Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, in urma unui control pe TVA, de la ANAF, s-a constatat ca o societate a facturat gresit o vanzare, cu alte cuvinte, facturarea trebuia facuta cu TVA, datorita faptului ca societatea catre care s-a facut vanzarea nu era platitoare de TVA.
Iata raspunsul specialistului!
Documentul justificativ pentru inregistrarea in evidenta contabila a diferentelor suplimentare de plata este Decizia de impunere pentru obligatii fiscale principale, ipotetic suma de 4.800 lei. Diferentele suplimentare de plata TVA se inregistreaza prin formula contabila:
6588 = 4481.1 4.800
"Alte cheltuieli de "Alte datorii fata
exploatare" de bugetul statului"
(diferente suplimentare de plata)
Suma inregistrata in debitul contului 6588 se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii martie 2018 (daca decizia de impunere a fost comunicata in luna martie 2018), la randul 38 “Diferente de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata si neachitate pana la data depunerii decontului de TVA” deoarece nu se achita pana la data transmiterii decontului.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Aceasta raportare are doar rol informativ deoarece nu se reflecta nici in evidenta contabila a societatii, dar nici in fisa sintetica pe platitor.
In baza scadentelor de plata a diferentelor suplimentare de plata din Decizia de impunere emisa de catre organul de conducere al inspectiei fiscale, organul fiscal de administrare, prin programul informatic A.N.A.F. calculeaza accesorii aferente si emite Decizia pentru accesorii. Aceasta decizie este documentul justificativ pentru inregistrarea accesoriilor in evidenta contabila, prin formula:
6588 = 4481.2 420 lei
"Alte cheltuieli de "Alte datorii fata
exploatare" de bugetul statului"
(accesorii)
In situatia in care inspectia fiscala a avut la obiect solutionarea unei cereri de rambursare, diferentele suplimentare de plata si accesoriile aferente se sting prin compensare cu suma TVA cuvenita la rambursare, caz in care se efectueaza inregistrarea:
% = 4424 5.220 lei
4481.1 4.800 lei
4481.2 420 lei
In situatia in care diferentele suplimentare de plata TVA si a ccesoriile aferente nu sunt acoperite din suma TVA cuvenita la rambursare, sumele respective se achita prin transfer bancar, caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:
% = 5121
4481.1
4481.2
"Alte datorii fata
de bugetul statului"
In ceea ce priveste corectarea facturii, daca factura respectiva a fost emisa, de exemplu, in anul 2015, fiind in cadrul termenului de prescriere, furnizorul poate efectua corectia, astfel incat sa recupereze de la cumparator, cu acordul acestuia, suma TVA care ar fi trebuit colectata prin aplicarea regimului normal de taxare. Furnizorul nu poate recupera de la client accesoriile aferente sumei TVA care ar fi trebuit, efectiv, colectata.
In situatia prezentata, pentru corectarea facturii de catre furnizor sunt aplicabile prevederile art. 330 "Corectarea facturilor" alin. (3) lit. b) din Codul fiscal prin care se reglementeaza procedura de corectare.
"(3) Persoanele impozabile care au fost supuse unui control fiscal si au fost constatate si stabilite erori in ceea ce priveste stabilirea corecta a taxei colectate, fiind obligate la plata acestor sume in baza actului administrativ emis de autoritatea fiscala competenta, pot emite facturi de corectie conform alin. (1) lit. b) catre beneficiari. Pe facturile emise se va face mentiunea ca sunt emise dupa control si vor fi inscrise intr-o rubrica separata in decontul de taxa. Beneficiarii au drept de deducere a taxei inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 302."Aceste prevederi se completeaza cu cele de la pct. 108 alin. (4) din normele de aplicare ale art. 330 "(4) Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 330 alin. (3) din Codul fiscal, inscriu aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, iar acestea se preiau de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi. Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii trebuie sa mentioneze ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal."
Astfel, pentru corectarea regimului de taxare inversa aplicat initial, este recomandabil ca furnizorul sa emita doua facturi, din care una cu semnul minus pentru stornarea facturii initiale si una fara semnul minus, pentru corectarea erorii privind aplicarea regimul de taxare, colectand TVA prin aplicarea cotei TVA 20% in vigoare la data faptului generator (livrarea bunurilor). Valoarea celor doua facturi se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru luna in care are loc corectia, de exemplu, luna martie 2018, in coloane distincte si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, astfel:
- factura de stornare, cu semnul minus, la randul 13 alocat pentru “Livrari de bunuri si prestari de servicii supuse masurilor de simplificare (taxare inversa)”.
