Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, o firma e platitoare de TVA si impozit pe profit. Societatea doreste ca la data de 30.06.2015 sa stinga datoriile mai vechi din anii 2005 pana in 2009 care intra in perioada de prescriptie de 5 ani.
Va trebui firma sa autofactureze aceste facturi neplatite si, in cazul unui raspuns afirmativ, ce articol se foloseste la autofacturare?
Daca se va colecta TVA, in ce rand se trece la Declaratia 300? Programul de contabilitate folosit de firma este Saga, iar unii furnizori neachitati apar cu suma minus (la ce se refera acest aspect?).
De asemenea, vom vedea cum se inregistreaza aceste sume cu minus, daca se scad de la venituri inclusiv TVA-ul sau daca se trec la cheltuieli si nu se deduce TVA-ul.
Din intrebarea formulata inteleg ca datoriile respective se refera la sumele neachitate furnizorilor. In acest caz, trebuie sa aveti in vedere faptul ca termenul de prescriere de 5 ani se refera doar la obligatiile de plata datorate bugetului de stat.
In acest sens, am in vedere prevederile cap. II "Prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale" art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003 , republicata privind Codul de procedura fiscala
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala potrivit art. 23, daca legea nu dispune altfel.
Termenul de prescriere de 5 ani poate fi extins la 10 ani in cazul in care se constata producerea unei fapte de natura penala, asa cum se reglementeaza prin art. 91 alin. (3) Dreptul de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
In relatiile cu furnizorii, termenul de prescriere este de 3 ani. Astfel, anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
Sumele rezultate din operatiunea de scadere din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)
Veniturile din exploatare cuprind: ….
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare.
Inchiderea prin lichidare a soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere, nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu.
Astfel, la inchiderea contului de furnizor nu sunt implicatii d.p.d.v. al TVA deoarece operatiunea a fost impozabila initial, la data faptului generator, respectiv la data achizitiei bunurilor sau la data receptiei serviciilor. Taxa a fost colectata de catre prestator sau furnizor la momentul faptului generator, prin emiterea unei facturi. Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold debitor in negru se efectueaza inregistrarea contabila
401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"
Asa cum se poate constata, la inchiderea conturilor nu se colecteaza TVA, motiv pentru care nu se emite nici autofactura deoarece operatiunea nu este asimilata unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii. De asemenea, la inchiderea conturilor nu se efectueaza nici ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei daca bunurile sau serviciile respective au fost utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Deci, in contul 758 se inregistreaza soldul creditor al contului 401 sau 404 care cuprinde atat valoarea bunului/serviciului achizitionat cat si suma TVA deductibila care a fost dedusa la momentul achizitiei.
Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi Procesul verbal de inventariere anuala sau de inventariere in cursul anului. Daca in fisa de cont din programul SAGA soldul creditor este inscris cu semnul minus inseamna ca valoarea facturilor s-a achitat de doua ori sau achitarea nu a fost inregistrata corect. De exemplu, este posibil ca plata furnizorului sa fi fost operata atat in modulul Intrari ca plata in numerar, dar si in modulul Extrase de cont. De aceea, inainte de a efectua stingerea obligatiei de plata prin formula contabila 401 = 758 este recomandabil sa efectuati verificari in istoric.
Suma inregistrata in rulajul creditor al contului 758 este impozabila d.p.d.v. al impozitului pe profit.
In concluzie, lichidarea soldului creditor al contului 401 sau 404 are implicatii fiscale doar d.p.d.v. al impozitului pe profit, in sensul ca suma neachitata furnizorului/prestatorului reprezinta pentru firma dvs.:
fie un venit impozabil la determinarea profitului impozabil;
fie baza de impozitare pentru calcularea impozitului pe venit microintreprindere.
In situatia in care furnizorii figureaza cu un sold creditor cu semnul minus se efectueaza inregistrarea contabila 658 = 401/404, caz in care cheltuiala este nedeductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil deoarece nu este aferenta realizarii de venituri impozabile.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei, consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Aplicarea legislatiei privind microintreprinderile incepand cu anul 2010Prescrierea termenului de recuperare a impozitului pe profitAlerta fiscala! 25 februarie, termenul limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale!Transport rutier de marfa. Cand putem deduce unele cheltuieli la calculul impozitului pe profit?Inchidere exercitiu financiar 2021. Calcularea corecta a impozitul pe profit cu aplicarea bonificatiilor OUG 153/2020Ultimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
Scrisoare de renuntare la recuperarea soldului creditului primita din partea bancii. Implicatii fiscaleSolduri furnizori care urmeaza a fi eliminate din evidentele contabile. Cum se incheie?TVA la SUME PRESCRISETratament contabil privind anularea obligatiilor fiscale accesorii. Analiza cu Ionut JingaAtentie: TVA nu se colecteaza la SUME PRESCRISE!Ultimele articole
Tratament creante neincasateArticole similare
Reminder ANAF! Din 1 ianuarie 2024 sistemul E-Factura este OBLIGATORIU pentru toti operatorii economiciNoi obligatii pentru agentii de plasare a fortei de munca in strainatate. Amenzile ajung pana la 30.000 de leiSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileRegim special de scutire TVA. Cum intocmim monografia de garantie de buna executie?Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreANAF extinde lista firmelor cu risc la rambursarea TVA: ce se schimba dupa publicarea Ordinului nr. 1.123/2026Se pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?Vanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilArticole similare
DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiModalitatea corecta de facturare transport intracomunitar in ceea ce priveste TVA-ulInregistrare in scopuri de TVA. Activitati scutite fara drept de deducereCod TVA anulat din oficiu, DEDUCERE TVA dupa reinregistrareDEDUCERE TVA constructie pe terenul administratoruluiUltimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
OG 42/2011 a fost aprobata. Ce se schimba in domeniul fiscalRegimul fiscal care se aplica persoanelor implicate in procesul de vaccinare impotriva COVID-19Penalitati de nedeclarare. Cand se stabilesc si care este nivelul lor?Recuperarea taxei auto! OUG 35/2019 prevede ca cei cu datorii la stat vor primi banii integralAtentie: Comunicat ANAF privind depunerea Declaratiilor aferente lunii OctombrieUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si OBLIGATIIle ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva ore
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



