Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Nenumarate controverse apar in ceea ce priveste deductibilitatea TVA in cazul stocurilor care nu s-au vandut, fie ca vorbim de marfa degradata sau de produse care nu mai pot fi vandute din restrictii impuse de conditia societatii.
Vom folosi astfel un studiu de caz pentru a prezenta aceste informatii si vom analiza situatia unei societati comerciale cu activitatea sistata pana in septembrie 2013 si scoasa din evidenta platitorilor de TVA. Asociatul doreste sa lichideze societatea, insa mai exista un stoc de marfa nevandabila (deteriorata). Avand in vedere ca pentru acest stoc, la momentul cumpararii, societatea a dedus TVA (deoarece atunci era inregistrata in evidenta platitorilor de TVA), vom stabili daca in prezent se va efectua corectia si daca se va colecta TVA. Vom vedea, totodata, si care sunt obligatiile fiscale si de declarare la care este supusa societatea.
Solutie:
La momentul la care societa tea a devenit neplatitoare de TVA, potrivit prevederilor art. 148 din Codul fiscal , se ajusteaza TVA deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocuri lor si activelor corporale fixe, altele dec at cele care sunt considerate bunuri de capital.
In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in cazul in care persoana impozabi la isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere.
Ajustarea taxei deductibile se efectueaza numai in situa tia in care nu are loc o livrare/prestare catre sine efectuata de persoana impozabila. In cazul in care persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 152 alin. (7) din Codul fiscal , se a plica ajustarile de taxa prevazute la pct.
61 si 62.
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Potrivit pct. 61 alin (6) din Norme le de aplicare a Codului fiscal, persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 in vederea aplicar ii regimului special de scutire, conform art. 152 alin. (7) din Codul fiscal, are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, in momentul trecerii la regimul de scutire, activelor corporale fixe, inclusiv celor aflate in curs de executie, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire.
Ajustarea taxei deductibile pentru bunurile mobile corporale, se realizeaza potrivit prevederilor art. 128 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, fiind asimilata unei livrari. Ajustarile de taxa se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei bunurilor mobile corporale. Valoarea rezultata ca urmare a efectuarii ajustarilor de taxa se evidentiaza in ultimul decont de taxa depus conform art. 152 alin. (7) din Codul fiscal.
In cazul in care persoana impozabila nu a evidentiat corect sau nu a efectuat ajustarile de taxa prevazute organele de inspectie fiscala vor stabili valoarea corecta a ajustarilor de taxa si, dupa caz, vor solicita plata sau vor dispune restituirea taxei rezultate ca urmare a ajustarii.
In cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor inactivi conform art. 11 din Codul fiscal , precum si al persoanelor in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de catre organele fiscale competente, se considera ca activele corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal , care nu sunt amortizate integral, sunt alocate pe perioada de inactivitate unei activitati fara drept de deducere, fiind obligatorie ajustarea taxei pentru valoarea ramasa neamortizata.
Ajustarea reprezinta in aceasta situa tie anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse ini tial. Inregistrare contabila:
635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe " "TVA deductibila"
Ajustarea trebuia reflectata in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile.
Concluzie! Pentru bunurile de natura mijloacelor fixe, serviciilor neconsumate, stocurilor existente la data suspendarii activitatii, pentru care s-a exercitat dreptul de deducere al TVA, trebuia facuta ajustarea TVA in favoarea bugetului de stat si evidentiata in ultimul decont de TVA depus, anterior scoaterii din evidenta ca platitor de TVA.
In situatia actuala, nefiind platitoare de TVA, societatea nu depune decont de TVA. Daca s-ar relua activitatea si societatea s -ar reinregistra ca platitor de TVA, se poate face ajustarea TVA in favoarea societatii prin operatiunea inversa, la momentul reluarii activitatii. Totodata, ar trebui efectuata ajustarea de TVA in favoarea statului de la momentul incetarii activitatii, calculate (si platite) accesoriile aferente perioadei (dobanzi si penalitati).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA pe tranzactii imobiliare: piata asteapta raspunsul UENoi modificari in Codul fiscal: Limitari speciale ale dreptului de deducere. Vezi proiectulVaneaza Fiscul in mod ilegal? Aplicarea TVA la drepturile de autor nu respecta legeaPrestari servicii: operatiuni excluse si limitarea dreptului de DEDUCERE TVANoul Cod fiscal. Anularea TVA dedusa daca dreptul de deducere a fost exercitat in mod abuzivUltimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
Studiu de caz: In ce conditii este posibila deducerea TVA-ului prin facturare?Cum facem ajustarea de TVA in cazul inregistrarii in scopuri de TVA?Executare investii asupra unui imobil. Care sunt implicatiile TVA?Ajustare TVA leasing la obtinerea codului de TVA. Cum procedam?Ajustare TVA bunuri lipsa in gestiune si protocol. Cum declaram?Ultimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVACum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Ce modifica Ordinul ANAF nr. 418 din 2012 privind Declaratia 311Norme 2012: Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300ANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termene in luna iunie 2016Declaratia 394 pentru luna ianuarie 2012Sinteza modificarilor aduse de OG nr. 24 din 2012 privind TVAUltimele articole
In atentia societatilor: perioada fiscala pentru TVA. Vezi exceptiile!Noi modificari privind anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVAAtentie! Formularul 301 se depune pana la 25 iuniePersoana impozabila TVA: Infiintarea si functionarea grupului fiscal unicRambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153Articole similare
Achizitii de bunuri extracomunitareMarfuri lipsa din gestiune neimputabile. Cum ajustam TVA-ul si cum inregistram in contabilitate?Achizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Cum facem ajustarea TVA la casarea unor stocuri uzate moral?Factura din UE cu TVA. Inregistrarea TVAUltimele articole
Achizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVARegim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaAchizitie intracomunitara de bunuri, furnizor din stat tert. Cum se inregistreaza TVA in contabilitate?Au fost modificate Normele Codului Fiscal in contextul aplicarii noilor reguli TVA privind comertul electronic de la 1 iulieLocul livrarii de bunuri. Conditii pentru ca o livrare sa fie impozabila in Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