- factura emisa prin aplicarea regimului normal de taxare se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 in rubrica “FACTURI EMISE DUPA INSPECTIA FISCALA, conform art. 330 alin. (3) din Codul fiscal”, fara a se raporta la randul 16 alocat pentru “Regularizari taxa colectata”
La randul sau, in baza celor doua facturi primite, evidentiate in jurnalul pentru cumparari, cumparatorul raporteaza cele doua operatiuni la randuri diferite:
- factura de stornare, cu semnul minus, la randurile:
a) 12 "Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" corespunzator rulajului creditor al contului 4427;
b) 25 "Achizitii de bunuri si servicii supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)"
- factura de corectie, in negru la randul 32 alocat pentru "Regularizari taxa dedusa".
Dupa corectarea facturii, vanzatorul trebuie sa recupereze de la cumparator suma TVA colectata, datorata dupa efectuarea corectiei.
Factura de corectie emisa de catre vanzator nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 394.
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal si expert contabil.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tratamentul fiscal pentru casarea mijloacelor fixeCe forme de inregistrare exista pentru un reprezentan fiscal strain in RomaniaServicii ambalare bunuri exportate. Cum se aplica scutirea de TVA?Presedintele ANAF: Inspectorii Antifrauda au aplicat sanctiuni in valoare de 75 de milioane de leiEroare completare decont TVA. Ce solutii avem?Ultimele articole
e-TVA. Cum a fost actualizat Decontul precompletat e-TVA prin Ordinul 2351/2025Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea avansurilorFormular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025Factura avans achizitii intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtArticole similare
Peste 600.000 de entitati economice afectate de OMFP 1802/2014Garantie contract de inchiriere. TRATAMENT CONTABIL si fiscalVoucher in scop multiplu. Ce documente se emit la vanzarea produselor?Operatiune de achizitie urmata de export. Ce TRATAMENT CONTABIL si fiscal aplicam?Recuperare TVA pentru combustibilul achizitionat. Care este tratamentul contabil?Ultimele articole
Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportAchizitie intracomunitara de bunuri fara factura. TRATAMENT CONTABIL si fiscalFacilitati fiscale pentru companiile care ofera ajutor umanitar, conform OUG 20/2022TRATAMENT CONTABIL si fiscal TVA pentru importul de bunuri. Baza de impozitare in vamaArticole similare
Ce TRATAMENT FISCAL aplicam pentru cadourile de Pasti acordate salariatilor?Conditii pentru a forma un grup fiscal. Tratament TVAFinantare nerambursabila. TRATAMENT FISCAL si contabilCe TRATAMENT FISCAL se aplica pentru operatiunile cu nerezidenti?Baza de impozitare TVA bunuri acordate drept cota de distributie in cadrul societatilor agricoleUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtBonuri de masa. Pot fi acordate si in weekend? Daca da, in ce conditii?Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEVoucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Achizitie intracomunitara. TRATAMENT FISCAL TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Ordin ANAF nr. 714 din 2012: inregistrare fiscala din oficiu, pentru contribuabilii ce nu indeplinesc obligatia inregistrarii fiscaleReminder ANAF! 16 august 2021- termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021Factura inregistrata de doua ori. Corectie decont TVAANAF propune Formularul 700 pentru modificarea obligatiilor fiscale din vectorul fiscalCand e o asociatie obligata sa modifice vectorul fiscal?Ultimele articole
ANAF SPV. Mai transmiteti in sistem facturile emise INAINTE de 1 iulie 2024, dar primite in 2025?Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectANAF SPV. Cum sa procedati daca NU vizualizati facturile in sistemFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700e-Factura. Pentru platile facute INAINTE de livrarea bunului, trebuie depusa Notificarea 800?Articole similare
Corectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare. Cum procedam?Noile cote de TVA, taxarea inversa si alte masuri privind TVA din 2016Studiu de caz: Procedura de recuperare TVA in cazul unui PFAStudiu de caz: Regularizarea unui pret facturat eronat pentru o factura externaCe tratament TVA se aplica pentru executarea unei scrisori de garantie bancara?Ultimele articole
Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraTVA panouri fotovoltaice. Studii de caz utileCorectare factura emisa initial. Cum se factureaza diferenta de pret?Regim fiscal TVA in Romania pentru achizitiile intracomunitare de bunuriAchizitie obiect de inventar. Care este tratamentul fiscal si contabil?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"