Tags: oug 92/2020, oug 132/2020, masuri de sprijin
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a publicat recent, pe site-ul oficial, un document care cuprinde cele mai frecvente intrebari cu privire la masurile de sprijin in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 .
Act normativ
OUG nr. 92/2020
Intrebarea 1:
Depasirea termenelor prevazute de art.II alin.(2) si respectiv alin.(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020 atrage decaderea angajatorilor din dreptul de a beneficia de prevederile art.I alin.(1) din aceasta ordonanta de urgenta?
Raspuns:
Termenul prevazut la art.II alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020, este termen de decadere, cu atat mai mult cu cat data de 25 ale lunii se refera la luna ulterioara perioadei de raportare careia si sunt aferente veniturile. In privinta termenului prevazut la art.II alin.(4) din acelasi act normativ, acesta este termenul de decontare din bugetul asigurarilor pentru somaj, deci in obligatia institutiei statului, respectiv a Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Act normativ
OUG nr. 92/2020
Intrebarea 2:
Obligatiile declarative si de plata prevazute la art.II alin.(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020 sunt aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate in perioada de raportare pentru care se face solicitarea de toti angajatii sau numai de catre angajatii pentru care se solicita decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute la art.I alin.(1) din ordonanta de urgenta?
Raspuns:
Obligatiile declarative si de plata prevazute de art.II alin.(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020, se refera la toti angajatii avand in vedere ca actul normativ nu distinge intre categorii de salariati si reglementeazã “obligatiile... aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea” si nu “veniturile din salarii asimilate salariilor corespunzatoare angajatilor pentru care se solicita aplicarea masurii”.
Act normativ:
OUG nr. 92/2020
Intrebarea 3:
Perioada de 3 luni prevazuta art.I alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020 este alcatuita din luni consecutive sau pot fi si luni neconsecutive?
Raspuns:
Tinand cont de dispozitiile art.I alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020, coroborate cu dispozitiile art. 2552 din Legea privind Codul civil, republicata, cu modificarile si competarile ulterioare, cele trei luni sunt consecutive.
Act normativ
OUG nr. 92/2020
Intrebarea 4:
Care este data de la care se acorda masura prevazuta la art.I alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020: data reluarii activitatii si incetarii, pe cale de consecinta, a suspendarii contractelor individuale de munca ale angajatilor sau data depunerii cererii si celorlalte documente prevazute de art.II alin.(2) din ordonanta de urgenta?
Raspuns:
Tinand cont de cele mentionate la punctul 3, termenul de aplicare a prevederilor art.I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020 este data de 1 iunie 2020, cele 3 luni consecutive fiind aplicate de la aceasta data.
Act normativ:
OUG nr. 30/2020, OUG nr.32/2020, OUG nr. 92/2020
Intrebarea5:
Care sunt domeniile/codurile CAEN pentru care se acorda indemnizatia de somaj tehnic, prevazuta de art.XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, prelungita potrivit art.X din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020, dupa ridicarea restrictiilor?
Raspuns:
Actele normative respective nu reglementeaza acordarea indemnizatiei pe baza de coduri CAEN ci doar se raporteaza la domenii in care se mentin restrictii de activitate potrivit deciziilor autoritatiilor competente. In acest sens, pentru perioada starii de alerta s-au aplicat Hotararea Guvernului nr.394/2020, Hotararea Guvernului nr.434/2020, Hotararea Guvernului nr.443/2020, Hotararea Guvernului nr.465/2020, Hotararea Guvernului nr.476/2020, Hotararea Guvernului nr.553/2020, Hotararea Guvernului nr.668/2020, Hotararea Guvernului nr.713/2020 si Hotararea Guvernului nr.729/2020. Aceasta din urma hotarare se aplica din 1 septembrie 2020, solicitarea de drepturi pentru domeniile restrictionate reglementate de aceasta urmand sa se realizeze din luna octombrie 2020. Pentru aceasta noua hotarare, in aplicarea prevederilor OUG nr.30/2020 si ale OUG nr.32/2020, in perioada urmatoare se vor elabora ordine pentru modificarea si/sau completarea ordinelor anterioare care privesc formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere pentru solicitarea indemnizatiilor prevazute de OUG nr.30/2020 in noile conditii prevazute de Hotararea Guvernului nr.729/2020.
Act normativ:
OUG nr. 92/2020, OUG nr. 132/2020
Intrebarea 6:
Un angajator poate beneficia in aceeasi perioada sau in perioade diferite de mai multe masuri prevazute atat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020, cat si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020?
Raspuns:
Potrivit prevederilor art.7 alin.(2) din OUG nr.132/2020 „Indemnizatia prevazuta la art.1 alin.(4) nu se cumuleaza pentru acelasi angajat cu masura prevazuta la art.5, cu masurile active de sprijin acordate potrivit art.I si III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative si nici cu masurile de stimulare a angajatorilor finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj prevazute de Legea nr.76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare”.
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 7:
Reducerea cu pana la 50% a programului de lucru, prevazuta la art.1 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020, presupune doar reducerea numarului de ore zilnic sau poate fi transpusa si in zile?
