Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate a primit o factura cu TVA din Uniunea Europeana pentru achizitia unor materiale. Vom stabili daca se va aplica taxarea inversa si daca se va inregistra in Declaratia privind achizitiile intracomunitare.
Solutia consultantului:In legatura cu situatia descrisa, trebuie analizate mai multe aspecte, astfel ca va trebui sa determinati motivele pentru care factura a fost emisa cu TVA si in functie de acestea sa aplicati tratamentul de TVA corespunzator.
In primul rand, in conditiile in care firma din Romania a comunicat un cod valid de TVA, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, ar trebui sa contactati furnizorul cu scopul de a stabili motivele pentru care a emis factura cu TVA colectata desi avea posibilitatea sa aplice regimul de scutire cu drept de deducere considerand ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri.
In al doilea rand, ar trebui sa va asigurati ca firma din Romania s-a inscris in Registrul operatorilor intracomunitari conform deciziei de inscriere comunicate de catre organul fiscal competent. In situatia in care nu este inscrisa in acest registru, codul de inregistrare TVA este inactivat de catre A.N.A.F. in Raportul VIES . Din acest motiv, unii furnizori prefera sa colecteze TVA la livrarea bunurilor, altii igonora mentiunea iar alta categorie nu verifica valabilitatea codului respectiv in cazul tranzactiilor cu caracter repetitiv.
In acest caz, chiar daca primeste o factura cu TVA colectata, dar bunurile au fost expediate de catre furnizor pe cheltuiala sa sau pe cheltuiala cumparatorului, in functie de conditia de livrare negociata prin contract, cumparatorul din Romania trebuie sa considere ca efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 chiar daca nu s-a inscris in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri. Taxarea se efectueaza la o baza de impozitare formata din valoarea totala a facturii emise de catre furnizor, inclusiv TVA. In acest context, valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) cat si prin declaratia cod 390 VIES cu simbolul A.
Numai asa se respecta prevederile Circularei MFP 81544/11.10.2010 cu privire la tratamentul fiscal aplicabil in situatia in care o persoana impozabila din Romania, inregistrata in scopuri de TVA nu se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari inainte de realizarea unei operatiuni intracomunitare. Deci, neinscrierea in R.O.I. produce efecte doar in relatia cu partenerul extern care vizualizeaza in sistemul electronic VIES un cod inactiv de TVA, dar fara a produce efecte in ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil unei achizitii intracomunitare de bunuri efectuate pe teritoriul Romaniei de catre o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA. Tratamentul fiscal aplicabil operatiunii ramane neschimbat, indiferent de faptul ca firma respectiva s-a inscris sau nu s-a inscris in R.O.I.
Al treilea caz: In situatia in care materialele respective au fost cumparate de la magazine cu amanuntul situate pe teritoriul unor state membre si transportate de catre cumparatorul din Romania fie cu mijlocul de transport propriu, fie cu un mijloc de transport inchiriat, chiar daca firma din Romania este in posesia unui document de transport, cumparatorul din Romania nu poate incadra operatiunea in categoria achizitiilor intracomunitare de bunuri deoarece bunurile nu expediate, ci cumparate si transportate. Am in vedere definitia de la articolul 130^1, alineatul 1 conform careia achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.". O astfel de achizitie nu este impozabila in Romania si se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 denumit "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile, din care: " , fara a se raporta la randul 26.1 26.1 "Achizitii de servicii intracomunitare scutite de taxa"
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
De asemenea, o astfel de achizitie nu se raporteaza prin declaratia cod 390 deoarece nu este o achizitie intracomunitara de bunuri.
Datorita faptului ca nu se poate exercita dreptul de deducere a TVA facturata de catre partenerul extern, suma respectiva reintregeste costul de achizitiei al bunurilor in cauza, fiind recuperata prin cheltuieli de exploatare.
Suma respectiva este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. Acest aspect este reglementat la punctul 23 din normele de aplicare ale art. 21 alin. (1) lit. b) conform caruia sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si "cheltuielile generate de TVA ca urmare a aplicarii proratei, in conformitate cu prevederile titlului VI "TVA" din Codul fiscal, precum si in alte situatii cand TVA este inregistrata pe cheltuieli, in situatia in care TVA este aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile".
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitii de la un prestator din stat tert. Ce tratament privind TVA-ul si impozitul se aplica?Facturarea - partea IDeclarare achizitie intracomunitara de bunuri. Cod valabil de TVATratamentul fiscal al dobanzilor si TVA-ului aferent nerezidentilorOUG care aduce modificari in legislatia privind TVAUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectVanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilTransport marfa. Regim TVA servicii de transport in cazul furnizorilor din afara UERegistru TVA si D700. Cum sa procedeze firmele care vor sa se reinregistreze in scop de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorArticole similare
Comunicat ANAF: Propunere de act normativCum se introduc in declaratia VIES factura de depozit si marfa primita cu aviz?ANAF: Lista cu 30.000 de firme declarate inactiveTVA - Care este regimul fiscal al «contractelor la cheie »?Facturare taxa pentru marca comunitara. Completam D 390 VIES? Cum inregistram?Ultimele articole
DECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Achizitii intracomunitare de servicii scutite de TVAAchizitie intracomunitara taxabila in Romania, perioada fiscala de raportareArticole similare
Nou! Hotararea CCF 7/2015. Examen atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent. Sesiunea noiembrie 2015Achizitii intracomunitara de bunuri sub plafonul de 10.000 euro. Ce obligatii vor avea neplatitorii de TVA?Comunicare ANAF: Ghid fiscal - Impunerea veniturilor din activitati independente pe baza normelor de venitSocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Nedepunerea in termen a notificarii privind schimbarea asociatilor. Consecinte asupra inregistrarii in ROIUltimele articole
RO e-Factura: Pentru inregistrare in sistem trebuie transmis formularul 084 pana pe 31 decembrie 2023?Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeProcedura de iesire din RO e-Factura este exclusa daca solicitarea de intrare in sistem a produs deja efecteRO e-Factura: Cum pot firmele sa renunte la inscrierea in sistem?Articole similare
Incadrarea fiscala pentru inchirierea de apartamente, ca obiect secundar de activitateCalendar obligatii fiscale ANAF: termen la 10 decembrieCum putem obtine rambursarea TVA in conditii dificile? Rambursarea pentru achizitie autovehicul (magazin mobil)Vechea dilema: cum incadram produsele din material lemnos pentru aplicarea masurilor de simplificare? - publicat in noiembrie 2007Deductibilitate TVA marfa expirataUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



