Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Urmeaza sa clarificam ce presupune OMFP 1802/2014 prin "durata contractului de leasing acopera, in cea mai mare parte, durata de viata economica a bunului, chiar daca titlul de proprietate nu este transferat". Vom vedea daca trebuie explicat auditorului independent de ce a fost incadrat un contract de leasing (care juridic indeplineste toate conditiile unui contract de leasing operational) in leasing operational si nu in leasing financiar.
Vom vedea ce presupune "cea mai mare parte din durata de viata economica a unui bun", cu mentiunea ca firma are durata de leasing de 48 luni, cu posibilitatea de a prelungi durata acesteia pana la cel mult 54 luni (potrivit Codului fiscal unde se mentioneaza ca nu trebuie sa se depaseasca 80% din durata normala de functionare maxima a bunului conform HG 2139/2004). Toate celelalte conditii din OMFP 1802/2014 sunt indeplinite din punct de vedere al leasingului operational.
In motivarea raspunsului, vom utiliza prevederile art. 7 punctele 7 si 8 din Codul fiscal si punctele 57 si 213 din OMFP 1802/2014. Potrivit puncului 8 al art. 7 din codului fiscal si alin. (2) al punctului 213 din OMFP 1802/2014, este suficient sa fie indeplinita o singura conditie pentru ca un contract de leasing sa fie incadrat ca leasing financiar.
Avand in vedere ca ati mentionat faptul ca toate celelalte conditii din OMF 1802/2014 sunt indeplinite dpdv al leasingului operational, vom trata numai aspectul prevazut la litera d) aferenta punctului 7 al art. 7 din Codul fiscal si la litera c) aliniatul (2) al punctului 213 din OMFP 1802/2014.
Durata normala de functionare in cazul mijloacelor fixe este durata prevazuta de catalogul mijloacelor fixe. Perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit. In cazul de fata, perioada contractului de leasing este 54 luni, adica 4,5 ani.
In opinia mea, prevederile Ordinului 1802/2014 nu pot fi considerate mai importante decat prevederile codului fiscal, cu atat mai mult cu cat nu exista specificatii clare. Prevederile OMFP 1802/2014 nu constituie baza legala pentru inregistrarea operatiunilor. Baza legala este in acest caz Codul fiscal. La punctul 212. alin (1) din OMFP 1802/2014 se mentioneaza ca imobilizarile corporale detinute in baza unui contract de leasing se evidentiaza in contabilitate in functie de prevederile contractelor incheiate intre parti, precum si legislatia in vigoare. Astfel, sintagma „cea mai mare parte” este clarificata de codul fiscal, prin definirea clara a procentului de 80% intre durata contractului de leasing care include si perioada pe care leasingul poate fi prelungit si durata maxima de viata stabilita prin catalogul mijloacelor fixe.
Exemplu:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Daca avem un mijloc fix a carui durata in catalogul mijloacelor fixe este cuprinsa in 4 si 6 ani, se poate calcula exact procentul de 80% prevazut la litera d) aferenta punctului 7 al art. 7 din Codul fiscal
astfel:4,5 ani x 100/6 ani= 75%.
Din punct de vedere al duratei, in exemplul dat, nu putem incadra leasingul ca leasing financiar.
Concluzie:
Sintagma "durata contractului de leasing acopera, in cea mai mare parte, durata de viata economica a bunului, chiar daca titlul de proprietate nu este transferat" prevazuta de OMFP 1802/2014 este clarificata de prevederile art. 7 din Codul fiscal. De asemenea, respectarea prevederii din Codul fiscal nu contravine prevederilor OMFP 1802/2014. In exprimarea unei opinii contrare, auditorul trebuie sa justifice cu alte prevederi legale.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Bunuri primite spre prelucrare. Registrul bunurilor primite. Declaratia IntrastatMonografie contabila LEASING FINANCIAR. Cum facem reevaluarea?Operatiuni pluripartite. Cum procedam privind TVA-ul si declaratiile?Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul II - Impozitul si taxa pe cladiriDeductibilitate cheltuieli combustibil. TVAUltimele articole
Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliNoi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorArticole similare
Ce nu se declara in INTRASTATCheltuieli cu deductibilitate limitata pentru determinarea venitului netTVA la leasingul de bunuri imobileTransfer si plata chirie. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Sunteti la curent cu prevederile referitoare la leasing? Ce conditii trebuie sa respectam?Ultimele articole
Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Masina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
Bunuri achizitionate in folosul asociatului. Care va fi tratamentul fiscal?GHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVASistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Cod atribuire MIJLOACE FIXE si stabilire impozit amenajare teren. Cum procedam?Ultimele articole
Contabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilTVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliImpozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabiliPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaImobilizarile corporale. Ce documente se utilizeaza pentru evidenta lorArticole similare
Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata in cazul achizitiilor efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVAContract de sponsorizareModel contract de management. Servicii de management prestate de microintreprindere. Ce tratament fiscal se aplica?In ce situatii se datoreaza impozitul pe constructii?Vanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileUltimele articole
TOT ce trebuie sa stie firmele despre clauza de neconcurenta. Clarificari ITMOrdinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniInspectia Muncii explica modul in care va fi completat noul formular al CIM, in contextul schimbarilor aduse prin 283/2022Ministerul Muncii a pus in dezbatere publica noul model al Contractului Individual de Munca. Cum arata formularulImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"