Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, in urma unui control pe TVA, de la ANAF, s-a constatat ca o societate a facturat gresit o vanzare, cu alte cuvinte, facturarea trebuia facuta cu TVA, datorita faptului ca societatea catre care s-a facut vanzarea nu era platitoare de TVA.
Iata raspunsul specialistului!
Documentul justificativ pentru inregistrarea in evidenta contabila a diferentelor suplimentare de plata este Decizia de impunere pentru obligatii fiscale principale, ipotetic suma de 4.800 lei. Diferentele suplimentare de plata TVA se inregistreaza prin formula contabila:
6588 = 4481.1 4.800
"Alte cheltuieli de "Alte datorii fata
exploatare" de bugetul statului"
(diferente suplimentare de plata)
Suma inregistrata in debitul contului 6588 se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii martie 2018 (daca decizia de impunere a fost comunicata in luna martie 2018), la randul 38 “Diferente de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata si neachitate pana la data depunerii decontului de TVA” deoarece nu se achita pana la data transmiterii decontului.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Aceasta raportare are doar rol informativ deoarece nu se reflecta nici in evidenta contabila a societatii, dar nici in fisa sintetica pe platitor.
In baza scadentelor de plata a diferentelor suplimentare de plata din Decizia de impunere emisa de catre organul de conducere al inspectiei fiscale, organul fiscal de administrare, prin programul informatic A.N.A.F. calculeaza accesorii aferente si emite Decizia pentru accesorii. Aceasta decizie este documentul justificativ pentru inregistrarea accesoriilor in evidenta contabila, prin formula:
6588 = 4481.2 420 lei
"Alte cheltuieli de "Alte datorii fata
exploatare" de bugetul statului"
(accesorii)
In situatia in care inspectia fiscala a avut la obiect solutionarea unei cereri de rambursare, diferentele suplimentare de plata si accesoriile aferente se sting prin compensare cu suma TVA cuvenita la rambursare, caz in care se efectueaza inregistrarea:
% = 4424 5.220 lei
4481.1 4.800 lei
4481.2 420 lei
In situatia in care diferentele suplimentare de plata TVA si a ccesoriile aferente nu sunt acoperite din suma TVA cuvenita la rambursare, sumele respective se achita prin transfer bancar, caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:
% = 5121
4481.1
4481.2
"Alte datorii fata
de bugetul statului"
In ceea ce priveste corectarea facturii, daca factura respectiva a fost emisa, de exemplu, in anul 2015, fiind in cadrul termenului de prescriere, furnizorul poate efectua corectia, astfel incat sa recupereze de la cumparator, cu acordul acestuia, suma TVA care ar fi trebuit colectata prin aplicarea regimului normal de taxare. Furnizorul nu poate recupera de la client accesoriile aferente sumei TVA care ar fi trebuit, efectiv, colectata.
In situatia prezentata, pentru corectarea facturii de catre furnizor sunt aplicabile prevederile art. 330 "Corectarea facturilor" alin. (3) lit. b) din Codul fiscal prin care se reglementeaza procedura de corectare.
"(3) Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform alin. (1) lit. b) catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 302."Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 108 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 330 "(4) Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 330 alin. (3) din Codul fiscal, inscriu aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, iar acestea se preiau de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi. Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii trebuie sa mentioneze ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal."
Astfel, pentru corectarea regimului de taxare inversa aplicat initial, este recomandabil ca furnizorul sa emita doua facturi, din care una cu semnul minus pentru stornarea facturii initiale si una fara semnul minus, pentru corectarea erorii privind aplicarea regimul de taxare, colectand TVA prin aplicarea cotei TVA 20% in vigoare la data faptului generator (livrarea bunurilor). Valoarea celor doua facturi se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru luna in care are loc corectia, de exemplu, luna martie 2018, in coloane distincte si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, astfel:
- factura de stornare, cu semnul minus, la randul 13 alocat pentru “Livrari de bunuri si prestari de servicii supuse masurilor de simplificare (taxare inversa)”.
