keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Exclusiv online: Consultantii fiscali: Normele pentru Codul Fiscal contrazic ordonanta pe care incearca sa o clarifice

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 30 Iul. 2010
Tags: consultanti fiscali, codul fiscal

Consultantii fiscali apreciaza ca proiectul de norme pentru aplicarea recentelor modificari la Codul Fiscal, prin care a fost extinsa baza de impozitare, are nevoie de imbunatatiri in conditiile in ...


Consultantii fiscali apreciaza ca proiectul de norme pentru aplicarea recentelor modificari la Codul Fiscal, prin care a fost extinsa baza de impozitare, are nevoie de imbunatatiri in conditiile in care apar probleme de aplicare si chiar contradictii fata de ordonanta pe care incearca sa o clarifice.

Guvernul a decis miercuri ca normele metodologice sa nu fie deocamdata adoptate, ci prezentate in dezbatere publica de catre Ministerul Finantelor, urmand sa fie aprobate luni, 2 august.

"Forma actuala a normelor necesita o revizuire atenta si cred ca decizia de amanare a aprobarii lor este una corecta.Ţinand cont insa de problemele pe care le ridica, ar fi bine ca Guvernul sa ia in considerare amanarea aplicarii art III din OUG nr. 58/2010 pana la 1 septembrie 2010 pentru a avea timp sa analizeze mai bine implicatiile si sa clarifice aspectele de legalitate si de aplicare practica", a declarat Emilian Duca, partener BDO Tax, precizand ca exprima punctul de vedere personal.

Gabriel Biris, partener al casei de avocatura Biris Goran, apreciaza ca normele contrazic chiar litera ordonantei de urgenta.

Ce spun normele despre drepturile de autor

Prin modificarile efectuate recent asupra Codului Fiscal, Guvernul a stabilit ca orice venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, se impoziteaza cu cota de impozit pe venit si contributii individuale de asigurari sociale, asigurari sociale de sanatate si asigurari de somaj, baza de calcul la care se aplica aceste contributii fiind de cinci salarii medii brute pe economie.

Lucian Barbu, Manager NNDKP Consultanta Fiscala, spune ca, in principiu, cei care opteaza sa-si desfasoare activitatea in mod independent, incluzand si persoanele cu activitate de creatie care realizeaza venituri din drepturi de autor, nu ar trebui sa plateasca asigurari sociale ca si un angajat.

"O relatie de angajare confera anumite avantaje stabilite prin Codul Muncii, cum ar fi stabilitatea, in timp ce persoanele care aleg sa-si desfasoare activitatea in mod independent sunt dispuse sa isi asume un risc mai mare, si prin urmare si sa plateasca asigurari sociale mai mici decat un angajat. Acest principiu este respectat in majoritatea tarilor europene, si statul nu ar trebui sa intervina si sa asimileze astfel de persoane unor salariati. Din acest punct de vedere, conceptual ar trebui sa existe o diferentiere", a explicat Barbu.

El a mai precizat ca exista aparente contradictii intre norme si ordonanta de urgenta, cum ar fi de exemplu faptul ca in cazul contributiei pentru asigurari de sanatate normele par sa indice ca obligatiile se platesc de catre persoana asigurata, in timp ce conform OUG aceste obligatii se retin la sursa de catre platitorul de venit.

In privinta contributiilor individuale, normele prevad ca in situatia persoanelor care realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul pentru asigurarile sociale si pentru asigurarile pentru somaj o constituie cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie. In caz contrar baza o reprezinta echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

In situatia persoanelor care nu realizeaza lunar venituri de natura profesionala, baza de calcul a contributiilor individuale o constituie cuantumul total net al veniturilor de natura profesionala realizate anual, din toate sursele de venit, in situatia in care acest cuantum nu depaseste echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

Conform normelor de aplicare a Codului Fiscal, veniturile din drepturi de autor vor fi incluse in categoria celor obtinute din activitati independente, astfel incat impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor fi recalculate si datorate solidar de catre platitor si beneficiar.

Normele prevad excluderea de la recalificarea ca activitati dependente a activitatilor desfasurate in mod independent si care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si drepturilor conexe.

Ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului Fiscal stabileste ca persoanele care au venituri din activitati independente vor raspunde in solidar cu firmele cu care lucreaza pentru contributiile sociale si impozitele datorate, daca banii incasati vor fi asimilati castigurilor salariale.

