Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Studiu de caz: Tratament contabil si fiscal in cazul unei achizitii cu factura incompleta

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 05 Iul. 2011
Tags: factura, omef 3512/2008, tva, legea contabilitatii 82/1991, omfp 3055/2009, legea 82/1991

Deoarece achizitia autoturismelor din UE prezinta unele avantaje semnificative, apar in mod inevitabil si unele probleme aferente acestor schimburi. O astfel de situatie apare atunci cand, in cazul ...

Deoarece achizitia autoturismelor din UE prezinta unele avantaje semnificative, apar in mod inevitabil si unele probleme aferente acestor schimburi. O astfel de situatie apare atunci cand, in cazul unei astfel de achizitii, firma care emite factura nu completeaza si CUI-ul firmei care achizitioneaza bunul, in ciuda faptului ca acesta reprezinta un element obligatoriu al facturii. Dificultatea apare atunci cand furnizorul nu poate completa sau schimba factura, deoarece in acest caz trebuie stabilit care sunt inregistrarile contabile in situatia data si in ce masura mai este posibila inregistrarea amortizarii sau deducerea TVA.

In situatia data, dispozitiile relevante se regasesc la pct. 184 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 care stabileste ca "in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ", precum si ca "din punct de vedere contabil, efectuarea operatiunii economico-financiare este probata de orice document in care se consemneaza aceasta".

In continuare, potrivit pct. 64 si 65 activele imobilizate sunt active generatoare de beneficii economice viitoare si detinute pe o perioada mai mare de un an, evaluate la costul de achizitie sau la costul de productie, cu respectarea prevederilor pct. 68 si 70. Beneficiile economice viitoare reprezinta potentialul de a contribui, direct sau indirect, la fluxul de numerar sau de echivalente de numerar catre entitate. Potentialul poate fi unul productiv, fiind parte a activitatilor de exploatare ale entitatii. Activele imobilizate cuprind acele active destinate utilizarii pe o baza continua, pe o perioada mai mare de un an, in scopul desfasurarii activitatilor entitatii. Pct. 110 stabileste ca amortizarea imobilizarilor corporale se calculeaza incepand cu luna urmatoare punerii in functiune si pana la recuperarea integrala a valorii lor de intrare.

Se mentioneaza ca la data punerii in functiune a mijlocului de transport auto se intocmeste Proces verbal de receptie (Cod 14-2-5) si Fisa mijlocului fix (Cod 14-2-2). Conform Normei specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, Procesul verbal de receptie serveste  ca document de inregistrare in evidenta operativa si in contabilitate si document de aprobare a receptiei.

Potrivit art. 24 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii, asamblarii, instalarii sau imbunatatirii mijloacelor fixe amortizabile se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor acestui articol. Societatea are obligatia de a inregistra in contabilitate autoturismul achizitionat, calculand si inregistrand in contabilitatea amortizarea bunului incepand cu luna urmatoare punerii in functiune si pana la recuperarea integrala a valorii de intrare. Din punct de vedere fiscal cheltuielile aferente ahizitiei autoturismului se recupereaza prin deducerea amortizarii potrivit art. 24 din Codul fiscal.

In ceea ce priveste datele inscrise pe factura, conform art. 155 alin. (5) lit. f) din Codul fiscal factura trebuie sa cuprinda  denumirea/numele si adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala ale beneficiarului, daca acesta este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila. Potrivit art. 146 alin. (1) lit. f) pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei pentru taxa aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri, persoana impozabila trebuie sa detina o factura sau documentul prevazut la art. 1551 alin. (1).

In acelasi sens, pct. 46 alin. (6) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2)-(4) si (6) si art. 151 din Codul fiscal, trebuie sa detina o factura care cuprinde cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 1551 alin. (1) sau (2) din Codul fiscal. Astfel, societatea se afla in imposibilitatea de exercitare a dreptului de deducere TVA daca factura emisa de furnizorul din Uniunea Europeana nu contine informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal.

Cu toate acestea, in cazul in care factura va fi corectata de catre furnizor, in baza art. 1471 din Codul fiscal, societatea isi poate exercita dreptul de deducere prin decontul perioadei fiscale in care aceasta este corectata sau printr-un decont ulterior, dar nu pentru mai mult de 5 ani consecutivi, incepand cu data de 1 ianuarie a anului care urmeaza celui in care a luat nastere dreptul de deducere.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Studiu de caz: Tratament contabil si fiscal in cazul unei achizitii cu factura incompleta":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016