- factura emisa prin aplicarea regimului normal de taxare se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 in rubrica “FACTURI EMISE DUPA INSPECTIA FISCALA, conform art. 330 alin. (3) din Codul fiscal”, fara a se raporta la randul 16 alocat pentru “Regularizari taxa colectata”
La randul sau, in baza celor doua facturi primite, evidentiate in jurnalul pentru cumparari, cumparatorul raporteaza cele doua operatiuni la randuri diferite:
- factura de stornare, cu semnul minus, la randurile:
a) 12 "Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
b) 25 "Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)"
- factura de corectie, in negru la randul 32 alocat pentru "Regularizari taxa dedusa".
Dupa corectarea facturii, vanzatorul trebuie sa recupereze de la cumparator suma TVA colectata, datorata dupa efectuarea corectiei.
Factura de corectie emisa de catre vanzator nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 394.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Documentar fiscal: Radierea din ROI a persoanelor impozabile care in anul urmator inscrierii in registru nu au mai efectuat operatiuni intracomunitareEcotaxa in 2016. Care sunt obligatiile de plata si declaratiile valabile pentru producatori si importatori?Depuneri bani in casa. Cum procedam cu platile in numerar?In ce locuri NU mai poti intra daca nu detii Certificat VERDE. Care sunt exceptiileRefacturare cheltuieli de promovare catre partenerii UE. Regimul TVA aplicabilUltimele articole
Factura inregistrata eronat cu 21% TVA in loc de 19%. 4 pasi pentru a o corectaTransport marfa. Cota TVA pentru transportul din luna iulie 2025 facturat dupa 15 august 2025Comert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru marfurile din stocPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru firmele miciModificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAArticole similare
Ce TRATAMENT CONTABIL si fiscal se aplica pentru penalitati contract prestari servicii?Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtSunt achizitii intracomunitare sau nu?Casare utilaj. Ce TRATAMENT CONTABIL si fiscal aplica?Ce TRATAMENT CONTABIL si fiscal aplicam pentru clientii incerti?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportAchizitie intracomunitara de bunuri fara factura. TRATAMENT CONTABIL si fiscalFacilitati fiscale pentru companiile care ofera ajutor umanitar, conform OUG 20/2022TRATAMENT CONTABIL si fiscal TVA pentru importul de bunuri. Baza de impozitare in vamaArticole similare
Vanzare de bunuri la un targ extern. TRATAMENT FISCALPreturile de vanzare cu amanuntul NU vor mai fi declarate pe suport hartie. Va fi modificat titlul VIII din Legea 227/2015Ce TRATAMENT FISCAL se aplica in cazul darii in plata?Firme cu cod TVA anulat. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Inchirierea unui bun imobil pe teritoriul Romaniei. TRATAMENT FISCALUltimele articole
Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEVoucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Achizitie intracomunitara. TRATAMENT FISCAL TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare sub plafon. TRATAMENT FISCAL util firmelor cu cod special de TVATVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentArticole similare
Detalii proiect ANAF privind exceptarea de la plata CASS pentru anumite venituriSchimbarea ilegala a regimului de TVA a dus la prejudicii de 131 milioane de lei prin achizitii intracomunitareANAF ramburseaza TVA in luna martie in valoare de peste 1,1 miliarde de leiANAF a realizat venituri bugetareScandalul diurnei si al firmelor care risca sa fie inchise, explicat de ANAFUltimele articole
Activitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielilee-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareDeclaratia 406. Cum si pana cand trebuie corectata D406 pentru a evita amenzile de 1.500 leiAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFe-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiArticole similare
Conferinta de Fiscalitate: Modificari in legislatia de TVA incepand cu 2016Studiu de caz: Procedura de recuperare TVA in cazul unui PFAFacturi de corectie | Deducere TVA si inregistrari contabile aferenteInregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul altui stat membruCesiune avans leasing: Obligatia ajustarii negative a sumei TVA deduseUltimele articole
Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraTVA panouri fotovoltaice. Studii de caz utileCorectare factura emisa initial. Cum se factureaza diferenta de pret?Regim fiscal TVA in Romania pentru achizitiile intracomunitare de bunuriAchizitie obiect de inventar. Care este tratamentul fiscal si contabil?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"