Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O firma a primit de la o societate din Slovacia un stand de prezentare cu 60 buc. textile. Pentru stand a platit garantie in valoare de 290 lei care a fost facturat cu denumirea" depozit pentru stand". Marfa expusa a sosit cu aviz. Conform contractului, standul trebuie sa fie plin intotdeauna, comenzile se factureaza si se platesc imediat, iar dupa rezilierea contractului se restituie standul cu prosoape ramase si se primeste inapoi garantia. Cum se vor introduce in declaratia Vies factura de depozit si marfa primita cu aviz? Se va receptiona marfa prima cu aviz sau se face numai P-V de custodie? Daca totusi societatea vinde din aceasta marfa, se va introduce in casa de marcat sau numai dupa primirea primei comenzi?
Raspuns:
In situatia in care standul respectiv a fost facturat, inseamna ca partenerul din Slovacia a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri iar firma din Romania a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri "depozit pentru stand" pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Standul trebuie inregistrat ca obiect de inventar la valoarea facturata de catre furnizor cu un echivalent in lei determinat prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Garantia achitata trebuie evidentiata in contul 267 "Creante imobilizate". Avand in vedere faptul ca standul a fost facturat, la returnarea acestuia, firma din Romania este obligata sa emita o factura, considerand operatiunea o livrare intracomunitara de bunuri care se raporteaza in declaratia cod 390.
Referitor la bunurile expediate cu aviz de catre partenerul din Slovacia, trebuie sa aveti in vedere faptul ca valoarea acestora nu poate fi raportata prin declaratia 390 VIES. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar bunurile pentru care furnizorul emite factura cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare livrarii sau bunurile pentru care cumparatorul din Romania emite autofactura, in lipsa facturii emise de catre furnizor. Desi nu ati precizat, presupun ca pe avizul de insotire este inscris pretul bunurilor livrate, caz contrar, nu ati avea posibilitatea sa puneti in vanzare marfurile primite.
Avand in vedere faptul ca bunurile se vand la pret cu amanuntul, este recomandabil sa intocmiti nota de intrare - receptie pentru fiecare lot de marfa primit, bunurile respective urmand a fi inregistrare in evidenta contabila prin formula contabila 371 "Marfuri" = 408 "Furnizori - facturi nesosite".
Inchiderea soldului creditor al contului 408 se efectueaza la inchiderea fiecarei luni in baza facturii primite sau a autofacturii emise. Nu se intocmeste proces verbal de custodie deoarece marfurile sunt destinate vanzarii la pret cu amanuntul, catre persoane fizice si nu se poate vinde o marfa care nu este in patrimoniul vanzatorului. Marfurile vandute trebuie inregistrate in prealabil in activele circulante ale firmei din Romania.
Utilizarea casei de marcat este impusa de natura vanzarilor efectuate, respectiv de comercializarea marfurilor la pret cu amanuntul, motiv pentru care introducerea in casa de marcat se efectueaza la momentul incasarii contravalorii fiecarui bun vandut. Orice cumparator persoana fizica trebuie sa primeasca un bon fiscal pentru bunul cumparat, aspect reglementat prin OUG 29/1999 care impune utilizarea casei de marcat prin art. 1, alin. (1) "Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale." .

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Fiecare vanzare trebuie operata prin casa de marcat, evitand astfel incadrarea operatiunii de vanzare fara documente la infractiunea prevazuta de art. 9 din legea 241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, "Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale", :alin.1, lit. b "omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;".
Astfel, avand in vedere faptul ca in cadrul unei luni calendaristice toate comenzile sunt onorate si facturate rapid, este recomandabil ca:
- partenerul din Slovacia sa considere ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri care trebuie facturata cel putin o data pe luna, chiar daca expedierea acesteia in Romania se efectueaza prin mai multe avize de insotire;
- firma din Romania sa considere ca efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplica regimul de taxare inversa si intocmeste nota de intrare receptie.
Operatiunea prezentata de dvs. nu se incadreaza la vanzarea in regim de consignatia sau vanzarea prin stocuri la dispozitia clientului, care, de regula, se utilizeaza, in special pentru vanzarea cu ridicata a produselor. De exemplu, pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.
Stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, prin care transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie. Livarea bunurilor pe baza de aviz in cadrul unui stoc la dispozitia clientului reprezinta pentru firma din Slovacia un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri. In acest caz, se considera ca firma din Slovacia efectueaza:
- achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Romaniei care se impoziteaza prin aplicarea regimului de taxare inversa;
- o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romanie, caz in care trebuie sa colecteze TVA prin fiecare factura emisa.
Operatiunea de stoc la dispozitia clientului si operatiunea de consignatia este reglementata prin OMFP 2216/2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130^1 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, modificat prin OMFP 3420/2009.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Deducere TVA pentru facturi primite pana la 1 iunie 2012Achizitie matrite pe teritoriul comunitar. Cum facturam si cum se poate recupera TVA-ul?Util: Cum recuperati TVA-ul daca ati cumparat pe firma o masina din strainatate!Studiu de caz: Regimul TVA in cazul prestarilor de servicii de realizare sitePrelucrare piese. DECLARATIA 390Ultimele articole
DECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAArticole similare
Cum vom plati impozite pe locuinte cu 2.500% mai mari din 2016. Exemple calculFirmele NU trebuie sa acorde diurna angajatilor daca masa si cazarea sunt suportate de clientiProcedura de acordare a facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentaraOUG 35/2019: Declaratia Unica va putea fi depusa si pe suport hartieCODUL FISCAL 2008 - Capitolul III. Impozitul si taxa pe teren - art. 256-260Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleErori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Articole similare
Incasari din vanzari. Cum gestionam operatiunile din CASA DE MARCAT?Amenzi de 400.000 lei intr-o singura noapte din partea ANAFBonul de la CASA DE MARCAT poate fi dedus la impozitul pe profit?Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Sunteti la curent cu prevederile referitoare la utilizarea caselor de marcat din proiectul de OUG?Ultimele articole
Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileFirme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"