Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O firma a primit de la o societate din Slovacia un stand de prezentare cu 60 buc. textile. Pentru stand a platit garantie in valoare de 290 lei care a fost facturat cu denumirea" depozit pentru stand". Marfa expusa a sosit cu aviz. Conform contractului, standul trebuie sa fie plin intotdeauna, comenzile se factureaza si se platesc imediat, iar dupa rezilierea contractului se restituie standul cu prosoape ramase si se primeste inapoi garantia. Cum se vor introduce in declaratia Vies factura de depozit si marfa primita cu aviz? Se va receptiona marfa prima cu aviz sau se face numai P-V de custodie? Daca totusi societatea vinde din aceasta marfa, se va introduce in casa de marcat sau numai dupa primirea primei comenzi?
Raspuns:
In situatia in care standul respectiv a fost facturat, inseamna ca partenerul din Slovacia a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri iar firma din Romania a efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri "depozit pentru stand" pentru care trebuie aplicat regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Standul trebuie inregistrat ca obiect de inventar la valoarea facturata de catre furnizor cu un echivalent in lei determinat prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii. Garantia achitata trebuie evidentiata in contul 267 "Creante imobilizate". Avand in vedere faptul ca standul a fost facturat, la returnarea acestuia, firma din Romania este obligata sa emita o factura, considerand operatiunea o livrare intracomunitara de bunuri care se raporteaza in declaratia cod 390.
Referitor la bunurile expediate cu aviz de catre partenerul din Slovacia, trebuie sa aveti in vedere faptul ca valoarea acestora nu poate fi raportata prin declaratia 390 VIES. Prin aceasta declaratie se raporteaza doar bunurile pentru care furnizorul emite factura cel mai tarziu pana pe data de 15 a lunii urmatoare livrarii sau bunurile pentru care cumparatorul din Romania emite autofactura, in lipsa facturii emise de catre furnizor. Desi nu ati precizat, presupun ca pe avizul de insotire este inscris pretul bunurilor livrate, caz contrar, nu ati avea posibilitatea sa puneti in vanzare marfurile primite.
Avand in vedere faptul ca bunurile se vand la pret cu amanuntul, este recomandabil sa intocmiti nota de intrare - receptie pentru fiecare lot de marfa primit, bunurile respective urmand a fi inregistrare in evidenta contabila prin formula contabila 371 "Marfuri" = 408 "Furnizori - facturi nesosite".
Inchiderea soldului creditor al contului 408 se efectueaza la inchiderea fiecarei luni in baza facturii primite sau a autofacturii emise. Nu se intocmeste proces verbal de custodie deoarece marfurile sunt destinate vanzarii la pret cu amanuntul, catre persoane fizice si nu se poate vinde o marfa care nu este in patrimoniul vanzatorului. Marfurile vandute trebuie inregistrate in prealabil in activele circulante ale firmei din Romania.
Utilizarea casei de marcat este impusa de natura vanzarilor efectuate, respectiv de comercializarea marfurilor la pret cu amanuntul, motiv pentru care introducerea in casa de marcat se efectueaza la momentul incasarii contravalorii fiecarui bun vandut. Orice cumparator persoana fizica trebuie sa primeasca un bon fiscal pentru bunul cumparat, aspect reglementat prin OUG 29/1999 care impune utilizarea casei de marcat prin art. 1, alin. (1) "Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale." .
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Fiecare vanzare trebuie operata prin casa de marcat, evitand astfel incadrarea operatiunii de vanzare fara documente la infractiunea prevazuta de art. 9 din legea 241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, "Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale", :alin.1, lit. b "omisiunea, in tot sau in parte, a evidentierii, in actele contabile ori in alte documente legale, a operatiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate;".
Astfel, avand in vedere faptul ca in cadrul unei luni calendaristice toate comenzile sunt onorate si facturate rapid, este recomandabil ca:
- partenerul din Slovacia sa considere ca efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri care trebuie facturata cel putin o data pe luna, chiar daca expedierea acesteia in Romania se efectueaza prin mai multe avize de insotire;
- firma din Romania sa considere ca efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplica regimul de taxare inversa si intocmeste nota de intrare receptie.
Operatiunea prezentata de dvs. nu se incadreaza la vanzarea in regim de consignatia sau vanzarea prin stocuri la dispozitia clientului, care, de regula, se utilizeaza, in special pentru vanzarea cu ridicata a produselor. De exemplu, pentru stocurile la dispozitia clientului, se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.
Stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, prin care transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie. Livarea bunurilor pe baza de aviz in cadrul unui stoc la dispozitia clientului reprezinta pentru firma din Slovacia un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri. In acest caz, se considera ca firma din Slovacia efectueaza:
- achizitie intracomunitara de bunuri pe teritoriul Romaniei care se impoziteaza prin aplicarea regimului de taxare inversa;
- o livrare de bunuri pe teritoriul national al Romanie, caz in care trebuie sa colecteze TVA prin fiecare factura emisa.
Operatiunea de stoc la dispozitia clientului si operatiunea de consignatia este reglementata prin OMFP 2216/2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130^1 alin. (2) lit. a) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, modificat prin OMFP 3420/2009.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Facturarea unor penalitati catre un client dintr-un stat membru UEAchizitii intracomunitare produse accizabile. Declaratii si facturareDescarca ultima actualizare pentru Declaratia recapitulativa 390Reziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Lucrari efectuate asupra bunurilor mobile corporale (lohn). Justificare scutire de TVAUltimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferenteArticole similare
Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileStudiu de caz: TVA deductibil la achizitionarea unui autoturismRegim fiscal TVA pentru importul de bunuriCastig din transferul titlurilor de valoare. Cum se completeaza in Declaratia Unica?Analiza zilei: Cum actioneaza din punct de vedere al TVA persoanele fizice care desfasoara mai multe activitati economiceUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitPlafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaTrecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Cheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?Consultanta oferita de ANAF cu privire la casele de marcat cu jurnal electronicDefiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceDiferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Combustibil achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Firme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVARadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCum se declara in D394 facturile si bonurile fiscaleFormularul c801 – Ghidul CompletCare este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"