Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.

TVA 2025 Noile cote si efectele in practica

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Examen Consultant Fiscal 2025
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuieli cu produse perisabile. Cum tratam costurile din punct de vedere fiscal?O mai buna cooperare la nivelul UE pentru un grad mai mare de siguranta a consumatorilorCe recomandari are Comisia Europeana pentru Romania in acest an?Cum stam la capitolul spirit antreprenorial in RomaniaPlata accizelor in vamaUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Guvernul a aprobat Normele metodologice ale Programelor IMM Invest, IMM Factor si IMM Leasing. Ce s-a modificatLeasing operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliFactura de regularizare leasing. Care sunt inregistrarile contabile?Cheltuieli cu deductibilitate limitata pentru determinarea venitului netIn ce mod facem analiza pentru datorii pe termen scurt si termen lungUltimele articole
Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingAjustare pozitiva a TVA. Cum sa procedati in cadrul unui LEASING FINANCIARLEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Articole similare
Ajustarea dreptului de deducere la schimbarea destinatiei autoturismului. Cum procedam?Executare silita. Cum facem compensarea creantei cu un imobil din executare?Regimul TVA aplicat alocarii de costuri intre sediul fix si societatePFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaLichidare voluntara. Distribuire bunuri catre asociat. Ce tratament fiscal aplicam?Ultimele articole
TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaPFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVATaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaArticole similare
Impozitul pe cladiri datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Calcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Investitii efectuate. In ce categorie incadram cheltuielile?Profit reinvestit la SRL-D. Care sunt inregistrarile contabile?Cum putem modifica durata normala de functionare?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Articole similare
Cost de productie din componente. Contabilizarea sistemului de facturareAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaDecontare sume la societate. Obiecte de inventarStudiu de caz: Cum facem amortizarea pentru un aututurism second-hand?Incadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorCalcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Impozitul pe constructii in 2015
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"