Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Impozitul pe cladiri se supune, de anul acesta, unor noi reguli. Pornim de la cazul unei entitati economice care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiiilor si care are in patrimoniu mai multe active de natura unor imobilizari corporale, reprezentate de diferite anexe si cabine.
Vom stabili care sunt obligatiile de natura fiscala (impozite pe cladiri/impozite pe constructii) raportate la dispozitiile cuprinse in TITLUL IX Impozite si taxe locale, CAP. 2 Impozitul si taxa pe cladiri, art. 249-250 si dispozitiile cuprinse in Titlul IX3 "Impozitul pe constructii" din Codul Fiscal.
Una dintre modificarile majore in materie de impozitare aplicabile in anul 2014 este modul in care va functiona aplicarea impozitului de 1,5% pentru cladiri datorat incepand cu 1 ianuarie 2014.
Pentru acest fapt, vom detalia mai exact prevederile art. 296^35 din Codul fiscal, ce stabileste ca impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior.
Impozitul este datorat de persoanele juridice romane si ne referim in special la toate societatile comerciale, indiferent de forma de organizare, persoane juridice straine ce desfasoara activitati economice printr-un sediu permanent, cum ar fi sucursalele sau societati comerciale straine ce si-au declarat sediul social in Romania.
Nu datoreaza acest tip de impozit persoanele fizice, institutiile publice, asociatiile si fundatiile sau institutele nationale de cercetare-dezvoltare.
Baza impozabila pentru acest impozit este valoarea bruta a cladirilor inregistrate in patrimoniu regasite in clasa 1 din HG 2139/2004 privind catalogul mijloacelor fixe. Retinem ca aceasta este valoarea contabila bruta fara se se diminueze sumele impozabile cu valoarea amortizarii.

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Din valoarea bruta care se scad urmatoarele valori:
1) valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz. . Deci retinem aspectul nu se datoreaza acest impozit pentru cladirile pentru care se achita deja impozit la taxele locale sau pentru modernizarile efectuate la cladiri inchiriate.
2) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
3) valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole" din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004, cu modificarile ulterioare.
Impozitul se calculeaza si se declara pana pe data de 25 mai si se achita in 2 transe egale pana la data de 25 mai respectiv 25 septembrie inclusiv.
Grupe la care se va datora acest impozit:
1.1 Constructii industriale
1.2 Constructii agricole, mai putin 1.2.9. "Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole"
1.3 Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii
1.4 Constructii hidrotehnice
1.5 Constructii pentru afaceri, comert, depozitare.
1.6 Constructii de locuinte si social-culturale.
1.7 Constructii pentru transportul energiei electrice.
1.8 Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare
1.9 Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare.
1.10 Alte constructii neregasite in cadrul grupei 1.
Legislatia actuala nu prevede efectuarea reevaluarii in mod special pentru a determina baza impozitului, insa se recomanda atat din motive de imagine fidela, cat si din alte considerent, cum ar fi o posibila majorare a impozitului pentru cladirile nereevaluate, similar actualelor reglementari privind impozitul pe cladiri datorat la taxele locale.
Recent, prin OpANAF 35/2014, a fost modificat formularul declaratiei de mentiuni 010, ce se refera inclusiv la schimbarea vectorului fiscal pentru impozitul pe constructii. Acesta trebuie depus de persoanele ce se afla in sfera impozitului pana pe data de 30 ianuarie 2014. Depunerea ulterioara poate fi sanctionata contraventional.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se va aplica impozitul pe CONSTRUCTII in 2016?Peste 25.000 de locuri de munca vacante la Bursa locurilor de munca pentru absolventiAplicarea facilitatilor din domeniul CONSTRUCTIIlor: Ordonanta 114/2018, modificata! OUG 43/2019 introduce noi coduri CAENVanzare imobil vechi. Ce regim TVA se aplica?Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaUltimele articole
Diurna in 2025. Conditii de acordare si impozitare a diurnei externe + EXEMPLU de calculCota TVA locuinte. Ce cota de TVA se aplica in cazul vanzarii cu plata in rateDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaCum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeD100 si impozitul pe CONSTRUCTII 2025. Ce trebuie sa stiiArticole similare
Codul fiscal 2011 (Partea III.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Proiect pentru modificarea normelor Codului fiscalProrogarea termenelor de plata pentru impozitele si taxele localeImpozitarea majorata a cladirilor isi arata primele efecte: 50.000 rapoarte de evaluare intocmite de la 1 ianuarieCine si in ce conditii datoreaza IMPOZITUL PE CLADIRI?Ultimele articole
Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Este OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Cum se face impozitarea masinilor si imobilelor cu valoare mareImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorOG 16/2022: Cum se va aplica din 1 ianuarie 2023 cota privind IMPOZITUL PE CLADIRIArticole similare
Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?TVA la incasare 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?Taxarea vehiculelor achizitionate din importContract de asociere. Cum procedam cu factura si TVA-ul?Ultimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
MESF - revizuit pentru a proteja impotriva riscului tarile din afara zonei euroD394 in 2024. Bonurile cu valoare mai mica de 100 euro se declara in D394?Reduceri ale impozitului. Noi reguli specifice pentru efectuarea platii anticipate aferenta trimestrului I din anul fiscalInfluenta achizitiilor intracomunitare de servicii asupra perioadei fiscale trimestriale de declarare a TVABuletin acte normative importante: Noutati legislative 04 - 08.01.2016Ultimele articole
ONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE contabila utilaCodul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiDeclaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilDeclaratia 406. Cum si pana cand trebuie corectata D406 pentru a evita amenzile de 1.500 leiImpozit pe profit. Poti redirectiona impozitul catre ONG-uri pana pe 25 septembrie 2025Articole similare
Finantele propun noi masuri fiscale: prorogarea termenului pentru restructurarea obligatiilor bugetare si desfiintarea loteriei bonurilor fiscaleANAF: firmele mici isi vor putea reesalona DATORIIle pe 5 ani, fara garantiiEditorialul zilei: Piratii moderni din BahamasCheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalStudiu de caz: Compensarea DATORIIlor reciproce de peste 100 milioane leiUltimele articole
Codul TVA. Completare corecta D700 pentru reactivarea luiGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taCum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Situatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"