Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O firma a primit de la o societate din Slovacia un stand de prezentare cu 60 buc. textile. Pentru stand a platit garantie in valoare de 290 lei care a fost facturat cu denumirea" depozit pentru stand". Marfa expusa a sosit cu aviz. Conform contractului, standul trebuie sa fie plin intotdeauna, comenzile se factureaza si se platesc imediat, iar dupa rezilierea contractului se restituie standul cu prosoape ramase si se primeste inapoi garantia. Cum se vor introduce in declaratia Vies factura de depozit si marfa primita cu aviz? Se va receptiona marfa prima cu aviz sau se face numai P-V de custodie? Daca totusi societatea vinde din aceasta marfa, se va introduce in casa de marcat sau numai dupa primirea primei comenzi?
Raspuns:
In situatia in care standul respectiv a fost facturat, inseamna ca partenerul din Slovacia a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri iar firma din Romania a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri "depozit pentru stand" pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Standul trebuie inregistrat ca obiect de inventar la valoarea facturata de catre furnizor cu un echivalent in lei determinat prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Garantia achitata trebuie evidentiata in contul 267 "Creante imobilizate". Avand in vedere faptul ca standul a fost facturat, la returnarea acestuia, firma din Romania este obligata sa emita o factura, considerand operatiunea o livrare intracomunitara de bunuri care se raporteaza in declaratia cod 390.
Referitor la bunurile expediate cu aviz de catre partenerul din Slovacia, trebuie sa aveti in vedere faptul ca valoarea acestora nu poate fi raportata prin declaratia 390 VIES. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar bunurile pentru care furnizorul emite factura cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare livrarii sau bunurile pentru care cumparatorul din Romania emite autofactura, in lipsa facturii emise de catre furnizor. Desi nu ati precizat, presupun ca pe avizul de insotire este inscris pretul bunurilor livrate, caz contrar, nu ati avea posibilitatea sa puneti in vanzare marfurile primite.
Avand in vedere faptul ca bunurile se vand la pret cu amanuntul, este recomandabil sa intocmiti nota de intrare - receptie pentru fiecare lot de marfa primit, bunurile respective urmand a fi inregistrare in evidenta contabila prin formula contabila 371 "Marfuri" = 408 "Furnizori - facturi nesosite".
Inchiderea soldului creditor al contului 408 se efectueaza la inchiderea fiecarei luni in baza facturii primite sau a autofacturii emise. Nu se intocmeste proces verbal de custodie deoarece marfurile sunt destinate vanzarii la pret cu amanuntul, catre persoane fizice si nu se poate vinde o marfa care nu este in patrimoniul vanzatorului. Marfurile vandute trebuie inregistrate in prealabil in activele circulante ale firmei din Romania.
Utilizarea casei de marcat este impusa de natura vanzarilor efectuate, respectiv de comercializarea marfurilor la pret cu amanuntul, motiv pentru care introducerea in casa de marcat se efectueaza la momentul incasarii contravalorii fiecarui bun vandut. Orice cumparator persoana fizica trebuie sa primeasca un bon fiscal pentru bunul cumparat, aspect reglementat prin OUG 29/1999 care impune utilizarea casei de marcat prin art. 1, alin. (1) "Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale." .
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Fiecare vanzare trebuie operata prin casa de marcat, evitand astfel incadrarea operatiunii de vanzare fara documente la infractiunea prevazuta de art. 9 din legea 241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, "Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale", :alin.1, lit. b "omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;".
Astfel, avand in vedere faptul ca in cadrul unei luni calendaristice toate comenzile sunt onorate si facturate rapid, este recomandabil ca:
- partenerul din Slovacia sa considere ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri care trebuie facturata cel putin o data pe luna, chiar daca expedierea acesteia in Romania se efectueaza prin mai multe avize de insotire;
- firma din Romania sa considere ca efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplica regimul de taxare inversa si intocmeste nota de intrare receptie.
Operatiunea prezentata de dvs. nu se incadreaza la vanzarea in regim de consignatia sau vanzarea prin stocuri la dispozitia clientului, care, de regula, se utilizeaza, in special pentru vanzarea cu ridicata a produselor. De exemplu, pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.
Stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, prin care transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie. Livarea bunurilor pe baza de aviz in cadrul unui stoc la dispozitia clientului reprezinta pentru firma din Slovacia un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri. In acest caz, se considera ca firma din Slovacia efectueaza:
- achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Romaniei care se impoziteaza prin aplicarea regimului de taxare inversa;
- o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romanie, caz in care trebuie sa colecteze TVA prin fiecare factura emisa.
Operatiunea de stoc la dispozitia clientului si operatiunea de consignatia este reglementata prin OMFP 2216/2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130^1 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, modificat prin OMFP 3420/2009.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
TVA factura catre firma din UE neinregistrata in scopuri de TVA. Cum procedam la facturare?DECLARATIA 390. Cand trebuie sa declaram factura cu discount?Livrare intracomunitara auto. Care va fi regimul TVA si ce declaratii se depun?PFA presteaza servicii intracomunitare catre clienti din Irlanda. Cum emitem facturile?Persoana neinregistrata in scopuri de TVA. Cum procedam la achizitia intracomunitara de bunuri?Ultimele articole
Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferentePana la final de ianuarie 2022 trebuie depusa D 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate in scopuri de TVAAchizitie intracomunitara de bunuri. Cum se completeaza D390 daca se aplica taxarea inversa?Articole similare
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei impozabile a TVAScoatere din evidenta clienti incerti. Decont TVAZoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVARegim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaActivitate firme: Care este deosebirea dintre o sucursala si un punct de lucru?Ultimele articole
Mari contribuabili in 2024. Cum se interpreteaza Ordinul 442/2016 cu privire la intocmirea dosarului preturilor de transfer?Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiTratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Inregistrarea materialelor receptionateElemente obligatorii factura. Ce probleme pot aparea la inscrisurile despre produse?Este obligatorie utilizarea caselor de marcat in cazul prestarii de servicii catre alte entitati?Anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul achizitionarii de utilajeData de raportare la ANAF a operatiunilor efectuate cu aparatele de marcat electroniceUltimele articole
TVA zahar 2024. Studii de caz practiceSistemul Garantie-Returnare devine functional. Cu ce dificultati se vor confrunta contabilii de la 30 noiembrie 2023?Aparate de marcat electronice fiscale: Noi documente au fost aprobate prin Ordinul 1612/2023Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"