Raspuns:
Potrivit art. 111 din Legea nr. 53/2003-Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, „Timpul de munca reprezinta orice perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare.”
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 8:
In ce situatii nu se poate recupera indemnizatia prevazuta la art.1 de la bugetul asigurarilor pentru somaj?
Raspuns:
Ordonanta de urgenta nr.132/2020 nu prevede astfel de situatii. alin.(1)
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 9:
Dispozitiile art.5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020 sunt aplicabile si in cazul agentilor de munca temporara?
Raspuns:
OUG nr. 132/2020 prevede acordarea masurii de la art.5, decontarea sumei de 41,5% numai pentru contractele individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni. Contractul de munca temporara este un alt tip de contract cu regim juridic diferit de contractul de munca pe durata determinata.
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 10:
Un agent de munca temporara poate beneficia de prevederile art.6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020? In caz afirmativ, cum se poate proceda pentru accesarea sprijinului financiar in conditiile in care Revisal nu permite raportarea prestarii activitatii in regim de telemunca?
Raspuns:
Agentul de munca temporara poate beneficia de sprijinul prevazut la art.6 din OUG nr.132/2020 insa numai pentru proprii angajati incadrati cu contract individual de munca.
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 11:
Care este perioada in care se pot achizitiona pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca, respectiv perioada starii de urgenta sau alerta, perioada anterioara intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.132/2020 sau perioada ulterioara intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta invocate, respectiv perioada ulterioara publicarii ordonantei de urgenta si pana la publicarea ordinului ministrului muncii si protectiei sociale prevazut la art.6 alin.(3) din aceeasi ordonanta de urgenta, sau perioada ulterioara publicarii ordinului mentionat?
Raspuns:
Pentru aplicarea art.6 din OUG nr.132/2020, bunurile si serviciile tehnologice pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca se pot achizitiona ulterior publicarii si intrarii in vigoare a ordinului ministrului muncii prevazut la alin.(3) din acelasi articol.
Act normativ:
OUG nr. 132/2020
Intrebarea 12:
Sprijinul financiar prevazut la art.6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020 se acorda angajatorilor pentru telesalariati sncadrati cu contracte individuale de munca indiferent de tipul acestora, respectiv contracte individuale de munca sncheiate pe durata determinata sau pe durata nedeterminata, cu norma intrega sau cu timp partial?
Raspuns:
Sprijinul prevazut de art.6 din OUG nr.132/2020 se acorda angajatorilor pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta pentru cel putin 15
zile lucratoare. Potrivit prevederilor art.87 din Legea nr.53/2003, “referitor la conditiile de angajare si de munca, salariatii cu contract individual de munca pe durata determinata nu vor fi tratati mai putin favorabil decat salariatii permanenti comparabili”.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inchidere asociere in participatiune
Intrebare:
Societatile A si B au constituit o asociere in participatiune (tipografie si editura) iar asociatul A a fost desemnat asociat administrator. Cele 2 societati au adus initial aport la asociere conform cotelor de participare stabilite prin contract (60/40).
ART. 321 - Evidenta operatiunilor
(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fizica. Inchiriere in scop turistic
Intrebare:
O persoana fizica neinregistrata, are 3 camere in cladirea unde locuieste, unde ocazional sau la sarbatori, cazeaza anumite persoane, prin Booking. Incasarea o face fie prin cont bancar, fie cash. Cum trebuie sa procedeze pentru declararea venitului? Se inregistreaza si depune declaratia unica sau depune numai declaratia unica in sistem real sau la norma de venit? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatii fiscale de plata privind concediile medicale
Intrebare:
Un salariat a fost in concediu medical in perioada 03.02.2025 - 07.02.2025. A adus societatii 2 concedii medicale cu codul 01, primul 03.02.2025 - 06.02.2025 si al doilea in continuare pentru perioada 07.02.2025 - 07.02.2025. Va rog sa imi spuneti daca obligatia de plata a Indemnizatiei de asigurari sociale prin care primele 5 zile calendaristice revin Angajatorului se aplica doar la concediile medicale initiale sau si la cele in continuare. In cazul de mai sus, CM initial selectez...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Aplicare regim de scutire TVA pentru vanzare locuinta care nu mai este noua
Intrebare:
O companie, platitoare de TVA, a achizitionat, de la alta persoana juridica, mai multe parcele de teren si case, in diferite stadii de executie, respectiv unele la rosu, altele finalizate. Acest complex de locuinte a fost facut de fostul proprietar pentru a fi dat in folosinta angajatilor, ca locuinte de serviciu, dar fiindca si-a lichidat afacerea, le-a vandut. Unele dintre acestea au fost locuite.
Vanzarea catre noul proprietar s-a facut cu taxare inversa.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retinere impozit pe veniturile din redevente si dobanzi rezidenti Elvetia
Intrebare:
Informare privind mentinerea cotei zero in legislatia interna a statelor cu care Romania are incheiate Conventii de evitare a dublei impuneri CONFEDERATIA ELVETIANA
Legea nr. 60 din 13 iulie 1994 pentru ratificarea Conventiei dintre Romania si Confederatia Elvetiana privind evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere si a Protocolului anexat, semnate la Bucuresti la 25 octombrie 1993, cu modificarile si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<