keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Achizitie spatiu comercial de la o societate in insolventa. Deducere TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Dec. 2017 Exclusiv
Tags: deducere tva, insolventa, factura, spatiu comercial

In analiza urmatoare, stabilim cum se poate proceda in cazul in care se achizitioneaza un spatiu comercial de la o societate in insolventa si faliment, in cazul in care se doreste deducerea TVA de pe factura emisa.

Din cele expuse intelegem ca societatea dvs. doreste sa achizitioneze un imobil (constructie) de la o alta societate care se afla sub incidenta prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
 
In analiza spetei consideram ca este relevant sa tineti cont si de urmatoarele aspecte:
 
1. Daca imobilul pe care il achizitionati este considerat o constructie noua sau o constructie veche , potrivit prevederilor de la art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul Fiscal.  
 
Acest aspect este imporatant deoarece vanzarea constructiilor vechi este , ca regula generala, o operatiune scutita de TVA (fara drept de deducere). Totusi, prin optiune , vanzatorul poate taxa operatiunea, cu conditia ca aceasta optiune sa fie notificata organului fiscal. O copie a notificarii se transmite si beneficiarului (cumparatorului). Cu toate ca notificarea poate fi depusa la organul fiscal  si ulterior efectuarii tranzactiei (intocmirii facturii de vanzare) recomandam ca, in cazul in care va aflati in aceasta situatie, sa solicitati notificarea deoarece clientul este in insolventa si pentru a nu va afla, ulterior in fata riscului ca organul fiscal sa nu considere TVA aferent achizitiei nedeductibil datorita lipsei notificarii si a imposibilitatii de a mai obtine respectiva notificare (de exemplu, daca furnizorul incheie procedura insolventei si se radiaza). 
 
Livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii.
O constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea constructiei sau a partii din constructie, ulterior transformarii.
2. Societatea de la care achizitionati constructia are codul de TVA anulat sau nu.
 
Acest aspect este important deoarece daca operatiunea este taxabila prin efectul legii (constructie noua) sau prin optiune (constructie veche,scutita, dar vanzatorul a optat pentru taxarea operatiunii) si este indeplinita si conditia prevazuta la art. 331 alin. (1) din Codul Fiscal, respectiv atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 atunci este obligatoriu a se aplica masurile de simplificare prevazute de acest articol 331 (taxarea inversa). 
Atentie! Taxarea inversa nu se poate aplica daca furnizorul/vanzatorul are codul de TVA anulat. 
Potrivit prevederilor art. 331, in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul (vanzatorul factureaza fara TVA, cumparatorul aplica taxarea inversa 4426 = 4427, considerandu-se ca si-a exercitat dreptul de deducere al TVA, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile fiind asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator). 
De aplicarea prevederilor articolului 331 sunt responsabili atat furnizorii, cat si beneficiarii.
Foarte importanta in speta dvs. este prevederea din Normele Metodologice date in aplicarea art. 331 din Codul Fiscal potrivit careia  in cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o factura cu TVA pentru operatiunile prevazute la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal si nu inscrie mentiunea taxare inversa in respectiva factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului.  
 
Daca societatea de la care achizitionati constructia (spatiul comercial) are codul de TVA anulat atunci societatea vanzatoare este obligata sa colecteze TVA (daca operatiunea este taxabila) si sa o achite catre  bugetul de stat. Recomandam ca pe factura sa fie inscris distinct valoarea TVA si faptul ca societatea furnizor are codul de TVA anulat. 
 
Societatea dvs., in calitate de cumparator, poate deduce acest TVA in baza prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul Fiscal potrivit caruia: 
“Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare."

 
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016