Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Urmeaza sa clarificam ce presupune OMFP 1802/2014 prin "durata contractului de leasing acopera, in cea mai mare parte, durata de viata economica a bunului, chiar daca titlul de proprietate nu este transferat". Vom vedea daca trebuie explicat auditorului independent de ce a fost incadrat un contract de leasing (care juridic indeplineste toate conditiile unui contract de leasing operational) in leasing operational si nu in leasing financiar.
Vom vedea ce presupune "cea mai mare parte din durata de viata economica a unui bun", cu mentiunea ca firma are durata de leasing de 48 luni, cu posibilitatea de a prelungi durata acesteia pana la cel mult 54 luni (potrivit Codului fiscal unde se mentioneaza ca nu trebuie sa se depaseasca 80% din durata normala de functionare maxima a bunului conform HG 2139/2004). Toate celelalte conditii din OMFP 1802/2014 sunt indeplinite din punct de vedere al leasingului operational.
In motivarea raspunsului, vom utiliza prevederile art. 7 punctele 7 si 8 din Codul fiscal si punctele 57 si 213 din OMFP 1802/2014. Potrivit puncului 8 al art. 7 din codului fiscal si alin. (2) al punctului 213 din OMFP 1802/2014, este suficient sa fie indeplinita o singura conditie pentru ca un contract de leasing sa fie incadrat ca leasing financiar.
Avand in vedere ca ati mentionat faptul ca toate celelalte conditii din OMF 1802/2014 sunt indeplinite dpdv al leasingului operational, vom trata numai aspectul prevazut la litera d) aferenta punctului 7 al art. 7 din Codul fiscal si la litera c) aliniatul (2) al punctului 213 din OMFP 1802/2014.
Durata normala de functionare in cazul mijloacelor fixe este durata prevazuta de catalogul mijloacelor fixe. Perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit. In cazul de fata, perioada contractului de leasing este 54 luni, adica 4,5 ani.
In opinia mea, prevederile Ordinului 1802/2014 nu pot fi considerate mai importante decat prevederile codului fiscal, cu atat mai mult cu cat nu exista specificatii clare. Prevederile OMFP 1802/2014 nu constituie baza legala pentru inregistrarea operatiunilor. Baza legala este in acest caz Codul fiscal. La punctul 212. alin (1) din OMFP 1802/2014 se mentioneaza ca imobilizarile corporale detinute in baza unui contract de leasing se evidentiaza in contabilitate in functie de prevederile contractelor incheiate intre parti, precum si legislatia in vigoare. Astfel, sintagma „cea mai mare parte” este clarificata de codul fiscal, prin definirea clara a procentului de 80% intre durata contractului de leasing care include si perioada pe care leasingul poate fi prelungit si durata maxima de viata stabilita prin catalogul mijloacelor fixe.
Exemplu:
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Daca avem un mijloc fix a carui durata in catalogul mijloacelor fixe este cuprinsa in 4 si 6 ani, se poate calcula exact procentul de 80% prevazut la litera d) aferenta punctului 7 al art. 7 din Codul fiscal
astfel:4,5 ani x 100/6 ani= 75%.
Din punct de vedere al duratei, in exemplul dat, nu putem incadra leasingul ca leasing financiar.
Concluzie:
Sintagma "durata contractului de leasing acopera, in cea mai mare parte, durata de viata economica a bunului, chiar daca titlul de proprietate nu este transferat" prevazuta de OMFP 1802/2014 este clarificata de prevederile art. 7 din Codul fiscal. De asemenea, respectarea prevederii din Codul fiscal nu contravine prevederilor OMFP 1802/2014. In exprimarea unei opinii contrare, auditorul trebuie sa justifice cu alte prevederi legale.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Autoturism deteriorat. Cum procedam privind neajustarea TVA si impozitarea despagubirii incasate?Achizitie autoturism. Deductibilitatea TVA si a cheltuielilor cu combustibilulReevaluare leasingCodul fiscal 2008 - Capitolul II. Impozitul si taxa pe cladiri - art. 249-255Titlul I Capitolul IIIUltimele articole
LEASING FINANCIAR autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Contract de leaseback. Cum intocmim monografia si cum inregistram factura de vanzare?129 Monografii contabile detaliate care traduc OMFP 1802/2014Contract de leaseback si leasing financiar. Cum facem amortizarea fiscala?Venituri si cheltuieli PFA. Cum stabilim cuantumul corect?Cheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?Ultimele articole
Sistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliPFA in 2023: Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA-uri si ce conditii trebuie sa indeplineascaCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Masina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
Cumpararea cu plata in rate. Ce inregistrari contabile facem?Cum arata cifrele de afaceri in domeniul intreprinderilor din primele 5 luni in 2014?Investitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Cum se efectueaza ajustarea de TVA a mijloacelor fixe? Exemplu de calculDeductibilitatea unor cheltuieli la calculul impozitului pe venitUltimele articole
Obligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiSistem impunere PFA. Contabilitate in sistem real sau norma de venit, ce este mai bine?Contabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilTVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliArticole similare
Vanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileTitlul I Capitolul IIIInformatii despre leasingul financiar. Cum facem inregistrarile contabile aferente TVA?Studiu de caz: Amenajari efectuate de catre chiriasiOrdinul 14/2023: Din 1 aprilie facturile la gaze pot fi esalonate, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luniUltimele articole
Informare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMTOT ce trebuie sa stie firmele despre clauza de neconcurenta. Clarificari ITMInspectia Muncii explica modul in care va fi completat noul formular al CIM, in contextul schimbarilor aduse prin 283/2022Ministerul Muncii a pus in dezbatere publica noul model al Contractului Individual de Munca. Cum arata formularulImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"