Tags: beneficiari subventii, oug 92/2020, asigurari de somaj
Va rog sa ne precizati daca un PFA expert contabil beneficiaza de subventia ajutorului de la somaj conform OUG. 92/2020. Daca da, in ce conditii si care este valoarea subventiei?
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
OUG 92/2020 a fost adoptata cu scopul continuarii asigurarii unui sprijin acordat angajatorilor in vederea reluarii activitatii economice, dar si salariatilor care au avut contractele individuale de munca suspendate. In acest sens, cele doua subventii de 41,5% si de 50% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, plafonate la 2253 lei si respectiv 2500 lei sunt destinate angajatorilor.
Astfel, potrivit art. I din OUG 92/2020, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din OUG 30/2020, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 6/2020. Asadar nivelul subventiei este 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, plafonat la 2.253 lei.
Subventia se acorda incepand cu data de 1 iunie pentru o perioada de 3 luni, cu conditia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020. Subventia se acorda se aplica numai pentru persoanele care au avut o durata a suspendarii a contractului individual de munca de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din OUG 30/2020, fie de prevederile art. 53 din codul muncii.
In ceea ce priveste subventia de 50% din salariul angajatului, aceasta se acorda potrivit prevederilor art. III din OUG 92/2020. In acest sens, angajatorii care in perioada 1 iunie 2020-31 decembrie 2020 incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta decretate prin Decretul 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prelungita prin Decretul 240/2020, sau a starii de alerta instituite prin HG 394/2020, inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei. Asadar nivelul subventiei este 50% din salariul angajatului, plafonat la 2.500 lei.
Sumele se acorda pe o perioada de 12 luni de la data incepand cu data de 1 iunie 2020. Angajatorii primesc subventia pe o perioada de 12 luni, fiind obligati sa mentina raporturile de munca inca 12 luni.
Asadar si PFA care are calitatea de angajator si care indeplineste conditiilor prevazute de OUG 92/2020 poate beneficia de subventia de 41,5% din salariul de baza al locului de munca ocupat daca angajeaza persoane care au beneficiat de somaj tehnic sau de subventia de 50 % daca angajeaza persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta sau alerta sau persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani, inregistrate ca someri.
Precizam de asemenea, ca acordarea indemnizatiilor de somaj tehnic prevazute la art. XI si art. XV din OUG 30/2020, prin urmare si acordarea indemnizatiilor de somaj tehnic pentru profesionisti, se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, numai pentru domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020, pana la ridicarea acestor restrictii.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<