASING de ECHIPAMENTE si UTILAJE. Accesul la finantare va fi mai flexibilOperatiuni pluripartite. Cum procedam privind TVA-ul si declaratiile?Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul IV - Impozitul pe mijloacele de transportNorme actuale: Noul tratament al TVA pentru achizitia si leasingul de autoturismeUltimele articole
Leasing. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de LEASING FINANCIARAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingAjustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui LEASING FINANCIARLEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiArticole similare
Prestator neplatitor de TVA. DezavantajeSchimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Vanzare cladire. Inchidere conturi rezerve din reevaluare. Regim fiscal TVA.Ajustarea TVAConditii de scutire a impozitului si taxelor localeUltimele articole
Activitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAArticole similare
Decontare sume la societate. Obiecte de inventarScutire de impozit pe profitul reinvestitInvestitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Impozitul pe constructii. Se va plati din 2014 si pentru amenajari la sediul firmei?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorUltimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Achizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Articole similare
Taxe si impozite, cost auto, leasingMijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Impozitul pe constructii. Se va plati din 2014 si pentru amenajari la sediul firmei?Inregistrare facturi modernizare cladireStudiu de caz: Cum facem amortizarea pentru un aututurism second-hand?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"