Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care achizitioneaza in leasing un imobil (spatiu comercial), urmand sa stabilim care sunt implicatiile contabile si fiscale aferente unei astfel de operatiuni.
Solutia consultantului:
Pct. 97 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 stabileste ca, inregistrarea in contabilitate a amortizarii bunului ce face obiectul contractului se efectueaza in cazul leasingului financiar de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
Asadar, amortizarea contabila a imobilelor ce fac obiectul unor contracte de leasing financiar se inregistreaza de catre locatar/utilizator si se determina precum amortizarea altor bunuri similare ale societatii, conform politicilor contabile ale acesteia.
Din punct de vedere fiscal, conform art. 25 din Codul fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Astfel, din punct de vedere fiscal, pentru imobilul achizitionat prin contract de leasing financiar amortizarea se deduce de catre utilizator. Amortizarea fiscala se determina pe baza duratei normale de functionare determinata conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe aprobat prin HG 2139/2004. Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii.
In ceea ce priveste impozitul pe cladiri, regulile ce se aplica in cazul cladirilor care fac obiectul unor contracte de leasing financiar sunt redate la art. 253 alin. (7) din Codul fiscal, astfel:
a) impozitul pe cladiri se datoreaza de locatar;
b) valoarea care se ia in considerare la calculul impozitului pe cladiri este valoarea din contract a cladirii, asa cum este ea inregistrata in contabilitatea locatorului sau a locatarului, conform prevederilor legale in vigoare;
c) in cazul in care contractul de leasing inceteaza altfel decat prin ajungerea la scadenta, impozitul pe cladiri este datorat de locator.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi
Articole similare
Rentrop&Straton sarbatoreste 20 de ani - liderul informatiilor specializate din RomaniaTAXE SI IMPOZITE la bugetul localTaxa de poluare. Inregistrari contabileLicitatii publice si remuneratiile membrilor. Cum calculam corect?Alerta fiscalitate 06-10 octombrie 2008Ultimele articole
TAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAArticole similare
Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiCertificatul de atestare fiscala pentru persoane juridiceImpozit micro vs. impozit pe profit. Ce este mai bine sa alegeti din 2023 pentru firme?Studiu de caz: TVA aferenta amortizarii auto achizitionate dupa 1 mai 2009 este cheltuiala deductibila?Codul Fiscal 2010 TITLUL I - Capitolul III - DefinitiiUltimele articole
Profit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliNoi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaArticole similare
Impozit pe venit microintreprinderi. Reglementari contabile si fiscaleInvestitie proprietar la o cladire inchiriata in regim de scutire. Cum facem AMORTIZARE si ajustarea ulterioara a TVA?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Noutati legislatie Fiscala 09-13 iunie 2008 - Monitorul OficialTVA - LeasingulUltimele articole
Regulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Raportare SAF-T. Cum trebuie organizat modul de lucru in contabilitate a clasei patru de conturi si a imobilizarilor?Cum a fost modificat impozitul pe profit prin Legea 296/2023Profit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Articole similare
Achizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaIncadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Impozitul pe cladiri datorat la bugetul de stat. Ce aspecte retinem pentru 2014?Investitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Cod atribuire mijloace fixe si stabilire impozit amenajare teren. Cum procedam?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorCalcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Impozitul pe constructii in 2015Articole similare
Investitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Profit reinvestit la SRL-D. Care sunt inregistrarile contabile?Incadrare leasing operational sau financiar. Cum procedam corect si care sunt implicatiile fiscale?Impozit pe cladire detinuta de o societate comerciala. Cum se stabilesc obligatiile de plata?Studiu de caz: Cum facem amortizarea pentru un aututurism second-hand?Ultimele articole
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Impunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAchizitie mijloace fixe second hand. Deducerea TVA si inregistrarea in evidenta contabilaCalcul amortizare la un mijloc de transport. Cum se stabileste perioada de amortizare?Mijloc fix si calcul amortizare. Cum va proceda societatea?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"