Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial, Partea I nr. 459 din 29.05.2020 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative.
Astfel, anagajatii carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
ATENTIE! Art. V. - Nu beneficiaza de decontarea sumei de pana la 41,5% din câstigul salarial mediu brut urmatorii angajatori:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) institutii si autoritati publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Sumele nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda in cazul angajatilor pentru care angajatorii au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, 85 si 934 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
>>Totul despre CE, CAND si CUM trebuie sa faca angajatii pentru Somajul Thenic, AICI<<
Avand in vedere incetarea starii de urgenta declarate prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei si prelungite prin Decretul nr. 240/2020 privind prelungirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, precum si declararea starii de alerta prin Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificarile si completarile ulterioare,
luand in considerare necesitatea adoptarii unor masuri active de sprijin imediat pentru angajatorii a caror activitate a fost redusa sau intrerupta total sau partial ca urmare a efectelor raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 si de stimulare a angajatorilor care incadreaza in munca persoane care au implinit varsta de 50 de ani ale caror contracte individuale de munca au incetat in perioada starii de urgenta sau a starii de alerta, precum si a tinerilor cu varsta cuprinsa intre 16 ani si 29 de ani, categorii pentru care insertia/reinsertia pe piata muncii este mai dificil de realizat,
avand in vedere ca in perioada starii de urgenta si de alerta au fost adoptate masuri in acord cu evolutiile inregistrate pe piata muncii astfel incat impactul negativ asupra acesteia sa fie cat mai redus, a caror aplicabilitate se finalizeaza la data de 31 mai 2020,
intrucat actualul context socioeconomic influenteaza semnificativ piata fortei de munca si rata somajului, se impune, pe de o parte, necesitatea asigurarii unui sprijin angajatilor si angajatorilor in vederea reluarii activitatii economice si mentinerii fortei de munca pe care angajatorii o au la dispozitie, iar, pe de alta parte, impulsionarea angajatorilor de a atrage forta de munca disponibila, inclusiv din domenii pentru care activitatea se va mentine restrictionata.
Avand in vedere faptul ca o parte dintre angajatori au avut activitatea intrerupta sau redusa, fiind in imposibilitatea de a realiza venituri care sa sustina mentinerea angajatilor si plata salariilor acestora si reluarea activitatii economice,
luand in considerare faptul ca adoptarea acestei masuri de sprijin are in vedere consolidarea pietei muncii, concomitent cu prevenirea cresterii ratei somajului la nivel national, precum si asigurarea unui ajutor financiar acordat angajatorilor pentru sustinerea platii salariilor angajatilor, contribuind astfel la reducerea efectelor sociale negative determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. -
(1) incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.
(2) Angajatorii prevazuti la alin. (1) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii a contractului individual de munca de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 59/2020, cu completarile ulterioare, fie de prevederile art. 53 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(4) Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin. (1), fie pentru aplicarea art. X din prezenta ordonanta de urgenta.
(5) De prevederile alin. (1) beneficiaza si persoanele care au conventii individuale de munca incheiate in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare.
Art. II. -
(1) Sumele prevazute la art. I alin. (1) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, in limita bugetului aprobat.
(2) in vederea decontarii sumelor prevazute la art. I alin. (1), angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor care beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si ulterior, incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care beneficiaza de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (2).
(4) Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute la art. I alin. (1) se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data indeplinirii de catre angajatori, potrivit legii, a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
(5) Plata sumelor prevazute la art. I alin. (1) se face prin virament in conturile deschise de angajatori la institutiile de credit, dupa verificarea de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti a indeplinirii conditiilor prevazute la alin.
(4).
Art. III. -
(1) Angajatorii care in perioada 1 iunie 2020-31 decembrie 2020 incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, in perioada starii de urgenta decretate prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, prelungita prin Decretul nr. 240/2020, sau a starii de alerta instituite prin Hotararea Guvernului nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
(2) Angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, 50% din
salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 lei.
(3) Angajatorii prevazuti la alin. (1) si (2) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de minimum 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni prevazut la alin. (2).
(4) Sumele prevazute la alin. (1) si (2) se acorda pentru plata salariului proportional cu timpul efectiv lucrat de salariat si nu se cumuleaza, pentru acelasi angajat, cu subventiile care se acorda angajatorilor care au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in temeiul art. 80, 85 si 934 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Prevederile alin. (1) - (4) se aplica si in cazul incadrarii in munca a cetatenilor romani carora le-au incetat raporturile de munca cu angajatorii straini aflate in derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile lor, prin concediere.
Art. IV. -
Angajatorii care inceteaza contractele individuale de munca ale salariatilor anterior termenelor prevazute la art. I alin. (2) si art. III alin. (3) sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca anterior termenului mentionat, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii contractelor individuale de munca, daca incetarea acestora a avut loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 alin. (1) lit. d) si e) si art. 65 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. V. -
(1) Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. I alin. (1) urmatorii angajatori:
a) institutii si autoritati publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
(2) Sumele prevazute la art. I alin. (1) nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda in cazul angajatilor pentru care angajatorii au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, 85 si 934 din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. VI. -
Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. III alin. (1) si (2) urmatorii angajatori:
a) institutii si autoritati publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
Art. VII. -
(1) Sumele prevazute la art. III alin. (1) si (2) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, la cererea angajatorilor, depusa, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora acestia isi au sediul social.
(2) Procedura de acordare a sumelor prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. VIII. -
Cheltuielile efectuate din bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. I alin. (1) si art. III alin. (1) si (2) se suporta din fonduri europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile aplicabile de acordare a finantarii, prin Ministerul Fondurilor Europene.
Art. IX. -
Art. X. -
La articolul 1 alineatul (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2020 privind reglementarea unor masuri, incepand cu data de 15 mai 2020, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, precum si a altor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 394 din 14 mai 2020, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
Art. XI. -
Legea nr. 215/1997 privind Casa Sociala a Constructorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 22 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Violeta Alexandru sprijina pensionarii! Vor fi acordate tichete electronice in valoare de 180 lei/lunaNoua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorREMINDER (APIA): Cererile Unice de Plata in cadrul Campaniei 2019 mai pot fi depuse doar pana la data de 15 mai!Saptamana 04 - 10 februarie 2008Datele expertului contabil/auditorului se preiau telefonic in vederea accesarii granturilor HoReCaUltimele articole
Ajutor de incalzire a locuintei 2024. Pana pe 15 octombrie se depun cererileMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernGuvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliProgramul Start-Up Nation, aprobat de Guvern si in 2024. Finantarile ajung la 250.000 leiAcord de finantare de 600 milioane euro, semnat intre Romania si Banca MondialaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"