Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?

de InfoTva.ro la 24 Aug. 2015 Exclusiv
Tags: ajustarea tva, anularea din oficiu, tva, persoana impozabila, deducere tva, ajustare

In cazul urmator, discutam despre o microintreprindere careia i s-a anulat din oficiu codul de platitor de TVA in februarie 2015 pentru ca timp de 6 luni nu a mai avut achizitii si livrari cu TVA. Societatea are in evidenta contabila mijloace fixe neamortizate integral achizitionate inainte de 2010 si obiecte de inventar achizitionate tot inainte de 2010, care dintr-o erorare contabila nu sunt date in folosinta scriptic si apar in soldul contului 303.


Odata cu iesirea din evidenta ca platitor de TVA societatea trebuia sa ajusteze TVA-ul aferent bunurilor aflate in patrimoniu? Cum se face ajustarea TVA-ului si care sunt declaratiile care trebuie depuse?

Pe perioada cat codul de TVA este anulat si nu se opteaza pentru revenirea la platitor de TVA se merge pe depasirea de plafon de 65.000 euro. Cum se evidentiaza d.p.d.v. fiscal si contabil in contabilitate achizitiile de bunuri si servicii cu TVA?

Facturarea de venituri se face cu sau fara TVA colectat? Daca societatea isi intrerupe activitatea pe o perioada de trei ani are dreptul sa-si calculeze amortizarea la mijloacele fixe detinute?


          Societatea al carui cod de TVA este anulat din oficiu este obligata sa ajusteze suma TVA dedusa pentru bunuri de capital, mijloace fixe, obiecte de inventare si  marfuri  achizitionate, existente in sold/stoc la data anularii codului de TVA. De asemenea, ajustarea se efectueaza si pentru serviciile existente in sold, nedecontate deoarece nu sunt neconsumate. De exemplu, la data anularii codului de TVA se ajusteaza suma TVA aferenta unei chirii achitate in avans, nedecontate prin formula 612 = 471. Pentru servicii si bunuri care nu se incadreaza in categoria bunurilor de capital, ajustarea in beneficiul bugetului de stat a sumei TVA deduse, se efectueaza conform prevederilor art. 148   Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" alin. (1) lit. c) din Codul fiscal "In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:

........  c) persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, .... . . Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 53 din normele de aplicare ale art. 148 alin. (1)   Potrivit prevederilor art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor si activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal. . In cazul bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 149 si pct. 54 din normele de aplicare ale acestui articol.  Practic, ajustarea sumei TVA deduse reprezinta anularea dreptului de deducere pentru marfurile existente in stoc si serviciile existente in sold.  
Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii



Suma TVA ajustata, inclusiv baza de impozitare a TVA,  se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari cu semnul minus si se raporteaza prin decontul de TVA, cu semnul minus:

-    fie la randul 30     Regularizari taxa dedusa  ,  daca ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 148 din Codul fiscal;
-    fie la randul 31 denumit   Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital, daca ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 149 din Codul fiscal.

Din punct de vedere contabil, suma TVA ajustata  se inregistreaza prin formula 6588  Alte cheltuieli din activitatea de exploatare = 4426 TVA deductibila in ultima luna in care persoana impozabila figureaza ca platitoare de TVA.    

In situatia in care se omite raportarea sumei TVA ajustate prin ultimul decont de TVA cod 300 depus in calitate de platitor de TVA (luna februarie 2015),  suma TVA ajustata se raporteaza prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata".

Aceasta obligatie rezulta si din prevederile art. 4 alin.  (1) din O.M.F.P. nr. 2223/2013  Suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata de plata la bugetul de stat rezultata ca urmare a ajustarilor/corectiei ajustarilor/regularizarilor taxei pe valoarea adaugata, declarata prin formularul prevazut la art. 1, va fi achitata la bugetul de stat, potrivit reglementarilor legale in vigoare, in lei, in numerar, prin decontare bancara sau prin mandat postal, in contul 20.10.01.01.05 "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmare a ajustarilor", deschis la unitatea Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal competent, codificat cu codul de identificare fiscala sau cu codul numeric personal al platitorului, dupa caz. .

In alta ordine de idei, trebuie sa aveti in vedere ca persoana impozabila al carui cod de TVA a fost anulat, are obligatia sa emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru  suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de  operatiuni taxabile  in cadrul aceleiasi perioade fiscale.

          Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este  reglementata prin art. 11  Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" alin. (1^3) din Codul fiscal  " (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.    
 
   Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul  de TVA anulat din oficiu conform inregistrarii din Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata trebuie raportata organului fiscal competent prin  formularul cod 311  Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal”.    Dupa anularea codului de TVA, societatea nu mai poate utiliza conturile 4426, 4427, 4424 si 4423, suma TVA colectata fiind inregistrata prin creditul contului 446 analitic distinct in corespondenta cu debitul contului 635 analitic distinct.  

    Societatea trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor vandute sau a serviciilor prestate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in factura emisa de furnizorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu, aspect reglementat in mod expres prin art. 11 alin.  (1^4) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective,…,.

  Societatea al carui cod de TVA este anulat din oficiu nu poate exercita dreptul de deducere aferente achizitiilor efectuate, caz in care trebuie sa reintregeasca costul marfurilor cu suma TVA care nu poate fi dedusa.

           Societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu nu poate considera ca se afla in regimul special de scutire astfel incat sa se inregistreze numai dupa depasirea plafonului de 65.000 euro cu un echivalent de 220.000 lei.   In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 153  alin. (9^1) din Codul fiscal Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3)..

         Asa cum se poate constata din textul de lege, persoana impozabila nu poate opta  pentru calitatea de neplatitor de TVA, deoarece conform legii are calitatea de "persoana impozabila a carui cod de TVA a fost anulat din oficiu" , aspect care rezulta si din Registrul persoanelor impozabile al carui cod de TVA a fost anulat, postat pe site www.anaf.ro.

        In acest caz, pentru a evita consecintele fiscale reglementate prin art. 11 alin. (1^3) si alin. (1^4), este recomandabil ca persoana fizica sa solicite reinregistrarea.

    Reinregistrarea in scopuri de TVA este reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. d) din Codul fiscal   Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e) si h), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (7^1) astfel:

d) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;

In situatia in care isi va suspenda activitatea, societatea va  avea dreptul sa continue amortizarea mijloacelor fixe deoarece, prin neutilizare, are loc o depreciere a acestora. Deci, amortizarea poate fi continuata daca   acest aspect este  prevazut in politicile contabile ale societatii . In situatia in care prin politicile contabile nu s-a prevazut acest aspect,  trebuie efectuata ajustarea de valoare a fiecarui mijloc fix  la sfarsitul anului.  

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 4.08 din 5 din 6 voturi





Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016