Ordonanta include si o noua prevedere, prin care Fiscul va avea posibilitatea sa reconsidere o activitate ca fiind dependenta si veniturile asimilate salariilor in functie de "orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii", definitie care ofera o marja de manevra larga inspectorilor fiscali.

Tot de la 1 iulie, cota de cheltuieli deductibile pentru venitul net obtinut din drepturi de proprietate intelectuala a fost redusa la jumatate, de la 40% la 20% din venitul brut, aceeasi diminuare, de la 50% la 25% din venitul brut, fiind operata si pentru venituri din crearea unor lucrari de arta monumentala.

Ce neclaritati mai sunt in norme

Duca apreciaza ca definitia "veniturilor de natura profesionala" din norme este greu de inteles din punct de vedere juridic si economic.

"Practic, dintr-un condei, se desfiinteaza articole intregi din legislatia asigurarilor sociale si se adauga la lege prin introducerea unui criteriu arbitrar pentru definirea veniturilor profesionale: veniturile din alte activitati decat cele dependente. Personal, ma asteptam la o abordare consistenta cu prevederi similare din legislatia existenta (din legislatia bancara, de exemplu). Astfel, veniturile de natura profesionala ar fi putut fi definite in functie de gradul lor de permanenta / continuitate (data de durata contractelor) si, in subsidiar, de ponderea veniturilor respective in totalul veniturilor realizate de persoanele fizice".

De asemenea, Duca sustine ca nu se clarifica un aspect esential privind contributiile de asigurari sociale (pensii): care este cota datorata - cea de 10,5% (datorata de salariati) sau cea de 31,3% (datorata, potrivit legii 19/2000, de celelalte categorii de asigurati). "Diferenta intre un nivel de contributii sociale de 16,5% si cel de 37,3% (estimare) nu este chiar de neglijat. Este inexplicabil de ce nu se clarifica ce se intampla cu celelalte contributii sociale - contributia la fondul de asigurari pentru accidente si boli profesionale, contributia pentru concedii medicale".

Duca mai sustine ca stabilirea plafonului maxim dupa cum persoana obtine venituri lunar sau nu, modifica din nou legea.

In plus, contraventiile stabilite in Anexa la norme sunt nu numai exagerate dar in unele cazuri profund nedrepte, potrivit lui Duca.

"De exemplu, ce justificare poate avea amendarea unei persoane (intre 2500 si 5000 lei) care nu a declarat in termen de 3 zile ca nu mai obtine venituri "de natura profesionala" ? De la ce data se calculeaza acest termen: de la data rezilierii contractului (daca exista!), de la data respingerii materialului transmis spre publicare, de la comunicarea (verbala sau scrisa) a incheierii colaborarii?".

Duca a mai adaugat ca aceasta sanctiune este si ilegala intrucat a fost scapat din vedere ultimul alineat al art III din OUG nr. 58/2010 care prevede ca platitorul de venit face plata acestor contributii si nu beneficiarul venitului: "Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor prevazute la alineatul precedent revine platitorului de venit, in conformitate cu prevederile legale in vigoare."

Ce incearca sa clarifice normele:

- Includerea in venituri din profesii libere a celor generate de desfasurarea activitatilor in mod independent in conditiile legii ca profesii reglementate, pentru societati comerciale sau alte entitati reglementate potrivit legii sa desfasoare activitati care genereaza venituri din profesii libere;
- Clarificarea incadrarii veniturilor din drepturi de autor si drepturile conexe, definite potrivit legii in categoria veniturilor din activitati independente;
- Excluderea de la recalificarea ca activitati dependente, a activitatilor
desfasurate in mod independent in conditiile legii care genereaza venituri din profesii libere, precum si a drepturilor de autor si drepturilor conexe, definite potrivit legii;
- Definirea, in sens fiscal, a notiunii de reorganizare a unei activitati
independente;
- Determinarea normei anuale de venit pentru activitatile independente, in conditiile aplicarii criteriilor de corectie la plafonul minim;
- Includerea in venituri impozabile din salarii a contravalorii tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, precum si a platilor compensatorii si ajutoarelor, acordate potrivit legii speciale;
- Deducerea sumelor platite direct de angajat, reprezentand contributii la fondurile de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii;
- Stabilirea bazei de calcul asupra careia se aplica cota de impozit de 16%, in cazul veniturilor sub forma de dobanzi;
- Modalitatea de determinare a impozitului trimestrial/anual pe castigul realizat din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise precum si de reportare a pierderii inregistrate in perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2010.

Sursa Ziarul Financiar 30/07/2010

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016