keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 10 Mar. 2015 Exclusiv
Tags: transfer active, snc, impozit pe profit, cod fiscal, livrare de bunuri, implicatiile fiscale, fuziune

In cazul urmator, analizam situatia in care un SNC (nonprofit si neplatitor de TVA) doreste sa transfere activele (intregul patrimoniu) catre un SRL (platitor de impozit pe profit si TVA). Vom vedea cum se poate realiza acest transfer, care sunt pasii, documentele ce trebuie intocmite, precum si implicatiile fiscale pentru fiecare societate in parte.


Transferul se poate face fie ca transfer integral al activelor datoriilor si capitalurilor proprii, cu desfiintarea SNC  prin fuziune, fie prin transferul activelor ca linie a afacerii.

Transferul de active se consemneaza intr-un document emis confom prevederilor art. 155 alin. (10) din Codul Fiscal care trebuie sa contina urmatoarele informatii:

a) un numar de ordine secvential si data emiterii documentului;
b) data transferului;
c) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, al ambelor parti, dupa caz;
d) o descriere exacta a operatiunii;
e) valoarea transferului.
 
Potrivit art. 128 alin (7) din Codul Fiscal transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila. Primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere prevazuta de lege.
La transferul total sau partial al activelor se aplica prevederile pct. 83 din OMFP 3055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 Transferul de active este un transfer universal de bunuri si/sau servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la persoana impozabila cedenta, indiferent daca este un transfer total sau partial de active.

Se considera transfer partial de active, in sensul  art. 128 alin. (7) din Codul fiscal, transferul tuturor activelor sau al unei parti din activele investite intr-o anumita ramura a activitatii economice, daca acestea constituie din punct de vedere tehnic o structura independenta, capabila sa efectueze activitati economice separate, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati. De asemenea, se considera ca transferul partial are loc si in cazul in care bunurile imobile in care sunt situate activele transferate de cedent nu sunt instrainate, ci realocate altor ramuri ale activitatii aflate in uzul cedentului.

 Simplul transfer al unor active nu garanteaza posibilitatea continuarii unei activitati economice in orice situatie.

 Pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul  art. 128 alin. (7) din Codul fiscal, primitorul activelor trebuie sa intentioneze sa desfasoare activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri.

  Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii.

  Persoana impozabila care este beneficiarul transferului este considerata ca fiind succesorul cedentului, indiferent daca este inregistrata in scopuri de taxa sau nu.

Beneficiarul va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului, inclusiv pe cele privind livrarile catre sine si ajustarile deducerii.
 
Cedentul va trebui sa transmita cesionarului o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii.
Aplicarea regimului de taxare pentru transferul de active de catre persoanele impozabile nu va fi sanctionata de organele de inspectie fiscala, in sensul anularii dreptului de deducere a taxei la beneficiar, daca operatiunile in cauza sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune, cu exceptia situatiei in care se constata ca tranzactia a fost taxata in scopuri fiscale.
 
 Pasii pentru realizarea tranzactiei sunt:
- inventarierea elementelor de activ ce urmeaza a fi preluate de SRL
- intocmirea contractului de preluare ce va prevedea elementele ce vor fi transferate
- cesionarul va transmite cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte  intentia de a contiuna afacerea.
- se va intocmi de catre cedent un document de transfer conform art. 155 alin (10) o factura ce va cuprinde descrierea operatiunii si valoarea.
 - Cedentul va furniza primitorului o lista cu informatii referitoare la valori fiscale si TVA referitoare la elementele transferate.
 
Inregistrarea in contabilitate
 
Potrivit pct. 149  din OMFP 1802/2014 fondul comercial care este recunoscut intr-o combinare de intreprinderi este un activ care reprezinta beneficiile economice viitoare care rezulta din alte active dobandite intr-o combinare de intreprinderi care nu sunt identificate individual si recunoscute separat.

Potrivit pct. 179  din OMFP 1802/2014 in situatiile financiare anuale individuale, fondul comercial se poate recunoaste numai in cazul transferului tuturor activelor sau al unei parti a acestora si, dupa caz, si de datorii si capitaluri proprii, indiferent daca este realizat ca urmare a cumpararii sau ca urmare a unor operatiuni de fuziune.
Pentru ca fondul comercial sa fie contabilizat distinct, transferul trebuie sa fie in legatura cu o afacere, reprezentata de un ansamblu integrat de activitati si active organizate si administrate in scopul obtinerii de profituri, inregistrarii de costuri mai mici sau alte beneficii.

Pentru recunoasterea in contabilitate a activelor si datoriilor primite cu ocazia acestui transfer, entitatile trebuie sa procedeze la evaluarea valorii juste a elementelor primite, in scopul determinarii valorii individuale a acestora. Aceasta se efectueaza de catre evaluatori autorizati, potrivit legii.
    Entitatea care cedeaza o afacere scoate din evidenta activele si datoriile corespunzatoare, la valoarea la care acestea sunt inregistrate in contabilitate, pe seama conturilor de cheltuieli, respectiv de venituri.
 
La vanzator
461      =          7583
Elementele transferate de activ
- imobilizari
%         =          2xx   
6583                                        - valoare neamortizata                                                      
281                                          - valoare amortizata
6583    =          3xx                - stocuri
 
            In masura in care  operatiunea realizata nu este o reorganizare in sensul fuziunii dintre cele doua societati sau divizarii, veniturile inregistrate de vanzator sunt venituri impozabile, iar cheltuielile aferente scoaterii din gestiune sunt cheltuieli deductibile
 
La cumparator
    %                             =                      462     - valoarea totala
2xx                                                                  - valoarea justa
3xx                                                                  - valoarea justa
207                                                     - diferenta intre valoarea totala din documente
                                                            si suma valorilor juste


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016