Tags: obiect de inventar, achizitie obiect de inventar, tratament contabil si fiscal
Am rugamintea sa ma ajutati cu nota contabila a facturii din atasament. Factura reprezinta o achizitie de obiect de inventar si ma intereseaza daca se face taxare inversa sau nu. Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In situatia in care
factura este emisa de furnizor in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania care a dobandit un cod de TVA din partea autoritatii fiscale din Romania, operatiunea este o achizitie pe teritoriul Romaniei chiar in situatia in care cumparatorul din Romania a plasat comanda, fie pe platforma electronica a societatii care are sediul activitatii economice in Olanda (Netherlands - NL), fie pe platforma electronica pusa la dispozitie, de exemplu, de catre Emag.
Din consultarea evidentei A.N.A.F. organizata prin Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal rezulta ca furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in Romania din 16.01.2017 si are un cod valid de TVA la data faptului generator (livrarea bunului) si a exigibilitatii TVA (data emiterii facturii). In situatia prezentata, furnizorul a efectuat o livrare care are locul pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 275 "Locul livrarii de bunuri" alin. (1) lit. a) din Codul fiscal prin care se reglementeaza ca
"(1) Se considera a fi locul livrarii de bunuri:
a) locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert."
Pentru achizitia efectuata pe teritoriul national, cumparatorul persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in factura primita, daca achizitia este destinata utilizarii in scop administrativ pentru societate, bunul fiind tratat drept un obiect de inventar. Astfel, se considera ca este indeplinita cerinta de la art. 297 "Sfera de aplicare a dreptului de deducere" alin. (4) conform careia "(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile; " si conditia de la art. 299 alin. (1) lit. a) "Conditii de exercitare a dreptului de deducere"
" (1) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul
TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare; "
Faptul ca in factura emisa nu este inscris codul de TVA al cumparatorului nu va impiedica sa exercitati dreptul de deducere in situatia in care, la data achizitiei, codul de TVA este valid, fara a fi anulat din oficiu. In eventualitatea unei inspectii fiscale, dreptul de deducere nu poate fi anulat in situatia in care furnizorul emite o noua factura cu toate informatiile enumerate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 108 alin. (3) din normele de aplicare ale art. 330 "Corectarea facturii"
"(3) Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator in conformitate cu art. 330 din Codul fiscal. Furnizorul/Prestatorul are dreptul sa aplice prevederile art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal pentru a corecta anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale. Aceasta factura se ataseaza facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar."
Prin art. 330 alin.(1) litera b) se reglementeaza "Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:....... b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate,valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte,informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate."
Factura de corectie poate fi solicitata furnizorului chiar la constatarea informatiilor incomplete.
Pentru achizitia efectuata, cumparatorul din Romania efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
achizitia obiectului de inventar:
% = 401 1.269,00
303 1.066,39
Materiale de natura obiectelor de inventar
4426 202.61
TVA deductibila
plata facturii emise de furnizor:
401 = 5121 1.269,00
darea in folosinta a obiectului de inventar:
603 = 303 1.066,39
Cheltuieli privind materialele de Materiale de natura obiectelor
natura obiectelor de inventor de inventar
Concomitent, valoarea obiectului de inventar se inregistreaza, extracontabil si prin debitul contului 8035 Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta
Valoarea facturii emise se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza:
d.p.d.v. fiscal prin
decontul de TVA cod 300 la randul 24 alocat pentru Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 27 ;
d.p.d.v. informativ prin declaratia cod 394 in cartusul C.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incasare prin agenti de vanzari
Intrebare:
Socitatea vinde diverse produse catre clienti si incaseaza numerar, prin agenti de vanzari. Fiecare agent, la sfarsitul zilei, depune la casieria societatii incasarile, in baza unui borderou de incasare. Incasarea clientilor se face la depunerea borderoului si se inregistreaza direct in contul 5311 =4111. Cum procedam in cazul in care un agent nu mai depune banii incasati? In ce cont ar trebui sa inregistram banii achitati de client, dar care nu au ajuns in casieria societatii si ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare imobil adjudecat la licitatie catre o institutie publica
Intrebare:
Anul trecut firma a cumparat prin licitatie un imobil in vederea vanzarii catre consiliul local. Consiliul local nu putea sa participe la licitatie. Imobilul a fost inregistrat la mijloace fixe. Acum a fost intocmit un contract de vanzare catre consiliul local in care este specificat platile va fi in termen de trei ani incepand din anul 2026.
Intrebare: SRL-ul trebuie sa intocmeasca factura de vanzare? Firma depaseste pragul de tva 300.000 lei. Din iulie va fi platitor...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie si facturare bunuri din UE
Intrebare:
1. Societatea achizitioneaza marfa intracomunitar, furnizorul emite factura ex. cu data de 02.06.2025, iar marfa ajunge dupa cateva zile ex. 05.06.2025.
Factura se inregistreaza la cursul din data emiterii adica 02.06.2025, la ce curs inregistram marfa sosita, NIR-ul? Cum inregistram diferenta dintre valoarea facturii si valoarea NIR ului?
2. Societatea primeste de la furnizor produse demo care sunt folosite pentru prezentare in punctele de lucru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<