Tags: deducere tva, insolventa, factura, spatiu comercial
In analiza urmatoare, stabilim cum se poate proceda in cazul in care se achizitioneaza un spatiu comercial de la o societate in insolventa si faliment, in cazul in care se doreste deducerea TVA de pe factura emisa.
Din cele expuse intelegem ca societatea dvs. doreste sa achizitioneze un imobil (constructie) de la o alta societate care se afla sub incidenta prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
In analiza spetei consideram ca este relevant sa tineti cont si de urmatoarele aspecte:
1. Daca imobilul pe care il achizitionati este considerat o constructie noua sau o constructie veche , potrivit prevederilor de la art. 292 alin. (2) lit. f) din Codul Fiscal.
Acest aspect este imporatant deoarece vanzarea constructiilor vechi este , ca regula generala, o operatiune scutita de TVA (fara drept de deducere). Totusi, prin optiune , vanzatorul poate taxa operatiunea, cu conditia ca aceasta optiune sa fie notificata organului fiscal. O copie a notificarii se transmite si beneficiarului (cumparatorului). Cu toate ca notificarea poate fi depusa la organul fiscal si ulterior efectuarii tranzactiei (intocmirii facturii de vanzare) recomandam ca, in cazul in care va aflati in aceasta situatie, sa solicitati notificarea deoarece clientul este in insolventa si pentru a nu va afla, ulterior in fata riscului ca organul fiscal sa nu considere TVA aferent achizitiei nedeductibil datorita lipsei notificarii si a imposibilitatii de a mai obtine respectiva notificare (de exemplu, daca furnizorul incheie procedura insolventei si se radiaza).
Livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii.
O constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea constructiei sau a partii din constructie, ulterior transformarii.
2. Societatea de la care achizitionati constructia are codul de TVA anulat sau nu.
Acest aspect este important deoarece daca operatiunea este taxabila prin efectul legii (constructie noua) sau prin optiune (constructie veche,scutita, dar vanzatorul a optat pentru taxarea operatiunii) si este indeplinita si conditia prevazuta la art. 331 alin. (1) din Codul Fiscal, respectiv atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 atunci este obligatoriu a se aplica masurile de simplificare prevazute de acest articol 331 (taxarea inversa).
Atentie! Taxarea inversa nu se poate aplica daca furnizorul/vanzatorul are codul de TVA anulat.
Potrivit prevederilor art. 331, in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul (vanzatorul factureaza fara TVA, cumparatorul aplica taxarea inversa 4426 = 4427, considerandu-se ca si-a exercitat dreptul de deducere al TVA, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile fiind asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator).
De aplicarea prevederilor articolului 331 sunt responsabili atat furnizorii, cat si beneficiarii.
Foarte importanta in speta dvs. este prevederea din Normele Metodologice date in aplicarea art. 331 din Codul Fiscal potrivit careia in cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o
factura cu TVA pentru operatiunile prevazute la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal si nu inscrie mentiunea taxare inversa in respectiva
factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului.
Daca societatea de la care achizitionati constructia (spatiul comercial) are codul de TVA anulat atunci societatea vanzatoare este obligata sa colecteze TVA (daca operatiunea este taxabila) si sa o achite catre bugetul de stat. Recomandam ca pe factura sa fie inscris distinct valoarea TVA si faptul ca societatea furnizor are codul de TVA anulat.
Societatea dvs., in calitate de cumparator, poate deduce acest TVA in baza prevederilor art. 11 alin. (9) din Codul Fiscal potrivit caruia:
“Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu - Expert contabil
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Firma platitoare de TVA, cu impozit pe profit, are ca obiect de activitate organizarea unor targuri pentru locuri de munca pentru firme. Factureaza participantilor (firme) taxe de participare, servicii ce includ prin contract si anumite servicii de masa/cafea. 1. Aceste servicii de masa/cafea prevazute in contract se considera cheltuieli de protocol sau sunt considerate deductibile integral? Dar din punct de vedere TVA? 2. Pentru alte cheltuieli cum ar fi servicii de restaurant si bauturi cum se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a cumparat apartamente vechi in regim de scutire fara drept de deducere (SFDD) pe care le-a inregistrat in contul 371-Marfuri. Au fost efectuate reparatii si amenajari la unele apartamente pentru care a fost dedusa TVA. Apartamentele au fost vandute in regim de scutire fara drept de deducere. Societatea a solicitat la rambursare TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii utilizate pentru lucrarile de reparatii si amenajarile efectuate la apartamente si TVA aferenta achizitiilor...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa imi spuneti care este procedura de declarare a unei societati ca platitoare de tva care a depasit plafonul de 300.000 lei in luna 10.2023 si nu s-a inregistrat ca platitoare de tva. Si, de asemenea, va rog sa imi spuneti daca si cum se poate recalcula tva colectat si daca se poate tine cont de tva de dedus. De la ce data poate deveni platitoare de tva? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul socilitarii rambursarii de TVA prin decont (asa cum se stie, solicitarea consta in bifa fara a se preciza suma solicitata), ce se intampla cu sumele care erau incluse in sold, dar conform Codului de procedura fiscala erau prescrise ca drept de rambursare (art.218 din Legea 207/2015? Deoarece sumele de recuperat care sunt prescrise la rambursare au fost constituite conform Codului Fiscal, regularizarea lor prin deducere din ele a sumelor de plata, nu intra sub conditia prescriptiei, ele...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate platitoare de TVA cu domeniul de activitate de comert cu ambarcatiuni, primeste o comanda de la un client, persoana juridica din Marea Britanie pentru un yacht nou cu lungimea de 25 m. Yachtul se fabrica la o societate din Italia si va pleca cu capitan direct in apele teritoriale franceze-spaniole. Cum emite societatea din Romania factura catre clientul din Marea Britanie din punct de vedere al TVA? Exista si alte implicatii fiscale? Va multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra este inregistrata in sistemul tva la incasare si detine o autoutilitara care in luna februarie 2024 a fost reparata, factura de reparatii fiind decontata direct de catre asigurator catre societatea de reparatii, intocmindu-se un dosar de dauna. Astfel, in luna februarie 2024, factura de reparatii nu a ajuns in original la contabilitate, in schimb ea regasindu-se in E-Factura. Tinand cont de faptul ca factura se regaseste in sistemul e-Factura si ca ea va fi achitata de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<