Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ordinul reglementeaza modul de declarare si plata a TVA cand pentru un contribuabil a fost invalidat, de catre ANAF, codul de TVA, iar in perioada de inactivitate efectueaza o vanzare la care are obligatia sa colecteze TVA. Situatia este aplicabila si la o achizitie la care are obligatia sa plateasca TVA.
De ce se impune existenta declaratiei 311?Aceasta vine in aplicarea prevederilor de la art. 11 alin. (11) din Codul fiscal, ce stabileste:
"Contribuabilii declarati inactivi conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor si taxelor prevazute de prezenta lege, dar nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva."
In mod normal, un contribuabil declarat inactiv nu ar trebui sa efectueze acte de comert, insa in practica sunt foarte frecvente situatiile cand se vand active din patrimoniul societatii, chiar daca activitatea este suspendata.
Astfel, acest contribuabil, daca a fost initial inregistrat in scopuri de TVA, va colecta TVA la vanzarea bunurilor, cand aceasta livrare se efectueaza in perioada de inactivitate, declarata de ANAF. Raportarea sumei de plata la TVA se face prin Declaratia 311.
Formularul declaratie, cuprinde doua elemente:
a) baza impozabila pentru TVA;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
b) TVA de plata.
Declaratia se depune pana pe data de 25 a lunii urmatoare, celei in care s-a efectuat livrarea.
Cand se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA?
Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in situatiile de mai jos:
a) daca persoana inregistrata in scopuri de TVA este declarata inactiva de ANAF, de la data declararii ca inactiva;
b) daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul comertului, la data inscrierii inactivitatii;
c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal (infractiuni de natura economica si fiscala);
d) daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA si contribuabilul inca nu si-a suspendat activitatea sau nu este declarat inactiv. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;
e) daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic (nu au fost facute cumparari sau vanzari timp de 6 luni).
Ce se intampla cu situatia fiscala pentru un contribuabil ce achizitioneaza bunuri sau servicii de la un alt contribuabil declarat inactiv (implicit fara cod valabil de TVA) ?
Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silitat [art. 11 alin. (14) din Codul fiscal].
In plus, nu sunt deductibile cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat [art. 21. alin. (4) lit. r) din Codul fiscal].
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cod TVA anulat din oficiu, deducere TVA dupa reinregistrareCum facem ajustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendata?DECLARATIA 311. In ce conditii se depune de catre contribuabil?Anulare inregistrare in scopuri de TVA de catre organul fiscalEmitere factura pentru livrare constructie noua - Ce cota TVA se aplica in acest caz?Ultimele articole
Anularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeRecuperare cod TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareAnulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Factura de executare silitaRedobandirea codului de TVA. Model monografie contabilaAnularea inregistrarii in scopuri de TVA. Ce obligatii fiscale avem si cum raportam facturile?Articole similare
Sinteza modificarilor aduse de OG nr. 24 din 2012 privind TVANorme 2012: Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153Noi modificari privind anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVAAtentie! Formularul 301 se depune pana la 25 iunieUltimele articole
ANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termene in luna iunie 2016In atentia societatilor: perioada fiscala pentru TVA. Vezi exceptiile!In ce mod efectuam deducerea TVA in cazul stocului de marfa nevandabilaPersoana impozabila TVA: Infiintarea si functionarea grupului fiscal unicCe declaratii depunem pana la 26 martie 2012Articole similare
ReINREGISTRARE TVA in cazul unei societati cu Cod TVA anulat din oficiuAnexa la cererea de inregistrare in scopuri de TVA. Model formularIn atentia celor care depun Declaratia 390 VIESLeasing operational si financiar: Cum deducem TVA-ul si cum inregistram in contabililtate?ANAF: Corectarea documentelor urmare a unei inspectii fiscaleUltimele articole
Cum se declara TVA-ul de import in SAF-TJoi, 10 august 2023, termenul limita pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAAchizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Cod de TVA utilizat pentru facturare in Declaratia 390. Prestari intracomunitare de servicii. Studiu de cazArticole similare
COD TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparRedobandirea codului de TVA. Model monografie contabilaFurnizor cu COD TVA anulat din oficiu. Mare atentie la consecintele fiscale!Recuperare COD TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareRegimul special pentru intreprinderile miciUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu COD TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduce[MODEL] Contestatie anulare din oficiu COD TVA + reglementari cheieCOD TVA anulat din oficiu. Ce declaratii depuneti daca facturile emise contin TVATVA la incasare, COD TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Declaratia 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



