Tags: mijloace fixe, produse second-hand, deducere tva, amortizare fiscala
Cum se inregistreaza in contabilitate achizitiile de produse second-hand, respectiv in decontul de TVA si Vies, si cum se vor amortiza? Raspunsul la aceste intrebari il gasiti in acest amplu studiu de caz realizat de unul dintre specialistii nostri.
O firma achizitioneaza pentru activitate trei autoturisme din Belgia. A. 11000km/ 2018=6000eur; B.161000km/2015=5000eur; C.155000km/2016=6500eur. Primul autoturism va fi folosit pentru activitate 100% cu foi de parcurs iar celelelate doua vor fi folosite in regim de deducere de 50%. Multumim.
Potrivit raspunsului oferit de specialistii
Portal Codul Fiscal, nu sunt considerate bunuri second-hand mijloacele de transport noi. Definitia mijloacelor de transport noi, in acceptiunea Codului fiscal, este prevazuta la art. 266 alin. (3).
Mijloacele de transport noi reprezinta vehicule terestre cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, care, in cazul vehiculelor terestre, indeplinesc urmatoarele conditii:
• acestea sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau
• acestea sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Asadar, autovehiculele pe care le-ati achizitionat sunt second hand.
Nu s-a precizat persoana de la care s-a achizitionat (persoana fizica sau juridica) si nici daca acestea au fost supusa "regimului marjei – bunurilor second-hand"
- In situatia in care achizitia este de la persoane fizice, sau persoane juridice care aplica regimul bunurilor second hand, operatiunea nu este impozabila in Romania, si ca atare firma din Romania nu este persoana obligata la plata taxei. Nu se declara achizitiile intracomunitare in D390 si se declara la rd. 30 din decontul de TVA.
- In situatia in care achizitia este de la o persoana juridica , care aplica regimul normal de TVA, atunci persoana obligata la plata este societatea din Romania , conform art. 308 alin. (1) iar plata se va realiza prin taxare inversa conform prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal.
a) In situatia in care societatea obligata la plata este societatea din Romania, pentru cele doua autovehicule utilizate si pentru scop personal, inregistrarea va fi:
a) 2133=401 si 4426=4427 (Val
factura x curs BNR de la data facturii x 19% si concomitent ajustarea TVA pentru 50%:
2133=4426 ( pentru 50% )
Din punct de vedere al amortizarii mijloacelor fixe, in catalogul mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004, la capitolul III, punctele 3 si 4 se arata:
-
In cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de utilizare neconsumata, pentru care se cunosc datele de identificare (data punerii in functiune, durata normala de utilizare ramasa), recuperarea valorii de intrare se face pe durata normala de functionare ramasa.
In cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de functionare expirata sau pentru care nu se cunosc datele de identificare, durata normala de functionare se stabileste de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent.
-Mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului (mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, masini de constructii si de gospodarie comunala, masini de ridicat etc.) dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix.
Asadar, daca mijloacele fixe respective au durata de amotizare neconsumatata, societatea cumparatoare trebuie sa solicite societatii vanzatoare datele de identificare a bunurilor cumparate, respectiv data punerii lor in functiune, durata normala initiala, durata de utilizare consumata pana la data vanzarii (fisa mijlocului fix);In aceasta situatie cumparatorul amortizeaza mijloacele fixe pe durata ramasa de amortizat;
Daca mijloacele fixe respective au durata de amortizare neconsumatata si nu se pot obtine date de identificare de la vanzator sau au durata de amortizare expirata, conform informatiilor primite de la vanzator, atunci durata de amortizare, la cumparator, se stabileste pe baza unui raport intocmit de o comisie tehnica sau, de preferat si recomandat, de catre un evaluator autorizat.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea X a achizitionat, in contul unor creante pe care trebuia sa le incaseze de la o firma in insolventa, anumite mijloace fixe cu intentia de a le vinde sau inchiria ulterior. Inregistrandu-le ca mijloace fixe societatea a calculat amortizare contabila pe care a considerat-o insa ca deductibila fiscal, desi mijloacele fixe sunt neutilizate intrucat pana in prezent nu s-a gasit o modalitate de valorificare a acestora. In conditiile date este amortizarea calculata pentru aceste mijloace...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am preluat acum 2 ani contabilitatea unei firme care avea in contul 105 o suma considerabila care provenea din reevaluarea unei singure cladiri facuta acum 8 ani. Nu era contabilizata nici o suma pe contul 1175. Atunci m-am gandit ca legislatia permite si acest tratament, ca valoarea din reevaluare sa fie contabilizat ca rezultat realizat numai la valorificarea imobilizarii. Nu demult am participat la o pregatire CECCAR unde am auzit ca chiar daca nu se contabilizeaza 105 = 1175 suma cu care s-a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate detine doua cladiri reprezentand spatii comerciale, pentru care s-a facut reevaluarea la 31.12.2023, pentru actualizarea in contabilitate la nivel de piata. Valorile initiale in contabilitate si in imobilizari sunt: - cladirea 1 = 597.886 lei; Amortizare pana la 31.12.2023 = 98.402; - cladirea 2 = 706.500 lei; Amortizare pana la 31.12.2023 = 12.879. Valorile noi in urma reevaluarii sunt: - cladirea 1 = 569.800 lei; -cladirea 2 = 979.700 lei. Care este monografia contabila? Ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea detine o cladire achizionata in anul 2023, cladire pe care doreste sa o modernizeze in vederea inchirierii. In momentul de fata suntem in stadiul in care obtinem toate autorizatiile si studiile geotehnice necesare demararii lucrarilor. Va rog sa imi spuneti daca cheltuiala cu amortizarea este deductibila fiscal pentru aceasta perioada cat si pentru perioada in care se desfasoara lucrarile de modernizare. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firma semneaza in august 2023 un acord de finantare (mijloace fixe si cheltuieli) (este corect 4452 = 4752 in acest caz?) Firma contracteaza in incaseaza in cont un credit punte il incaseaza in noiembrie 2023 (5121=5191) Pana la 31.12.2023 subventia nu este incasat, cheltuielile au fost efectute PARTIAL (mijloace fixe, obiecte de inventar, consultant) in anul 2023. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila in acest sens in special daca in anul 2023 fac notele 4752 = 7584 pentru cheltuielile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit o factura cu deviz pe care scrie: Bransament apa si racord canalizare. Avand in vedere ca valoarea este mica, deoarece conductele de racord au fost aproape de perimetrul societatii, factura se inregistreaza pe imobilizari sau pe cheltuieli? Devizul contine: - Sapatura manuala si mecanizata; - Umplutura cu pamant in straturi uniforme - Realizare strapungere prin fundatie gard; - Teava PVC; - Cot; - Camin racord canalizare; - Piesa bransare pe colector. Acum astept un aviz de la firma de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<