Tags: mijloace fixe, produse second-hand, deducere tva, amortizare fiscala
Cum se inregistreaza in contabilitate achizitiile de produse second-hand, respectiv in decontul de TVA si Vies, si cum se vor amortiza? Raspunsul la aceste intrebari il gasiti in acest amplu studiu de caz realizat de unul dintre specialistii nostri.
O firma achizitioneaza pentru activitate trei autoturisme din Belgia. A. 11000km/ 2018=6000eur; B.161000km/2015=5000eur; C.155000km/2016=6500eur. Primul autoturism va fi folosit pentru activitate 100% cu foi de parcurs iar celelelate doua vor fi folosite in regim de deducere de 50%. Multumim.
Potrivit raspunsului oferit de specialistii
Portal Codul Fiscal, nu sunt considerate bunuri second-hand mijloacele de transport noi. Definitia mijloacelor de transport noi, in acceptiunea Codului fiscal, este prevazuta la art. 266 alin. (3).
Mijloacele de transport noi reprezinta vehicule terestre cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, care, in cazul vehiculelor terestre, indeplinesc urmatoarele conditii:
• acestea sa nu fi fost livrate cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau
• acestea sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Asadar, autovehiculele pe care le-ati achizitionat sunt second hand.
Nu s-a precizat persoana de la care s-a achizitionat (persoana fizica sau juridica) si nici daca acestea au fost supusa "regimului marjei – bunurilor second-hand"
- In situatia in care achizitia este de la persoane fizice, sau persoane juridice care aplica regimul bunurilor second hand, operatiunea nu este impozabila in Romania, si ca atare firma din Romania nu este persoana obligata la plata taxei. Nu se declara achizitiile intracomunitare in D390 si se declara la rd. 30 din
decontul de TVA.
- In situatia in care achizitia este de la o persoana juridica , care aplica regimul normal de TVA, atunci persoana obligata la plata este societatea din Romania , conform art. 308 alin. (1) iar plata se va realiza prin taxare inversa conform prevederilor art. 326 alin. (2) din Codul fiscal.
a) In situatia in care societatea obligata la plata este societatea din Romania, pentru cele doua autovehicule utilizate si pentru scop personal, inregistrarea va fi:
a) 2133=401 si 4426=4427 (Val
factura x curs BNR de la data facturii x 19% si concomitent ajustarea TVA pentru 50%:
2133=4426 ( pentru 50% )
Din punct de vedere al amortizarii mijloacelor fixe, in catalogul mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2139/2004, la capitolul III, punctele 3 si 4 se arata:
-
In cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de utilizare neconsumata, pentru care se cunosc datele de identificare (data punerii in functiune, durata normala de utilizare ramasa), recuperarea valorii de intrare se face pe durata normala de functionare ramasa.
In cazul mijloacelor fixe achizitionate cu durata normala de functionare expirata sau pentru care nu se cunosc datele de identificare, durata normala de functionare se stabileste de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent.
-Mentinerea in functiune a mijloacelor fixe care pot afecta protectia vietii, a sanatatii si a mediului (mijloace de transport rutier, feroviar, aerian si naval, masini de constructii si de gospodarie comunala, masini de ridicat etc.) dupa expirarea duratei normale de functionare, se va putea face numai pe baza unui raport tehnic intocmit de organisme de certificare sau organisme de inspectie tehnica abilitate in domeniul de activitate al mijlocului fix.
Asadar, daca mijloacele fixe respective au durata de amotizare neconsumatata, societatea cumparatoare trebuie sa solicite societatii vanzatoare datele de identificare a bunurilor cumparate, respectiv data punerii lor in functiune, durata normala initiala, durata de utilizare consumata pana la data vanzarii (fisa mijlocului fix);In aceasta situatie cumparatorul amortizeaza mijloacele fixe pe durata ramasa de amortizat;
Daca mijloacele fixe respective au durata de amortizare neconsumatata si nu se pot obtine date de identificare de la vanzator sau au durata de amortizare expirata, conform informatiilor primite de la vanzator, atunci durata de amortizare, la cumparator, se stabileste pe baza unui raport intocmit de o comisie tehnica sau, de preferat si recomandat, de catre un evaluator autorizat.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare amortizare active noi clinica medicala
Intrebare:
Clinica medicala doreste sa achizitioneze echipamente medicale pentru extinderea activitatii medicale. Acum este o singura cladire, iar pe urma vor fi 2 cladiri structurate altfel (ambulator si spital). Va rog sa imi spuneti in ce cont ar trebui sa inregistrez mijloacele fixe noi care vor fi utilizate in cladirea noua avand in vedere ca pana la deschiderea acesteia probabil va mai dura 3 - 4 luni. Ma intereseaza pentru amortizare (consider ca nu trebuie calculata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament contabil si fiscal productie fara receptie - panouri fotovoltaice
Intrebare:
La inceputul anului, societatea noastra a inceput o investititie intr-o PARCARE cu PANOURI FOTOVOLTAICE. In luna iulie, s-a finalizat instalarea panourilor, iar din august am primit certificatul de racordare, devenind prosumatori din luna septembrie conform ATR, dar AMPLASAREA PANOURILOR FOTOVOLTAICE nu este gata si va mai dura 3-6 luni. Abia cand vom avea noua autorizatie, vom putea face PV de finalizare lucrare semnat impreuna cu ISC si Primaria Din luna septembrie, furnizorul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare containere. Beneficiar din Turcia
Intrebare:
Societatea noastra livreaza produse catre o societate din Turcia; produsele se livreaza in containere metalice. Aceste containere au fost comandate si platite de catre societatea noastra si inregistrate ca mijloace fixe amortizabile.
Clientul din Turcia va achita aceste containere in pretul pieselor vandute pana la achitarea integrala.
Deocamdata, aceste containere sunt in evidenta noastra, amortizate si utilizate in livrarea de produse. La sfarsitul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism din Germania
Intrebare:
Societate neinregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza cu contract de vanzare cumparare, de la o persoana fizica germana, un autoturism prin intermediul unei persoane fizice din Romania. Contractul de vanzare este incheiat intre societate si persoana fizica Germania. Pe langa contract s-a primit si cartea de identitate a masinii emisa de Registrul Roman si alte documente din Germania. Valoarea autoturismului este de 2000 euro. Ce obligatii declarative sau de plata are societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scutirea de impozit pe profitul reinvestit. Aspecte fiscale
Intrebare:
O societate comerciala doreste sa reinvesteasca in viitorul apropiat atat profitul nerepartizat din anii precedenti cat si din anul curent prin achizitionarea de mijloace fixe, respectiv cladire destinata spatiului de birouri administrative si mijloace de transport, destinate activitatii economice. Mentionam ca anul trecut societatea a fost platitoare de impozit pe veniturile microinteprinderilor, doar din anul 2025 in urma depasirii plafonului de sf de an 2024 trecand la regimul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<