Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste corectarea erorilor, se va avea in vedere cazul unei societati la care se deruleaza un control fiscal pe parcursul caruia se gasesc facturi care nu aveau inscrise toate datele clientului, motiv pentru care nu au fost luate in considerare de organele de control si s-a facut recalcularea impozitului pe venit aferent.
Totodata nu s-au adus aceste constatari la cunostinta PFA in timpul controlului, ci doar in cadrul notei de constatare care s-a intocmit, nepermitand astfel corectarea respectivelor documente.
Daca in cazul TVA se poate face corectarea documentelor justificative, vom stabili de ce nu se aplica aceeasi prevedere si in cazul impozitului pe venit. In conditiile in care in OMEF 3512/2008 nu se precizeaza cand se face corectarea documentelor justificative, se va vedea in ce conditii poate fi contestata masura organelor de control de a nu lua in considerare aceste documente si a nu permite corectarea lor.
Potrivit art. 6 din legea contabilitatii orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.
Potrivit pct. 2 din Anexa la OMEF 3512/2008 documentele justificative trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care intocmeste documentul;
- numarul documentului si data intocmirii acestuia;
- mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
- continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
- datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate, dupa caz;
- numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii economico-financiare, ale persoanelor cu atributii de control financiar preventiv si ale persoanelor in drept sa aprobe operatiunile respective, dupa caz;
- alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Totodata, acest ordin precizeaza la pct. 15 ca factura se intocmeste si se utilizeaza in conformitate cu prevederile Codului fiscal.
Prevederile art. 159 din Codul fiscal referitoare la corectarea facturilor se aplica numai de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In cazul persoanelor care nu sunt inregistrate si nu au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in Romania, se aplica prevederile art. 155 alin. (2) din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor acestui articol orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala are acelasi regim juridic ca si o factura.
Pentru deducerea cheltuielilor este necesar ca documentele justificative sa indeplineasca toate cerintele impuse de lege, atat de art. 155 in cazul facturilor cat si de OMEF 3512/2008, pentru alte documente justificative.
Astfel, in masura in care ati primit facturi emise de diversi furnizori ce nu indeplinesc conditiile de document justificativ pentru deducerea cheltuielilor, consider ca puteti contesta decizia organului fiscal de neacordare a deducerii cheltuielilor, concomitent cu solicitarea catre furnizori a corectarii documentelor, conform dispozitiilor art. 159 din Codul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Decontul de TVA cod 300, corectarea erorilor contabile si fiscaleTVA gresit. Corectarea erorilor constatate la eliberarea bonurilor fiscale emise de casa de marcat fiscala. Cum rezolvam?Corectarea erorilor materiale din initiativa organului fiscal competentFacturi fara drept de deducere in decontul de tvaMFP: Solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursareUltimele articole
Erori contabile si fiscale TVA. Cum se corecteaza acestea?Noi prevederi MFP privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de contribuabili pentru plata obligatiilor bugetareCorectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscalCorectarea erorilor materiale din deconturile de TVA. Studiu de cazFactura inregistrata de doua ori. Corectie decont TVAArticole similare
Cum corectam erorile din deconturile de TVAImpozit profit si TVA. Control Fisc: Declararea sumelor suplimentare din anii precedentiSecretul societatilor comerciale care au invins crizaImplicatii TVA pentru facturile neinregistrate in contabilitateBlack Friday pentru Contabili. Reduceri fara precedent!Ultimele articole
Sistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliCotele TVA pentru 2025, aplicabile in RomaniaNotificare de conformare e-TVA: De cand aveti obligatia de a raspunde la notificareDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiArticole similare
Societate cu TVA anulat si trecere la neplatitor de TVA. ProceduriRegimul de taxare a dreptului de utilizare a licentelor, brevetelor si a sistemului know-howStabilirea rezidentei fiscale in Romania a persoanelor fizice. Iata procedura actuala!Regimul TVA pentru transportul international de persoaneConditii de exercitare a dreptului de deducereUltimele articole
Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofit5 trucuri pentru a prezenta cu succes un raport financiarDin 2025 se aplica o noua procedura pentru modificarea din oficiu a vectorului fiscal, cu privire la TVACum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Emitere bon fiscal catre persoane fizice. Este obligatorie si factura?Articole similare
Efectele anularii inregistrarii in scopuri de TVANou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraComunicat: Precizari Legea BASS pentru anul 2015Operatiuni cu TVA la incasare. Cum corectam decontul de TVA?Client radiat de la O.N.R.C. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Venituri din chirii in scop turistic. Precizari importante ale ANAF pentru persoanele fiziceSituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Mare atentie! Firmele care au trecut la impozit pe profit NU pot redeveni microintreprinderiE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemPFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSArticole similare
Care este tratamentul fiscal al asocierilor in participatiune?Ce obligatii apar la achizitia unor produse de la persoane fizice?Avans pentru servicii 2010. Regim TVABonul fiscal – inregistrarea in contabilitate, acordare calitate de document justificativ si deductibilitatea cheltuielilor.Avansuri facturate| Determinarea cifrei de afaceri si inregistarea serviciilor nereceptionate de beneficiarUltimele articole
Casare obiecte de inventar si mijloace fixe. Cum procedam cu procesul-verbal de casare?Bunuri acordate gratuit. Cum intocmim facturile?Evidentierea platilor efectuate de PFA. Cum se determina pierderea fiscala?Studiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareGestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"